Dijital sinema teknolojisinin gelişmesi, film üretiminin görece ucuzlaması ve kolaylaşmasında etkili olmuştur. Ancak günümüzde hangi öykünün nasıl filmleştirileceği, başka bir deyişle izleyicilerin ilgilerini çekecek konu ve hikâyelerin bulunması ve bunların sinemasal olarak anlatılması daha zor görünmektedir. Bu bağlamda konusunu gerçek tarihsel ve toplumsal dünyadan alan belgesel filmlerin, geniş bir izleyici kitlesi çekmek için kurmaca sinemayla özdeşleşmiş film yapım yöntemlerine daha sık başvurdukları dikkat çekmektedir. Bu durum belgesel ile kurmaca sinema arasında yapılan ayrıma işaret etmektedir. Aslında sinema tarihi boyunca hep muğlâk olan bu ayrımın geçerliliği, farklı film yapım yöntemlerinin bir arada kullanımı ile daha da azalmaktadır. Ancak istisnai bir şekilde, öyküsünü gerçek hayattan alan ve kültürel, politik ve ekonomik açıdan duyarlı konuları işleyen filmlerin biçim ve türlerinin ön plana çıkarılarak tartışıldığına tanık olunabilmektedir. The Cove (Koy, 2009) filmi, izleyicileri ortaya konan iddialara belgesel film yapım yöntemlerini kullanarak ikna etmeye çalışırken, gerçek hayattan alınan öyküsünü, tıpkı bir “kurmaca film gibi” kurarak anlatmaktadır. Ayrıca filmin türü, ele aldığı konunun ekonomik, kültürel ve politik öneminden dolayı tartışma yaratmıştır. Dolayısıyla bu filmin kapsamlı bir çözümlemesi, günümüzde belgesel ve kurmaca ayrımının yeniden sorgulanmasına ve belgesel sinemadaki farklı film yapım yöntemlerinin bir arada kullanımının neden ve sonuçlarının daha detaylı incelenmesine olanak tanıyacaktır.
Belgesel sinema kurmaca sinema dijital sinema teknolojisi gerçeklik melezlik
Recent developments in digital film technology have made film production cheaper and easier compared to the past. However, it seems more difficult to decide how and what to shoot in a film, to find and narrate intriguing subjects and stories suitable for today’s film making strategies. In this respect, to get the attention of a large audience, documentary films based on actual historical and social events tend to adopt fictional film making strategies, a practice that questions the distinction between documentary and fictional cinema. Indeed, the validity of this distinction, which has been vague throughout the history of cinema, is increasingly blurred through the use of similar film making methods. Nowadays one witnesses true-life films that deal with cultural, political, and economic subjects paying more attention to form and genre. While trying to tell a true story convincingly, so that an audience believes the arguments it presents, The Cove (2009) adopts a narrative style like the style of a fictional film. Furthermore, the film has aroused discussion because of the economical, cultural, and political severity of its subject. Hence, in an analysis of this film, the causes and effects of combining film making methods can be examined in detail by revisiting the distinction between documentary and fictional films.
Documentary cinema fiction cinema digital cinema technology the reality hybridity
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 4 Sayı: 2 |
sinecine TR DİZİN ve FIAF tarafından taranmaktadır.