Sinema seyircisinin film karşısındaki konumu sinema tarihinin ilk günlerinden beri tartışma konusudur. Farklı sanatsal, ideolojik ve ticari hedeflerle hareket eden yönetmenler seyircinin pasif bir alıcıdan daha fazlası olabileceği filmler üretmeye çalışmışlardır. Doğrudan seyirci müdahalesine açık yapımlar oluşturulması bu alanda önemli başlıklardan biridir. Bu çalışmalar geleneksel olarak dallanma veya prosedürel veri işleme yöntemleri ile seyirciye önceden sınırları çizilmiş etkileşim alanları sunmuşlardır. Ancak dolaylı da olsa kavramsal olarak Üçüncü Sinema ve hayran kültürü gibi kaynaklardan beslenen ve çağdaş sosyal medya kanallarını kullanan bir dizi güncel yapım seyirci etkinliğini farklı bir şekilde yorumlamaktadır. Bunlar filmleri bir tür sosyal etkileşim ve yaratıcı üretim kaynağı olarak konumlandırmayı amaçlamaktadırlar. Bu çalışma, sinemada sosyal anlamda aktif seyirci arayışları geleneğinin tarihsel dönüşümünü ve bugün geldiği noktayı inceleyecek, çağdaş medya ekolojisi içinde dijital teknoloji ve özellikle de sosyal medya uygulamaları ile desteklenen güncel yapımların geçmiş örneklerle ilişkisini tartışacaktır.
Aktif seyirci Üçüncü Sinema hayran kültürü sosyal medya İnternet ve sinema etkileşimli film
Since the early days of film history, the relation of the audience to the film has been a topic of both discussion and experimentation. Directors with different artistic, ideological and commercial motivations have tried to make films where the audiences can be more than passive observers. One of the major trends in this field is the production of films open to direct audience manipulation. Traditionally, such films offer audiences interactive experiences based on branching or procedural data processing. Recent productions, however, drawing on sources like Third Cinema and fan culture, and utilizing contemporary social media channels, interpret audience activity differently. These productions seek to position movies as a source for social interaction and creative production. This article studies the historical development and current state of the socially active audience tradition and discusses the relationship between past examples and the recent productions that are supported by digital technology, with special focus on social media applications as part of contemporary media ecology.
Active audience Third Cinema fan culture social media Internet and cinema interactive film
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 4 Sayı: 1 |
sinecine TR DİZİN ve FIAF tarafından taranmaktadır.