This article explores the relationship between the Istanbul Film Festival (IFF) and the audience of Kadıköy Cinema, Istanbul’s only privately-owned arthouse venue. It examines how Kadıköy Cinema sustains cinephile identities beyond the temporal boundaries of festivals and how its programming echoes the curatorial logic of the IFF. Drawing on survey data from 237 participants and 17 in-depth interviews, the research provides insight into the sociocultural dynamics of contemporary urban cinephilia in Istanbul. Findings reveal that the audience is predominantly young and highly educated, aligned with new middle-class cultural orientations shaped by education, aesthetic taste, and symbolic distinction. Despite rising digital film consumption, cinema-going remains a meaningful practice, particularly among audiences seeking symbolic value, prestige, and spatial belonging. The article also discusses how economic precarity and class distinctions shape access to film festivals. It further examines how venues like Kadıköy Cinema function as spaces of cultural memory and alternative public spaces. Using Bourdieu’s theoretical framework, the study argues that festival-oriented spectatorship is not only about film preference but also about identity formation, cultural distinction, and symbolic participation. Kadıköy Cinema emerges as a unique venue where the cultural practices and tastes shaped through film festivals are sustained, recontextualized, and integrated into everyday urban film culture.
arthouse cinema film festivals arthouse audience cultural capital new cinema history
TÜBİTAK
This study was supported by TÜBİTAK, and we would like to express our sincere gratitude for their contribution.
Bu makale, İstanbul Film Festivali (IFF) ile İstanbul’un tek ticari arthouse sineması olan Kadıköy Sineması’nın izleyicisi arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Kadıköy Sineması’nın, festivalin zamansal sınırlarının ötesinde sinemasever kimlikleri nasıl sürdürdüğü ve programlamasının IFF’nin küratöryel mantığıyla nasıl örtüştüğü araştırılmaktadır. 237 katılımcıyla yapılan anket verileri ve 17 derinlemesine görüşmeye dayanan bu çalışma, İstanbul’daki güncel kentli sinema izleyiciliğinin sosyokültürel dinamiklerine dair önemli bulgular sunmaktadır. Bulgular, izleyici kitlesinin ağırlıklı olarak genç ve yüksek eğitimli olduğunu; eğitim, estetik beğeni ve simgesel ayrım üzerinden şekillenen yeni orta sınıf kültürel yönelimlerle örtüştüğünü ortaya koymaktadır. Dijital film tüketiminin artmasına rağmen sinema salonunda film izleme pratiği, özellikle simgesel değer, prestij ve mekânsal aidiyet arayışındaki izleyiciler için anlamlı bir kültürel faaliyet olarak varlığını sürdürmektedir. Makale ayrıca, ekonomik güvensizliklerin ve sınıfsal ayrımların film festivallerine erişimi nasıl şekillendirdiğini tartışmaktadır. Kadıköy Sineması gibi mekânların kültürel hafıza ve alternatif kamusal alanlar olarak işlevlerini de incelemektedir. Bourdieu’nün kuramsal çerçevesinden yararlanan çalışma, festival odaklı izleyiciliğin yalnızca film tercihlerinden ibaret olmadığını; aynı zamanda kimlik inşası, kültürel ayrım ve simgesel katılım süreçleriyle iç içe geçtiğini öne sürmektedir. Kadıköy Sineması, festivaller aracılığıyla şekillenen kültürel pratiklerin ve beğeni biçimlerinin sürdürüldüğü, yeniden bağlamlandırıldığı ve gündelik kentli sinema kültürüne entegre edildiği özgün bir mekân olarak öne çıkmaktadır.
sanat sineması film festivalleri sanat sineması izleyicisi kültürel sermaye yeni sinema tarihi
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Sinema (Diğer) |
| Bölüm | Dosya Makale |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 12 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 30 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 11 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 2 |
sinecine TR DİZİN ve FIAF tarafından taranmaktadır.