Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Simülasyon Evrenine Özgü Sinema

Yıl 2019, , 196 - 225, 29.12.2019
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.411670

Öz

Fransız düşünür Jean Baudrillard tarafından simülasyon evreni olarak adlandırılan günümüz dünyasında iletişim ve bilgi teknolojilerinden insanlar arası iletişime, politikadan ekonomiye, edebiyattan plastik sanatlara, resimden sinemaya kadar çeşitli alanlar oldukça köklü bir dönüşüme uğramış bulunmaktadır. Bu dönüşüm sonucunda gerçek yaşama ait olan simgesel ilişki biçimleri farklılaşarak tüketim ideolojisinin oluşturmuş olduğu, ‘eski’ye ait görünümlerin sahip oldukları anlamları yitirerek varlıklarını sürdürdükleri yeni bir evren ortaya çıkmıştır. Günümüz dünyasını açıklamak için kullanılan siyaset, ekonomi, sosyoloji, sanat gibi alanlara ait pek çok kavram da eski anlamlarını ‘kaybetmiş’ ancak bu kaybı gizlemenin bir yöntemi olarak görünümler aşırı önem kazanmıştır. Tüketim ideolojisi, kendilerine yüklenen anlamların hiç birini taşımayan ancak hâlâ bu anlamların orada bir yerlerde olduğu algısının yaratılması için oldukça elverişli bir ideolojidir.  Toplumda hâlâ üretken bir çalışmanın sürmesinin, serbestçe tüketimin ve birbirinin aynı binlerce ürün arasından seçim yapabilmenin yarattığı yanılsama, sahip olunan gerçeklik evreninin sona ermiş olduğunu gizlemenin etkili bir yoludur.


Toplumsal ile olan ilişkisi oldukça güçlü olan sinema sanatının böylesi bir dönüşümden etkilenmemiş olduğunu düşünemeyiz. Simülasyon evrenini içeriği boşalmış bir görünümler evreni olarak tarif edebiliyor isek görsel bir sanat olan sinemanın yarattığı imgelerin hâlâ birer anlamı olup olamayacağını sormak zorunluluktur. Simülasyon evreninde sinema hâlâ hikaye anlatmaya devam edebilir mi? Anlatılan hikayelerin karşılığı toplumsal yaşamda ne kadar mevcuttur? Sinema ve simülasyon evreni ilişkisi üzerine yapılacak bir çalışma bütün toplumsala dair izlerin sürülebileceği bir sanat olarak bu ve benzeri düzeydeki pek çok soruya yanıt verebilir.


Kaynakça

  • Adanır, Oğuz (2010) “Baudrillard” , Say Yayınları Fikir Mimarları Serisi, İstanbul Haziran
  • Adanır, Oğuz(2008) “Simülasyon Kuramı Üzerine Notlar Ve Söyleşiler” Hayalet Yayınları
  • Adanır, Oğuz (1994) “Sinemada Anlam ve Anlatım Üzerine”, Kitle Yayınları
  • Akay, A. (2010). Postmodernizmin ABC'si. Say yayınları.
  • Aktulum, K. (2008). Parçalılık/Süreksizlik/Kopukluk. Art-e Sanat Dergisi, 1(1).
  • Alp, Kafiye Özlem (2013) Sanatın Temsili ve Postmodern Sanatta Temsil, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi Kasım Aralık 2013 Sayı: 12
  • Armes, R. (2011). Sinema ve Gerçeklik. İstanbul: Doruk Yayınları.
  • Baldwin, J. (2010). Introduction-White Magic: Baudrillard and Cinema. Film-Philosophy, 14(2), 1-5.
  • Baudrillard, J. (2005). Anahtar Sözcükler, çev. O. Adanır ve L. Yıldırım, Paragraf Yayınları, Ankara.
  • Baudrillard, J. & Adanır, O. (2002). Çaresiz stratejiler. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Baudrillard, J., Adanır, O., & Bilgin, A. (2009). Gösterge Ekonomi Politiği Hakkında Bir Eleştiri. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Baudrillard, Jean “Tüketim Toplumu”, Çev. Hazal Deliceçaylı-Ferda Keskin, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, Nisan 1997
  • Baudrillard, Jean (2003)“Sessiz Yığınların Gölgesinde ya da Toplumsalın Sonu” Çev. Oğuz Adanır, Doğu Batı Yayınları, Ankara Nisan
  • Baudrillard, J., & Adanır, O. (2008). Simgesel değiş tokuş ve ölüm. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Baudrillard, Jean (1998) “Simulakrlar ve Simülasyon”, Çev. Oğuz Adanır, Dokuz Eylül Yayınları, Haziran 1998b, İzmir.
  • Baudrillard, Jean (2010) Nesneler Sistemi, Çeviren Oğuz Adanır, Aslı Karamollaoğlu Boğaziçi Yayınevi 2010 247 S.
  • Belton, John (2008) "Yeni Teknolojiler” çeviren: Ahmet Fethi, Kabalcı Yayınları, Dünya Sinema Tarihi
  • Borges, J. Luis (2014) Alçaklığın Evrensel Tarihi İletişim Yayıncılık
  • Clarke, D. B. (2010). Dreams Rise in Darkness: The White Magic of Cinema. Film-Philosophy, 14(2), 21-40.
  • Çolak, Metin (2006) Sinema Ve Zeitgeist- Çağdaş Toplumsal Kriz ve Postmodern Sinemanın Yükselişi” Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi İzmir
  • Diken, B., Laustsen, C. B., & Ertekin, S. (2010). Filmlerle sosyoloji. Metis.
  • Farago, France (2006) “Sanat”, Çeviren; Özcan Doğan, Doğu Batı Yayınları, Ankara
  • Karadogan, A. Postmodern Sinema mı Film mi?.
  • Kellner, Douglas(2013) "Sinema Savaşları" Çev: Gürol Koca Metis Yayınları 1. Basım İstanbul
  • Kovacs, A. B., & Yılmaz, E. (2010). Modernizmi Seyretmek: Avrupa Sanat Sineması, 1950-1980. De Ki Yayınları.
  • Laist, R. (2010). The Hyperreal Theme in 1990s American Cinema. Americana: The Journal of American Popular Culture, 1900 to Present, 9(1).
  • McBEAN, James Roy; (1997) Bazin Sonrası Estetik: Marksist Film Eleştirisinin Kuram ve Uygulaması, Sinemasal Ortak Kitap 1
  • Nowell-Smith, G. (Ed.). (2008).Savaştan Sonra, Dünya sinema tarihi. Fethi, Kabalcı Yayınları
  • Olgun, H. (2016). İbadet, Ritüel ve Kurban. Milel ve Nihal: İnanç, Kültür ve Mitoloji Araştırmaları Dergisi, 13(2), 82-99.
  • Ongur, H. Ö. (2011). Tüketim toplumu, nevrotik kültür ve dövüş kulübü. Ayrıntı Yayınları.
  • Pearson, R. (2003). Sinemanın ilk dönemi. Dünya Sinema Tarihi.
  • Ryan, M., Kellner, D. (2010). Politik Kamera: Çağdaş Hollywood Sinemasının İdeolojisi ve Politikası. Ayrıntı.
  • Sartelle (2008); "Bir Hollywood Gişe Filminde Düşler ve Kâbuslar" Dünya sinema İçinde, Kabalcı Yayınları
  • Scognamillo, G. (1997). Dünya sinema sanayii. Timaş.
  • TDK, Ritüel http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5ab5133ed732c4.59581193
  • TDK, Kara Büyü http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts&kategori1=veritbn&kelimesec=182406
  • Tekin, B. (2017). Ortaçağ İspanya’sında Büyü, Büyücülük ve “La Celestina” Adlı Esere Yansıması. DTCF Dergisi, 55(1).
  • Türkdoğan, M. (2007). Rasim Özdenören’in “Kuyu” Öyküsünde Metinlerarası İlişkiler. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 14(35).
  • Yılmaz, Ertan; "68 ve Sinema" Hayal-et Kitaplığı/Sinema Araştırma-İnceleme Dizisi İstanbul 2010
  • Zorlu, A. (2006). Tüketim Sosyolojisi. Ankara: Glocal Yayınları.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ümit Hüseyin Girgin

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Girgin, Ü. H. (2019). Simülasyon Evrenine Özgü Sinema. SineFilozofi, 4(8), 196-225. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.411670