Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Thesus’un Sinemadaki Distopik Yolculuğu ve Dönüşümü Üzerine

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 3, 137 - 155, 23.06.2017

Öz

Sinema anlam yaratma, eleştirme ve gerçekliği dönüştürme serüveninde kendine birçok yol arkadaşı edinmiştir. Özellikle mitolojik kahramanlar vasıtasıyla dünü bugüne ve yarınlara taşıyarak, yeniden yaratmaya çalıştığı gerçeklik algısı ile bizleri sorgulamaya davet eder. Çalışma kapsamında da mitoloji ile sinemanın kol kola yürüdüğü bir film serisi incelenmiş ve mitolojik bir kahramanın bir distopya kahramanına dönüşümü gözler önüne serilmiştir. Mitin aslına oldukça sadık kalınarak yapılan bu uyarlama ile bir mite konu olmuş kahramanlık öyküsünün sinemadaki izdüşümü incelenmiştir. Bu aşamada ise göstergebilimsel yöntemden faydalanılmıştır. Ana kahramanın bir Yunan mitinden esinlenerek oluşturulduğu film serisinde, mit aracılığıyla toplumsal farkındalığı arttırıp, toplumu dönüştürmeye yürekli karakterler oluşturmak amaçlanmıştır. Nitekim film serisinin sonunda tıpkı mitte olduğu gibi bir dönüşüm yaşanmıştır. Bu noktada sinema ile mitolojinin işbirliği amacına ulaşmış ve sorgulayan bireyler kitlesi oluşmuştur.  

Kaynakça

  • Açlık Oyunları/The Hunger Games (Gary Ross, 2012).
  • Açlık Oyunları; Alaycı Kuş Bölüm 1/ The Hunger Games/ Mockingjay Part 1( Francis Lawrence, 2014).
  • Açlık Oyunları; Alaycı Kuş Bölüm 2/ The Hunger Games/ Mockingjay Part 2 ( Francis Lawrence, 2015).
  • Açlık Oyunları; Ateşi Yakalamak/ The Hunger Games; Catching Fire (Francis Lawrence, 2013).
  • Aydınalp Ilıcak, G. (Ekim, 2013). Sosyal Medyaya Halkla İlişkiler Perspektifinden Eleştirel Bir Bakış. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, Vol. 3, 4.
  • Badiou, A. (Şubat, 2015). Cinema and Philosophy. https://www.youtube.com/watch?v=Arwso3fy50M adresinden 10 Kasım 2016’da alınmıştır.
  • Campbell, J. (2000). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. Sabri Gürses (Çeviren). İstanbul: Kabalcı Yayınevi. (Eserin Orijinali 1968’de yayımlandı), 41-42.
  • Can, Ş. (?). Klasik Yunan Mitolojisi (4. Baskı). İstanbul: İnkılâp Kitabevi, 186.
  • Deleuze, G. (2001). Denetim Toplumları Konusunda Bir Ek. (Çev. U. Baker). Birikim Dergisi, 142-143 (23-26).( Orijinal Makalenin Yayın Tarihi, 1992).
  • Foucault, M. (1992). Hapishanenin Doğuşu. (Çev. M.A. Kılıçbay).Ankara: İmge Kitabevi.(Eserin orijinali 1975’de yayımlandı), 251.
  • Giddens, A. (2008). Ulus, Devlet ve Şiddet. (Çev. C. Atay). İstanbul: Kalkedon Yayınları. (Eserin orijinali 1985’de yayımlandı), 24-25.
  • Güven Kesim, S.(2007). Gözetim Toplumu Ve Toplumsal Meşruiyet, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 92.
  • Marx, K., Engels. F. (2013). Komünist Parti Manifestosu. (Çev. S. Jabban). İstanbul: Patikakitap. (Eserin orijinali 1848’de yayımlandı), 33.
  • Tecimer, Ö. (2006). Sinema Modern Mitoloji. İstanbul: Plan b Yayıncılık, 133.
  • Rifat, M. (2009). Göstergebilimin Abc’si. İstanbul: Say Yayınları, 12-61.
  • Fiske, J. (1996), İletişim Çalışmalarına Giriş. (çev. Süleyman İrvan), Ankara: ARK, 63-69.
  • Saussure, F. de (1916). Genel Dilbilim Dersleri. (Çev. B. Vardar). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 36-63.
  • Wollen, P. (2014). Sinemada Göstergeler ve Anlam. (Çev. Z. Aracagök ve B. Doğan). İstanbul: Metis Yayınları, 110-126.
  • Büker. S. (2012). Sinemada Anlam Yaratma. İstanbul: Hayalperest Yayınevi, 36-43.
  • Andrew, J. D. (2010), Büyük Sinema Kuramları ( çev. Zahit Atam). İstanbul: Doruk Yayınları, 329.

On Transformation And Dystopian Journey Of Thesus In Cinema

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 3, 137 - 155, 23.06.2017

Öz

Cinema has acquired many companion for itself on its journey of creating meaning, criticizing and transforming reality. Especially, by carrying yesterday to today and tomorrow through mythological heroes, cinema invites us to question with the perception of reality that it tries to recreate. Within the scope of the study, the movie series Hunger Games, in which mythology and cinema are together, was examined and the transformation of a mythological hero into a dystopian hero was revealed. With this adaptation, which is considerably made faithful to the original myth, cinematic projection of heroic story that has been a subject of myth was examined. At this stage, semiotic method was used. In the movie series where the leading character was composed with the inspiration of a Greek myth, it was objected to create characters who have the courage to transform society by increasing social awareness by means of myth. Indeed, at the end of movie series, there was a transformation just like in the myth. At this point, the cooperation between cinema and mythology reached its objective and mass of
questioning individuals has been constructed.
  

Kaynakça

  • Açlık Oyunları/The Hunger Games (Gary Ross, 2012).
  • Açlık Oyunları; Alaycı Kuş Bölüm 1/ The Hunger Games/ Mockingjay Part 1( Francis Lawrence, 2014).
  • Açlık Oyunları; Alaycı Kuş Bölüm 2/ The Hunger Games/ Mockingjay Part 2 ( Francis Lawrence, 2015).
  • Açlık Oyunları; Ateşi Yakalamak/ The Hunger Games; Catching Fire (Francis Lawrence, 2013).
  • Aydınalp Ilıcak, G. (Ekim, 2013). Sosyal Medyaya Halkla İlişkiler Perspektifinden Eleştirel Bir Bakış. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, Vol. 3, 4.
  • Badiou, A. (Şubat, 2015). Cinema and Philosophy. https://www.youtube.com/watch?v=Arwso3fy50M adresinden 10 Kasım 2016’da alınmıştır.
  • Campbell, J. (2000). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. Sabri Gürses (Çeviren). İstanbul: Kabalcı Yayınevi. (Eserin Orijinali 1968’de yayımlandı), 41-42.
  • Can, Ş. (?). Klasik Yunan Mitolojisi (4. Baskı). İstanbul: İnkılâp Kitabevi, 186.
  • Deleuze, G. (2001). Denetim Toplumları Konusunda Bir Ek. (Çev. U. Baker). Birikim Dergisi, 142-143 (23-26).( Orijinal Makalenin Yayın Tarihi, 1992).
  • Foucault, M. (1992). Hapishanenin Doğuşu. (Çev. M.A. Kılıçbay).Ankara: İmge Kitabevi.(Eserin orijinali 1975’de yayımlandı), 251.
  • Giddens, A. (2008). Ulus, Devlet ve Şiddet. (Çev. C. Atay). İstanbul: Kalkedon Yayınları. (Eserin orijinali 1985’de yayımlandı), 24-25.
  • Güven Kesim, S.(2007). Gözetim Toplumu Ve Toplumsal Meşruiyet, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 92.
  • Marx, K., Engels. F. (2013). Komünist Parti Manifestosu. (Çev. S. Jabban). İstanbul: Patikakitap. (Eserin orijinali 1848’de yayımlandı), 33.
  • Tecimer, Ö. (2006). Sinema Modern Mitoloji. İstanbul: Plan b Yayıncılık, 133.
  • Rifat, M. (2009). Göstergebilimin Abc’si. İstanbul: Say Yayınları, 12-61.
  • Fiske, J. (1996), İletişim Çalışmalarına Giriş. (çev. Süleyman İrvan), Ankara: ARK, 63-69.
  • Saussure, F. de (1916). Genel Dilbilim Dersleri. (Çev. B. Vardar). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 36-63.
  • Wollen, P. (2014). Sinemada Göstergeler ve Anlam. (Çev. Z. Aracagök ve B. Doğan). İstanbul: Metis Yayınları, 110-126.
  • Büker. S. (2012). Sinemada Anlam Yaratma. İstanbul: Hayalperest Yayınevi, 36-43.
  • Andrew, J. D. (2010), Büyük Sinema Kuramları ( çev. Zahit Atam). İstanbul: Doruk Yayınları, 329.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilar Diken

Yayımlanma Tarihi 23 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Diken, D. (2017). Thesus’un Sinemadaki Distopik Yolculuğu ve Dönüşümü Üzerine. SineFilozofi, 2(3), 137-155.