Bu
çalışma Latin Amerikalı anarşist-mistik sanatçı Alejandro Jodorowsky’nin sinema
filmlerinde erken-postmodern özellikleri ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Sinemacı, oyun yazarı, çizgiroman yazarı ve okültist olarak çok yönlü bir
portre çizen Jodorowsky’nin filmleri artık kült mertebesine ulaşmış olmasına
rağmen eserlerinin genel olarak akademik
ilgiye değer görülmediği iddia edilebilir. Nitekim, hem Türkiye’de hem de
Anglo-Sakson Batı literatüründe Jodorowsky sineması üzerine yapılmış akademik
çalışmalara rastlamak oldukça zordur. Bu açıdan bakıldığında bu çalışma
ulusötesi sinemada sıradışı bir auteur olan ve izleyiciyi grotesk ve vahşet yüklü
imajlarla şoke ederek sağaltmayı amaçlayan ve sanatını dünyaya karşı takındığı
felsefi tutumun bir dışavurumu olarak gören Alejandro Jodorowsky’ye dair Türkçe
literatürde bir kaynak olma iddiası da taşımaktadır.
Bu çalışmada örneklem olarak seçilen
üç El Topo (1970), La Montaña Sagrada (1973) ve Santa Sangre (1989) filmleri metin analizi
yöntemiyle incelenmiştir. Bu film örneklerinde görülebileceği gibi Jodorowsky, modern dünyada
yabancılaşmış karakterleri anlam ve köken arayışına yönelten dairesel alegorik
hikayeler anlatması, büyük anlatıları -özellikle de Katolik kilisesi ve onun
kurtarıcı mesih inancını- ve de semavi dinlerin ruhanilik anlayışını hicveden
parodileri tercih etmesi bakımından postmodern bir sinemacı olarak
değerlendirilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları, Felsefe |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Özel Sayı (1) Mayıs 2019 |