Sinemanın icadıyla başlayan sinema mimarlık
ilişkisine bakıldığında, iki sanat dalının birbirinden etkilendiği açıktır. Bu
etkileşim, sadece sinemanın mimarlığa etkisi şeklinde olmayıp, mimarlığın
sinema tarafından kullanılmasını, doğal bir sonuç olarak da mimarlığın farklı
ölçeklerde sinemadan kendine geri besleme sağlamasını beraberinde getirmiştir.
Bu nedenle yapılan her filmin gerek görsel, gerek düşünsel olarak mimarlığa katkı
sağlayacak bilgiyi içinde barındırdığı ve mekanın hem tasarlanması hem de
algılanması konusunda bir tartışma zemini oluşturduğu söylenebilir. Tasarım
yöntemleri ve mekan algısı açısından örtüşen bu iki alanın interdisipliner
olarak tartışılması, mekanı, sinemanın tanımladığı sanal gerçeklikler üzerinden
algılamaya alışkın bir kuşağa ait olan tasarım öğrenicilerine, mimari mekana
yaklaşımları açısından katkılar sağlamaktadır. Mekanın tasarlanması, temsiliyet
araçları ile yeniden üretilmesi ve ifadesi bağlamında sinema ile yakın ilişki
kurulması önemlidir.
Sinema ve mimarlık ilişkisinden hareketle,
bu çalışma, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Mimarlık Bölümü, Lisans ve
Lisansüstü Programları kapsamındaki “Sinema ve Mimarlık” dersinin, Yıldız
Teknik Üniversitesi bünyesinde gerçekleştirilen “Mimari Tasarım Eğitimi:
Bütünleşme 2”
konulu Ulusal Sempozyum kapsamında lisans düzeyindeki bir atölye çalışması
aracılığıyla, farklı bir ölçekte ve farklı bir bakış açısıyla yeniden
yorumlanmasını içermektedir.
Atölye kurgusu; öğrenicilere sinema-mimarlık
ilişkisi hakkında anlatımların tarihsel bir perspektiften aktarılması,
öğrenicilerin izlenen filmle ilgili tartışmalar üzerinden mekana dair soyut
kavramlar üretmeleri, kendi mekan tanımlarını yaparak tanımları mekan
tasarımlarına dönüştürmeleri biçiminde gerçekleşmiştir. Çalışmanın üst amacı
olan; öğrenicilere sanatla yaşamı uzlaştıran öğretinin kazandırılması
aracılığıyla soyut düşünme becerisinin geliştirilmesi hedeflenmiştir. Bu
bağlamda, düşünsel bir temeli olan tasarım üretiminin kavramlar üzerinden
kurgulanması, tasarım fikirlerinin sinema ve mimarlıkta mekan kurgusu
aracılığıyla geliştirilmesi, bir film üzerinden yeni ve özgün mekan
tasarımlarının yapılması, öğrenicilerin kendilerini geleneksel eğitim ortamı
dışında özgürce ifade edebilmelerinin atölye aracılığıyla desteklenmesi
çalışmanın alt hedefleri arasındadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Felsefe |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Özel Sayı (1) Mayıs 2019 |