Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yalnızlığın Diyalektiğinin Sinema Üzerinden İncelenmesi: Yalnız Aziz-ler

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 14, 370 - 383, 28.12.2022
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.1110618

Öz

Yalnızlık, insanlığın var oluşundan bu yana, her zaman ve her yerde ortaya çıkabilen bir duygu durumudur. Bu duygu herkes tarafından bilinse de elbette her bireyin kendi yaşam formunun özelliğine göre farklı şekillerde deneyimlenebilmektedir. Yalnız bireyler, başkalarıyla tatminkâr bir bağlantı kuramadıklarında veya bulundukları kendi konumlarından memnun olmadıklarında bu duyguyu geliştirebilir ve bu durumun çoğunlukla doğrudan etraflarındaki fiili insan sayısıyla bir ilişkisi yoktur. Tüm bunlara rağmen yalnız olmanın özünde salt pozitif ya da negatif bir durum olduğunu söylemek doğru değildir. Burada önemli olan, kişinin nasıl yalnız olduğu, yalnızlığı nasıl deneyimlediği ve bu duyguyu nasıl yönettiğidir. Çalışma, öznel bir fenomen olan yalnızlığın modern dünyadaki temsillerinin sinemada nasıl inşa edildiğini sorgulamayı amaçlamaktadır. Sinema evreninin, karakterler aracılığıyla yalnızlığın farklı biçimlerinin aktarılmasında ve yalnızlığın özünü anlamada önemli bir etkisi olduğu düşünülmektedir. Bu nedenle, yalnızlık temasıyla ön plana çıkan Azizler (2021) filmi bir örneklem olarak seçilip eleştirel film analiz yöntemiyle incelenmiştir. Böylece, filmde bulunan üç ana karakterin yalnızlık duygusunu deneyimleme biçimleri incelenmiş, farklı yalnızlık hallerinin karakterler aracılığıyla izleyiciye aktarılması tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Aristoteles (2010). Poetika Şiir Sanati Üstüne. (S. Rifat, Çev.) İstanbul: Can.
  • Çakar, Ö. (Yapımcı), Demirci, S. (Yapımcı), Yüce, S. (Yapımcı) & Yüce, S. (Yönetmen). (2010). Çoğunluk [Sinema Filmi]. İstanbul.
  • Demirkubuz, Z. (Yönetmen). (2012). Yeraltı [Sinema Filmi]. Türkiye: Mavi Film.
  • Gripsrud, J. & Lavik E. (2008). Film Audiences. J. Donald & M. Renov içinde The SAGE Handbook of Film Studies, (s. 454-470). London: SAGE.
  • Hawkley L.C., Berntson, G., Burleson, M. & Cacioppo, J. T. (2003). Loneliness in Everyday Life: Cardiovascular Activity. Psychosocial Context, and Health Behaviors, Journal of Personality and Social Psychology, 85: 1, 105-120.
  • Güce, E. (Yapımcı), Kalvo, M. (Yapımcı), Aktürk, R. (Yapımcı), Katkısız, A. (Yapımcı), Akçay, D. (Yapımcı) & Akçay, D. (Yönetmen). (2013). Köksüz [Sinema Filmi]. Türkiye: Mars Prodüksiyon.
  • Güngör, F. Ş. (2018). Sinemada Felsefe. Ankara: Maarif Mektepleri.
  • Heidegger, M. (1995). The Fundamental Concepts of Metaphysics: World, Finitude, Solitude. (W. McNeill & N. Walker, Ed.) Bloomington: Indiana University Press.
  • Kahneman, D. (2004). A Survey Method for Characterizing Daily Life Experience: the Day Reconstruction Method, Science, 306(5702), 1776 – 1780.
  • Kant, I. (1991). Idea of a Universal History with a Cosmopolitan Purpose, in Political Writings. (H.B. Nisbet, Çev.) (H.S. Reiss, Ed.) New York: Cambridge University Press.
  • Lewis, C. S. (1960). The Four Loves. New York: Harcourt.
  • Lopert, I. (Yapımcı) & Lean, D. (Yönetmen). (1955). Summer Madness [Sinema Filmi]. İngiltere: London Film Productions.
  • Mijuskovic, B. L. (2012). Loneliness in Philosophy, Psychology and Literature, ABD: iUniverse.
  • Mobbs, D., Weiskopf, N., Lau, C.H., Featherstone, E., Dolan R. J. & Frith C.D. (2006). The Kuleshov Effect: The Influence of Contextual Framing on Emotional Attributions, Social Cognitive and Affective Neuroscience, 1(2), 95–106.
  • Morrison, D. (2017, 02 09). 10 Great Films About Loneliness. bfi.org.uk. 12 04, 2022 tarihinde https://www.bfi.org.uk/lists/10-great-films-about-loneliness adresinden alındı.
  • Nietzsche, F. (1997). Daybreak: Oughts on the Prejudices of Morality. (R.J. Hollingdale, Çev.) (M. Clark & B. Leiter, Ed.) New York: Cambridge.
  • Öperli, N. (Yapımcı), Kreyenberg, T. (Yapımcı) & Balcı, E. E. (Yönetmen). (2015). Nefesim Kesilene Kadar [Sinema Filmi]. Türkiye: Prolog.
  • Provine, R. R. (2012). Curious Behavior: Yawning, Laughing, Hiccuping and Beyond. İngiltere: Cambridge, Massachussets.
  • Russell, D.W. (2012). Is Loneliness the Same as Being Alone?, Journal of Psychology Interdisciplinary and Applied, 146(1-2), 7-22.
  • Smith, G. M. (2004). Moving Explosions: Metaphors of Emotion in Sergei Eisenstein's Writings, Quarterly Rewiev of Film and Video, 21, 303-315.
  • Simmel, G. (2018). Paranın Felsefesi. (Y. Alogan & Ö. D. Aydın, Çev.) İstanbul: İthaki.
  • Stendhal, M.H.B. (2012). Aşka Dair. (A. Erkay, Çev.) İstanbul: Kırmızı.
  • Taylan, D. (Yapımcı), Taylan, Y. (Yapımcı), Kolat, M. (Yapımcı). (2021). Azizler [Sinema Filmi]. Türkiye: İmaj Film.
  • Wiley, R. (2003). Emotion And Film Theory, Studies in Symbolic Interaction, Studies in Symbolic Interaction, 26, 169–187.

Examination Of The Dialectic Of Loneliness Through Cinema: Lonely Aziz-ler

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 14, 370 - 383, 28.12.2022
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.1110618

Öz

Loneliness is an emotional state that can occur anytime and anywhere since the existence of humanity. Although this feeling is known by everyone, of course, it can be experienced in different ways according to the characteristics of each individual's own life form. Lonely individuals may develop this feeling when they are unable to establish a satisfactory connection with others or are dissatisfied with their own position, and this is often not directly related to the actual number of people around them. Despite all this, it is not correct to say that being alone is essentially a positive or negative situation. What is important here is how the person is alone, how he/she experiences loneliness and how he/she manages this feeling. The study aims to question how the feeling of loneliness, which has representations in the modern world and is a subjective phenomenon, is constructed in cinema. It is thought that the universe of cinema has an important effect on conveying different forms of loneliness through characters and understanding the essence of loneliness. For this reason, the movie Azizler (2021), which stands out with the theme of loneliness, was chosen as a sample and analyzed with the critical film analysis method. Thus, the ways in which the three main characters in the movie experience the feeling of loneliness were examined, and the transfer of different states of loneliness to the audience through the characters was discussed.

Kaynakça

  • Aristoteles (2010). Poetika Şiir Sanati Üstüne. (S. Rifat, Çev.) İstanbul: Can.
  • Çakar, Ö. (Yapımcı), Demirci, S. (Yapımcı), Yüce, S. (Yapımcı) & Yüce, S. (Yönetmen). (2010). Çoğunluk [Sinema Filmi]. İstanbul.
  • Demirkubuz, Z. (Yönetmen). (2012). Yeraltı [Sinema Filmi]. Türkiye: Mavi Film.
  • Gripsrud, J. & Lavik E. (2008). Film Audiences. J. Donald & M. Renov içinde The SAGE Handbook of Film Studies, (s. 454-470). London: SAGE.
  • Hawkley L.C., Berntson, G., Burleson, M. & Cacioppo, J. T. (2003). Loneliness in Everyday Life: Cardiovascular Activity. Psychosocial Context, and Health Behaviors, Journal of Personality and Social Psychology, 85: 1, 105-120.
  • Güce, E. (Yapımcı), Kalvo, M. (Yapımcı), Aktürk, R. (Yapımcı), Katkısız, A. (Yapımcı), Akçay, D. (Yapımcı) & Akçay, D. (Yönetmen). (2013). Köksüz [Sinema Filmi]. Türkiye: Mars Prodüksiyon.
  • Güngör, F. Ş. (2018). Sinemada Felsefe. Ankara: Maarif Mektepleri.
  • Heidegger, M. (1995). The Fundamental Concepts of Metaphysics: World, Finitude, Solitude. (W. McNeill & N. Walker, Ed.) Bloomington: Indiana University Press.
  • Kahneman, D. (2004). A Survey Method for Characterizing Daily Life Experience: the Day Reconstruction Method, Science, 306(5702), 1776 – 1780.
  • Kant, I. (1991). Idea of a Universal History with a Cosmopolitan Purpose, in Political Writings. (H.B. Nisbet, Çev.) (H.S. Reiss, Ed.) New York: Cambridge University Press.
  • Lewis, C. S. (1960). The Four Loves. New York: Harcourt.
  • Lopert, I. (Yapımcı) & Lean, D. (Yönetmen). (1955). Summer Madness [Sinema Filmi]. İngiltere: London Film Productions.
  • Mijuskovic, B. L. (2012). Loneliness in Philosophy, Psychology and Literature, ABD: iUniverse.
  • Mobbs, D., Weiskopf, N., Lau, C.H., Featherstone, E., Dolan R. J. & Frith C.D. (2006). The Kuleshov Effect: The Influence of Contextual Framing on Emotional Attributions, Social Cognitive and Affective Neuroscience, 1(2), 95–106.
  • Morrison, D. (2017, 02 09). 10 Great Films About Loneliness. bfi.org.uk. 12 04, 2022 tarihinde https://www.bfi.org.uk/lists/10-great-films-about-loneliness adresinden alındı.
  • Nietzsche, F. (1997). Daybreak: Oughts on the Prejudices of Morality. (R.J. Hollingdale, Çev.) (M. Clark & B. Leiter, Ed.) New York: Cambridge.
  • Öperli, N. (Yapımcı), Kreyenberg, T. (Yapımcı) & Balcı, E. E. (Yönetmen). (2015). Nefesim Kesilene Kadar [Sinema Filmi]. Türkiye: Prolog.
  • Provine, R. R. (2012). Curious Behavior: Yawning, Laughing, Hiccuping and Beyond. İngiltere: Cambridge, Massachussets.
  • Russell, D.W. (2012). Is Loneliness the Same as Being Alone?, Journal of Psychology Interdisciplinary and Applied, 146(1-2), 7-22.
  • Smith, G. M. (2004). Moving Explosions: Metaphors of Emotion in Sergei Eisenstein's Writings, Quarterly Rewiev of Film and Video, 21, 303-315.
  • Simmel, G. (2018). Paranın Felsefesi. (Y. Alogan & Ö. D. Aydın, Çev.) İstanbul: İthaki.
  • Stendhal, M.H.B. (2012). Aşka Dair. (A. Erkay, Çev.) İstanbul: Kırmızı.
  • Taylan, D. (Yapımcı), Taylan, Y. (Yapımcı), Kolat, M. (Yapımcı). (2021). Azizler [Sinema Filmi]. Türkiye: İmaj Film.
  • Wiley, R. (2003). Emotion And Film Theory, Studies in Symbolic Interaction, Studies in Symbolic Interaction, 26, 169–187.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selin Kiraz Demir 0000-0001-5901-857X

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Kiraz Demir, S. (2022). Yalnızlığın Diyalektiğinin Sinema Üzerinden İncelenmesi: Yalnız Aziz-ler. SineFilozofi, 7(14), 370-383. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.1110618