Asfalt kaplamalar, yol üst yapısının oluşturulmasında temel bir işlev görür ve servis ömürlerini tamamladıktan sonra yenilenme çalışmaları için kazılarak atık malzemeler üretilirler. Bu tür atıkların kullanılması, ekonomik ve çevresel avantajlar sağlayarak enerji tasarrufunu, çevresel kirliliğin azaltılmasını, maliyetin düşürülmesini ve depolama alanlarının azaltılmasını mümkün kılar. Geri dönüştürülmüş asfalt atıkları (RAP), sürdürülebilir malzeme kullanımında önemli bir yere sahiptir. Bu çalışmada, Pomza Tozu (PP) katkılı harçların hidroklorik asit (HCl) ortamında sergilediği mühendislik özellikleri detaylı bir şekilde değerlendirilmiştir. Çalışmada bağlayıcı olarak CEM I 42.5/R tipi portland çimentosu, mineral katkı maddesi olarak PP ve ince agrega olarak 0-4 mm boyutlarında kırma kum ile RAP kullanılmıştır. Deneysel tasarımda, çimento ağırlığının %10, %20 ve %30’u PP ile, kırma kumun ise %0, %25, %50, %75 ve %100’ü RAP ile değiştirilerek farklı karışımlar elde edilmiştir. Üretilen harç numunelerine yayılma, su emme, porozite, ultrasonik geçiş hızı, kapiler su emme, eğilme ve basınç dayanımı testleri, numunelerin 7 ve 28 günlük standart kür süresinden sonra uygulanmıştır. Ayrıca 28 gün kür havuzunda bekletilen numuneler, HCl çözeltisinde 7 ve 28 gün maruz bırakılarak fiziksel ve mekanik değişiklikler incelenmiştir. Sonuçlar, PP’nin %10 oranında ve RAP’nin %25 oranında kullanıldığı durumlarda en iyi performansın elde edildiğini ortaya koymuştur.
Geri Dönüştürülmüş Asfalt Atığı Pomza Tozu Hidroklorik Asit Asit Direnci
Asphalt pavements play a fundamental role in the formation of the road superstructure and after completing their service life, they are excavated for renewal works and waste materials are produced. The use of such wastes provides economic and environmental advantages, enabling energy saving, reduction of environmental pollution, cost reduction and reduction of landfill areas. Recycled asphalt waste (RAP) has an important place in sustainable material use. In this study, the engineering properties of mortars with Pumice Powder (PP) in hydrochloric acid (HCl) environment were evaluated in detail. In the study, CEM I 42.5/R type Portland cement was used as binder, PP as mineral additive, and 0-4 mm crushed sand and RAP were used as fine aggregate. In the experimental design, different mixtures were obtained by replacing 10%, 20% and 30% of the cement weight with PP, and 0%, 25%, 50%, 75% and 100% of the crushed sand with RAP. Spreading, water absorption, porosity, ultrasonic transmission rate, capillary water absorption, flexural and compressive strength tests were applied to the produced mortar samples after 7 and 28 days of standard curing period of the samples. In addition, the physical and mechanical changes were investigated by exposing the samples kept in the curing pool for 28 days to the HCl solution for 7 and 28 days. The results revealed that the best performance was obtained when PP was used at a rate of 10% and RAP was used at a rate of 25%.
Recycled Asphalt Waste Pumice Powder Hydrochloric Acid acid resistance
The study does not require ethics committee approval or any special permission.
Authors have not received any financial support for the research or publication of this study.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | İnşaat Mühendisliği (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 16 Aralık 2024 |
| Kabul Tarihi | 13 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2 |