Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMENLERİN COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİME İLİŞKİN ALGILARI: BİR METAFOR ANALİZİ ÇALIŞMASI

Yıl 2022, , 354 - 376, 30.11.2022
https://doi.org/10.30561/sinopusd.1173292

Öz

Covid-19 Pandemi Süreci ile birlikte işe koşulan zorunlu uzaktan eğitim uygulamasına ilişkin öğretmen algılarının metaforlar aracılığı ile incelenmesi amacıyla yapılan bu araştırma nitel bir olgubilim araştırmasıdır. Araştırma verileri toplanma ve analizinde metaforik analiz prosedürü takip edilmiş olup çalışma grubu 184 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmadan elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Geçerlilik ve güvenirliği sağlamak adına uzman görüşü alma, direk katılımcı ifadelerinden örnekler sunma ve kodlayıcılar arası tutarlılık kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre 184 öğretmen uzaktan eğitime ilişkin 154 farklı metafor oluşturmuştur. En sık tekrar eden metafor “tatsız tuzsuz yemek” metaforudur. Araştırma bulguları incelendiğinde öğretmenlerin olumlu ve olumsuz metaforlar oluşturduğu görülmüştür. Olumlu metaforlar kategorisinin alt kategorileri; uzaktan eğitimi gereklilik olarak gören metaforlar, uzaktan eğitimi kurtarıcı olarak gören metaforlar ve uzaktan eğitimi yardımcı olarak gören metaforlar şeklindedir. Olumsuz metaforlar kategorisinin alt kategorileri ise; uzaktan eğitimi verimsiz olarak gören metaforlar, uzaktan eğitimi yetersiz olarak gören metaforlar ve uzaktan eğitimi güçlük olarak gören metaforlar şeklindedir. Öğretmenlerin oluşturdukları metaforların sıklıkla olumsuz metaforlar kategorisinde yoğunlaştığı görülmektedir. Elde edilen bulgulardan hareketle uzaktan eğitim uygulamalarının daha verimli geçmesi adına öğretmenlere eğitimler verilebilir, teknik alt yapı sorunları giderilebilir ve derslerin daha ilgi çekici hale getirilmesi adına önlemler alınabilir.

Kaynakça

  • Aydın, C. H. (2011). Açık ve uzaktan öğrenme: Öğrenci adaylarının bakış açısı. Pegem Akademi.
  • Aydoğdu, E. (2008). İlköğretim okullarındaki öğrenci ve öğretmenlerin sahip oldukları okul algıları ile ideal okul algılarının metaforlar (mecazlar) yardımıyla analizi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Baş, G. ve Kıvılcım, Z. S. (2019). Türkiye’de öğrencilerin merkezi sistem sınavları ile ilgili algıları: bir metafor analizi çalışması. Journal of Qualitative Research in Educa-tion, 7(2), 639-667. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.7c.2s.8m
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2017). Bilim-sel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Cantürk, G. ve Cantürk, A. (2021). İngilizce öğretmenlerinin covid-19 küresel salgını süre-cinde gerçekleştirdikleri uzaktan eğitim deneyimleriyle ilgili görüşlerinin metaforlar yoluyla belirlenmesi. International Journal of Current Approaches in Language, Education and Social Sciences, 3(1), 688-724. https://doi.org/10.35452/caless.2021.1
  • Covid19 Sağlık, (t.y.) Covid-19 Nedir. 23.06.2021 tarihinde https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66300/covid-19-nedir-.html adresinden erişilmiştir.
  • Çivril, H., Aruğaslan E., ve Özkara, B. Ö. (2018). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik algıları: bir metafor analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygula-ma, 8(1), 39-59.
  • Çokyaman, M. ve Ünal M. (2021) Öğrenci ve Öğretmenlerin Covid-19 Salgını Dönemin-deki Uzaktan Eğitim Algısı: Bir Metafor Analizi. OPUS Uluslararası Toplum Araş-tırmaları Dergisi, 18(Yönetim ve Organizasyon Özel Sayısı), 1684-1715. https://doi.org/10.26466/opus.913396
  • Güneş, A., ve Fırat, M. (2016). Açık ve uzaktan öğrenmede metafor analizi araştırmala-rı. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(3), 115-129. İşman, A. (2008). Uzaktan eğitim. Pegem Akademi.
  • Kahraman, M. E. (2020). Covıd-19 salgınının uygulamalı derslere etkisi ve bu derslerin uzaktan eğitimle yürütülmesi: Temel tasarım dersi örneği. Medeniyet Sanat Dergi-si, 6(1), 44-56. https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.741737
  • Kazu, İ. Y., Bahçeci, F. ve Yalçın, C. K. (2021) Öğretmenlerin koronavirüs pandemisi dö-neminde verdikleri uzaktan eğitime ilişkin metaforik algıları. Fırat Üniversitesi Sos-yal Bilimler Dergisi, 31(2), 701-715. https://doi.org/10.18069/firatsbed.814015
  • Kılcan, B. (2017). Metafor ve eğitimde metaforik çalışmalar için bir uygulama rehbe-ri. Pegem Akademi.
  • Kocabıyık, O. O. (2016). Olgubilim ve gömülü kuram: bazı özellikler açısından karşılaş-tırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66.
  • Kurtdede Fidan, N., Erbasan, Ö. ve Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerin eğitim bilişim ağından (EBA) yararlanmaya ilişkin görüşleri. Journal of International Social Re-search, 9(45), 626-637.
  • Özer, M. (2020). Türkiye'de covıd‐19 salgını sürecinde Millî Eğitim Bakanlığı tarafından atılan politika adımları. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1124-1129. https://doi.org/10.24106/kefdergi.722280
  • Saban, A., Kocbeker, B. N. ve Saban, A. (2007). Prospective teachers' conceptions of teac-hing and learning revealed through metaphor analysis. Learning and instruc-tion, 17(2),123-139. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2007.01.003
  • Şahin, E. ve Nihan, A. (2019). Atatürk ilkeleri ve inkılap tarihi dersinin uzaktan eğitim yo-luyla öğretilmesi hakkında öğretim elemanlarının görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1) 477-502. https://doi.org/10.17152/gefad.429656
  • Türk Dil Kurumu (2012). Büyük Türkçe sözlük.
  • WHO, (2021). 22.06.2021 tarihinde https://covid19.who.int/ adresinden erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Muhammed Keşkek 0000-0001-8607-3830

Didem Kayahan Yüksel 0000-0002-0184-6070

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2022
Gönderilme Tarihi 9 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Keşkek, M., & Kayahan Yüksel, D. (2022). ÖĞRETMENLERİN COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİME İLİŞKİN ALGILARI: BİR METAFOR ANALİZİ ÇALIŞMASI. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 354-376. https://doi.org/10.30561/sinopusd.1173292

                                                 

                        Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.