Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK DERSLERİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMINA YÖNELİK ALGILARI

Yıl 2023, , 752 - 781, 31.05.2023
https://doi.org/10.30561/sinopusd.1290273

Öz

Teknolojinin hızlı değişimi eğitim sistemini de etkilemiştir. Bu değişimdeki en önemli öge ise öğretmendir. Bu nedenle öğretmenlerin teknoloji ve teknoloji kullanımına yönelik düşünceleri önemlidir. Özellikle teknolojinin yoğun olarak kullanılabileceği matematik derslerinde öğretmenlerin bu yaklaşımı daha kritiktir. Bu araştırmada ortaokul ve lise matematik öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına yönelik algılarının ve bu doğrultuda teknoloji uyum düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışmada nicel araştırma yöntemlerinde betimsel desen kullanılmış ve “Matematik Öğretmenleri Teknolojiye Yönelik Algı” anketi araştırmacılar tarafından uyarlanmış ve kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS paket programından yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre matematik öğretmenlerinin matematik derslerinde teknoloji kullanımına olumlu bakarken, sınıfta teknoloji kullanımına olumsuz baktıkları belirlenmiştir. Köydeki öğretmenlerin şehirdeki öğretmenlere göre daha olumlu baktıkları, yönetici ve velilerin ise olumsuz bir yaklaşım gösterdikleri görülmüştür. 40 yaş altı matematik öğretmenleri, 50 yaş üstü matematik öğretmenlerine göre öğrencilerin teknoloji ile daha iyi matematik öğreneceklerini düşünmektedirler.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A., ve Yüksel, İ. (2012). Evaluation of teachers’ instructional technologies integration skills: A qualitative need analysis for new pedagogical approaches. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 6(1), 265-286.
  • Akbaş, E. E. (2022). Matematik eğitimcilerinin gözünde teknolojinin yeri nedir?: bir metafor çalışması. Eğitimde Güncel Araştırmalar.
  • Akkoç, H. ve Yeşildere-İmre, S. (2015). Teknoloji pedagojik alan bilgisi temelli olasılık ve istatistik öğretimi. Pegem Yayıncılık.
  • Altın, H. M., ve Kalelioğlu, F. (2015). Fatih projesi ile ilgili öğrenci ve öğretmen görüşleri. Başkent university journal of education, 2(1), 89-105.
  • Artigue, M. (2002). Learning mathematics in a CAS environment: the genesis of a reflection about instrumentation and the dialectics between technical and conceptual work. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 7, 245-274.
  • Assude, T. (2005). Time management in the work economy of a class, a case study: Integration of Cabri in primary school mathematics teaching. Educational studies in mathematics, 59, 183-203.
  • Avcı, Ü., Kula, A., ve Haşlaman, T. (2019). Öğretmenlerin öğrenme-öğretme sürecine entegre etmek istedikleri teknolojilere ilişkin görüşleri. Acta Infologica, 3(1), 13- 21. https://doi.org/10.26650/acin.556003
  • Baki, A. (1996). Matematik öğretiminde bilgisayar her şey midir?. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12), 135-143
  • Bauer, J., ve Kenton, J. (2005). Toward technology integration in the schools why it isn't happening. Journal of Technology and Teacher Education, 13(4), 519-547.
  • Betoncu, O. (2017). KKTC’de etkileşimli tahta kullanan öğretmenlerin tutum ve öz yeterlik algılarının belirlenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yakın Doğu Üniversitesi, Kıbrıs.
  • Bozkurt, G. (2022). Matematik eğitiminde teknoloji odaklı gerçekleştirilen bir proje kapsamında matematik öğretmenlerinin teknolojiye yönelik görüş ve farkındalıklarının incelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 196-211.
  • Butler, D. L., & Sellbom, M. (2002). Barriers to adopting technology. Educause quarterly, 2(1), 22-28.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gündüz, S., Kutluca, T. ve Kutluca, S. (2020). Ortaokul öğrencilerinin akıllı tahta kavramına ilişkin metaforik algıları. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(3), 207-216.
  • Güngör, M. ve Bulut, Y. (2008). Ki-kare testi üzerine. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 7(1), 84-89.
  • Clark-Wilson, A., Robutti, O., ve Sinclair, N. (2014). The mathematics teacher in the digital era. Dordrecht: Springer.
  • Cuban, L., Kirkpatrick, H., ve Peck, C. (2001). High access and low use of technologies in high school classrooms: explaining an apparent paradox. American Educational Research Journal, 38(4), 813-834
  • Çetinkaya, L., ve Sütçü, S. S. (2016). Çocukların gözüyle ebeveynlerinin bilişim teknolojileri kullanımlarına yönelik kısıtlamaları ve nedenleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1), 79-116. https://doi.org/10.17569/tojqi.58102
  • Çiftçi, S., Taşkaya, S. M., ve Alemdar, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin FATİH Projesine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 12 (1), 227-240.
  • Çoban, F. N., Gülşen, S. ve Bayhan, G. (2019). Bilim ve sanat merkezi öğretmenlerinin eğitimde dijital teknolojinin kullanımına yönelik farkındalıklarının incelenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(1), 78-94.
  • Dağhan, G., Kibar, P. N., Akkoyunlu B., Baskan, G. A. (2015). Öğretmen ve yöneticilerin etkileşimli tahta ve tablet bilgisayar kullanımına yönelik yaklaşımları ve görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education Vol.6 No.3, 399-417
  • Daşdemir, D. (2022). Pandemi sürecinde sınıf öğretmenlerinin matematik dersi kazanımlarını aktarmada teknoloji kullanımına yönelik tutumları. Tezsiz yüksek lisans projesi. Pamukkale üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü. Denizli.
  • Demirer, V., ve Dikmen, C. H. (2018). Öğretmenlerin fatih projesine yönelik görüşlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi bağlamında incelenmesi. Ilkogretim Online, 17(1), 26-45. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413735
  • Demirkalp, S. (2022). Öğretmen özelliklerine göre iş becerikliliği ve temel teknoloji kullanım yeterliliklerinin incelenmesi.(Yüksek Lisans Tezi). Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Drijvers, P., Doorman, M., Boon, P., Reed, H., ve Gravemeijer, K. (2010). The teacher and the tool: Instrumental orchestrations in the technology-rich mathematics classroom. Educational Studies in Mathematics, 75(2), 213-234
  • Erbil, D. G., ve Kocabaş, A. (2019). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımı, tersine çevrilmiş sınıf ve işbirlikli öğrenme hakkındaki görüşleri. Ilkogretim Online, 18(1), 31-51. http://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.527150
  • Fabian, K., ve Topping, K. J. (2019). Putting “mobile” into mathematics: Results of a randomised controlled trial. Contemporary Educational Psychology, 59, 1-12. doi: 10.1016/j.cedpsych.2019.101783
  • Fazlı, B. (2023). Gelişen Teknolojinin Öğretmen Rolleri ve Öğrenci Merkezli Öğretime Etkisine İlişkin Öğretmen Görüşleri: Durum Çalışması. Journal of Sustainable Education Studies, (Özel Sayı (Ö2)), 10-24.
  • Gündüz, S., Gömlekçi, M., & Kutluca, T. (2021). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Akıllı Tahta Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. 1st International Eurasian Conferences on Educational and Social Studies, (IECOES, 2021). Proceeding Book (s. 255-267). Antalya, Türkiye.
  • Gür, D. (2017). Ortaokul öğrencilerinin bilişim teknolojileri kullanımlarına yönelik ebeveynlerin denetimleri ve tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Hadfield, O. D. & McNeil, K. (1994). The relationship between myers-briggs personality type and mathematics anxiety among preservice elemantary teachers. Journal Of Instructional Psychology, 21(4), 375-385
  • İşbulan, O., Arslan, E., Alkaya, E., ve Selvı̇, G. (2020). Eğitim Bilişim Ağı’nda (EBA) yer alan çoklu ortam uygulamalarının çoklu ortam öğrenme ilkeleri açısından değerlendirilmesi. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(2), 182- 196. https://doi.org/10.25272/j.2149-8385.2020.6.2.08
  • Karamustafaoğlu, O. (2006). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim materyallerini kullanma düzeyleri: Amasya ili örneği. Atatürk Üniversitesi Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 90-101.
  • Karaoğlan Yılmaz, F., G. ve Binay Eyuboğlu, F., A. (2018). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme tutumları, dijital yerli olma durumları ve teknoloji kabulü arasındaki ilişkinin birbirleri ile ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Education Science and Technology. 4 (1), 1-17 e-ISSN:2458-8628
  • Karışan, D., Bilican, K., & Şenler, B. (2017). The Adaptation of the views about scientific ınquiry questionnaire: A validity and reliability study. İnönü University Journal of the Faculty of Education, 18 (1), 326-343.
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Kaya, D. & Aydoğdu, Ş. (2022). Teknoloji destekli matematik eğitimi: türkiye’deki lisansüstü tezlerin incelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi , Dijitalleşme Özel Sayısı , 185-203 . DOI: 10.30783/nevsosbilen.1123491Kayaduman, H., Sırakaya, M., ve Seferoğlu, S.S. (2011). Eğitimde FATİH projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. Akademik Bilişim, 11, 123-129.
  • Kazu, İ. Y., ve Yavuzalp, N. (2008). Öğretim yazılımlarının kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(150), 110-126.
  • Keleş, E., Öksüz, B. D., ve Bahçekapılı, T. (2013). Teknolojinin Eğitimde kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri: Fatih projesi örneği. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 353-366.
  • Keleş, E., ve Turan, E. (2015). Öğretmenlerin fırsatları arttırma ve teknolojiyi iyileştirme hareketi (FATİH) hakkındaki görüşleri. Turkish Journal of Education, 4(2), 17-28. https://doi.org/10.19128/turje.181112
  • Kurbanoğlu, S. Ve Akkoyunlu, B. (2002). Öğretmen adaylarına uygulanan bilgi okuryazarlığı programının etkiliği ve bilgi okuryazarlığı becerileri ile bilgisayar özyeterlik algısı arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 98-105
  • Lagrange J. B., Artigue M., Laborde C., ve Trouche L. (2003) Technology and mathematics education: a multidimensional study of the evolution of research and ınnovation. In: Bishop A.J., Clements M.A., Keitel C., Kilpatrick J., Leung F.K.S. (eds) Second International Handbook of Mathematics Education (s.237-269). Springer International Handbooks of Education, vol 10. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-010-0273-8_9 Laurens, T., Batlolona, F., Batlolona, J. ve Leasa, M. (2018). How does realistic mathematics education (rme) improve students’ mathematics cognitive achievement? Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(2), 569-578. https://doi.org/10.12973/ejmste/76959
  • Mehta, C. R., & Patel, N. R. (1996). SPSS Exact tests 7.0 for Windows. Chicago: SPSS Inc
  • Manouchehri, A. (1998). Mathematics curriculum reform and teachers: What are the dilemmas?. Journal of teacher education, 49(4), 276-286.
  • Mıhçı, S., Aktürk, A. O. & Çelik, İ. (2014). Lise öğrencilerinin “akıllı tahta” kavramına ilişkin metaforları. Şahin, İ., Kıray, A. & Alan, S. (Ed.), International Conference on Education in Mathematıcs, Science & Technology (ICEMST 2014) Proceeding Book (s. 784-793). Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2013). Ortaöğretim matematik dersi (9 - 12. sınıflar) öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=343
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1,2,3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB.
  • National Center for Education Statistics (NCES), (2002). Technology in schools: Suggestions tools and guidelines for assessing technology in elementary and secondary education. Washington: Department of Education. https://nces.ed.gov/pubs2003/2003313.pdf
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (2008). The role of technology in the teaching and learning of mathematics. Reston, VA, NCTM
  • Namdar, B., ve Küçük, A. (2018). Fen eğitiminde teknoloji entegrasyonu çalışmalarının betimsel içerik analizi: Türkiye örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 355-383. https://doi.org/10.21764/maeuefd.375088
  • Oskamp, S., ve Schultz, P. W. (2005). Attitudes and opinions (3th ed.). Psychology Press.
  • Önür, Z. ve Kozikoğlu, İ. (2020). The relationship between 21st century learning skills and educational technology competencies of secondary school students. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 13(1), 65-77. http://dx.doi.org/10.30831/akukeg.535491
  • Özçelik, A., ve Yıldız, K. (2019). Okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin kendilerini teknoloji okuryazarı olarak değerlendirmelerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Journal of World of Turks, 11(2), 341-360.
  • Özdemir, S. (2017). Teacher views on barriers to the ıntegration of ınformation and communication technologies (ICT) in Turkish teaching. International Journal of Environmental and Science Education, 12(3), 505-521. https://doi.org/10.12973/ijese.2017.1244p
  • Özerbaş, M. A., ve Can, Ö. (2018). Öğretim yazılımlarının önemi ve uygulanabilirliğine yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 16(1), 26- 41.
  • Özgür, H., & Ilgın, G. Ü. L. (2022). Öğretmenlerin eğitimde teknoloji kullanma yeterlikleri ile bilgi ve iletişim teknolojilerini eğitim ortamlarına entegre etme durumları. 15. Uluslararası bilgisayar ve öğretim teknolojileri sempozyumu, 126.
  • Pelgrum, W. J. (2001). Obstacles to the integration of ICT in education: results from a worldwide educational assessment. Computers and Education, 37, 163-178.
  • Pierce, R., & Ball, L. (2009). Perceptions that may affect teachers’ intention to use technology in secondary mathematics classes. Educational studies in mathematics, 71, 299-317.
  • Ruthven, K. (2009). Towards a naturalistic conceptualisation of technology integration in classroom practice: The example of school mathematics. Éducation et didactique, (3-1), 131-159.
  • Seferoğlu, S., S. (2009). İlköğretim okullarında teknoloji kullanımı ve yöneticilerin bakış açıları. Akademik Bilişim. Harran Üniversitesi, Şanlıurfa, 11-13 Şubat 2009
  • Selvi, G. (2020). Sınıf Öğretmenlerinin Etkileşimli Tahta Kullanımına Yönelik Öz-Yeterlik Algı Düzeylerinin Belirlenmesi: Fatih Projesi 71 Örneği. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Soykan, E. (2015). Views of students’, teachers’ and parents’ on the tablet computer usage in education. Cypriot Journal of Educational Sciences, 10(3), 228-244. https://doi.org/10.18844/cjes.v1i1.68
  • Taş, B., Sevgi, S., & Bayazıt, İ. (2021). Ortaokul matematik öğretmenlerinin derslerinde etkileşimli tahta kullanımına yönelik görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi. 11 (1), 285-300
  • Turan-Güntepe, E. (2020). Etkileşimli hologram teknolojisiyle okul öncesi kavramlarının öğretimi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Trabzon Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Quinn, R. J. (1997). Effects of mathematics methods courses on the mathematical attitudes and content knowledge of preservice teachers. Journal of Educational Research, 91 (2), 108- 113.
  • Uslu, Ö. (2022). Öğretmenlerin etkileşimli tahta kullanımına yönelik öz yeterlik algıları. EĞİTİM BİLİMLERİ, Teori, Güncel Araştırmalar ve Yeni Eğilimler 4 36.
  • Yenilmez, K., ve Sayar, N. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Öğretimine Yönelik Görüşlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. 2. ULUSLARARASI TEMEL EĞİTİM KONGRESİ, 1.
  • Yılmaz, E. (2018). Fizik öğretmenlerinin öğretimde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (47), 27-37. https://doi.org/10.21764/maeuefd.412324
  • Yılmaz, E. B., Akşit, S., & Dalkıran, O. (2022). Beden Eğitimi Derslerinde Teknoloji Kullanımı İle İlgili Yapılmış Çalışmaların Sistematik Derlemesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(4), 1153-1170.
Toplam 69 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehtap Taştepe 0000-0002-4535-3606

Selçuk Alkan 0000-0001-8717-4983

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2023
Gönderilme Tarihi 30 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Taştepe, M., & Alkan, S. (2023). MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN MATEMATİK DERSLERİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMINA YÖNELİK ALGILARI. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 752-781. https://doi.org/10.30561/sinopusd.1290273

                                                 

                        Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.