Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Kamu Diplomasi Aracı Olarak Uluslararası Öğrenci Hareketliliği

Yıl 2024, , 387 - 408, 30.05.2024
https://doi.org/10.30561/sinopusd.1444650

Öz

Küreselleşme kavramının yoğun bir şekilde içselleştirilmesi ve teknolojik ilerlemelerin katkılarıyla ekonomik, bürokratik, eğitim, sosyal ve kültürel alanlarda büyük bir dönüşüm yaşanmaktadır. Uluslararası öğrenci hareketliliği de bu değişimden önemli bir pay alarak hız kazanmıştır. Uluslararası öğrenciler misafir oldukları ülkelerde milli gelire katkı sunarken aynı zamanda beşerî sermaye bağlamında da önemli katkılar sağlamışlardır. Dolayısıyla gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler bu sektörden daha fazla faydalanmak için uluslararası öğrenci sayılarını artırma gayretindedirler. Ev sahibi ülkeler uluslararası öğrenci hareketliliği için kamu politikaları hazırlayıp uygulamaktadır. Bu çalışmada uluslararası öğrenci hareketliliğinin gelişimi öz bir şekilde anlatılıp bu hareketliliklerinin esasında kamu diplomasi faaliyeti olduğu üzerinde durularak Türkiye’de ve Dünya’da uluslararası öğrenci hareketliliği karşılaştırılmalı bir şekilde anlatılmıştır. Son olarak da Türkiye’nin uluslararası öğrenci hareketliliğin-de daha fazla pay sahibi olabilmesi için çeşitli öneriler getirilerek yapısal sorunların giderilmesine katkı sağlanması amaçlanmıştır. Bu çalışma, MAXQDA 2020 ile literatürün taranması ve Mendeley ile kaynakça hazırlanması suretiyle politika yapıcılar ve uygulayıcılar için literatürdeki benzer çalışmalardan bazı başlıklarda ayrışarak önemli bir kaynak olmayı hedeflemektedir.

Kaynakça

  • Bhandari, R., Belyavina, R. & Gutierrez, R. (2011). Student Mobility and the Internationalization of Higher Education: National Policies and Strategies from Six World Regions (A Project Atlas Report). Journal of ınternational Students. New York.
  • Bhati, A. & Anderson, R (2012). Factors Influencing Indian Student’s Choice of Overseas Study Destination. Social and Behavioral Sciences, 46, 1706–1713.
  • Council of Ministers of Education, Canada (CMEC). (2011). Bringing Education in Canada to the World, Bringing the World to Canada: An International Education Marketing Action Plan for Provinces and Territories. http://www.cmec.ca/Publications/Lists/Publications/Attachments/264/COF_Bringing_Ed_to_Canada_Eng_final.pdf
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, Kalite, Uluslararasılaşma: Türkiye Yükseköğretimi İçin Bir Yol Haritası. Yükseköğretim Kurulu, Eskişehir.
  • Douglass, J. A. & Edelstein, R. (2009). The Global Competition for Talent. Center for Studies in Higher Education Research & Occasional Paper Series: CSHE.8.09, 1-22.
  • Forbes, L. & Hamilton, J. (2004). Building an International Student Market: Educational-balanced Scorecard Solutions for Regional Australian Cities. International Education Journal, 5(4), 502-520.
  • Gür, B.S., Çelik, Z. & Yurdakul, S. (2018). Yükseköğretime Bakış 2018: İzleme ve Değerlendirme Raporu. Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi, Ankara.
  • International Student Mobility Report (2021). https://timeassociation.org/wp-content/uploads/2021/10/TIME_Association_International_Mobility_Report.pdf adresinden 20 Kasım 2023 tarihinde alınmıştır.
  • Kalın, İ. (2012). Türk Dış Politikası ve Kamu Diplomasisi. A. Özkan ve T. E. Öztürk (Ed.) Kamu Diplomasisi (s.145-160) içinde. TASAM Yayınları.
  • King, K. (2011). The Geopolitics of Overseas Scholarships & Awards Old and New Providers, East & West, North & South. Norrag News 45. https://resources.norrag.org/resource/26/the-geopolitics-of-overseesscholarships- and-awards-old-and-new-providers-east-and-west-north-and-south, Erişim Tarihi: 21 Temmuz 2019
  • Kramer, P. A. (2009). Is the World Our Campus? International Students and us Global Power in the Long Twentieth Century. The Journal of the Society for Historians of American Foreign Relations Diplomatic History, 33(5), 777.
  • Li, M. & Bray, M. (2007). Cross-Border Flows of Students for Higher Education: Push-Pull Factors and Motivations of Mainland Chinese Students in Hong Kong and Macau. Higher Education, 53, 791-818.
  • Li, Y. Mavondo, F. T. & Qui, L. (2009). Factors Influencing the Choice of Overseas Study by Undergraduate and Postgraduate Chinese Students. D. Tojib (Ed.), Australian and New Zealand Marketing Academy Sustainable Management and Marketing Conference (s. 1-7)içinde. Australia: ANZMAC.
  • Maniu, I & Maniu, G. C. (2014). Educational Marketing: Factors Influencing the Selection of a Unıversity. Practical Application of Science, 2(3), 37-42.
  • Nkoko, M.M. (2016). Yurtdışında Eğitimin Zorlukları: Türkiye, Akdeniz Üniversitesi Uluslararası Öğrenciler Örneği, [Yüksek Lisans Tezi]. Akdeniz Üniversitesi.
  • OECD. (2013). Education at a Glance 2013: Oecd Indicators. OECD Publishing. http://dx.doi. org/10.1787/eag-2013-en adlı internet sitesinden 12.01.2024 tarihinde alınmıştır.
  • OECD. (2014). Indicator C4: Who Studies Abroad and Where? In Education at a Glance 2014: OECD Indicators, Paris: OECD.
  • Özoğlu, M. Gür, S. B. & Coşkun, İ. (2012). Küresel Eğilimler Işığında Türkiye’de Uluslararası Öğrenciler, Ankara: SETA. Patterson E. D. & Gallagher J. (Ed.) (2009). Debating the War of Ideas, Palgrave Macmillan. s. 180.
  • Rugh, W. A. (2004). Engaging the Arabs and Islamic Worlds Through Public Diplomacy. Washington: The Public Diplomacy Council.
  • Sancar, G. A. (2012). Kamu Diplomasisi ve Uluslararası Halkla İlişkiler. Beta Yayınları
  • Tekin, E. (2019). Çalışma Hayatında Uluslararası Öğrenciler: İstanbul Örneği, [Yüksek Lisans Tezi]. T.C. Marmara Üniversitesi.
  • TGSP (2021). Sivil Toplum Kuruluşları İçin Bir Rehber Türkiye’de Uluslararası Öğrenciler (1. Baskı). Türkiye Gençlik STK’ları Platformu. Ankara.
  • Türkiye Bursları (2022). www.turkiyeburslari.gov.tr/hakkimizda adresinden 22 Kasım 2023 tarihinde alınmıştır. Varghese, N.V. (2008). Globalization of Higher Education and Cross-Border Student Mobility, International Institute of Educaitonal Planning. http://www.unesco.org/iiep/PDF/pubs/2008/ Globalization_HE.pdf. adlı internet sitesinden 15 Kasım 2013 tarihinde alınmıştır.
  • YBYS (2021). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi, https://istatistik.yok.gov.tr/, Erişim Tarihi: 22 Aralık 2023.
  • YBYS (2022). Yükseköğrenim Bilgi Yönetim Sistemi https://istatistik.yok.gov.tr/, Erişim Tarihi: 22 Aralık 2023.
  • Yılmaz, G. (2018). Yükseköğretimde Uluslararasılaşma Bağlamında Karşılaştırmalı Akademik Kariyer Süreci [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Yükseköğretimde Hedef Odaklı Uluslararasılaşma (2021).
  • www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2021/yuksekogretimde-hedef-odakli-uluslararasilasma.pdf adresinden 2 Ocak 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Wildavsky, B. (2010). The Great Brain Race: How Global Universities Are Reshaping the World. Princeton University Press.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Göç Sosyolojisi, Sosyal Hareketler
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Bahadır Metin 0000-0002-7095-645X

İsmail Sevinç 0000-0002-4229-8760

Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 28 Şubat 2024
Kabul Tarihi 9 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Metin, B., & Sevinç, İ. (2024). Bir Kamu Diplomasi Aracı Olarak Uluslararası Öğrenci Hareketliliği. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 387-408. https://doi.org/10.30561/sinopusd.1444650

                                                 

                        Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.