Bilgisayar
ve İnternet teknolojileri alanında yaşanan hızlı gelişmeler, kişilerarası ve
toplumlararası iletişimin ve bilgi paylaşımının önünü açmış, bu alandaki
sınırlılıkları ortadan kaldırmıştır. Bu durum hiç kuşku yok ki, en çok yabancı
dil alanına olan ilgiyi artırmakta ve bilgisayar ve internet, yabancı dil
alanına olan ilgiyi artırmakla kalmayarak eğitim alanında sunduğu birçok
içerikle bu alanın ihtiyaç duyduğu gereksinimleri de karşılamaktadır. Bu
gelişmeler, yabancı dil öğretiminde uygulanan klasik yöntemleri yetersiz bırakırken
dilbilimcileri de yeni model arayışlarına sevk etmektedir. Dilbilimciler, bir
yandan bu icatların ders ortamında etkili biçimde kullanılmasına yönelik yeni
yöntemler geliştirmeye çabalarken diğer yandan tasarlanan programların
eğitim-öğretime uygunluğu üzerinde durmaktadır. Bu çalışmada, yabancı dil
öğretiminde kullanılan bilgisayar programlarının tasarım süreçleri eğitsel
yönden değerlendirilerek elde edilen bulguların yeni hazırlanacak programların
daha etkin bir şekilde tasarlanmasına ve daha verimli bir şekilde
kullanılmasına, bunların sonucu olarak daha etkin öğrenmeler
gerçekleştirilmesine katkıda bulunması amaçlanmaktadır. Çalışmanın birinci
bölümünde, teknoloji ile dil arasındaki ilişki öğretim yaklaşımları temel
alınarak incelenmiştir. İkinci bölümde ise, yabancı dil öğretiminde kullanılan
bilgisayar programları eğitsel yönden ele alınarak tasarım aşamalarının hangi
süreçleri takip ettiği ve tasarım yapılırken hangi eğitsel unsurların
programlara ne şekilde yansıtıldığı araştırılmıştır. Bunun yanında eğitsel
yönden verimli bir bilgisayar programının hangi ölçütleri içermesi gerektiği
değerlendirilmiştir. Bunların sonucu olarak, uygun ölçütlere göre tasarlanan
bilgisayar programları, dil öğretimine ayrı bir boyut katarak dersleri tekdüzelikten
kurtarıp öğrencilerin derse olan ilgisini artıracak, bireysel öğrenme
gereksinimlerini karşılayarak öğrencilere öğrendikleri yabancı dili kullanma
fırsatı verecektir. Böylelikle interaktif bir sınıf ortamı yaratılarak öğrenme
yaşantıları zenginleştirilecektir. Bilimsel verilere dayanmayan tasarımlar ise
zaman ve emek kaybına neden olacak ve başarısız sonuçlara yol açacaktır.
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 6 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |