Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HELÂL TURİZMDE DESTİNASYON ÖZELLİKLERİNİN DESTİNAS-YON SEÇİM SÜRECİNE ETKİSİ

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 155 - 181, 15.05.2017
https://doi.org/10.30561/sinopusd.284517

Öz

Dünyada turizm gelirleri içinde son yirmi yıldır
helâl turizm gelirleri dikkat çekmektedir. Turizm gelirlerini artırmak isteyen
İngiltere ve Yeni Zelanda gibi Batılı ülkelerin bile Müslüman ülkelerden turist
çekebilmek için helâl turizm düzenlemeleri yaptıkları bilinmektedir. Müslüman
ülkeler arasında helâl turizm düzenlemeleri ve gelirlerinde Malezya başı
çekerken Türkiye’nin zengin bir potansiyele sahip olduğu belirtilmektedir. Bu
zengin potansiyelin ortaya konulması için akademik çalışmalarla karar vericilerin
ve yatırımcıların dikkatlerinin çekilmesinin önemli bir ihtiyaç olduğu
düşünülmektedir. Helâl turizmde destinasyonların özellikleri ile turistlerin
destinasyon seçimlerindeki karar verme süreçleri önemlidir. Bu nedenle
çalışmada helâl turizmde destinasyon özelliklerinin, Müslümanların destinasyon
seçimlerinde karar verme süreçlerine etkisi incelenmektedir. Çalışma, evreni
çok geniş olmasına karşın ağırlıklı olarak Sinop, Mersin ve Tekirdağ olmak
üzere üç ilde sınırlı sayıda katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Alanın yeterince incelenmediği ve özgünlüğü nedeniyle
bu çalışmanın gelecekteki çalışmalara katkıda bulunacağı düşünülmektedir.
Anketlerde
uygulama sırasındaki gözlemler, helâl turizm anlayışında destinasyon
özelliklerinin, turistlerin karar verme süreçlerini etkilediği yönündedir.
Ortaya çıkması beklenen sonuçların araştırmacılara, yatırımcılara ve karar
vericilere ışık tutması amaç edinilmektedir.

Kaynakça

  • Alkahsawneh, Mohammad Shabieb ve Alfandi, Ashraf Mohammad Teehi, (2015) Malaysia’s Perceived Image as a Tourism Destination for Gulf Countries Potential Tourists, European Journal of Business and Management, Vol.7, No.25
  • Alsawafi, Abdulaziz Mohammed, (2013), Holiday Destinations: Understanding the Perceptions of Omani Outbond Tourists, The University of Waikako, Yayınlanmış Doktora Tezi, Erişim Tarihi, 13.11.2016
  • Ashker, Ahmed Abdel-Fattah, and Wilson, Rodney (2006), Islamic economics: a short History, edition, 2006, pp.32, published by Koninklijke Brill NV, Leiden, The Netherlands
  • Battour, Mohamed ve Ismail, Mohd Nazari, 2016, Halal tourism: Concepts, practices, challenges and future, Tourism Management Perspective, 19 (2016) pp.150-154
  • Bottour, M.Mohamed ve Bottour Moustafa, 2014, Islamic Attributes of Destination: COnstruct Development and Measurement Validation, and Their Impact on Tourist Satisfaction, International Journal of Tourism Research. DOI: 10.1002/jtr.1947
  • Carboni, Michele and Janati, M’hammed Idrissi, 2016, Halal Tourism de Facto: A Case From Fez, Tourism Management Perspective 19, pp.155-159
  • Ghani, Gairuzazmi M. (2016), Tourist arrivals to Malaysia from Muslim countreis, Tourism Management Perpectives, 20 (2016) 1-9
  • Chen, Ching-Fu ve Phou, Sambath, (2013), A Closer Look at Destination: Image, Personality, Relationship and Loyalty, Turism Management 36, pp.269-278
  • Çetin, Cüneyt, (2015), Turizm Endüstrisinde Parlayan Yıldız, Günlük Online Gazete, http://www.turizmdebusabah.com, Erişim Tarihi: 15.11.2016
  • Dinçer, Mithat Zeki ve Türkay, Bahar, 2016, Geleceğe Yönelik Turistik Ürün Çeşitlendirmesi Açısından Helal Turizm Konseptli Sağlık Turizmi Uygulanabilirliği ve Ekonomik Açıdan Önemi, 20-23 Ekim 2016 17.Ulusal Turizm Kongresi “Akademi Sektör Buluşması”, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Ekinci, Yüksel ve Hosany, Sameer, (2006), Destination Personality: An Application fo Brand Personality to Tourism Destinations, Journal of Travel Research, 45 (2), 127-139
  • Essoo, Nittin ve Dibb, Sally, 2004, Religious Influences on Shpping Behaviour: An Exploratory Study, Journal of Marketing Management 20, pp.683-712
  • Hassan, Wan Melissa Wan and Awang, Khairil Wahidin, 2009, Halal Food in New Zealand Restaurants: An Exploratory Study, Int. Journal of Economics and Management 3 (2): 385-402
  • Henderson, J.C, (2003), Managing tourism and İslam in peninsular Malaysia, Tourism Management, 24 (4), 447-456
  • Kumar, Vikas, 2016, Examining the role of destination personality and self-congruity in predicting tourist behaviour, Tourism Management Perspective, 20 pp.217-227
  • Kur’an, Kur’an Yolu Türkçe Meâl ve Tefsiri (2012), Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları
  • Kurtoğlu, Ramazan ve Çiçek, Behiye, 2013, Tüketicilerin Helal Ürünler Hakkındaki Algılama, Tutum ve Beklentilerini Tespit Etmeye Yönelik Bir Araştırma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, Aralık 2013, 8(3), 181-205
  • Macinnis, Deborah J. Ve Folkes, Valerie S., (2010), The Disciplinary Status of Consumer Behaivor: A Sociology of Science Perspective on Key Controversies, Journal of Consumer Research Vol.36, April 2010, pp.899-914
  • Mohsin, Asad; Ramli, Noriah ve Alkhulayfi, Bader Abdulaziz, 2016, Tourism Management Perspective, 19 (2016) pp.137-143
  • Neveu, Noring, (2010), Islamic Tourism as an Ideological Constraction: A Jordan Study Case, Journal of Tourism and Cultural Change, 8 (4), 327-337
  • Nugraha, Albert; Hamin, Hamin ve Elliott, Greg (2016), Tourism destination decisions: the impact of risk aversion and prior experience, Asia Pacific Journal of Tourism Research, 21:12, pp.1274-1284)
  • Oktadiana, Hera; Pearce, Philip L. Ve ve Chon, Chon, 2016, Muslim Travellers’ needs: What don’t we know?, Tourisö Management Perspectives, 20 (2016) pp.124-130
  • Pamukçu, Hüseyin ve Arpacı, Özgür, 2015, Helal Konseptli Otel İşletmeleri: Türkiye’deki Mevcut Durum Üzerine Bir Araştırma, 1.Uluslararası Türk Dünyası Turizm Sempozyumu, 19-21 Kasım 2015
  • Rahim, Norafni Farlina; Shafii, Zurina ve Shahwan, Syahidawati (2013), Awareness and Perception of Muslim Consumers on Non-Food Halal Product, Journal of Social and Development Sciences, Vol.4, No.10, pp.478-487
  • Rajesh, R, (2013), Impact of Tourist Perceptions, Destination Image and Tourist Satisfaction on Destination Loyalty: A Conceptual Model, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural. ISSN 1695-7121 Special Issue pp.67-78
  • Razalli, Muhd Rizal; Yusoff, Rushami Zein ve Roslan, Maizatul Wahidar Mohd, A Framework of Halal Certification Practices for Hotel Industry, Asian Social Science; Vol. 9, No.11; 2013
  • Said, Mahiah; Hassan, Faridah; Musa, Rosidah ve Rahman, N.A., Assessing Consumers’ Perception, Knowledge and Religiosity on Malaysia’s Halal Food Products, 2014, Procedia-Social and Behavirol Sciences 130 (2014) 120-128
  • Sandıkçı, Özlem, (2011), Researching Islamic marketing: past and future perspectives, Journal of Islamic Marketing, Vol.2, pp.246-258
  • Sarıışık, Mehmet ve Pamukçu, Hüseyin, 2016, Helal Kavramı ve Gelişme Üzerine Bir Değerlendirme, 20-23 Ekim 2016 17.Ulusal Turizm Kongresi “Akademi Sektör Buluşması”, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Sarıkaya, Ercan And Woodside, Arch G., 2005, Building and Testing Theories of Decision Making by Travellers. Tourism Management, 26. 815-832
  • Stephenson, Marcus L., Deciphering “Islamic hospitality”: Developments, challenges and opportunities, Tourism Management, 40 (2014), pp.155-164
  • TDK. (2016), (Erişim Adresi: www.tdk.gov.tr), (Erişim Tarihi: 14.11.2016).
  • Uşaklı, Ahmet ve Baloğlu, Şeyhmus (2011), Brand personality of tourist destinations: An application on self congruity theory, Tourism Management 32 b(2011), pp.114-127
  • Ülker, Elif, 2010, Destinasyon Pazarlamasında Destinasyon Seçimi Karar Verme Süreci Üzerine Bir Çalışma: Bozcaada Örneği, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi.
  • Yeşiltaş, Murat; Cankül, Duran ve Temizkan, Rahman, 2012, Otel Seçiminde dini Hayat Tarzlarının Etkisi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 2012, Cilt:11, S. 39
  • http://www.tursab.org.tr/tr/turizm-verileri/istatistikler/turizmin-ekonomideki-yeri/gsmh-icindeki-payi-1963-_79.html Erişim Tarihi: 15.11.2016
  • http://www.dunya.com/sektorler/turizm/turkiye-quothelal-turizmquotin-cenneti-olacak-haberi-295220 Erişim Tarihi: 15.11.2016
  • http://www.tuyed.org.tr/2023-turizm-stratejisi-dosyas/ Erişim Tarihi: 15.11.2016
Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 155 - 181, 15.05.2017
https://doi.org/10.30561/sinopusd.284517

Öz

Kaynakça

  • Alkahsawneh, Mohammad Shabieb ve Alfandi, Ashraf Mohammad Teehi, (2015) Malaysia’s Perceived Image as a Tourism Destination for Gulf Countries Potential Tourists, European Journal of Business and Management, Vol.7, No.25
  • Alsawafi, Abdulaziz Mohammed, (2013), Holiday Destinations: Understanding the Perceptions of Omani Outbond Tourists, The University of Waikako, Yayınlanmış Doktora Tezi, Erişim Tarihi, 13.11.2016
  • Ashker, Ahmed Abdel-Fattah, and Wilson, Rodney (2006), Islamic economics: a short History, edition, 2006, pp.32, published by Koninklijke Brill NV, Leiden, The Netherlands
  • Battour, Mohamed ve Ismail, Mohd Nazari, 2016, Halal tourism: Concepts, practices, challenges and future, Tourism Management Perspective, 19 (2016) pp.150-154
  • Bottour, M.Mohamed ve Bottour Moustafa, 2014, Islamic Attributes of Destination: COnstruct Development and Measurement Validation, and Their Impact on Tourist Satisfaction, International Journal of Tourism Research. DOI: 10.1002/jtr.1947
  • Carboni, Michele and Janati, M’hammed Idrissi, 2016, Halal Tourism de Facto: A Case From Fez, Tourism Management Perspective 19, pp.155-159
  • Ghani, Gairuzazmi M. (2016), Tourist arrivals to Malaysia from Muslim countreis, Tourism Management Perpectives, 20 (2016) 1-9
  • Chen, Ching-Fu ve Phou, Sambath, (2013), A Closer Look at Destination: Image, Personality, Relationship and Loyalty, Turism Management 36, pp.269-278
  • Çetin, Cüneyt, (2015), Turizm Endüstrisinde Parlayan Yıldız, Günlük Online Gazete, http://www.turizmdebusabah.com, Erişim Tarihi: 15.11.2016
  • Dinçer, Mithat Zeki ve Türkay, Bahar, 2016, Geleceğe Yönelik Turistik Ürün Çeşitlendirmesi Açısından Helal Turizm Konseptli Sağlık Turizmi Uygulanabilirliği ve Ekonomik Açıdan Önemi, 20-23 Ekim 2016 17.Ulusal Turizm Kongresi “Akademi Sektör Buluşması”, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Ekinci, Yüksel ve Hosany, Sameer, (2006), Destination Personality: An Application fo Brand Personality to Tourism Destinations, Journal of Travel Research, 45 (2), 127-139
  • Essoo, Nittin ve Dibb, Sally, 2004, Religious Influences on Shpping Behaviour: An Exploratory Study, Journal of Marketing Management 20, pp.683-712
  • Hassan, Wan Melissa Wan and Awang, Khairil Wahidin, 2009, Halal Food in New Zealand Restaurants: An Exploratory Study, Int. Journal of Economics and Management 3 (2): 385-402
  • Henderson, J.C, (2003), Managing tourism and İslam in peninsular Malaysia, Tourism Management, 24 (4), 447-456
  • Kumar, Vikas, 2016, Examining the role of destination personality and self-congruity in predicting tourist behaviour, Tourism Management Perspective, 20 pp.217-227
  • Kur’an, Kur’an Yolu Türkçe Meâl ve Tefsiri (2012), Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları
  • Kurtoğlu, Ramazan ve Çiçek, Behiye, 2013, Tüketicilerin Helal Ürünler Hakkındaki Algılama, Tutum ve Beklentilerini Tespit Etmeye Yönelik Bir Araştırma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, Aralık 2013, 8(3), 181-205
  • Macinnis, Deborah J. Ve Folkes, Valerie S., (2010), The Disciplinary Status of Consumer Behaivor: A Sociology of Science Perspective on Key Controversies, Journal of Consumer Research Vol.36, April 2010, pp.899-914
  • Mohsin, Asad; Ramli, Noriah ve Alkhulayfi, Bader Abdulaziz, 2016, Tourism Management Perspective, 19 (2016) pp.137-143
  • Neveu, Noring, (2010), Islamic Tourism as an Ideological Constraction: A Jordan Study Case, Journal of Tourism and Cultural Change, 8 (4), 327-337
  • Nugraha, Albert; Hamin, Hamin ve Elliott, Greg (2016), Tourism destination decisions: the impact of risk aversion and prior experience, Asia Pacific Journal of Tourism Research, 21:12, pp.1274-1284)
  • Oktadiana, Hera; Pearce, Philip L. Ve ve Chon, Chon, 2016, Muslim Travellers’ needs: What don’t we know?, Tourisö Management Perspectives, 20 (2016) pp.124-130
  • Pamukçu, Hüseyin ve Arpacı, Özgür, 2015, Helal Konseptli Otel İşletmeleri: Türkiye’deki Mevcut Durum Üzerine Bir Araştırma, 1.Uluslararası Türk Dünyası Turizm Sempozyumu, 19-21 Kasım 2015
  • Rahim, Norafni Farlina; Shafii, Zurina ve Shahwan, Syahidawati (2013), Awareness and Perception of Muslim Consumers on Non-Food Halal Product, Journal of Social and Development Sciences, Vol.4, No.10, pp.478-487
  • Rajesh, R, (2013), Impact of Tourist Perceptions, Destination Image and Tourist Satisfaction on Destination Loyalty: A Conceptual Model, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural. ISSN 1695-7121 Special Issue pp.67-78
  • Razalli, Muhd Rizal; Yusoff, Rushami Zein ve Roslan, Maizatul Wahidar Mohd, A Framework of Halal Certification Practices for Hotel Industry, Asian Social Science; Vol. 9, No.11; 2013
  • Said, Mahiah; Hassan, Faridah; Musa, Rosidah ve Rahman, N.A., Assessing Consumers’ Perception, Knowledge and Religiosity on Malaysia’s Halal Food Products, 2014, Procedia-Social and Behavirol Sciences 130 (2014) 120-128
  • Sandıkçı, Özlem, (2011), Researching Islamic marketing: past and future perspectives, Journal of Islamic Marketing, Vol.2, pp.246-258
  • Sarıışık, Mehmet ve Pamukçu, Hüseyin, 2016, Helal Kavramı ve Gelişme Üzerine Bir Değerlendirme, 20-23 Ekim 2016 17.Ulusal Turizm Kongresi “Akademi Sektör Buluşması”, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Sarıkaya, Ercan And Woodside, Arch G., 2005, Building and Testing Theories of Decision Making by Travellers. Tourism Management, 26. 815-832
  • Stephenson, Marcus L., Deciphering “Islamic hospitality”: Developments, challenges and opportunities, Tourism Management, 40 (2014), pp.155-164
  • TDK. (2016), (Erişim Adresi: www.tdk.gov.tr), (Erişim Tarihi: 14.11.2016).
  • Uşaklı, Ahmet ve Baloğlu, Şeyhmus (2011), Brand personality of tourist destinations: An application on self congruity theory, Tourism Management 32 b(2011), pp.114-127
  • Ülker, Elif, 2010, Destinasyon Pazarlamasında Destinasyon Seçimi Karar Verme Süreci Üzerine Bir Çalışma: Bozcaada Örneği, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi.
  • Yeşiltaş, Murat; Cankül, Duran ve Temizkan, Rahman, 2012, Otel Seçiminde dini Hayat Tarzlarının Etkisi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 2012, Cilt:11, S. 39
  • http://www.tursab.org.tr/tr/turizm-verileri/istatistikler/turizmin-ekonomideki-yeri/gsmh-icindeki-payi-1963-_79.html Erişim Tarihi: 15.11.2016
  • http://www.dunya.com/sektorler/turizm/turkiye-quothelal-turizmquotin-cenneti-olacak-haberi-295220 Erişim Tarihi: 15.11.2016
  • http://www.tuyed.org.tr/2023-turizm-stratejisi-dosyas/ Erişim Tarihi: 15.11.2016
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Abdullah Eravcı

Yayımlanma Tarihi 15 Mayıs 2017
Gönderilme Tarihi 6 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Eravcı, A. (2017). HELÂL TURİZMDE DESTİNASYON ÖZELLİKLERİNİN DESTİNAS-YON SEÇİM SÜRECİNE ETKİSİ. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 155-181. https://doi.org/10.30561/sinopusd.284517

                                                 

                        Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.