Bu çalışmanın temel amacı, Bilim ve Sanat
Merkezlerinde öğrenim gören özel yetenekli öğrencilerin üst düzey düşünme
becerilerini belirlemektir. Ayrıca özel yetenekli öğrencilerin üst düzey
düşünme becerilerinin; cinsiyet, özel yetenek alanı, öğrenim gördüğü okul türü,
sınıf seviyesi, ailelerin eğitim ve gelir düzeyi, bilgi iletişim
teknolojilerinden yaralanma değişkenleri açısından karşılaştırılması da amaçlanmıştır.
Araştırma, İstatistiki Bölge Sınıflaması Düzey 1’e göre 12 bölgeye ayrılan
Türkiye’nin 12 ilinde bulunan Bilim ve Sanat Merkezlerinde öğrenimlerine devam
eden 1.376 öğrenci ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak Kaysi (2013)
tarafından geliştirilen Üst Biliş Düşünme Becerileri ölçeği kullanılmıştır.
Ölçek on sekiz madde ve dört alt faktörden oluşmaktadır. Dört faktörlü yapı
ölçülmek istenen kavrama yönelik toplam varyansın %56.57’sini açıkladığı ve
Cronbach's Alpha iç tutarlılık katsayısının α=.88 olduğu tespit edilmiştir.
Ölçeğin KMO değerinin ise 0.88 ile kabul edilebilir bir seviyede olduğu
görülmüştür. Yapılan uygulama sonucunda elde edilen veriler normallik
varsayımlarını karşılamadığından analizlerinde ilişkisiz iki örneklem için Mann
Whitney U-testi ve ilişkisiz k-örneklem için Kruskal Wallis H-testi
yapılmıştır. İstatistik analiz programıyla yapılan analizler sonucunda özel
yetenekli öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin iyi düzeyde olduğu
görülmüştür. Bazı değişkenler açısından anlamlı farklılık olup olmadığına
ilişkin yapılan analizlerde ise cinsiyet, okul türü, özel yetenek alanları,
sınıf seviyesi ailelerinin eğitim durumları ve ailelerinin gelir düzeyleri
arasında anlamlı farklılık bulunurken bilişim teknolojileri kullanım
tercihlerine göre anlamlı farklılık bulunmamıştır.
Özel Yetenek Üst Düzey Düşünme Becerileri Öğrencilerin Eğitimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 9 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2 |