Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Theses on Gender and Women’s Studies in the Field of Social Studies

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: Eğitim ve Sosyal Bilimler Özel, 131 - 163, 31.12.2024

Öz

This study aims to reveal the general characteristics of master's and doctoral theses on gender and/or women's studies in the field of social studies in Türkiye. Therefore, it is a content analysis study. It covers 33 theses conducted in 21 universities between 2008 and 2023. The data for the study consisted of theses titled ‘social studies’ and ‘gender or women’. These theses were analyzed in terms of year, university, researcher and supervisor characteristics, research methods, purposes, results and suggestions. Some of the results of the study are as follows: It has been determined that theses on gender and/or women's studies are increasing day by day in the field of social studies in Türkiye. These theses were mostly produced from master’s theses. Looking at the distribution of theses according to universities, it was seen that most of the theses were done in Gazi and Sinop Universities. Also, it was seen that the general purposes of the theses are generally textbook reviews. This creates the opinion that there are few practical theses in the courses. The results of theses are similar. In the textbook reviews in the theses’, it has been revealed that there are gender inequalities and discriminations between men and women, and the representations in the textbooks are presented in traditional roles. In addition, it can be said that the number of female researchers writing theses are higher than male researchers. But the supervisor are mostly men. The study is important in terms of directing future researchers to unique subjects in the field of social studies in terms of gender and/or women’s studies and preventing the accumulation of similar subjects in the field of social studies.

Kaynakça

  • Akay Şahin, M. & Açıkalın, M. (2021). Gender representation in elementary and middle school social studies textbooks in Turkey. Journal of International Women’s Studies, 22(1), 417-445. https://vc.bridgew.edu/jiws/vol22/iss1/25
  • Akay Şahin, M. & Açıkalın, M. (2024). Sosyal bilgiler ders kitaplarındaki biyografilerin incelenmesi: Kadın şahsiyetler biyografilerde nasıl tanıtılıyor? KADEM: Kadın Araştırmaları Dergisi, 10(1), 241-282. https://doi.org/10.21798/kadem.2024.152
  • Akgün, İ. H. & Akgün, M. (2021). Sosyal bilgiler eğitiminde teknoloji kullanımına yönelik tezlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (58), 227-247. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1307506
  • Alaca, E. (2020). Türkiye’de sosyal bilgiler ders kitapları üzerine yapılan lisansüstü eğitim tezlerinin değerlendirilmesi. Asya Studies-Academic Social Studies/Akademik Sosyal Araştırmalar, 4(12), 1-10. https://doi.org/10.31455/asya.732746
  • Alp, A. & Işık, N. (2024). Toplumsal cinsiyet ve din konulu tezlerin haritalandırılması: Bibliyometrik inceleme. M. Yağbasan (Ed.), Sosyal bilimler alanında akademik araştırma ve değerlendirmeler-II içinde (s. 59-76). Özgür Yayınları.
  • Aratemur Çimen, Ç. & Bayhan, S. (2018). Değişen ders kitaplarında toplumsal cinsiyet. Kültür ve Siyasette Feminist Yaklaşımlar, 36, 72-102. https://feministyaklasimlar.org/sayi-36-ekim-2018/degisen-ders-kitaplarinda-toplumsal-cinsiyet/
  • Aydın, J. (2022). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi alanında yapılan tezlerin eğilimi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi.
  • Bhasin, K. (2003). Toplumsal cinsiyet “Bize yüklenen roller”. K. Ay (Çev.). KADAV Yayınları. Boran Beytüt, E. (2022). 2011-2020 yılları arasında sosyal bilgiler eğitimi alanında yapılmış lisansüstü tezlerin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi.
  • Cansun, Ş. (2016). Türkiye’deki “kadın ve siyaset” konulu lisansüstü çalışmalara dair bir inceleme. Turkish Studies, 11(13), 131-140. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9881
  • Çakmak, Z., Akgün, İ. H. & Salur, M. (2022). Sosyal bilgiler eğitiminde tarih konuları ile ilgili yapılmış tezlerin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(82), 528-545. https://doi.org/10.17755/esosder.1006417
  • Çelik, H. (2016). Tarihi süreçte Türk kadını imgesinin sosyal bilgiler güncel ders kitaplarına yansımaları. Turkish History Education Journal, 5(1), 263-279. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/261315
  • Çelik, H. & Altunbaş, M. (2019, 19-22 Haziran). Türkiye’de eğitim alanında toplumsal cinsiyet ile ilgili çalışmaların incelenmesi [Bildiri sunumu]. ERPA International Congresses on Education, Sakarya.
  • Demircioğlu, E. & Özalp, M. T. (2023). Sosyal bilgiler ders kitaplarında kadın bilim insanlarının temsili. Educational Academic Research, 47, 80-92. https://dergipark.org.tr/en/pub/education/issue/74990/1229023
  • Dere, İ. & Gökçınar, B. (2021). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitiminde ders kitaplarıyla ilgili hazırlanan tezlerin eğilimleri (2001-2020). Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 51-66. https://doi.org/10.29065/usakead.825709
  • Dilek, A., Baysan, S. & Öztürk, A. A. (2018). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi üzerine yapılan yüksek lisans tezleri: Bir içerik analizi çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(2), 581-602. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsadergisi/issue/38760/331020
  • Dolmaz, M. & Metin, Ö. (2024). Sosyal bilgiler alanında yaratıcı drama üzerine ne yapıldı? Bir içerik analizi. Yaratıcı drama dergisi, 19(1), 32-58. DOI: 10.21612/yader.2024.002
  • Dökmen, Z. Y. (2019). Toplumsal cinsiyet: Sosyal psikolojik açıklamalar. Remzi Kitabevi.
  • Efilti Atay, S. (2018). Türkiye’de medya ve kadın alanında yapılan lisansüstü tezler ve bu tezlerde incelenen temaların analizi: 2007-2017 dönemi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 1406-1423. https://doi.org/10.19145/e-gifder.437879
  • Ekici, K. (2022). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin eğilimlerinin belirlenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Erbuyurucu, Z. C. & Deniz, L. (2024). Sosyal bilgiler ders kitaplarında toplumsal cinsiyetin temsili: İstanbul Sözleşmesi öncesi ve sonrası. Anadolu University Journal of Education Faculty, 8(3), 896-928. https://doi.org/10.34056/aujef.1230377
  • Geçit, Y. & Kartal, A. (2010, 11-13 Kasım). Türkiye’deki sosyal bilgiler eğitimi araştırma konuları üzerine bir inceleme [Bildiri sunumu]. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya.
  • Güdekli, D. (2023). Kadın ve siyaset: Türkiye’de hazırlanan lisansüstü tezler üzerine bir araştırma. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 193-210. DOI: 10.21180/iibfdkastamonu.1176213
  • Güleç, S. & Hüdavendigar, M. N. (2020). Sosyal bilgiler eğitimi alanında okuryazarlık becerisi başlığında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. International Journal of Humanities and Art Research, 3(3), 24-36. https://dergipark.org.tr/en/pub/ijhar/issue/52575/692095
  • Gümüşoğlu, F. (2016). Ders kitaplarında toplumsal cinsiyet: 1928’den günümüze. Tarihçi Kitabevi Yayınları İbret, B. Ü. & Yılmaz, O. (2019). Sosyal bilgilerde çevre eğitimi: Lisansüstü çalışmalara ait bir inceleme. AJESI-Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(2), 431-449. DOI: 10.18039/ajesi.577249
  • Kaptan İzmir, E. & Turgut, T. (2019). Sosyal bilgiler ve toplumsal cinsiyet eşitsizliği. B. Ü. İbret & S. Kaymakçı (Ed.), Sosyal bilgiler ve toplum içinde (s. 209-233). Pegem Akademi. Karaboğa, M. T. (2020). Sosyal bilgiler ders kitaplarında cinsiyet rolleri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(10), 4847-4881. DOI: 10.26466/opus.686709
  • Karakuş, S. (2020). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitiminde kavramlar konusunda yapılan yüksek lisans ve doktora tezlerinin incelenmesi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 61-76. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1036054
  • Kenevir, F. & Koçak Kurt, Ş. (2016). Türkiye’de toplumsal cinsiyet ve din temalı tez çalışmaları üzerine bir değerlendirme. Dini Araştırmalar, Kadın Özel Sayısı, 347-383. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/233883
  • Keskin Aksay, N. & Yalçın, H. (2023). Kadın çalışmalarının yarım yüzyılı: Bibliyometrik bir analiz. KADEM: Kadın Araştırmaları Dergisi, 9(1), 32-65. DOI: 10.21798/kadem.2023.127
  • Koç, O. (2020). Web of science üzerinde indekslenen kadına yönelik şiddet araştırmalarında bibliyometrik bir bakış. İstanbul Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi, 21, 19-35. DOI: 10.26650/iukad.2020.22.002
  • Köse, M. S. (2023). Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki değerler eğitimi ile ilgili yapılan araştırmalar üzerine bir meta-sentez çalışması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Loyan Akman, Z. & Çetinkaya, G. (2021). Türkiye’de kadın ve spor başlığı üzerine yapılan lisansüstü tezlerin içerik analizi. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 17-42. https://dergipark.org.tr/tr/pub/husbd/issue/62725/883295
  • Memişoğlu, H. & Karacabey, İ. (2021). Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki tarih konulu tezlerin incelenmesi (2010-2019). International Social Sciences Studies Journal, 7(82), 1975-1987. DOI: 10.26449/sssj.3155
  • Oğuz Haçat, S. & Demir, F. B. (2018). Sosyal bilgiler eğitimi üzerine yapılan doktora tezlerinin değerlendirilmesi (2002-2018). Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 6(15), 948-973. https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad/issue/42259/510136
  • Oruç, Ş. & Ulusoy, K. (2008). Sosyal bilgiler öğretimi alanında yapılan tez çalışmaları. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 121-132.
  • Öner, G. & Öner, D. (2017). Sosyal bilgiler eğitiminde coğrafya konuları üzerine yapılmış lisansüstü tezlere yönelik analiz ve bibliyografya çalışması. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 34(2), 13-34. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/474136
  • Özbaşı, S. & Kalenderoğlu, İ. (2020). Türkçe eğitimi ve çocuk edebiyatında “toplumsal cinsiyet” üzerine yapılmış lisansüstü tezlerin değerlendirilmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, Millî Mücadele’nin 100. Yılı Özel Sayısı, 84-94. DOI: 10.21733/ibad.786238
  • Öztürk, C. & Deveci, H. (2021). Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programlarının değerlendirilmesi. C. Öztürk (Ed.), Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları içinde (s. 1-41). Pegem Akademi.
  • Scott, J. W. (2013). Feminist tarihin peşinde. F. Dinçer & Ö. Aslan (Ed.). Bgst Yayınları.
  • Sever, I. (2021). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi konusunda yazılan doktora tezlerinin incelenmesi: Bir içerik analizi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(32), 601-624. https://doi.org/10.35675/befdergi.801635
  • Sönmez, K. & Dikmenli, Y. (2021). İlkokul sosyal bilgiler ders kitabının toplumsal cinsiyet açısından incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10(1), 434-458. https://doi.org/10.30703/cije.732000
  • Subaşı, Y. (2023). Türkiye ve İran 4. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarında toplumsal cinsiyet. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 12, 1303-1317. DOI: 10.51531/korkutataturkiyat.1351855
  • Şahin, M., Göğebakan Yıldız, D. & Duman, R. (2011a). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi tezleri üzerine bir değerlendirme. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(2), 96-121. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/179020
  • Şahin, S., Şahin, M., Çek, F. & Oklay, E. (2011b). Türkiye’de kadın konulu tezler üzerine bir değerlendirme. Education Sciences, 6(4), 2413-2424. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/185513
  • Şeker, M. (2014). Aile ve kadın temalarının sosyal bilgiler ders kitaplarında veriliş biçimlerinin incelenmesi: Nitel bir araştırma. Folklor/edebiyat, 20(78), 107-120. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/255639
  • Tarman, B., Acun, İ. & Yüksel, Z. (2010). Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki tezlerin değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 725-746. https://acikerisim.selcuk.edu.tr/items/2b37b793-2d21-4210-b3bc-2d76274f87d1
  • Teceren, E. (2019). Türkiye’de kadın konusu üzerine yazılan lisansüstü tezlerin bibliyometrik incelenmesi (2008-2018). İşletme Bilimi Dergisi, 7(2), 499-530. https://doi.org/10.22139/jobs.543163
  • Torgrimson, B. N. & Minson, C. T. (2005). Sex and gender: What is the difference? Journal of Applied Physiology, 99(3), 785-787. https://doi.org/10.1152/japplphysiol.00376.2005
  • Ulutürk Akman, S. (2021). Toplumsal cinsiyet eşitsizliği ve toplumsal baskı: Türkiye İstatistik Kurumu yaşam memnuniyeti araştırması üzerine analizler. Ekoist: Journal of Econometrics and Statistics, 35, 83-109. DOI: 10.26650/ekoist.2021.35.984568
  • Ültay, E., Akyurt, H. & Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 188-201. DOI: 10.21733/ibad.871703
  • Yavuz, C. & Ilgın, H. Ö. (2023). Medya ve kadın; İsminde toplumsal cinsiyet, kadın ve dizi kelimeleri geçen lisansüstü tezler üzerine bir araştırma. Journal of Communication Science Researches, 3(2), 95-107. DOI: 10.5281/zenodo.7852965
  • Ekler Ek 1. Sosyal Bilgiler Alanında Toplumsal Cinsiyet ve/veya Kadın Çalışmaları Üzerine İncelenen Yüksek Lisans ve Doktora Tezleri (2008-2023)
  • Akay Şahin, M. (2023). Ortaokul sosyal bilgiler derslerinde kadın şahsiyetlerin öğretimine yönelik etkinliklerin geliştirilmesi ve uygulanması [Yayımlanmamış doktora tezi]. İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa. [SB1]
  • Aşcı, F. (2020). Cumhuriyetten günümüze sosyal bilgiler ders kitaplarında toplumsal cinsiyet kalıp yargıları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi. [SB2]
  • Ateş, K. (2021). Sosyal bilgiler 6. ve 7. sınıf ders kitaplarında kültürel miras öğrenme alanı kapsamında kadın karakterlerin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi. [SB3]
  • Bartın, C. (2022). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet eşitliğine ilişkin görüşlerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi. [SB4]
  • Başaran, M. (2019). Sosyal bilgiler öğretim programı ve ders kitaplarında toplumsal cinsiyet eşitliği eğitimi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi. [SB5]
  • Bilgin, S. (2019). Ortaokul sosyal bilgiler ders kitaplarında toplumsal cinsiyet [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi. [SB6]
  • Ceylan, S. (2022). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi. [SB7]
  • Çakır, M. (2022). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının aile algısında toplumsal cinsiyet olgusunun incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi. [SB8]
  • Çalık, Ö. (2023). Sosyal bilgiler öğretiminde kadın bilim insanlarının sunumu: Toplumsal cinsiyet perspektifinden bir eylem araştırması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sinop Üniversitesi. [SB9]
  • Demirel, E. (2010). Sosyal bilgiler ders kitaplarında cinsiyet ayrımcılığı [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi. [SB10]
  • Doğan Yaylak, D. (2023). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde toplumsal cinsiyet eşitliğine yönelik farkındalıklarının gelişimi: Bir durum çalışması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ordu Üniversitesi. [SB11] Dündar, S. (2021). Ortaokul sosyal bilgiler ders kitaplarında toplumsal cinsiyet [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi. [SB12]
  • Erbey, H. K. (2022). Sosyal bilgiler dersi bağlamında ilkokul öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algıları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Uşak Üniversitesi. [SB13]
  • Erbuyurucu, Z. C. (2022). Sosyal bilgiler ders kitaplarında toplumsal cinsiyetin temsili: İstanbul Sözleşmesi öncesi ve sonrası [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi. [SB14]
  • Fidan, S. (2019). Sosyal bilgiler ders kitaplarında toplumsal cinsiyet [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi. [SB15]
  • Gazan, N. (2010). Türk toplumunda kadının yeri ve sosyal bilgiler dersinde öğretimi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi. [SB16]
  • Geriş, M. (2022). Sosyal bilgiler derslerinde toplumsal cinsiyet eşitsizliği konularına yönelik farkındalık geliştirme: Kadına yönelik şiddet ve cinsiyet ayrımcılığı örnekleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sinop Üniversitesi. [SB17]
  • Kandilli, E. (2020). Beşinci sınıf matematik ders kitabındaki ve sosyal bilgiler ders kitabındaki toplumsal cinsiyet eşitliği ve toplumsal cinsiyet rollerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi. [SB18]
  • Karaçalı Taze, H. (2018). Toplumsal cinsiyet perspektifinden bir sosyal bilgiler ünitesi tasarımı ve öğretimi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi. [SB19]
  • Keleşoğlu, S. (2017). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının kadına şiddet tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi. [SB20]
  • Küçük Karaca, C. (2022). Cinsiyet eşitliği çerçevesinde sosyal bilgiler ders kitaplarının (4, 5, 6, 7) incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi. [SB21]
  • Ökdem, N. S. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin Cumhuriyet kadını kavramına ilişkin görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi. [SB22]
  • Önsan, Ö. (2021). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin toplumsal cinsiyet algıları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Uşak Üniversitesi. [SB23]
  • Özdemir Yılmaz, E. (2019). Sosyal bilgiler dersi ile bütünleştirilmiş toplumsal cinsiyet temelli etkinliklerin toplumsal cinsiyete dayalı meslek seçimine yönelik tutumlara etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi. [SB24]
  • Öztürk Kökpınar, M. (2023). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin toplumsal cinsiyet eşitliğini kavrayışı ve öğretim faaliyetlerine yansıtması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Pamukkale Üniversitesi. [SB25]
  • Seçgin, F. (2012). Sosyal bilgiler dersinde toplumsal cinsiyet etkinliklerinin öğrencilerin algı ve tutumlarına etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi. [SB26]
  • Seyis, Z. (2021). Sosyal bilgiler derslerinde edebi ürünler aracılığıyla kadın tarihi öğretimi: Materyal tasarımı örnekleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sinop Üniversitesi. [SB27]
  • Sönmez, K. (2020). İlkokul hayat bilgisi ve sosyal bilgiler ders kitaplarının toplumsal cinsiyet açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi. [SB28]
  • Sümer, A. O. (2021). Sosyal bilgiler derslerinde kadın tarihi konularının öğretiminde görsel-işitsel materyallerin kullanımı: Videolar örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sinop Üniversitesi. [SB29]
  • Yaylı, A. (2021). Sosyal bilgiler dersinde resimli öykülerle kadın tarihi öğretimi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sinop Üniversitesi. [SB30]
  • Yıkar, S. (2023). Sosyal bilgiler öğretim programlarında (1968-2018) kadın hakları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi. [SB31]
  • Yılmaz, A. (2022). Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki toplumsal cinsiyet ile ilgili araştırmalar üzerine bir meta-sentez çalışması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi. [SB32]
  • Zor, A. (2008). Geçmişten günümüze Türk kadını ve bunların ilköğretim 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarına yansıması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi. [SB33]

Sosyal Bilgiler Alanında Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Üzerine Yapılan Tezlerin Değerlendirilmesi

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: Eğitim ve Sosyal Bilimler Özel, 131 - 163, 31.12.2024

Öz

Bu çalışma, Türkiye’deki sosyal bilgiler alanında toplumsal cinsiyet ve/veya kadın çalışmaları üzerine yapılan yüksek lisans-doktora tezlerinin genel özelliklerini ortaya koymayı hedeflediğinden bir içerik analizi çalışmasıdır. Çalışma, 2008-2023 yılları arasında 21 üniversitede yapılan 33 tezi kapsamaktadır. Çalışmaya ilişkin veriler, ‘sosyal bilgiler’ ile ‘toplumsal cinsiyet veya kadın’ başlıklı tezlerden oluşmaktadır. Bu tezlerin yıllara göre dağılımı, üniversitelere göre dağılımı, araştırmacı ve danışman özelliklerine göre dağılımı, araştırma yöntemlerine göre dağılımı, genel amaçlarının dağılımı, sonuçları ve önerileri incelenmiştir. Çalışmada ortaya çıkan sonuçlardan bazıları şu şekildedir: Türkiye’de sosyal bilgiler alanında toplumsal cinsiyet ve/veya kadın çalışmaları üzerine yapılan tezlerin gün geçtikçe arttığı ve çoğunlukla yüksek lisans tezlerinden üretildiği saptanmıştır. Tezlerin üniversitelere göre dağılımı açısından en fazla tezin Gazi ve Sinop Üniversitelerinde yapıldığı belirlenmiştir. Araştırma yöntemlerine göre dağılımı açısından da en çok nitel yöntemin kullanıldığı tespit edilmiştir. Tezlerin genel amaçlarının genellikle ders kitabı incelemeleri olduğu görülmüştür. Bu durumda derslerde uygulamaya dönük tezlerin azlığı dikkat çekmektedir. Tezlerin sonuçları ise çoğunlukla benzerlik taşımaktadır. Tezlerdeki ders kitabı incelemelerinde kadın-erkek arasında cinsiyet eşitsizliği ve ayrımcılıklar olduğu; ders kitaplarındaki temsillerin çoğunlukla geleneksel rollerde sunulduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca tezleri yazan kadın araştırmacıların, erkek araştırmacılara göre sayı olarak fazla olduğu, ancak danışmanların daha çok erkek olduğu söylenebilir. Bu çalışma, gelecekteki araştırmacıları sosyal bilgiler alanında toplumsal cinsiyet ve/veya kadın çalışmaları açısından özgün konulara yönlendirmesi ve benzer konularda yığılma olmasını engellemesi açısından önemlidir.

Kaynakça

  • Akay Şahin, M. & Açıkalın, M. (2021). Gender representation in elementary and middle school social studies textbooks in Turkey. Journal of International Women’s Studies, 22(1), 417-445. https://vc.bridgew.edu/jiws/vol22/iss1/25
  • Akay Şahin, M. & Açıkalın, M. (2024). Sosyal bilgiler ders kitaplarındaki biyografilerin incelenmesi: Kadın şahsiyetler biyografilerde nasıl tanıtılıyor? KADEM: Kadın Araştırmaları Dergisi, 10(1), 241-282. https://doi.org/10.21798/kadem.2024.152
  • Akgün, İ. H. & Akgün, M. (2021). Sosyal bilgiler eğitiminde teknoloji kullanımına yönelik tezlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (58), 227-247. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1307506
  • Alaca, E. (2020). Türkiye’de sosyal bilgiler ders kitapları üzerine yapılan lisansüstü eğitim tezlerinin değerlendirilmesi. Asya Studies-Academic Social Studies/Akademik Sosyal Araştırmalar, 4(12), 1-10. https://doi.org/10.31455/asya.732746
  • Alp, A. & Işık, N. (2024). Toplumsal cinsiyet ve din konulu tezlerin haritalandırılması: Bibliyometrik inceleme. M. Yağbasan (Ed.), Sosyal bilimler alanında akademik araştırma ve değerlendirmeler-II içinde (s. 59-76). Özgür Yayınları.
  • Aratemur Çimen, Ç. & Bayhan, S. (2018). Değişen ders kitaplarında toplumsal cinsiyet. Kültür ve Siyasette Feminist Yaklaşımlar, 36, 72-102. https://feministyaklasimlar.org/sayi-36-ekim-2018/degisen-ders-kitaplarinda-toplumsal-cinsiyet/
  • Aydın, J. (2022). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi alanında yapılan tezlerin eğilimi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi.
  • Bhasin, K. (2003). Toplumsal cinsiyet “Bize yüklenen roller”. K. Ay (Çev.). KADAV Yayınları. Boran Beytüt, E. (2022). 2011-2020 yılları arasında sosyal bilgiler eğitimi alanında yapılmış lisansüstü tezlerin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi.
  • Cansun, Ş. (2016). Türkiye’deki “kadın ve siyaset” konulu lisansüstü çalışmalara dair bir inceleme. Turkish Studies, 11(13), 131-140. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9881
  • Çakmak, Z., Akgün, İ. H. & Salur, M. (2022). Sosyal bilgiler eğitiminde tarih konuları ile ilgili yapılmış tezlerin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(82), 528-545. https://doi.org/10.17755/esosder.1006417
  • Çelik, H. (2016). Tarihi süreçte Türk kadını imgesinin sosyal bilgiler güncel ders kitaplarına yansımaları. Turkish History Education Journal, 5(1), 263-279. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/261315
  • Çelik, H. & Altunbaş, M. (2019, 19-22 Haziran). Türkiye’de eğitim alanında toplumsal cinsiyet ile ilgili çalışmaların incelenmesi [Bildiri sunumu]. ERPA International Congresses on Education, Sakarya.
  • Demircioğlu, E. & Özalp, M. T. (2023). Sosyal bilgiler ders kitaplarında kadın bilim insanlarının temsili. Educational Academic Research, 47, 80-92. https://dergipark.org.tr/en/pub/education/issue/74990/1229023
  • Dere, İ. & Gökçınar, B. (2021). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitiminde ders kitaplarıyla ilgili hazırlanan tezlerin eğilimleri (2001-2020). Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 51-66. https://doi.org/10.29065/usakead.825709
  • Dilek, A., Baysan, S. & Öztürk, A. A. (2018). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi üzerine yapılan yüksek lisans tezleri: Bir içerik analizi çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(2), 581-602. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsadergisi/issue/38760/331020
  • Dolmaz, M. & Metin, Ö. (2024). Sosyal bilgiler alanında yaratıcı drama üzerine ne yapıldı? Bir içerik analizi. Yaratıcı drama dergisi, 19(1), 32-58. DOI: 10.21612/yader.2024.002
  • Dökmen, Z. Y. (2019). Toplumsal cinsiyet: Sosyal psikolojik açıklamalar. Remzi Kitabevi.
  • Efilti Atay, S. (2018). Türkiye’de medya ve kadın alanında yapılan lisansüstü tezler ve bu tezlerde incelenen temaların analizi: 2007-2017 dönemi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 1406-1423. https://doi.org/10.19145/e-gifder.437879
  • Ekici, K. (2022). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin eğilimlerinin belirlenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Erbuyurucu, Z. C. & Deniz, L. (2024). Sosyal bilgiler ders kitaplarında toplumsal cinsiyetin temsili: İstanbul Sözleşmesi öncesi ve sonrası. Anadolu University Journal of Education Faculty, 8(3), 896-928. https://doi.org/10.34056/aujef.1230377
  • Geçit, Y. & Kartal, A. (2010, 11-13 Kasım). Türkiye’deki sosyal bilgiler eğitimi araştırma konuları üzerine bir inceleme [Bildiri sunumu]. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya.
  • Güdekli, D. (2023). Kadın ve siyaset: Türkiye’de hazırlanan lisansüstü tezler üzerine bir araştırma. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 193-210. DOI: 10.21180/iibfdkastamonu.1176213
  • Güleç, S. & Hüdavendigar, M. N. (2020). Sosyal bilgiler eğitimi alanında okuryazarlık becerisi başlığında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. International Journal of Humanities and Art Research, 3(3), 24-36. https://dergipark.org.tr/en/pub/ijhar/issue/52575/692095
  • Gümüşoğlu, F. (2016). Ders kitaplarında toplumsal cinsiyet: 1928’den günümüze. Tarihçi Kitabevi Yayınları İbret, B. Ü. & Yılmaz, O. (2019). Sosyal bilgilerde çevre eğitimi: Lisansüstü çalışmalara ait bir inceleme. AJESI-Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(2), 431-449. DOI: 10.18039/ajesi.577249
  • Kaptan İzmir, E. & Turgut, T. (2019). Sosyal bilgiler ve toplumsal cinsiyet eşitsizliği. B. Ü. İbret & S. Kaymakçı (Ed.), Sosyal bilgiler ve toplum içinde (s. 209-233). Pegem Akademi. Karaboğa, M. T. (2020). Sosyal bilgiler ders kitaplarında cinsiyet rolleri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(10), 4847-4881. DOI: 10.26466/opus.686709
  • Karakuş, S. (2020). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitiminde kavramlar konusunda yapılan yüksek lisans ve doktora tezlerinin incelenmesi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 61-76. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1036054
  • Kenevir, F. & Koçak Kurt, Ş. (2016). Türkiye’de toplumsal cinsiyet ve din temalı tez çalışmaları üzerine bir değerlendirme. Dini Araştırmalar, Kadın Özel Sayısı, 347-383. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/233883
  • Keskin Aksay, N. & Yalçın, H. (2023). Kadın çalışmalarının yarım yüzyılı: Bibliyometrik bir analiz. KADEM: Kadın Araştırmaları Dergisi, 9(1), 32-65. DOI: 10.21798/kadem.2023.127
  • Koç, O. (2020). Web of science üzerinde indekslenen kadına yönelik şiddet araştırmalarında bibliyometrik bir bakış. İstanbul Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi, 21, 19-35. DOI: 10.26650/iukad.2020.22.002
  • Köse, M. S. (2023). Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki değerler eğitimi ile ilgili yapılan araştırmalar üzerine bir meta-sentez çalışması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Loyan Akman, Z. & Çetinkaya, G. (2021). Türkiye’de kadın ve spor başlığı üzerine yapılan lisansüstü tezlerin içerik analizi. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 17-42. https://dergipark.org.tr/tr/pub/husbd/issue/62725/883295
  • Memişoğlu, H. & Karacabey, İ. (2021). Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki tarih konulu tezlerin incelenmesi (2010-2019). International Social Sciences Studies Journal, 7(82), 1975-1987. DOI: 10.26449/sssj.3155
  • Oğuz Haçat, S. & Demir, F. B. (2018). Sosyal bilgiler eğitimi üzerine yapılan doktora tezlerinin değerlendirilmesi (2002-2018). Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 6(15), 948-973. https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad/issue/42259/510136
  • Oruç, Ş. & Ulusoy, K. (2008). Sosyal bilgiler öğretimi alanında yapılan tez çalışmaları. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 121-132.
  • Öner, G. & Öner, D. (2017). Sosyal bilgiler eğitiminde coğrafya konuları üzerine yapılmış lisansüstü tezlere yönelik analiz ve bibliyografya çalışması. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 34(2), 13-34. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/474136
  • Özbaşı, S. & Kalenderoğlu, İ. (2020). Türkçe eğitimi ve çocuk edebiyatında “toplumsal cinsiyet” üzerine yapılmış lisansüstü tezlerin değerlendirilmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, Millî Mücadele’nin 100. Yılı Özel Sayısı, 84-94. DOI: 10.21733/ibad.786238
  • Öztürk, C. & Deveci, H. (2021). Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programlarının değerlendirilmesi. C. Öztürk (Ed.), Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programları içinde (s. 1-41). Pegem Akademi.
  • Scott, J. W. (2013). Feminist tarihin peşinde. F. Dinçer & Ö. Aslan (Ed.). Bgst Yayınları.
  • Sever, I. (2021). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi konusunda yazılan doktora tezlerinin incelenmesi: Bir içerik analizi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(32), 601-624. https://doi.org/10.35675/befdergi.801635
  • Sönmez, K. & Dikmenli, Y. (2021). İlkokul sosyal bilgiler ders kitabının toplumsal cinsiyet açısından incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10(1), 434-458. https://doi.org/10.30703/cije.732000
  • Subaşı, Y. (2023). Türkiye ve İran 4. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarında toplumsal cinsiyet. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 12, 1303-1317. DOI: 10.51531/korkutataturkiyat.1351855
  • Şahin, M., Göğebakan Yıldız, D. & Duman, R. (2011a). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi tezleri üzerine bir değerlendirme. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(2), 96-121. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/179020
  • Şahin, S., Şahin, M., Çek, F. & Oklay, E. (2011b). Türkiye’de kadın konulu tezler üzerine bir değerlendirme. Education Sciences, 6(4), 2413-2424. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/185513
  • Şeker, M. (2014). Aile ve kadın temalarının sosyal bilgiler ders kitaplarında veriliş biçimlerinin incelenmesi: Nitel bir araştırma. Folklor/edebiyat, 20(78), 107-120. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/255639
  • Tarman, B., Acun, İ. & Yüksel, Z. (2010). Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki tezlerin değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 725-746. https://acikerisim.selcuk.edu.tr/items/2b37b793-2d21-4210-b3bc-2d76274f87d1
  • Teceren, E. (2019). Türkiye’de kadın konusu üzerine yazılan lisansüstü tezlerin bibliyometrik incelenmesi (2008-2018). İşletme Bilimi Dergisi, 7(2), 499-530. https://doi.org/10.22139/jobs.543163
  • Torgrimson, B. N. & Minson, C. T. (2005). Sex and gender: What is the difference? Journal of Applied Physiology, 99(3), 785-787. https://doi.org/10.1152/japplphysiol.00376.2005
  • Ulutürk Akman, S. (2021). Toplumsal cinsiyet eşitsizliği ve toplumsal baskı: Türkiye İstatistik Kurumu yaşam memnuniyeti araştırması üzerine analizler. Ekoist: Journal of Econometrics and Statistics, 35, 83-109. DOI: 10.26650/ekoist.2021.35.984568
  • Ültay, E., Akyurt, H. & Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 188-201. DOI: 10.21733/ibad.871703
  • Yavuz, C. & Ilgın, H. Ö. (2023). Medya ve kadın; İsminde toplumsal cinsiyet, kadın ve dizi kelimeleri geçen lisansüstü tezler üzerine bir araştırma. Journal of Communication Science Researches, 3(2), 95-107. DOI: 10.5281/zenodo.7852965
  • Ekler Ek 1. Sosyal Bilgiler Alanında Toplumsal Cinsiyet ve/veya Kadın Çalışmaları Üzerine İncelenen Yüksek Lisans ve Doktora Tezleri (2008-2023)
  • Akay Şahin, M. (2023). Ortaokul sosyal bilgiler derslerinde kadın şahsiyetlerin öğretimine yönelik etkinliklerin geliştirilmesi ve uygulanması [Yayımlanmamış doktora tezi]. İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa. [SB1]
  • Aşcı, F. (2020). Cumhuriyetten günümüze sosyal bilgiler ders kitaplarında toplumsal cinsiyet kalıp yargıları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi. [SB2]
  • Ateş, K. (2021). Sosyal bilgiler 6. ve 7. sınıf ders kitaplarında kültürel miras öğrenme alanı kapsamında kadın karakterlerin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi. [SB3]
  • Bartın, C. (2022). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet eşitliğine ilişkin görüşlerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi. [SB4]
  • Başaran, M. (2019). Sosyal bilgiler öğretim programı ve ders kitaplarında toplumsal cinsiyet eşitliği eğitimi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi. [SB5]
  • Bilgin, S. (2019). Ortaokul sosyal bilgiler ders kitaplarında toplumsal cinsiyet [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi. [SB6]
  • Ceylan, S. (2022). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi. [SB7]
  • Çakır, M. (2022). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının aile algısında toplumsal cinsiyet olgusunun incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi. [SB8]
  • Çalık, Ö. (2023). Sosyal bilgiler öğretiminde kadın bilim insanlarının sunumu: Toplumsal cinsiyet perspektifinden bir eylem araştırması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sinop Üniversitesi. [SB9]
  • Demirel, E. (2010). Sosyal bilgiler ders kitaplarında cinsiyet ayrımcılığı [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi. [SB10]
  • Doğan Yaylak, D. (2023). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde toplumsal cinsiyet eşitliğine yönelik farkındalıklarının gelişimi: Bir durum çalışması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ordu Üniversitesi. [SB11] Dündar, S. (2021). Ortaokul sosyal bilgiler ders kitaplarında toplumsal cinsiyet [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi. [SB12]
  • Erbey, H. K. (2022). Sosyal bilgiler dersi bağlamında ilkokul öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algıları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Uşak Üniversitesi. [SB13]
  • Erbuyurucu, Z. C. (2022). Sosyal bilgiler ders kitaplarında toplumsal cinsiyetin temsili: İstanbul Sözleşmesi öncesi ve sonrası [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi. [SB14]
  • Fidan, S. (2019). Sosyal bilgiler ders kitaplarında toplumsal cinsiyet [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi. [SB15]
  • Gazan, N. (2010). Türk toplumunda kadının yeri ve sosyal bilgiler dersinde öğretimi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi. [SB16]
  • Geriş, M. (2022). Sosyal bilgiler derslerinde toplumsal cinsiyet eşitsizliği konularına yönelik farkındalık geliştirme: Kadına yönelik şiddet ve cinsiyet ayrımcılığı örnekleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sinop Üniversitesi. [SB17]
  • Kandilli, E. (2020). Beşinci sınıf matematik ders kitabındaki ve sosyal bilgiler ders kitabındaki toplumsal cinsiyet eşitliği ve toplumsal cinsiyet rollerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi. [SB18]
  • Karaçalı Taze, H. (2018). Toplumsal cinsiyet perspektifinden bir sosyal bilgiler ünitesi tasarımı ve öğretimi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi. [SB19]
  • Keleşoğlu, S. (2017). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının kadına şiddet tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi. [SB20]
  • Küçük Karaca, C. (2022). Cinsiyet eşitliği çerçevesinde sosyal bilgiler ders kitaplarının (4, 5, 6, 7) incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi. [SB21]
  • Ökdem, N. S. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin Cumhuriyet kadını kavramına ilişkin görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi. [SB22]
  • Önsan, Ö. (2021). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin toplumsal cinsiyet algıları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Uşak Üniversitesi. [SB23]
  • Özdemir Yılmaz, E. (2019). Sosyal bilgiler dersi ile bütünleştirilmiş toplumsal cinsiyet temelli etkinliklerin toplumsal cinsiyete dayalı meslek seçimine yönelik tutumlara etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi. [SB24]
  • Öztürk Kökpınar, M. (2023). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin toplumsal cinsiyet eşitliğini kavrayışı ve öğretim faaliyetlerine yansıtması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Pamukkale Üniversitesi. [SB25]
  • Seçgin, F. (2012). Sosyal bilgiler dersinde toplumsal cinsiyet etkinliklerinin öğrencilerin algı ve tutumlarına etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi. [SB26]
  • Seyis, Z. (2021). Sosyal bilgiler derslerinde edebi ürünler aracılığıyla kadın tarihi öğretimi: Materyal tasarımı örnekleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sinop Üniversitesi. [SB27]
  • Sönmez, K. (2020). İlkokul hayat bilgisi ve sosyal bilgiler ders kitaplarının toplumsal cinsiyet açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi. [SB28]
  • Sümer, A. O. (2021). Sosyal bilgiler derslerinde kadın tarihi konularının öğretiminde görsel-işitsel materyallerin kullanımı: Videolar örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sinop Üniversitesi. [SB29]
  • Yaylı, A. (2021). Sosyal bilgiler dersinde resimli öykülerle kadın tarihi öğretimi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sinop Üniversitesi. [SB30]
  • Yıkar, S. (2023). Sosyal bilgiler öğretim programlarında (1968-2018) kadın hakları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi. [SB31]
  • Yılmaz, A. (2022). Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki toplumsal cinsiyet ile ilgili araştırmalar üzerine bir meta-sentez çalışması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi. [SB32]
  • Zor, A. (2008). Geçmişten günümüze Türk kadını ve bunların ilköğretim 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarına yansıması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi. [SB33]
Toplam 83 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Melis Akay Şahin 0000-0003-3060-3534

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 10 Kasım 2024
Kabul Tarihi 19 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: Eğitim ve Sosyal Bilimler Özel

Kaynak Göster

APA Akay Şahin, M. (2024). Sosyal Bilgiler Alanında Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Üzerine Yapılan Tezlerin Değerlendirilmesi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(Eğitim ve Sosyal Bilimler Özel), 131-163.

                                                 

                        Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.