This study aims to reveal the general characteristics of master's and doctoral theses on gender and/or women's studies in the field of social studies in Türkiye. Therefore, it is a content analysis study. It covers 33 theses conducted in 21 universities between 2008 and 2023. The data for the study consisted of theses titled ‘social studies’ and ‘gender or women’. These theses were analyzed in terms of year, university, researcher and supervisor characteristics, research methods, purposes, results and suggestions. Some of the results of the study are as follows: It has been determined that theses on gender and/or women's studies are increasing day by day in the field of social studies in Türkiye. These theses were mostly produced from master’s theses. Looking at the distribution of theses according to universities, it was seen that most of the theses were done in Gazi and Sinop Universities. Also, it was seen that the general purposes of the theses are generally textbook reviews. This creates the opinion that there are few practical theses in the courses. The results of theses are similar. In the textbook reviews in the theses’, it has been revealed that there are gender inequalities and discriminations between men and women, and the representations in the textbooks are presented in traditional roles. In addition, it can be said that the number of female researchers writing theses are higher than male researchers. But the supervisor are mostly men. The study is important in terms of directing future researchers to unique subjects in the field of social studies in terms of gender and/or women’s studies and preventing the accumulation of similar subjects in the field of social studies.
Social studies Gender Women’s studies Master’s theses Doctoral theses.
Bu çalışma, Türkiye’deki sosyal bilgiler alanında toplumsal cinsiyet ve/veya kadın çalışmaları üzerine yapılan yüksek lisans-doktora tezlerinin genel özelliklerini ortaya koymayı hedeflediğinden bir içerik analizi çalışmasıdır. Çalışma, 2008-2023 yılları arasında 21 üniversitede yapılan 33 tezi kapsamaktadır. Çalışmaya ilişkin veriler, ‘sosyal bilgiler’ ile ‘toplumsal cinsiyet veya kadın’ başlıklı tezlerden oluşmaktadır. Bu tezlerin yıllara göre dağılımı, üniversitelere göre dağılımı, araştırmacı ve danışman özelliklerine göre dağılımı, araştırma yöntemlerine göre dağılımı, genel amaçlarının dağılımı, sonuçları ve önerileri incelenmiştir. Çalışmada ortaya çıkan sonuçlardan bazıları şu şekildedir: Türkiye’de sosyal bilgiler alanında toplumsal cinsiyet ve/veya kadın çalışmaları üzerine yapılan tezlerin gün geçtikçe arttığı ve çoğunlukla yüksek lisans tezlerinden üretildiği saptanmıştır. Tezlerin üniversitelere göre dağılımı açısından en fazla tezin Gazi ve Sinop Üniversitelerinde yapıldığı belirlenmiştir. Araştırma yöntemlerine göre dağılımı açısından da en çok nitel yöntemin kullanıldığı tespit edilmiştir. Tezlerin genel amaçlarının genellikle ders kitabı incelemeleri olduğu görülmüştür. Bu durumda derslerde uygulamaya dönük tezlerin azlığı dikkat çekmektedir. Tezlerin sonuçları ise çoğunlukla benzerlik taşımaktadır. Tezlerdeki ders kitabı incelemelerinde kadın-erkek arasında cinsiyet eşitsizliği ve ayrımcılıklar olduğu; ders kitaplarındaki temsillerin çoğunlukla geleneksel rollerde sunulduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca tezleri yazan kadın araştırmacıların, erkek araştırmacılara göre sayı olarak fazla olduğu, ancak danışmanların daha çok erkek olduğu söylenebilir. Bu çalışma, gelecekteki araştırmacıları sosyal bilgiler alanında toplumsal cinsiyet ve/veya kadın çalışmaları açısından özgün konulara yönlendirmesi ve benzer konularda yığılma olmasını engellemesi açısından önemlidir.
Sosyal bilgiler toplumsal cinsiyet kadın çalışmaları yüksek lisans tezleri doktora tezleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 19 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: Eğitim ve Sosyal Bilimler Özel |