Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Görsel Sosyal Medya Pazarlama Ölçeği'nin Türkçe Diline Uyarlanması: Güvenilirlik ve Geçerlilik Araştırması

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 1183 - 1207, 30.11.2024
https://doi.org/10.30561/sinopusd.1513879

Öz

Sosyal medya mecralarının yaygın kullanımı ile oluşan sosyal medya pazarlaması popülaritesinin gün geçtikçe arttığı belirtilebilir. Birçok sosyal medya platformunun görsel iletiyi daha yaygın biçimde kullandığı gözlenmektedir. Bu araştırma, tüketicilerin sosyal medya kullanımlarında görsel sosyal medya pazarlama faaliyetlerine dair Kujur ve Singh (2020) tarafından ortaya konulan Görsel Sosyal Medya Pazarlama (GSMP) Ölçeğinin Türkçe diline uyarlanması amacı ile yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda orijinal ölçek, orijinal kaynak dilini iyi bilen 2 akademisyen tarafından birbirinden bağımsız olarak Türkçe diline çevrilmiştir. Araştırma Sinop Üniversitesinde eğitim gören lisans ve önlisans öğrencilerinden oluşan örneklem üzerinden gerçekleştirilmiştir. Keşfedici Faktör Analizi (KFA) için örneklem hacmi 110, Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) için ise 108 olmuştur. Çalışmada herhangi bir sosyal medya platformu baz alınmamış ve örneklem modeli kolayda ve kartopu örnekleme yöntemleri ile oluşturulmuştur. Orijinal ölçekte yer alan 3 boyut (bilgi, eğlence ve teşvik) toplam 10 ifade ile temsil edilmektedir. Veri analizinde IBM SPSS 21 ve AMOS 24 Paket Programları kullanılmıştır. Veri setinin Normallik ve Güvenilirlik testleri SPSS 21 ile gerçekleştirilmiştir. 10 ifadeli GSMP ölçeği KFA sonucunda tek faktörlü bir yapıda elde edilmiştir. Elde edilen model, toplanan farklı veri seti kullanılarak DFA ile test edilmiştir. Yapılan analiz neticesinde modelden 3 madde çıkarılmış ve iyi uyum değerleri ile GSMP ölçeği oluşturulmuştur. Modele ait güvenilirlik ve geçerlilik testleri DFA ile gerçekleştirilmiş ve GSMP ölçeğinin güvenilir ve geçerli bir araç olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Etik Beyan

Çalışmanın etik kurul onayı, Sinop Üniversitesi İnsan Araştırmaları Etik Kurulu tarafından 29.2.2024 tarih ve 2024/17 sayılı kararında uygun oluru ile alınmıştır.

Kaynakça

  • Binark, M. (2007). Yeni Medya Çalışmalarında Yeni Sorunlar ve Yöntem Sorunu. M. Binark içinde, Yeni Medya Çalışmaları (s. 21-22). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Binark, M., & Bek Gencel, M. (2007). Eleştirel Medya Okuryazarlığı: Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Bozkurt, İ. (2005). Bütünleşik Pazarlama İletişimi, 2. Basım. İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A. Ş.
  • Brown, E. (2010). Working The Crowd Social Media Marketing For Business. United Kingdom: BCS Learning & Development Limited.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analiz El Kitabı (13. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Collier, M. (2012). Social Media Commerce for Dummies. John Wiley & Sons. ProQuest Ebook Central.
  • Dixon, S. J. (2023, 10 27). Statista.Statistics. 01 23, 2024 tarihinde Statista: https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/ adresinden alındı
  • Evans, D. (2008). Social Media Marketing: An Hour A Day. Utah: Sybex Wiley.
  • Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 39-50.
  • Gunelius, S. (2011). 30-Minute Social Media Marketing . New York: McGraw-Hill.
  • Hair, J. F., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (1998). Multivariate Data Analysis. . New jersey: Englewood Cliffs.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kietzmann, J. H. (2011). Social Media? Get Serious! Understanding The Functional Building Blocks of Social Media. Business Horizons, 241-251.
  • Kim, A. J., & Ko, E. (2012). Do Social Media Marketing Activities Enhance Customer Equity? An Empirical Study of Luxury Fashion Brand. Journal of Business Research, 1480-1486.
  • Kotler, P., & Armstrong, G. (2011). Principles of Marketing. New Jersey: Prentice Hall.
  • Kujur, F., & Singh, S. (2020). Visual Communication and Consumer-Brand Relationship on Social Networking Sites - Uses & Gratifications Theory Perspective. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 30-47.
  • Miletsky, J. I. (2010). Principles Of Internet Marketing: New Tools and Methods for Web Developers. Boston: Course Technology.
  • Odabaşı, Y., & Oyman, M. (2002). Pazarlama İletişimi Yönetimi. İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Petrosyan, A. (2023, 10 25). Statista. 01 23, 2024 tarihinde Statista: https://www.statista.com/statistics/617136/digital-population-worldwide/ adresinden alındı
  • Purwar, S. (2019). Digital Marketing: An Effective Tool of Fashion Marketing.” . 10th International Conference on Digital Strategies for Organizational Success, (s. 992-997). Gwalior, Hindistan.
  • Richter, A., & Koch, M. (2007). Social Software-Status quo und Zukunft. Fakultät für Informatik, 1-49.
  • Safko, L., & Brake, D. K. (2009). The Social Media Bible. New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Terkan, R. (2014). Sosyal Medya ve Pazarlama: Tüketicide Kalite Yansıması. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi (Online), 57-71.
  • Tuten, L. (2008). Advertising 2.0 Social Media Marketing in a Web 2.0. World. Westport: Greenwood Publishing Group.
  • Verdegem, P. (2011). Social Media For Digital and Social Inclusion: Challenges for Information Society 2.0. Research & Policies, 28-38.
  • Weinberg, T. (2009). The New Community Rules: Marketing on the Social Web. Sebastopol: O’Reilly Media.
  • Yadav, M., & Rahman, Z. (2017). Measuring Consumer Perception of Social Media Marketing Activities in E-commerce Industry: Scale Development & Validation. Telematics and Informatics, 1294-1307.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyolojide Niceliksel Yöntemler
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Semih Sezgin 0000-0001-8351-8128

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 10 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 27 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sezgin, S. (2024). Görsel Sosyal Medya Pazarlama Ölçeği’nin Türkçe Diline Uyarlanması: Güvenilirlik ve Geçerlilik Araştırması. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 1183-1207. https://doi.org/10.30561/sinopusd.1513879

                                                 

                        Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.