In the current digital era, the topics of media literacy and the trust placed in social media news are among the most pertinent research subjects due to their significant impacts on individuals. This study aims to examine the relationship between media literacy levels and trust in social media news among Generation Z, considered digital natives. Conducted with Journalism Department students at Uşak University Faculty of Communication, this study obtained 311 usable responses. It was found that students used social media for more than seven hours daily, with WhatsApp being the most frequently used platform. Both the stu-dents' media literacy levels and their trust in social media news were found to be high. No statistically significant difference was found between the students' descriptive characteris-tics such as age, gender and average social media usage and their media literacy and trust level in social media news (p>0.05). However, a positive, significant, and moderate rela-tionship (r: 0.382) was found between media literacy and trust in social media news (p<0.05). Regression analysis results showed that media literacy had a 14.6% effect on students' trust level in social media news (p<0.01). This result could be interpreted as the younger generation placing more trust in social media news due to reasons such as the traditional media's low levels of press freedom in Turkey and biased press reporting.
Journalism Media Literacy Social Media Digital Literacy Press Freedom
Ethical approval was granted by the Uşak University Social and Human Sci-ences Scientific Research and Publication Ethics Committee, under decision number 2023-201 dated November 9, 2023, ensuring the study adhered to ethical guidelines.
---
---
We would like to thank all Journalism students who participated in the study.
Günümüz dijital çağında medya okuryazarlığı ve sosyal medya haberlerine duyulan güven konuları, bireyler üzerinde oldukça önemli etkileri ve sonuçları olan en güncel araştırma konularının başında gelmektedir. Dolayısıyla bu çalışmada, Z Kuşağı’nı temsil eden dijital yerlilerin medya okuryazarlığı ve sosyal medya haberlerine duydukları güven düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Uşak Üniversitesi İletişim Fakültesi’n de eğitim görmekte olan Gazetecilik Bölümü öğrencilerinin katılımıyla gerçekleştirilen bu çalışmada 311 kullanılabilir veri elde edilmiştir. Çalışmada, öğrencilerin 7 saatten fazla sosyal medya kullandıkları saptanmıştır. En fazla kullanım sıklığına sahip olan sosyal medya platformunun WhatsApp olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin hem medya okuryazarlığı hem de sosyal medya haberlerine güven düzeylerinin yüksek olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin yaş, cinsiyet ve sosyal medya kullanma ortalamaları gibi tanımlayıcı nitelikleri ile medya okuryazarlığı ve sosyal medya haberlerine güven düzeyi ortalamaları arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık görülmemiştir (p>0,05). Öte yandan, medya okuryazarlığı ve sosyal medya haberlerine güven değişkenleri arasında pozitif yönde, anlamlı ve orta şiddette (r: 0,382) bir ilişkinin olduğu ortaya konulmuştur (p<0,05). Resresyon analizi sonuçları, öğrencilerin sosyal medya haberlerine güven düzeyi üzerinde medya okuryazarlığının %14,6’lık bir etkisi olduğunu göstermiştir (p<0,01). Elde edilen bu sonuç, Türkiye’de basın özgürlüğü açısından geleneksel medyanın oldukça alt düzeylerde yer alması ve basının taraflı yayın yapması gibi nedenlerden dolayı genç kuşağın sosyal medya haberlerine daha fazla güven duydukları şeklinde yorumlanabilir.
Gazetecilik Medya Okuryazarlığı Sosyal Medya Dijital Okuryazarlık Basın Özgürlüğü
---
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | İletişim Sosyolojisi |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Proje Numarası | --- |
| Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 31 Ocak 2025 |
| Kabul Tarihi | 12 Mart 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1 |