Hz.
Peygamber hayattayken sahabe dinî konulardaki aklına takılan sorularına cevap
bulmakta zorlanmamaktaydı. Dinî konularda Hz. Peygamber’e arz etme imkânı
bulamadıkları soruları kendi ictihadlarına göre de çözüme kavuşturdukları
bilinmektedir. Bu durum genelde Hz. Peygamber’in takririnden geçen, onayladığı
hususlar olarak göze çarpmaktadır. Daha sonraki dönemlerde sahabenin Hz.
Peygamber hayattayken ictihadda bulunup bulunmadığı konusu tartışılsa da sahabe
ictihadlarına bu dönemde nadiren de olsa rastlanmaktadır. Hz. Peygamberin
vefatından sonra İslam devletinin sınırlarının genişlemesiyle birlikte, İslam’a
dâhil olan yeni halkların soru ve sorunlarına cevap ve çözüm sadedinde Kitap ve
sünnetten hüküm çıkarma ameliyesi ivme kazanmıştır. Bu da sahabe tefsirinde
çeşitli yönelimlere zemin hazırlamıştır. Sahabe, Kur’ân’ı tefsir ederken
genelde fıkhi ve luğavi olmak üzere iki yönelime sahip olmuştur. Fıkhi yönelim
fıkhi tefsirin ayrıca İslam hukukunun usul ve füruunun temelini
oluşturmaktadır. Luğavi yönelim ise Kur’ân’ın daha doğru anlaşılmasını
sağlayacak dilsel verileri içermekte, nüzûl dönemindeki filolojik bağlamın
anlaşılmasına katkı sunmaktadır. Bu yönelimleri, sahabi tefsirinin başat
özellikleri olarak görmek mümkündür. Bu makalede sahabenin tefsirdeki fıkhi
yönelimi üzerinde durulacaktır.
When
the Prophet was alive, Sahabah had no difficulty finding answers to his
questions on religious issues. It is known that they solved the answers they
could not find on religious issues according to their own Ijtihad. This
situation usually it stands out as the points which the Prophet approves of,
which are passed on in his account. In later periods, the subject of Ijtihad
was discussed while the Prophet was Alîve, the Ijtihad of the sahabah was
rarely encountered during this period. With the expansion of the borders of the
Islamic State with the death of the Prophet, the task of extracting judgment
from the book and the Sunnah in order to answer and solve the questions and
problems of the new peoples who are included in Islam has gained momentum. This
provided the basis for various orientations in the commentary of the Sahabah.
Sahabah had two tendency when interpreting the Qur'an. These can be classified
as fiqh and linguistic (lughavi) tendency. Fiqh tendency is the basis of the
procedure and furu of fiqh Tafsir and Islamic law. Linguistic tendency, on the
other hand, contains linguistic data that will provide a more accurate
understanding of the Qur'an and contributes to the understanding of the Qur'an.
It is possible to see these tendencies as the main characteristics of sahabi
exegesis. This article will focus on the Fiqh (Islamic Law) Tendency of the
sahabah.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 19 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 7 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.