Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kuran Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar: On Saatte Online Kuran Eğitimi Örneği

Yıl 2020, , 714 - 740, 15.12.2020
https://doi.org/10.35415/sirnakifd.786941

Öz

İnsanoğlunu diğer canlılardan farklı kılan en önemli özelliği aklının olması ve buna bağlı olarak öğrenebilme yeteneğine sahip olmasıdır. Bu nedenle “Oku” ilahi emri ile başlayan Kuran-ı Kerim, pek çok ayette akletmeyi, öğüt almayı ve ilim sahibi olmayı tavsiye etmiştir. Bu nedenle Müslümanların hayatında bir süreç olarak çok önemli yeri olan Kuran eğitimi, insanın değişen ihtiyaçları, gelişen teknoloji ve yaşam şartları ile hem öğretildiği kurumlar açısından hem de yöntem açısından değişerek günümüze ulaşmıştır. Son yıllarda teknolojinin gelişen imkânları ve özellikle 11 Mart 2020 tarihinden itibaren Türkiye’de başlayan pandemi süreci ile diğer eğitimlerle birlikte Kuran eğitimi ve öğretimi de uzaktan senkron/asenkron eğitim ortamlarına taşınmıştır. Araştırmada 10 saat gibi kısa bir sürede öğrencilere Kuran okumayı öğretebilmesi ve Türkiye’deki ilk uzaktan-senkron Kuran öğretimi yöntemi olması sebebiyle literatürdeki benzer çalışmalardan ayrılan “On Saatte Online Kuran Eğitimi” ele alınmıştır. Araştırmada sosyal medya üzerinden duyurusu yapılan bu eğitime katılan bireylerle yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak gerçekleştirilen görüşmelerden elde edilen bulgulara yer verilmiştir. Araştırma sonucunda katılımcıların tamamına yakınının 10 saat gibi kısa bir süre sonunda Kuran okuyabildiklerini ifade etmesi, eğitimde beklenen hedefe ulaşıldığını göstermektedir. Ayrıca katılımcıların çok büyük kısmı yüz yüze eğitimi daha etkili bulduğu halde online eğitimin yüz yüze eğitime alternatif olabileceğini de ifade etmişlerdir. Ayrıca çeşitli Kuran öğretim yöntemleri ve katılımcıların görüşlerinden yola çıkılarak On Saatte Online Kuran Eğitimi hakkında tespit ve önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Aydın, Mehmet Zeki. Din Öğretiminde Yöntemler. Ankara: Nobel Yayınları, 12. Basım, 2018.
  • Bayraktar, Ahmet. “Yeni Kuran Okuma Öğretim Yöntemi”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 1/1(2017), 54-101.
  • Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmail. el-Câmiʿu’ṣ-ṣaḥîḥ. nşr. Muhammed Züheyr b. Nasr. 8 Cilt. b.y.: Dâru Tavki’n-Necât, 2.Basım, 1422/2001.
  • Creswell, John W. Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni, çev. Ed. Mesut Bütün- Selçuk B. Demir. Ankara: Siyasal Kitabevi, 3. Basım, 2007.
  • Çakıcı, İrfan. “Kuran Tilavetinde Nitelik Sorunu”. Marife Dini Araştırmalar Dergisi 18/1 (Yaz 2018), 147-175. https://doi.org/10.33420/marife.397034
  • Çakıcı, İrfan. “Kuran'ın Korunmasında Hıfz ve Kitabet”. e-Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi 11/2 (Ağustos 2019), 573-597. https://doi.org/10.26791/sarkiat.531685
  • Çanakcı, Ahmet Ali. “Yaz Kuran Kurslarında Kullanılan Öğretim Teknolojileri Üzerine Ampirik Bir Araştırma”. 2. Uluslararası Din Eğitimi Kongresi Bildirileri. 174-208. Konya: Yediveren Kitap, 2018.
  • Çanakcı, Ahmet Ali. “Din Eğitiminde Motivasyon-Verimlilik Sorunu ve Çözüm Önerileri: Kuran Kursları Örneği”. Din Eğitiminde Motivasyon ve Verimlilik Sempozyumu, Balıkesir: Balıkesir Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları/Eğitim-1, (14-15 Mayıs 2017): 31-97.
  • Çilenti, Kamuran. Eğitim Teknolojisi ve Öğretim. İstanbul: Kadıoğlu Matbaası, 1984.
  • Demirezen, Vijdan - Korkmaz, Mehmet. “Kuran Kursu Öğreticilerinin Yöntem Anlayışları”. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/2 (2018), 29-58.
  • DİB, Diyanet İşleri Başkanlığı. Kuran Yolu. Erişim 1 Temmuz 2020. https://kuran.diyanet.gov.tr/
  • DİB, Diyanet İşleri Başkanlığı. İstatistikler 31.12.2019. Erişim 7 Ağustos 2020. https://stratejigelistirme.diyanet.gov.tr/sayfa/57/istatistikler
  • Diyanet TV, Kuran Öğreniyorum, Erişim 1 Temmuz 2020. http://www.Kuranogreniyorum.tv/
  • Hasan, Ömer Halil. “Kuran-ı Kerim Öğretimi”. çev. Yusuf Alemdar. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 8/1 (Haziran 2004), 261-292.
  • Işık, Emin. “Tarihi Gelişimi İçinde Kuran Öğretimi”. Kuran Kurslarında Eğitim, Öğretim ve Verimlilik. 65-69. İstanbul: İslami İlimler Araştırma Vakfı, 2000.
  • Kablan, Süleyman. "Kuran-ı Kerim Öğretiminde Teknolojik İmkânlar ve Kullanımı". İlahiyat Akademi 10 (Aralık 2019), 65-86.
  • Kaya, Umut. “Bir Kuran Öğretim Modeli Olarak 3 Günde Kuran Öğreten Program”. MÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi 53 (Aralık 2017), 151-178. https://doi.org/10.15370/maruifd.405255
  • Koç, Ahmet. “Yaz Kuran Kursları Üzerine Bir Araştırma” Diyanet İlmi Dergi 47/ 2 (2011), 7-52.
  • Korkmaz, Mehmet. Din Öğretimi Teknolojisi ve Materyal Geliştirme. Kayseri: Kimlik Yayınları, 4. Basım, 2018.
  • MEB, Milli Eğitim Bakanlığı, Eğitim Bilişim Ağı, Erişim 1 Temmuz 2020. https://www.eba.gov.tr/videoizle/Kuran-ogreniyorum
  • Merriam, Sharan B. Qualıtatıve Research: A Guide To Design And Implementation. USA: Jossey-Bass, 3rd Edition, 2009.
  • Maviş, Fazilet Özge vd. “İlk Okuma Yazma Öğretiminde Cümle Çözümleme ve Ses Temelli Cümle Yönteminin Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Karşılaştırılması, Tokat İli Örneklemi”. The Journal of Academic Social Science Studies, 28 (Sonbahar 2014), 481-494. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2436
  • Subaşı, Necdet. Türkiye’de Dini Hayat Araştırması Raporu. Diyanet İşleri Başkanlığı, 2014.
  • Tunç, İbrahim. Elifba (Kuran) Öğretim Tekniklerinin Standardizasyonu ve Yeni Bir Elifba Önerisi. İstanbul: Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2018.
  • Tunç, İbrahim, Elif-Bâ, Erişim 1 Temmuz 2020. http://Elif-Ba.org/
  • Tunç, İbrahim, Temel Elif-Bâ, Erişim 1 Temmuz 2020. http://kuranogreniyorum.net/
  • Yılmaz, Nazif. Kuran-ı Kerim’i Nasıl Öğretelim? İstanbul: DEM Yayınları, 2016.
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık, 8. Basım, 2011.

New Approaches on Teaching Recitation of Qur’an: Sample of Online Qur’an Education in Ten Hours

Yıl 2020, , 714 - 740, 15.12.2020
https://doi.org/10.35415/sirnakifd.786941

Öz

What makes human beings different from other beings is the intelligence and thus the ability to be educated. For this reason, in Qur’an that starts with the holy order of “Read”, in many verses, it is recommended to think of, to take advice, to have knowledge. For this reason, the Quran education, which has a very important place in the life of Muslims, has reached today by changing both in terms of the institutions it is taught and in terms of method, with the changing needs of human beings, developing technology and living conditions. With the recent developments in technology and in particular after the Pandemic, which became a part of everyday life since 11 March 2020, Qur'an education is also moved to synchronous/asynchronous online education portals along with other educations. In this sense, our research has dealt with the "Online Qur’an Education in Ten Hours" method, which is different from other studies in the literature because it is the first synchronous/asynchronous online Qur’an education method in Turkey and it guarantees its students to read the Qur’an in a short time like 10 hours. In the research, findings obtained through a semi-structured interview made with the participants who attended the training that was announced through social media. At the end of the research, the statement of almost all participants that they can read the Qur'an in a short time like 10 hours obviously shows that the expected goal in education is achieved. In addition, although most of the participants find face-to-face education more effective, they also state that online education can be the alternative of the face to face education. In addition, in the research, some inferences and advice are given about “Online Qur’an Education in Ten Hours”, based on different Qur’an education methods and the participants’ opinions.

Kaynakça

  • Aydın, Mehmet Zeki. Din Öğretiminde Yöntemler. Ankara: Nobel Yayınları, 12. Basım, 2018.
  • Bayraktar, Ahmet. “Yeni Kuran Okuma Öğretim Yöntemi”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 1/1(2017), 54-101.
  • Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmail. el-Câmiʿu’ṣ-ṣaḥîḥ. nşr. Muhammed Züheyr b. Nasr. 8 Cilt. b.y.: Dâru Tavki’n-Necât, 2.Basım, 1422/2001.
  • Creswell, John W. Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni, çev. Ed. Mesut Bütün- Selçuk B. Demir. Ankara: Siyasal Kitabevi, 3. Basım, 2007.
  • Çakıcı, İrfan. “Kuran Tilavetinde Nitelik Sorunu”. Marife Dini Araştırmalar Dergisi 18/1 (Yaz 2018), 147-175. https://doi.org/10.33420/marife.397034
  • Çakıcı, İrfan. “Kuran'ın Korunmasında Hıfz ve Kitabet”. e-Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi 11/2 (Ağustos 2019), 573-597. https://doi.org/10.26791/sarkiat.531685
  • Çanakcı, Ahmet Ali. “Yaz Kuran Kurslarında Kullanılan Öğretim Teknolojileri Üzerine Ampirik Bir Araştırma”. 2. Uluslararası Din Eğitimi Kongresi Bildirileri. 174-208. Konya: Yediveren Kitap, 2018.
  • Çanakcı, Ahmet Ali. “Din Eğitiminde Motivasyon-Verimlilik Sorunu ve Çözüm Önerileri: Kuran Kursları Örneği”. Din Eğitiminde Motivasyon ve Verimlilik Sempozyumu, Balıkesir: Balıkesir Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları/Eğitim-1, (14-15 Mayıs 2017): 31-97.
  • Çilenti, Kamuran. Eğitim Teknolojisi ve Öğretim. İstanbul: Kadıoğlu Matbaası, 1984.
  • Demirezen, Vijdan - Korkmaz, Mehmet. “Kuran Kursu Öğreticilerinin Yöntem Anlayışları”. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/2 (2018), 29-58.
  • DİB, Diyanet İşleri Başkanlığı. Kuran Yolu. Erişim 1 Temmuz 2020. https://kuran.diyanet.gov.tr/
  • DİB, Diyanet İşleri Başkanlığı. İstatistikler 31.12.2019. Erişim 7 Ağustos 2020. https://stratejigelistirme.diyanet.gov.tr/sayfa/57/istatistikler
  • Diyanet TV, Kuran Öğreniyorum, Erişim 1 Temmuz 2020. http://www.Kuranogreniyorum.tv/
  • Hasan, Ömer Halil. “Kuran-ı Kerim Öğretimi”. çev. Yusuf Alemdar. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 8/1 (Haziran 2004), 261-292.
  • Işık, Emin. “Tarihi Gelişimi İçinde Kuran Öğretimi”. Kuran Kurslarında Eğitim, Öğretim ve Verimlilik. 65-69. İstanbul: İslami İlimler Araştırma Vakfı, 2000.
  • Kablan, Süleyman. "Kuran-ı Kerim Öğretiminde Teknolojik İmkânlar ve Kullanımı". İlahiyat Akademi 10 (Aralık 2019), 65-86.
  • Kaya, Umut. “Bir Kuran Öğretim Modeli Olarak 3 Günde Kuran Öğreten Program”. MÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi 53 (Aralık 2017), 151-178. https://doi.org/10.15370/maruifd.405255
  • Koç, Ahmet. “Yaz Kuran Kursları Üzerine Bir Araştırma” Diyanet İlmi Dergi 47/ 2 (2011), 7-52.
  • Korkmaz, Mehmet. Din Öğretimi Teknolojisi ve Materyal Geliştirme. Kayseri: Kimlik Yayınları, 4. Basım, 2018.
  • MEB, Milli Eğitim Bakanlığı, Eğitim Bilişim Ağı, Erişim 1 Temmuz 2020. https://www.eba.gov.tr/videoizle/Kuran-ogreniyorum
  • Merriam, Sharan B. Qualıtatıve Research: A Guide To Design And Implementation. USA: Jossey-Bass, 3rd Edition, 2009.
  • Maviş, Fazilet Özge vd. “İlk Okuma Yazma Öğretiminde Cümle Çözümleme ve Ses Temelli Cümle Yönteminin Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Karşılaştırılması, Tokat İli Örneklemi”. The Journal of Academic Social Science Studies, 28 (Sonbahar 2014), 481-494. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2436
  • Subaşı, Necdet. Türkiye’de Dini Hayat Araştırması Raporu. Diyanet İşleri Başkanlığı, 2014.
  • Tunç, İbrahim. Elifba (Kuran) Öğretim Tekniklerinin Standardizasyonu ve Yeni Bir Elifba Önerisi. İstanbul: Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2018.
  • Tunç, İbrahim, Elif-Bâ, Erişim 1 Temmuz 2020. http://Elif-Ba.org/
  • Tunç, İbrahim, Temel Elif-Bâ, Erişim 1 Temmuz 2020. http://kuranogreniyorum.net/
  • Yılmaz, Nazif. Kuran-ı Kerim’i Nasıl Öğretelim? İstanbul: DEM Yayınları, 2016.
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık, 8. Basım, 2011.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Mustafa Başkonak 0000-0002-2007-1506

Ayşe Akşener Bu kişi benim 0000-0002-1809-8195

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 28 Ağustos 2020
Kabul Tarihi 4 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

ISNAD Başkonak, Mustafa - Akşener, Ayşe. “Kuran Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar: On Saatte Online Kuran Eğitimi Örneği”. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 11/25 (Aralık 2020), 714-740. https://doi.org/10.35415/sirnakifd.786941.

Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.