Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İslam’ın Ehl-i Kitab’ın Cennet’teki Durumuna Bakışı

Yıl 2015, Cilt: 6 Sayı: 11, 33 - 64, 08.08.2015

Öz

Onlarca yıldan bu yana Müslüman âlimlerin hem kendi arasında hem de Yahudi Hahamlar ve
Hıristiyan Rahipleri ile aralarında Yahudi, Hıristiyan ve Sâbiîlerin İslam’a inanmasalar bile cennete
girecekleri hususunda şiddetli bir tartışma yaşanmaktadır. Söz konusu âlimler Allah Teâlâ’nın şu
sözünü delil olarak kullanmaktadırlar: “Şüphesiz iman edenler; Yahudiler’den, Hıristiyanlar’dan
ve Sâbiîler’den de Allah’a ve ahiret gününe inanıp sâlih amel işleyenler için Rableri katında
mükâfatlar vardır. Onlar için herhangi bir korku yoktur onlar üzüntü çekmeyeceklerdir”.3 Ayrıca
şu âyeti de delil getirmektedirler: “İman edenler ile Yahudiler, Sâbiîler ve Hıristiyanlar’dan Allah’a
ve ahiret gününe (gerçekten) inanıp iyi amel işleyenler üzerine asla korku yoktur; onlar üzülecek
de değillerdir”.

Kaynakça

  • Besyunî Zaglul), Daru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut, Lubnân, 1991-1411. en-Nisâburî, Nizamuddin el-Hasan b. Muhammed b. Huseyn el-Kumî en-Nisâburî,
  • Garâibu’l-Kur’an ve Ragâibu’l-Furkân, (thk: eş-Şeyh Zekeriyya), Daru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut, Lubnân, 1419h. en-Nevevî, Elimam Elhâfiz Muhyiddin Ebu Zekeriyyâ Yahyâ b. Şeref b. Muhammed b.
  • Hizâm en-Nevevî eş-Şafîied-Dimeşkî, Ravzatu’t-Tâlibîn ve Umdetu’l-Muftîn, el-Mektebu’l- İslamî, Beyrut, Lubnân, 1405h.
  • İbn Teymiye, Tekiyyu’d-Din ebu’l-Abbas Ahmed b. Abdulhalîm b. Teymiye el-Harranî, Mecmû’L-Fetavâ, (thk: Abdurrahman b. Muhammed b. Kasim), Mucammâ el-Melik Fahedlitibaâti’l-Mushafi’ş-Şerif, el-Medinetu’l-Munevvareti, es-Suudiyye; 1995-1416.
  • İbn Hazim, Ebu Muhammed Ali b. Ahmed b. Said b. Hazim ez-Zâhirî, el-Faslufi’l- Mileli ve’l-Ehvâi ve’n-Nihal, Mektebetu’l-Hancî, Kahire. Merâtibi’l-İcmâfi’l-İbâdative’l- Muâmelâtive’l-İ’tikâdat, Daru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut, Lubnân, ths. İbn Hanbel, Ebu Abdillah Ahmed b. Hanbel, Musned el-İmam Ahmed b. Hanbel, (thk: Şuâib el-Ernauut), Muesseset’r-Risale, Beyrut, Lubnân, 1999-1420.
  • İbn Abbas, Abdullah b. Abbas b. Abdulmuttalib b. Hişam, sadeleştiren, Ebu Tahir Mecduddin b. Yakub el-Feyruzâbâdî, Tefsiru’l-Mekbas fi Tefsiri İbn Abbas, Elmektebetu’l- Asriyye, Beyrut, Lubnân, 2006-1427.
  • İbn Kesîr, Ebu’l-Fida İsmail b. Omer b. Kesîr el-Karaşî el-Basrîsummeed-Dimeşkî, Tefsiru’l- Kur’an’i’l-Azimî, (thk: Muhammed Huseyn Şems, Daru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut, Lubnân, 1419h.
  • İbn Manzur, Muhammed b. Mukarram b. Ali ebu’l-Fazl Cemaluddin b. Manzur el-Ensârî er-Rufeyîi el-Efrîkî, Lisanu’l-Arab, Dar Sadır, Beyrut, Lubnân, 1414h.
  • İbnu’l-Cevzî, Abdurrahmân b. Ali b. Muhammed el-Cevzî, Zadu’l-Mesîr fi İlmi’t-Tefsir, el- Mektebu’l-İslamî, Beyrut, Lubnân, 1404h.
  • İbnu’l-Munzir, Ebu Bekir Muhammed b. İbrahim b. El-Munzir en-Nisaburî, Tefsiru’l- Kur’an, el-Mektebu’l-İslamî, Beyrut, Lubnân, 2002-1423.
  • İzzet Derveze, Muhammed İzzet b. Abdilhâdî Derveze, et-Tefsir el-Hadis, Dar İhyai’l- Kutubi’l-Arabiyye, Kahire, 2000. er-Razî, Ebu Abdillahzeynu’l-Abidîn Muhammed b. Abdukadir er-Razî el-Hanafî,
  • Muhtaru’l-Sihâh, (thk: Yusuf eş-Şeyh Muhammed), Elmektebetu’l-Asriyye, Beyrut, Lubnân, 2004-1425. es-Sâdî, Abdurrahman b. Nasır b. Muhammed es-Sâdî, Teysir’l-Kerim’r-Rahmân fi Tefsir
  • Kelami’l-Mennan, Dar İbnu’l-Cevzî, Riyad, es-Sudiyye, 1413h. es-Sâlebî, Ebu İshâk Ahmed b. Muhammed b. İbrahim es-Sâlebî, el-Keşfve’l-Beyân fi
  • Tefsiri’l-Kur’an, Daru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut, Lubnân, 2004-1425. es-Suyutî, Ebu Abdurrahmân Celalu’d-Dîn es-Suyutî, Lubabu’l-Unnukul fi Esbabi’n-Nuzul,
  • Dar İhyâi’l-Ûlum, Beyrut, Lubnan. eş-Şâravî, Muhammed Mutvellî, Tefsiu’ş-Şâravî, Tefsir siteleri, http://www.altafsir.com. et-Tabarî, Ebu Cafer Muhammed b. Cerir b. Kesîr b. Galib el-Âmilî et-Tabari, Câmiû’l- Beyân fi Tevili’l-Kur’an. (thk: Dr. Abdullah b. Abdilmuhsin), Dar Hicr, Kahire, 2001, 1422. et-Tabarânî, Suleyman b. Ahmed b. Eyyub et-Tabarânî, et-Tefsiru’l-Kebîr Tefsiru’l-Kur’an’i’l
  • Azîm, Daru’l-Kitabi’s-Sakâfî, İrbid, Ürdün, 2008, 1429. et-Tabarsî, Ebu’l-Fadl b. Muhammed b. El-Hasan et-Tabarsî, Mecmâu’l-Beyan fi Tefsiri’l
  • Kur’an, Muesset et-Tarihi’l-Arabî, Beyrut, Lubnân, 2008. ez-Zebidî, Ebu’l-Feyz Murtazâ Muhammed b. Muhammed b. Abdurrazzak el-Huseynî,
  • Tacu’l-Arusmin Cevâhir’l-Kamus, (thk: Bir grup muhakkik), Daru’l-Hidaye, Riyad, es- Sudiyye, 1205h.
  • Seyyid Kutub, Seyyid Kutub İbrahim Huseyn eş-Şazilî, Fi Zilali’l-Kur’an, Dar eş-Şuruk, Kahire, 2008.
  • Said Havva, Said Havva b. Muhammed Dîb Havva, el-Esas fi’t-Tefsir, Daru’s-Selâm, Kahire, 200 Dar İhyai’l-Kutubi’l-Arabiyye, Kahire, 2000.

Islam’s Approach to The Position of People of Book in Heaven

Yıl 2015, Cilt: 6 Sayı: 11, 33 - 64, 08.08.2015

Öz

For many decades there has been a polemic between Muslim scholars, Christian priests and Jewish Rabis about whether the Christians and Jews would be admitted to paradise without having converted to Islam. Referring to the Qur’anic verse; “Those who believe (in the Qur’an), and those who follow the Jewish (scriptures), and the Christians and the Sabians,- any who believe in Allah and the Last Day, and work righteousness, shall have their reward with their Lord; on them shall be no fear, nor shall they grieve”. (Albaqarah: 62) Judeo-Christian scholars along with some Muslim scholars attached importance to this interpretation, encouraged it and struggled to promote it among the educated class and internationally. Many conferences, debates, panels were organised to approve or disapprove this interpretation. As a result, either some Muslim scholar abandoned the it completely leaving the discussion ‘unresolved’, or some ended up disapproving it, or some other Muslims agreeing to it. We ask, those who approve it, do they have convincing evidences for it? Or was there a ‘political’ will behind this approval aiming at international harmony, and to stop the attacks on the sacred places of the three religions? Or, is there a coordinated scheme to halt westerners’ inclination toward Islam? In fact the in recent years there has been an increase in the number of Europeans and Americans converting to Islam to a ‘worrying’ extent. Whatever the reasons are, for us, there are clear truths which the Quran and the Tradition of the Prophet manifested. They are: nobody ascends to heaven without believing in God’s messengers, His divine books, the last prophet and the last religion -Islam-, and the Quran. For this reason we try to present and explain the definition of the verses and the traditions as a clear argument in this issue

Kaynakça

  • Besyunî Zaglul), Daru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut, Lubnân, 1991-1411. en-Nisâburî, Nizamuddin el-Hasan b. Muhammed b. Huseyn el-Kumî en-Nisâburî,
  • Garâibu’l-Kur’an ve Ragâibu’l-Furkân, (thk: eş-Şeyh Zekeriyya), Daru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut, Lubnân, 1419h. en-Nevevî, Elimam Elhâfiz Muhyiddin Ebu Zekeriyyâ Yahyâ b. Şeref b. Muhammed b.
  • Hizâm en-Nevevî eş-Şafîied-Dimeşkî, Ravzatu’t-Tâlibîn ve Umdetu’l-Muftîn, el-Mektebu’l- İslamî, Beyrut, Lubnân, 1405h.
  • İbn Teymiye, Tekiyyu’d-Din ebu’l-Abbas Ahmed b. Abdulhalîm b. Teymiye el-Harranî, Mecmû’L-Fetavâ, (thk: Abdurrahman b. Muhammed b. Kasim), Mucammâ el-Melik Fahedlitibaâti’l-Mushafi’ş-Şerif, el-Medinetu’l-Munevvareti, es-Suudiyye; 1995-1416.
  • İbn Hazim, Ebu Muhammed Ali b. Ahmed b. Said b. Hazim ez-Zâhirî, el-Faslufi’l- Mileli ve’l-Ehvâi ve’n-Nihal, Mektebetu’l-Hancî, Kahire. Merâtibi’l-İcmâfi’l-İbâdative’l- Muâmelâtive’l-İ’tikâdat, Daru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut, Lubnân, ths. İbn Hanbel, Ebu Abdillah Ahmed b. Hanbel, Musned el-İmam Ahmed b. Hanbel, (thk: Şuâib el-Ernauut), Muesseset’r-Risale, Beyrut, Lubnân, 1999-1420.
  • İbn Abbas, Abdullah b. Abbas b. Abdulmuttalib b. Hişam, sadeleştiren, Ebu Tahir Mecduddin b. Yakub el-Feyruzâbâdî, Tefsiru’l-Mekbas fi Tefsiri İbn Abbas, Elmektebetu’l- Asriyye, Beyrut, Lubnân, 2006-1427.
  • İbn Kesîr, Ebu’l-Fida İsmail b. Omer b. Kesîr el-Karaşî el-Basrîsummeed-Dimeşkî, Tefsiru’l- Kur’an’i’l-Azimî, (thk: Muhammed Huseyn Şems, Daru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut, Lubnân, 1419h.
  • İbn Manzur, Muhammed b. Mukarram b. Ali ebu’l-Fazl Cemaluddin b. Manzur el-Ensârî er-Rufeyîi el-Efrîkî, Lisanu’l-Arab, Dar Sadır, Beyrut, Lubnân, 1414h.
  • İbnu’l-Cevzî, Abdurrahmân b. Ali b. Muhammed el-Cevzî, Zadu’l-Mesîr fi İlmi’t-Tefsir, el- Mektebu’l-İslamî, Beyrut, Lubnân, 1404h.
  • İbnu’l-Munzir, Ebu Bekir Muhammed b. İbrahim b. El-Munzir en-Nisaburî, Tefsiru’l- Kur’an, el-Mektebu’l-İslamî, Beyrut, Lubnân, 2002-1423.
  • İzzet Derveze, Muhammed İzzet b. Abdilhâdî Derveze, et-Tefsir el-Hadis, Dar İhyai’l- Kutubi’l-Arabiyye, Kahire, 2000. er-Razî, Ebu Abdillahzeynu’l-Abidîn Muhammed b. Abdukadir er-Razî el-Hanafî,
  • Muhtaru’l-Sihâh, (thk: Yusuf eş-Şeyh Muhammed), Elmektebetu’l-Asriyye, Beyrut, Lubnân, 2004-1425. es-Sâdî, Abdurrahman b. Nasır b. Muhammed es-Sâdî, Teysir’l-Kerim’r-Rahmân fi Tefsir
  • Kelami’l-Mennan, Dar İbnu’l-Cevzî, Riyad, es-Sudiyye, 1413h. es-Sâlebî, Ebu İshâk Ahmed b. Muhammed b. İbrahim es-Sâlebî, el-Keşfve’l-Beyân fi
  • Tefsiri’l-Kur’an, Daru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut, Lubnân, 2004-1425. es-Suyutî, Ebu Abdurrahmân Celalu’d-Dîn es-Suyutî, Lubabu’l-Unnukul fi Esbabi’n-Nuzul,
  • Dar İhyâi’l-Ûlum, Beyrut, Lubnan. eş-Şâravî, Muhammed Mutvellî, Tefsiu’ş-Şâravî, Tefsir siteleri, http://www.altafsir.com. et-Tabarî, Ebu Cafer Muhammed b. Cerir b. Kesîr b. Galib el-Âmilî et-Tabari, Câmiû’l- Beyân fi Tevili’l-Kur’an. (thk: Dr. Abdullah b. Abdilmuhsin), Dar Hicr, Kahire, 2001, 1422. et-Tabarânî, Suleyman b. Ahmed b. Eyyub et-Tabarânî, et-Tefsiru’l-Kebîr Tefsiru’l-Kur’an’i’l
  • Azîm, Daru’l-Kitabi’s-Sakâfî, İrbid, Ürdün, 2008, 1429. et-Tabarsî, Ebu’l-Fadl b. Muhammed b. El-Hasan et-Tabarsî, Mecmâu’l-Beyan fi Tefsiri’l
  • Kur’an, Muesset et-Tarihi’l-Arabî, Beyrut, Lubnân, 2008. ez-Zebidî, Ebu’l-Feyz Murtazâ Muhammed b. Muhammed b. Abdurrazzak el-Huseynî,
  • Tacu’l-Arusmin Cevâhir’l-Kamus, (thk: Bir grup muhakkik), Daru’l-Hidaye, Riyad, es- Sudiyye, 1205h.
  • Seyyid Kutub, Seyyid Kutub İbrahim Huseyn eş-Şazilî, Fi Zilali’l-Kur’an, Dar eş-Şuruk, Kahire, 2008.
  • Said Havva, Said Havva b. Muhammed Dîb Havva, el-Esas fi’t-Tefsir, Daru’s-Selâm, Kahire, 200 Dar İhyai’l-Kutubi’l-Arabiyye, Kahire, 2000.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

ŞEHABEDDİN Kırdar

Yayımlanma Tarihi 8 Ağustos 2015
Gönderilme Tarihi 8 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 6 Sayı: 11

Kaynak Göster

ISNAD Kırdar, ŞEHABEDDİN. “İslam’ın Ehl-I Kitab’ın Cennet’teki Durumuna Bakışı”. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/11 (Ağustos 2015), 33-64.

Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.