Kültürün kitleselleşerek popüler hale gelmesi, içinde
yaşadığımız çağın en temel özelliklerinden biridir. Zira hemen hemen her şeyin,
çeşitli iletişim kanalları aracılığıyla bir şekilde yaygınlaşıp popüler kültürün
bünyesine dâhil olmaya başladığı gözlenmektedir. Bu süreç zarfında geleneksel
yapılar hızlı bir şekilde aşınarak yeni formlara bürünmektedir. Böylesi bir
değişimin toplumun bütün kişi ve kurumlarını doğrudan ya da dolaylı olarak
etkileyeceği muhakkaktır.
Öyle ki son zamanlarda, geleneksel imajından hızlı bir şekilde sıyrılarak yeni
formlarla “görünür” hale gelmeye başlayan din ya da dindarlık olgusunun bilim
insanlarının ilgisini çektiği ve konuyla ilgili birçok araştırmanın yapıldığı
görülmektedir. Nitekim toplumun en temel kurumlarından biri olan dinin,
popüler kültürün genişleyen etkisinden nasibini alarak birtakım dönüşümlere
maruz kaldığı ve bu olguyu betimlemek adına ‘popüler din’ ya da ‘popüler dindarlık’
kavramlarının kullanılmaya başlandığı anlaşılmaktadır. Dolayısıyla bu çalışmada popüler kültür-din ilişkisi, postmodernite
perspektifinden ele alınacak ve bu etkileşim sürecinde ortaya çıkan yeni
dindarlık formlarının mahiyeti tartışılacaktır.
Popüler kültür postmodernite yeni dindarlık formları popüler din kitle iletişim araçları
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 1 Kasım 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 7 Sayı: 15 |
Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.