Din
sosyalleşmeyi sağlayan ve kültürü oluşturan önemli öğelerden birisidir. Farklı
perspektiflerden ele alındığı zaman değişik tanımlamaları yapılabilecek olan
ahlâk ise vahyin kaynaklık ettiği prensipler üzerine dayanan ilkeleri ile
insanın herhangi bir ön hazırlık yapma ihtiyacı hissetmeden fillerini yapma
durumudur.
Din
ferdi sorumluluktan hareketle toplumsallaşmayı öncelerken, ahlâkî davranış ise
ancak toplumlarda görülebilmekte, dinin bir üst kurum olarak yapanı
ödüllendirdiği, toplumun tesanüdünü sağlayan, yapılmadığı zaman ise genellikle
toplumun dışlayarak cezalandırdığı duygu, tavır ve hareketleri ihtiva
etmektedir. Bu nedenle hem ferdin huzuru hem de toplumsal alt yapının
sağlamlığı ve insanlığın geleceği açısından, ahlâkî davranış merkezli bir
toplumsallaşma önem arz etmektedir.
Erdemli
bir hayatın odağında olması gereken ahlâk düşüncesinin referans değişikliği ve pragmatist
evirilmeler sonucu toplumda eksen kaybına uğraması, fertleri bir arada tutan güven,
saygı sevgi, adalet, yardımlaşma vb. duygulara tehdit olarak yönelmiş, vahyin
kaynaklık ettiği ilkelerden ayrılan bu toplumsal ve kültürel değer, kişiselleştirilen
anlayışlarla narsist düşünce ve davranışlara temel teşkil etmeye başlamıştır.
Toplumların
bu noktada taşıdığı endişeler sonucunda özellikle Batı’da dinin, fertleri
mezkur tehlikelere karşı koruyacak bir liman olma özelliğini kaybetme sürecine
girmesiyle toplumsal çözülme gün geçtikçe ivme kazanmış, netice olarak Değerler Eğitimi Yaşayan Değerler Eğitimi programı adı
altında 1995 yılında Birleşmiş Milletlerin 50. yıldönümü kutlamaları için
Brahma Kumeris’in hazırladığı uluslararası bir proje olarak uygulanmaya başlanmıştır.
Türkiye’de 2010 yılından sonra konuşulmaya başlanan değer eksenli eğitim
anlayışı da aslında aynı endişeler sonucunda gündeme alınmıştır.
Bu çalışmada Kur’an’ın İsrâ ve Lokman
surelerinde ele aldığı ahlâkî davranışlar literatür taraması yoluyla tespit
edilerek değerlendirilmeye çalışılacaktır.
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2017 |
Gönderilme Tarihi | 20 Nisan 2017 |
Kabul Tarihi | 19 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 17 |
Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.