Kur’ân-ı Kerîm’in farklı kıraatleri, bir âyetin anlam derinliğini ve doğruluğunu ortaya koymada önemli bir rol oynamaktadır. Kıraatler, sadece seslerin farklılığına değil, aynı zamanda anlamın nüanslarına da katkı sağlar. Her kıraat, bir âyetin çeşitli anlam yönlerini ortaya çıkarabilir, böylece metnin zenginliği ve kapsamı daha iyi anlaşılır. Öte yandan kıraatler, bazen birbirlerini destekleyerek ifade edilen anlamı pekiştirir. İsrâ sûresi 17/16. âyette yer alan أَمَرْنَا sözcüğü, bu tür kıraatlere örnek olan kelimelerden biridir. Bu kelime, kırâʾat-ı aşere imamları tarafından üç farklı şekilde okunmuştur ancak üç kıraat de netice itibariyle “yönetici/idareci” anlamını ifade etmektedir. İsrâ sûresinin 16. âyetinde, mütreflerin kötü davranışlarının toplumu çöküşe sürüklediğine dikkat çekilmektedir. Mütref; azmış, zengin ve şımarık kişi demektir. Onlar, lüks yaşam tarzlarıyla toplumu olumsuz etkiler ve toplumun çöküşüne yol açarlar. Bu yüzden toplumda yüksek statüye sahip kişilerin davranışları büyük önem taşır. Söz konusu âyet de mütreflerin toplum üzerindeki olumsuz etkilerine vurgu yapmaktadır. Bu bağlamda çalışma, yöneticilerin toplum üzerindeki menfi rolünü ön plana çıkarmaktadır. Ayrıca yönetici ile halk arasında bir ilişki olduğunu, halkın yöneticilerini seçtiğini, seçimin mütreften yana yapıldığında toplumun kendi felaketini kendi elleriyle seçmiş olacağını ve şımarık liderlerin etkili ve yetkili olmasının halkın kötülüğe yönelmesiyle sonuçlanacağını savunmaktadır. Çalışma, kıraat farklılıklarının âyetin anlam ve yorumuna olan etkisini incelemeyi ve bunun, toplumu helâke sürükleyen mütreflerle bağlantısını ortaya koymaktadır. Çalışmanın bir diğer amacı, farklı kıraatler ve bunlara bağlı yorumların ortak bir anlam etrafında şekillendiğini göstererek sözcüğün morfolojik yapısındaki değişikliklerin anlam açısından büyük bir fark yaratmadığını göstermektir. Bu durum, söz konusu âyetin incelenmesinin temel sebeplerinden biridir. Nitekim mütreflerin liderlik yönleri ile kıraat farklılığı görülen kelimenin ifade ettiği “yönetici” anlamı arasında irtibat kurmak, çalışmanın odaklandığı temel yorumdur. Bu sayede çalışmanın, kıraat ilmi ile sosyo-politik araştırmalar arasında eksik kalmış bir alanı doldurması beklenmektedir. Öte yandan kıraatlerin çoğunlukla dil kurallarına uymadığı gerekçesiyle reddedilmesi bilinen bir durumdur. Ancak inceleme konusu olan âyette böyle bir durum söz konusu değildir. Burada teolojik bir sebepten dolayı kıraat tercihinde bulunulması, çalışmayı önemli kılan başka bir husustur. Çalışmanın temel kaynakları, kıraat ve tefsir kitapları olmakla birlikte, ilgili diğer kaynaklar da kullanılmaktadır. Metin analizi yöntemiyle önce kıraat vecihleri sunulmakta, ardından bu vecihler üzerinden sözcüğün ifade ettiği anlamlar ve Kur’ân yorumuna etkisi incelenmektedir. Son aşamada ise mütreflerin toplum üzerindeki olumsuz etkileri ele alınmaktadır. Çalışmada, kıraat farklılıklarının anlamda belirgin bir değişiklik oluşturmadığı, bunların birbirlerini desteklediği ve ilgili tüm kıraatlerin sözcüğün yapısındaki “yönetici” anlamıyla ilişkili olduğu görülmüştür. Mütreflerin liderlik özelliklerinin ve fasıklıklarının, toplumu yok etmeye sürüklediği ve bu düşüncenin farklı kıraat vecihlerinde ortak bir yorum olarak belirlendiği sonucuna varılmıştır.
Tefsir Kıraat el-İsrâ 17/16 Emerna Kelimesi Mütref Lider İdareci Yönetici.
Different qirāʾāts of the Qurʾān play an important role in revealing the depth of meaning and accuracy of a verse. The qirāʾāts contribute not only to the difference of sounds but also to the nuances of meaning. Each qirāʾāt can reveal various aspects of the meaning of a verse so that the richness and scope of the text are better understood. On the other hand, the qirāʾāts sometimes support each other and reinforce the meaning expressed. One of the factors that ensure the correct understanding of the verses of the Holy Qurʾān is different qirāʾāts. Qirāʾāts not only differ in recitation but also reinforce the meaning of the verses, complementing each other. An example of this is the word أَمََرْنَا in verse 16 of Sūrat al-Isrāʾ, which has been recited in three different ways by various qirāʾāt-i ʿaşere imams. Despite the variations in recitation, all three qirāʾāts ultimately convey the meaning of ‘ruler’ or ‘administrator.’ In the 16th verse of Sūrat al-Isrāʾ, the bad behavior of the mutrafs (wealthy, spoiled individuals) is highlighted as a factor that leads to the collapse of society. The mutrafs negatively impact on society through their luxurious lifestyles, contributing to its downfall. Therefore, the behavior of individuals with high social status is crucial. This verse emphasizes the harmful effects of mutrafs on society, and the study focuses on the detrimental role that such rulers play in shaping societal conditions. The research argues that there is a clear relationship between rulers and people, emphasizing that the people choose their rulers. For instance, when the choice is made in favor of a mutraf (spoiled, wealthy individual), society effectively chooses its downfall. The influence and authority of such corrupt leaders lead the people towards evil. In this context, the study aims to analyze the effect of differences in Qurʾānic interpretations on the meaning of the verse, particularly focusing on its connection to the mutrafs who drive society towards destruction. Another key objective is to demonstrate that despite variations in qirāʾāts (recitation styles), the interpretations remain aligned with a common meaning, showing that changes in the morphological structure of the word do not significantly alter the overall message. This is one of the main reasons for analyzing this verse. The focus of the research is to establish a link between the leadership qualities of the mutrafs and the meaning of ‘ruler’ as expressed in the word that differs in the Qurʾān. In this way, the examination aims to fill the gap between the science of Qirāʾāt and socio-political studies. One of the well-known criticisms of Qirāʾāt is that it is often criticized in terms of linguistic rules. However, this study argues that it is not the case in the verse under study. In this context, the choice of qirāʾāt was made for theological reasons and added importance to the study. The primary sources of this study are the books of Qirāʾāt and Tafsīr, as well as other relevant sources. The study employs textual analysis to first present the variants of qirāʾāt, then examines the meanings conveyed by the word through these variants and their impact on Qurʾānic interpretation. At the final stage, the negative effects of the mutrafs (wealthy and corrupt individuals) on society are discussed. The work finds that the differences in Qurʾānic versions do not result in significant changes in meaning; instead, they complement each other, as all versions relate to the concept of ‘ruler’ within the structure of the word. It concludes that the leadership qualities and moral failings of the mutrafs contribute to the destruction of society, and this interpretation is consistent across the various Qurʾānic versions.
Tafsīr Qirāʾāt al-Isrāʾ 17/16 The Word ʾEmarnā Al-Mutraf Leader Administrator Ruler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kuran-ı Kerim Okuma ve Kıraat, Tefsir, Din Sosyolojisi |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 4 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 7 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 5 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 36 |
Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.