Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Transformation of Television Broadcast in Turkey in The Context of Digitalization: Disney Plus Platform

Yıl 2022, , 523 - 538, 29.07.2022
https://doi.org/10.30692/sisad.1107757

Öz

As in many other fields, the digitalization process is creating innovations in the media industry. Television is also affected by the digitalization process, and in this context are changing both the broadcast content and the audience profile. At the same time, this process, which requires having digital skills, creates a transformation in terms of technique and content. The existence of digital platforms also demonstrates the integration of digitalized television broadcasting with internet technology. In fact, the current study has focused on the transformation of television broadcasting. In this direction, the conceptual framework is being constructed and the information obtained through document analysis is included. The Disney Plus platform, which is about to start broadcasting in Turkey, is selected as an example and the transformation of television broadcasting is examined in the context of this platform.

Kaynakça

  • Akaydın, A. (2014). Değişen Televizyon Platformlarının İzleyiciye Sunduğu Seçenekler. Erciyes İletişim Dergisi, 3(4), 18-24.
  • Akcan, S. (2017). Televizyon Yayıncılığının Sosyal TV Aracılığıyla Sosyal Medya ile Etkileşimi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Altuntaş, B. (2022). Disney Plus Platformu. 21 Nisan 2022 tarihinde https://www. birsenaltuntas.com/dizi/disney-plus adresinden alındı.
  • Bloomberg, J. (2018). Digitization, Digitalization, and Digital Transformation: Confuse Them At Your Peril. 22 Nisan 2022 tarihinde https://www.forbes.com/sites /jasonbloomberg/2018/04/29/digitization-digitalization adresinden alındı.
  • Çalışkan, G. (2020). Dijitalleşme / Dijital Dönüşüm Nedir? 22 Nisan 2022 tarihinde https://binbiriz.com/blog/ dijitallesme-dijital-donusum-nedir adresinden alındı.
  • Dede, M. B. (2022). Türkiye’de Yararlanabileceğiniz TV Platformları ve Özellikleri. 11 Nisan 2022 tarihinde https:// mediatrend.mediamarkt.com.tr/turkiyede-yaralanabileceginiz-tv-platformlari-ozellikleri/ adresinden alındı.
  • Dikmen, E. Ş. (2017). Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının Dönüşümü: Sosyal Tv Yayıncılığı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 425-448.
  • Eldeniz, L. (2003). Sayısal Görüntü Teknolojisinin Gelişimi ve Sayısal Video Yayıncılığı. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erdin, Z. (2022). Disney Plus Türkiye Ne Zaman Açılacak? Hangi Diziler Var? Disney Plus Ne Kadar? 11 Nisan 2022 tarihinde https://tgrthaber.com.tr/medya/disney-plus-ne-kadar-2807604 adresinden alındı.
  • Erdoğan, İ. (2001). Kitle İletişimi Örneğinde Marksist Siyasal Ekonomi Yaklaşımı Üzerine Bir Tartışma. Praksis, (4), 276-313.
  • Ergül, R. (2013). Uzaktan Eğitimde Sayısal Etkileşimli Televizyon Program Yapımları ve Metadata. Selçuk İletişim, 4(4), 28-35.
  • Ersavaş, B. F. (2008). IPTV’de İçerik Paylaşımı. Birey Eksenli İnteraktif Yayıncılık: IPTV. İ. Yerlikaya, C. Dolanbay ve V. Ünal (Ed.), Ankara: RTÜK ve Türkiye Bilişim.
  • Grant, A. E. (2004). Media Convergence. A. E. Grant ve J. H. Meadows (Ed.), Communication Technology Update 9th Edition içinde (349-355). Oxford: Focal.
  • Gupta, D. (2022). IPTV. 18 Nisan 2022 tarihinde https://techunwrapped.com/iptv-the-war-in-ukraine-could-lead-to-an-immediate-blocking-of-platforms/ adresinden alındı.
  • Gupta, M. S. (2020). What is Digitization, Digitalization, and Digital Transformation? 22 Nisan 2022 tarihinde https://www.arcweb.com/blog/what-digitization-digitalization-digital-transformation adresinden alındı.
  • Gültekin, Y. (2021). Handbook of Research on Future Policies and Strategies for Nation Branding. IGI Global.
  • Imon. (2017). The Difference Between Digital and Analog Cable TV Channels. 18 Nisan 2022 tarihinde http://blog.imon.net/2017/06/14/the-difference-between-digital-and-analog-cable-tv-channels adresinden alındı.
  • Jensen, J. F. ve Toscan, C. (1999). Interactive Television: TV of the Future or the Future of TV? Aalborg: Aalborg University Press.
  • Kandemir, C. (2013). IPTV Yayıncılığının Sorunları ve Geleceği. İstanbul: Derin.
  • Karabulut, V. (2021). Dijital Çağda Televizyonun Dönüşümü. 22 Nisan 2022 tarihinde https://www.cnnturk.com /yazarlar/ guncel/vedat-karabulut/dijital-cagda-televizyonun-donusumu adresinden alındı.
  • Karacan, D. (2019). Televizyonun Dönüşümü Bildiğiniz Gibi Değil: Doğru Bilinen Yanlışlar. 13 Nisan 2022 tarihinde https://journo.com.tr/televizyon-dijital-donusum adresinden alındı.
  • Karaduman, S. (2017). Television Broadcasting in New Media Platform and Interaction/ Yeni Medya Ortamında Televizyon Yayıncılığı ve Etkileşim. Current Debates in Public Relations Cultural Media Studies, (9), 115-130.
  • Karakış, T. (2021). Disney Plus Türkiye Fiyatı İle İlgili Çarpıcı Detay. 21 Nisan 2022 tarihinde https://shiftdelete.net/ disney-plus-turkiye-fiyati-kac-tl-nasil-abone-olunur adresinden alındı.
  • Kim, P. ve Sawhney, H. (2002). A Machine-Like New Medium-Theoretical Examination of Interactive TV. Media Culture and Society, (24), 217-233.
  • Kocaoğlu, B. (2022). Disney Plus Türkiye Gerçekleri. 21 Nisan 2022 tarihinde aksam.com.tr/yazarlar/baris-kocaoglu/disney-plus-turkiye-gercekleri/haber-1252893 adresinden alındı.
  • Koyuncu, E. (2017). TV Yayıncılığı Alanındaki Dijital TV Platformları Sosyal Paylaşım Ağlarını Neden Kullanırlar? Trakya Ünv. Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (1), 315-335.
  • Kozan, E. (2019). Dijital Kuşatma Bağlamında CGI Animasyon Teknolojisinin Televizyon Programlarında Yapım Estetiğine Yansıması. C. Kandemir (Ed.), Dijital Çağda Televizyon ve Medya. İstanbul: Der.
  • Kunegis, J. (2010). Connecting Senior Citizens through Interactive TV. 19 Nisan 2022 tarihinde https:// www.researchgate.net/ figure/Client-of-the-Interactive-Television-System-showing-a-main-TV-channel adresinden alındı.
  • Küçük, B. (2015). Televizyon İzleme Pratiklerindeki Dönüşüm: Türkiye’de IPTV ve TİVİBU Örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Lorentlabs (2022). Disney Plus Türkiye’ye Geliyor! 11 Nisan 2022 tarihinde https://lorentlabs.com/disney-plus-turkiyeye-geliyor/ adresinden alındı.
  • Lotz, A. D. (2014). The Television will be Revolutionized. New York: NYU Press.
  • Mutlu, E. (1995). Televizyon Program Yapımı. Ankara: Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Napoli, P. M. (2011). Audience Evolution: New Technologies and The Transformation of Media Audiences. New York: Columbia University Press.
  • Ochs, T. ve Rieman, U. A. (2018). IT Strategy Follows Digitalization. Fourth Edition. SAPSE.
  • Önen, A. (2021). Dijital Dünyada TV Seyircisi Belirleyici. 19 Nisan 2022 tarihinde https:// www.istdergi.com /sehir/yasam/ dijital-dunyada-tv-seyircisi-belirleyici adresinden alındı.
  • Scuotto, V., Serravalle, F., Murray, A. ve Viassone, M. (2019). Women Entrepreneurs and Strategic Decision Making in the Global Economy. IGI Global.
  • Seçmen, E.A. (2019). Uluslararası Televizyon Yayıncılığında Yeni Yönelimler: Dijital Film ve Dizi Platformu Netflix. Dijital Çağda Televizyon ve Medya içinde. Ceyhan Kandemir (Ed), İstanbul: Der.
  • Söğüt, F. (2020). Blu Tv Netflix’e Karşı: İçeriklere Yönelik Bir Karşılaştırma. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 10(4), 408-422.
  • Turner, G. ve Tay, J. (2009). Introduction. Television Studies After TV Understanding Television in the Post-Broadcast Era içinde. Grame Turner ve Jinna Tay (Der.), New York: Routledge.
  • TV Gazetesi. (2022). Engin Akyürek’in başrolündeki Kaçış dizisi Disney Plus tarihine geçecek! 21 Nisan 2022 tarihinde https://televizyongazetesi.com/engin-akyurekin-basrolundeki-kacis-dizisi-disney-plus-tarihine-gececek/1321534 adresinden alındı.
  • Yaman, H. (2017). Sayısal Yayıncılığın Sağladığı Olanaklar: Etkileşimli Televizyon ve IPTV Uygulamaları. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6 (3), 243-256.
  • Yıldırım, O. R. (2022). Disney Plus'ın Atatürk Dizisinden Yeni Detaylar Geldi! 21 Nisan 2022 tarihinde https://www.webtekno.com/disney-plus-ataturk-dizi- adresinden alındı.

DİJİTALLEŞME BAĞLAMINDA TÜRKİYE’DE TELEVİZYON YAYINCILIĞININ DÖNÜŞÜMÜ: DİSNEY PLUS PLATFORMU

Yıl 2022, , 523 - 538, 29.07.2022
https://doi.org/10.30692/sisad.1107757

Öz

Dijitalleşme süreci birçok alanda olduğu gibi medya sektöründe de yenilikler meydana getirmektedir. Televizyon mecrası da dijitalleşme eğiliminden etkilenmektedir ve bu bağlamda hem yayın içerikleri hem de izleyici profili değişmeye başlamaktadır. Aynı zamanda dijital becerilere sahip olmayı gerektiren bu süreç, teknik ve içerik anlamında yöndeşmeyi sağlamaktadır. Dijital platformların varlığı da dijitalleşen televizyon yayıncılığının internet teknolojisiyle özdeşleştiğini göstermektedir. Mevcut çalışmanın üzerinde durduğu konu da nitekim televizyon yayıncılığının dönüşümüdür. Bu doğrultuda kavramsal çerçeve inşa edilmektedir ve dokuman analiziyle elde edilen bilgilere yer verilmektedir. Türkiye’de yayın hayatına başlamak üzere olan Disney Plus platformu örnek olarak belirlenerek, söz konusu platform bağlamında televizyon yayıncılığının dönüşümü ele alınmaktadır.

Kaynakça

  • Akaydın, A. (2014). Değişen Televizyon Platformlarının İzleyiciye Sunduğu Seçenekler. Erciyes İletişim Dergisi, 3(4), 18-24.
  • Akcan, S. (2017). Televizyon Yayıncılığının Sosyal TV Aracılığıyla Sosyal Medya ile Etkileşimi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Altuntaş, B. (2022). Disney Plus Platformu. 21 Nisan 2022 tarihinde https://www. birsenaltuntas.com/dizi/disney-plus adresinden alındı.
  • Bloomberg, J. (2018). Digitization, Digitalization, and Digital Transformation: Confuse Them At Your Peril. 22 Nisan 2022 tarihinde https://www.forbes.com/sites /jasonbloomberg/2018/04/29/digitization-digitalization adresinden alındı.
  • Çalışkan, G. (2020). Dijitalleşme / Dijital Dönüşüm Nedir? 22 Nisan 2022 tarihinde https://binbiriz.com/blog/ dijitallesme-dijital-donusum-nedir adresinden alındı.
  • Dede, M. B. (2022). Türkiye’de Yararlanabileceğiniz TV Platformları ve Özellikleri. 11 Nisan 2022 tarihinde https:// mediatrend.mediamarkt.com.tr/turkiyede-yaralanabileceginiz-tv-platformlari-ozellikleri/ adresinden alındı.
  • Dikmen, E. Ş. (2017). Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının Dönüşümü: Sosyal Tv Yayıncılığı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 425-448.
  • Eldeniz, L. (2003). Sayısal Görüntü Teknolojisinin Gelişimi ve Sayısal Video Yayıncılığı. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erdin, Z. (2022). Disney Plus Türkiye Ne Zaman Açılacak? Hangi Diziler Var? Disney Plus Ne Kadar? 11 Nisan 2022 tarihinde https://tgrthaber.com.tr/medya/disney-plus-ne-kadar-2807604 adresinden alındı.
  • Erdoğan, İ. (2001). Kitle İletişimi Örneğinde Marksist Siyasal Ekonomi Yaklaşımı Üzerine Bir Tartışma. Praksis, (4), 276-313.
  • Ergül, R. (2013). Uzaktan Eğitimde Sayısal Etkileşimli Televizyon Program Yapımları ve Metadata. Selçuk İletişim, 4(4), 28-35.
  • Ersavaş, B. F. (2008). IPTV’de İçerik Paylaşımı. Birey Eksenli İnteraktif Yayıncılık: IPTV. İ. Yerlikaya, C. Dolanbay ve V. Ünal (Ed.), Ankara: RTÜK ve Türkiye Bilişim.
  • Grant, A. E. (2004). Media Convergence. A. E. Grant ve J. H. Meadows (Ed.), Communication Technology Update 9th Edition içinde (349-355). Oxford: Focal.
  • Gupta, D. (2022). IPTV. 18 Nisan 2022 tarihinde https://techunwrapped.com/iptv-the-war-in-ukraine-could-lead-to-an-immediate-blocking-of-platforms/ adresinden alındı.
  • Gupta, M. S. (2020). What is Digitization, Digitalization, and Digital Transformation? 22 Nisan 2022 tarihinde https://www.arcweb.com/blog/what-digitization-digitalization-digital-transformation adresinden alındı.
  • Gültekin, Y. (2021). Handbook of Research on Future Policies and Strategies for Nation Branding. IGI Global.
  • Imon. (2017). The Difference Between Digital and Analog Cable TV Channels. 18 Nisan 2022 tarihinde http://blog.imon.net/2017/06/14/the-difference-between-digital-and-analog-cable-tv-channels adresinden alındı.
  • Jensen, J. F. ve Toscan, C. (1999). Interactive Television: TV of the Future or the Future of TV? Aalborg: Aalborg University Press.
  • Kandemir, C. (2013). IPTV Yayıncılığının Sorunları ve Geleceği. İstanbul: Derin.
  • Karabulut, V. (2021). Dijital Çağda Televizyonun Dönüşümü. 22 Nisan 2022 tarihinde https://www.cnnturk.com /yazarlar/ guncel/vedat-karabulut/dijital-cagda-televizyonun-donusumu adresinden alındı.
  • Karacan, D. (2019). Televizyonun Dönüşümü Bildiğiniz Gibi Değil: Doğru Bilinen Yanlışlar. 13 Nisan 2022 tarihinde https://journo.com.tr/televizyon-dijital-donusum adresinden alındı.
  • Karaduman, S. (2017). Television Broadcasting in New Media Platform and Interaction/ Yeni Medya Ortamında Televizyon Yayıncılığı ve Etkileşim. Current Debates in Public Relations Cultural Media Studies, (9), 115-130.
  • Karakış, T. (2021). Disney Plus Türkiye Fiyatı İle İlgili Çarpıcı Detay. 21 Nisan 2022 tarihinde https://shiftdelete.net/ disney-plus-turkiye-fiyati-kac-tl-nasil-abone-olunur adresinden alındı.
  • Kim, P. ve Sawhney, H. (2002). A Machine-Like New Medium-Theoretical Examination of Interactive TV. Media Culture and Society, (24), 217-233.
  • Kocaoğlu, B. (2022). Disney Plus Türkiye Gerçekleri. 21 Nisan 2022 tarihinde aksam.com.tr/yazarlar/baris-kocaoglu/disney-plus-turkiye-gercekleri/haber-1252893 adresinden alındı.
  • Koyuncu, E. (2017). TV Yayıncılığı Alanındaki Dijital TV Platformları Sosyal Paylaşım Ağlarını Neden Kullanırlar? Trakya Ünv. Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (1), 315-335.
  • Kozan, E. (2019). Dijital Kuşatma Bağlamında CGI Animasyon Teknolojisinin Televizyon Programlarında Yapım Estetiğine Yansıması. C. Kandemir (Ed.), Dijital Çağda Televizyon ve Medya. İstanbul: Der.
  • Kunegis, J. (2010). Connecting Senior Citizens through Interactive TV. 19 Nisan 2022 tarihinde https:// www.researchgate.net/ figure/Client-of-the-Interactive-Television-System-showing-a-main-TV-channel adresinden alındı.
  • Küçük, B. (2015). Televizyon İzleme Pratiklerindeki Dönüşüm: Türkiye’de IPTV ve TİVİBU Örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Lorentlabs (2022). Disney Plus Türkiye’ye Geliyor! 11 Nisan 2022 tarihinde https://lorentlabs.com/disney-plus-turkiyeye-geliyor/ adresinden alındı.
  • Lotz, A. D. (2014). The Television will be Revolutionized. New York: NYU Press.
  • Mutlu, E. (1995). Televizyon Program Yapımı. Ankara: Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Napoli, P. M. (2011). Audience Evolution: New Technologies and The Transformation of Media Audiences. New York: Columbia University Press.
  • Ochs, T. ve Rieman, U. A. (2018). IT Strategy Follows Digitalization. Fourth Edition. SAPSE.
  • Önen, A. (2021). Dijital Dünyada TV Seyircisi Belirleyici. 19 Nisan 2022 tarihinde https:// www.istdergi.com /sehir/yasam/ dijital-dunyada-tv-seyircisi-belirleyici adresinden alındı.
  • Scuotto, V., Serravalle, F., Murray, A. ve Viassone, M. (2019). Women Entrepreneurs and Strategic Decision Making in the Global Economy. IGI Global.
  • Seçmen, E.A. (2019). Uluslararası Televizyon Yayıncılığında Yeni Yönelimler: Dijital Film ve Dizi Platformu Netflix. Dijital Çağda Televizyon ve Medya içinde. Ceyhan Kandemir (Ed), İstanbul: Der.
  • Söğüt, F. (2020). Blu Tv Netflix’e Karşı: İçeriklere Yönelik Bir Karşılaştırma. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 10(4), 408-422.
  • Turner, G. ve Tay, J. (2009). Introduction. Television Studies After TV Understanding Television in the Post-Broadcast Era içinde. Grame Turner ve Jinna Tay (Der.), New York: Routledge.
  • TV Gazetesi. (2022). Engin Akyürek’in başrolündeki Kaçış dizisi Disney Plus tarihine geçecek! 21 Nisan 2022 tarihinde https://televizyongazetesi.com/engin-akyurekin-basrolundeki-kacis-dizisi-disney-plus-tarihine-gececek/1321534 adresinden alındı.
  • Yaman, H. (2017). Sayısal Yayıncılığın Sağladığı Olanaklar: Etkileşimli Televizyon ve IPTV Uygulamaları. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6 (3), 243-256.
  • Yıldırım, O. R. (2022). Disney Plus'ın Atatürk Dizisinden Yeni Detaylar Geldi! 21 Nisan 2022 tarihinde https://www.webtekno.com/disney-plus-ataturk-dizi- adresinden alındı.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm SOSYAL VE BEŞERİ BİLİMLER
Yazarlar

Hakan Yüksel 0000-0002-4560-6685

Yayımlanma Tarihi 29 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 22 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Yüksel, H. (2022). DİJİTALLEŞME BAĞLAMINDA TÜRKİYE’DE TELEVİZYON YAYINCILIĞININ DÖNÜŞÜMÜ: DİSNEY PLUS PLATFORMU. Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(2), 523-538. https://doi.org/10.30692/sisad.1107757
AMA Yüksel H. DİJİTALLEŞME BAĞLAMINDA TÜRKİYE’DE TELEVİZYON YAYINCILIĞININ DÖNÜŞÜMÜ: DİSNEY PLUS PLATFORMU. SSAD. Temmuz 2022;6(2):523-538. doi:10.30692/sisad.1107757
Chicago Yüksel, Hakan. “DİJİTALLEŞME BAĞLAMINDA TÜRKİYE’DE TELEVİZYON YAYINCILIĞININ DÖNÜŞÜMÜ: DİSNEY PLUS PLATFORMU”. Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 6, sy. 2 (Temmuz 2022): 523-38. https://doi.org/10.30692/sisad.1107757.
EndNote Yüksel H (01 Temmuz 2022) DİJİTALLEŞME BAĞLAMINDA TÜRKİYE’DE TELEVİZYON YAYINCILIĞININ DÖNÜŞÜMÜ: DİSNEY PLUS PLATFORMU. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 6 2 523–538.
IEEE H. Yüksel, “DİJİTALLEŞME BAĞLAMINDA TÜRKİYE’DE TELEVİZYON YAYINCILIĞININ DÖNÜŞÜMÜ: DİSNEY PLUS PLATFORMU”, SSAD, c. 6, sy. 2, ss. 523–538, 2022, doi: 10.30692/sisad.1107757.
ISNAD Yüksel, Hakan. “DİJİTALLEŞME BAĞLAMINDA TÜRKİYE’DE TELEVİZYON YAYINCILIĞININ DÖNÜŞÜMÜ: DİSNEY PLUS PLATFORMU”. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 6/2 (Temmuz 2022), 523-538. https://doi.org/10.30692/sisad.1107757.
JAMA Yüksel H. DİJİTALLEŞME BAĞLAMINDA TÜRKİYE’DE TELEVİZYON YAYINCILIĞININ DÖNÜŞÜMÜ: DİSNEY PLUS PLATFORMU. SSAD. 2022;6:523–538.
MLA Yüksel, Hakan. “DİJİTALLEŞME BAĞLAMINDA TÜRKİYE’DE TELEVİZYON YAYINCILIĞININ DÖNÜŞÜMÜ: DİSNEY PLUS PLATFORMU”. Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 6, sy. 2, 2022, ss. 523-38, doi:10.30692/sisad.1107757.
Vancouver Yüksel H. DİJİTALLEŞME BAĞLAMINDA TÜRKİYE’DE TELEVİZYON YAYINCILIĞININ DÖNÜŞÜMÜ: DİSNEY PLUS PLATFORMU. SSAD. 2022;6(2):523-38.

22785  15895    15433     15434     15435     17587    18452        18278      18279         18453        19048