Olgu Sunumu
BibTex RIS Kaynak Göster

REKREASYON YÖNETİMİ BÖLÜMÜ LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN REKREASYON KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI

Yıl 2019, , 397 - 416, 24.11.2019
https://doi.org/10.30692/sisad.610227

Öz

Bu araştırma, Rekreasyon Yönetimi Bölümü öğrencilerinin “Rekreasyon” kavramına ilişkin sahip
oldukları algıları metaforlar yardımıyla ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır.
Bu çalışmanın katılımcıları 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Akdeniz
Üniversitesi Manavgat Turizm Fakültesi Rekreasyon Yönetimi bölümü ve Turizm
Fakültesi Rekreasyon Yönetimi bölümü 1.sınıfında okuyan toplam 64 lisans öğrencisinden
oluşmaktadır. Çalışma kapsamında elde edilen verilerin analizinde içerik
analizi yönteminden ve kelime sorgusundan yararlanılmıştır. NVIVO 12 programı
ile gerçekleştirilen analizlerde öncelikle en çok tekrar eden kelimelerin neler
olduğu frekans analizi ile belirlenmiş ve ardından temaların oluşturulabilmesi
için belirlenen kelimelere ilişkin kelime diyagramları elde edilmiştir.
Metaforun konusu ve kaynağı arasındaki ilişki “gibi” kelimesi ile belirlenmeye çalışılmış; “çünkü” ifadesi ise metaforlara yüklenen anlamın arka planına
ilişkin olarak değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda öğrencilerin rekreasyon
kavramını; “tuval, kumbara, kum saati, hayat, eğlence, ağaç, psikolojik ilaç,
su, lunapark, elma şekeri ve önemli bir organ” gibi metaforlara benzettikleri
belirlenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, öğrencilerin 44 adet metafor
kullandıkları belirlenmiş ve bunlar toplam 7 kategori altında incelenmiştir. En
çok kullandıkları metaforlar “eğlence” (f=17) kategorisinde yer almıştır. Bunu
“çeşitlilik/yenilik” (f=13), “yaşam” (f=12), “temel ihtiyaç” (f=11),
“rahatlama/dinlenme” (f=6), “spor” (f=4) ve “gereksiz” (f=1) izlemektedir. Çalışma
sonucunda elde edilen bulgulara göre, metaforların öğrencilerin rekreasyon
kavramına ilişkin sahip oldukları algıları anlamada ve açıklamada önemli birer
araştırma aracı olarak kullanılabileceği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akgül, B.M., Kaya, S., Ayyildiz, T. ve Karaküçük, S. (2017). Rekreasyon Uzman Adaylarının Mesleklerine İlişkin Algıları: Bir Metaforik Çalışma, 4.Disiplinlerarası Turizm Araştırmaları Kongresi, 09-12 Kasım: 285-303.
  • Akyürek, S. ve Köroğlu, A. (2017). “Yerli Turistlerin Rekreasyon Alan ve Faaliyetleri Hakkındaki Görüşleri Üzerine Bir Araştırma: Bodrum Ziyaretçileri Örneği”, 10(54):1065-1074.
  • Baltacı, A. (2016). “Nitel Veri Analizinde Miles-Huberman Modeli”, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AEÜSBED), 3(1):1-15.
  • Baştuğ, G., Zorba, E., Duyan, M. ve Çakır, Ö. (2017). “Farklı Kültürlerde Rekreasyon: Serbest Zaman Aktivitelerinin İncelenmesi”, International Journal of Human Sciences, 14(4):3895-3904.
  • Bektaş, F., Avcı, A., Kaya, S. ve Kaya, S. (2015). Beden Eğitimi Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Doğa Sporlarına Yönelik Algılarının Metaforlar Yoluyla Öğrenilmesi, III.Rekreasyon Araştırmaları Kongresi, 5-7 Kasım, Eskişehir.
  • Brey, E. T., ve Lehto, X. Y. (2007). The relationship between Daily and Vacation Activities, Annals of tourism Research, 34(1)160-180.
  • Brooks, J.J., Wallace, G.N. ve Williams, D.R. (2006). “Place as Relationship Partner: An Alternative Metaphor for Understanding the Quality of Visitor Experience in a Backcountry Setting”, Leisure Sciences. 28: 331-349.
  • Ceylan, V.K. ve Gündoğdu, K. (2018). “Bir Olgubilim Çalışması: Kodlama Eğitiminde Neler Yaşanıyor?”, Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(2):1-34.
  • Crompton, J.L. (2016): Evolution of the “parks as lungs” metaphor: is it still relevant?, World Leisure Journal, DOI: 10.1080/16078055.2016.1211171.
  • Demirdağ, Ş.A. ve Yaylı, A. (2016). Rekreasyon ve Spor Arasındaki İlişki: Dünden Bugüne Yeni Eğilimler, 15.Geleneksel Turizm Sempozyumu, 22 Nisan, Balıkesir.
  • Edginton, C.R., Hudson, S.D. ve Scholl, K.G. (2005). Leadership for Recreation, Parks and Leisure Services. (Third Edition). Sagamore Publishing.
  • Gass, M. A. ve Priest, S. (1993). “Using metaphors and isomorphs to transfer learning in adventure education”, Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 10 (4), 18-23.
  • Göçer, A. (2013). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Kültür İlişkisi Üzerine Görüşleri: Fenomenolojik Bir Araştırma”, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2):25-38.
  • Güneş, C., ve Tezcan, R. (2017). Metafor Nedir, Ne Değildir?. Bahadır Kılcan (Ed.), Metafor ve Eğitimde Metaforik Çalışmalar için Bir Uygulama Rehberi (s. 1-16). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kırtepe, A. ve Yıldırım, E. (2018). “Park ve Rekreasyon Alanlarını Kullanan Bireylerin Boş Zaman Yönetim Düzeylerinin İncelenmesi”, Turkish Studies Educational Sciences, 13(19):1177-1186.
  • Koçak, G.N. ve Eryılmaz, G. (2018). “Rekreasyon Araştırmaları için Temel Bir Araştırma Yapısı ve Ölçek Önerisi”, Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(2): 61-84.
  • Köktaş, Ş.K. (2003). Rekreasyon Boş Zamanı Değerlendirme. (Geliştirilmiş 3. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • McLean, D.D., Hurd, A.R. ve Rogers, N.B. (2008). Kraus’ Recreation and Leisure in Modern Society. (Eighth Edition). Jones and Bartlett Publishers.
  • Metin, T.C., Kesici, M. ve Kodaş, D. (2013). “Rekreasyon Olgusuna Akademisyenlerin Yaklaşımları”, Journal of Yaşar University, 30(8):5021-5048.
  • Mull, R.F., Bayless, K.G. ve Jamieson, L.M. (2005). Recreational Sport Management. (Fourth Edition), Human Kinetics.
  • Öztürk, Y., Ve Şahbaz, P. (2018). “Rekreasyonel Faaliyetlerin Algılanan Kalitesinin Destinasyon İmajına Etkisi: Ilgaz Dağı Milli Parkı Örneği”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(56):1120-1130.
  • Öztürk, A.S., Göçer, E. ve Karaküçük, S. (2016). Rekreasyon ve Turizm. Suat KARAKÜÇÜK (Ed.), Rekreasyon Bilimi (s. 313-392). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Öztürk, M.A. (2019). “Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyonel Fiziksel Aktivitelere Katılım Engellerinin Karşılaştırılması”, Gelecek Vizyonlar Dergisi, 3(1):12-19.
  • Rundgren, C.J., Hırsch, R. ve Tıbell, L.A.E. (2009). “Death of metaphors in life science? - A study of upper secondary and tertiary students’ use of metaphors in their meaning-making of scientific content”, Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 10(1), January, https://www.eduhk.hk/apfslt/download/v10_issue1_files/rundgren.pdf. [18.05.2019].
  • Türk Dil Kurumu, Genel Türkçe Sözlük, http://www.tdk.gov.tr, 14.05.2019
  • Tütüncü, Ö. (2012). “Rekreasyon ve Rekreasyon Terapisinin Yaşam Kalitesindeki Rolü”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 23(2): 248–252.
  • Tütüncü, Ö. ve Aydın, İ. (2014). “Toplum ve Açıkhava Rekreasyon Faaliyetleri: ABD Örneği”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 25(1):118-120.
  • Williams, S. (2003). Tourism and Recreation, (1.Baskı). Pearson Education Limited.
  • Veal, A. J. (1992) Definitions of leisure and recreation. Australian Journal of Leisure and Recreation, 2(4), 44-48, 52, Republished by School of Leisure, Sport and Tourism, University of Technology, Sydney, as Working Paper No. 4, www.business.uts.edu.au/lst/research. (18.05.2019).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (6.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Recreation and Tourism Management What Can I Do With This Degree?, Career Planning staff of Career Services at The University of Tennessee, Knoxville. https://parkuniversity.thankyou4caring.org/file/Recreation_and_Tourism_Management.pdf. (18.05.2019).
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm SPOR BİLİMLERİ
Yazarlar

Ebru Gözen 0000-0002-3476-5023

Yayımlanma Tarihi 24 Kasım 2019
Gönderilme Tarihi 24 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Gözen, E. (2019). REKREASYON YÖNETİMİ BÖLÜMÜ LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN REKREASYON KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(3), 397-416. https://doi.org/10.30692/sisad.610227
AMA Gözen E. REKREASYON YÖNETİMİ BÖLÜMÜ LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN REKREASYON KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. SSAD. Kasım 2019;3(3):397-416. doi:10.30692/sisad.610227
Chicago Gözen, Ebru. “REKREASYON YÖNETİMİ BÖLÜMÜ LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN REKREASYON KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI”. Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 3, sy. 3 (Kasım 2019): 397-416. https://doi.org/10.30692/sisad.610227.
EndNote Gözen E (01 Kasım 2019) REKREASYON YÖNETİMİ BÖLÜMÜ LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN REKREASYON KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 3 3 397–416.
IEEE E. Gözen, “REKREASYON YÖNETİMİ BÖLÜMÜ LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN REKREASYON KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI”, SSAD, c. 3, sy. 3, ss. 397–416, 2019, doi: 10.30692/sisad.610227.
ISNAD Gözen, Ebru. “REKREASYON YÖNETİMİ BÖLÜMÜ LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN REKREASYON KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI”. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 3/3 (Kasım 2019), 397-416. https://doi.org/10.30692/sisad.610227.
JAMA Gözen E. REKREASYON YÖNETİMİ BÖLÜMÜ LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN REKREASYON KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. SSAD. 2019;3:397–416.
MLA Gözen, Ebru. “REKREASYON YÖNETİMİ BÖLÜMÜ LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN REKREASYON KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI”. Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 3, sy. 3, 2019, ss. 397-16, doi:10.30692/sisad.610227.
Vancouver Gözen E. REKREASYON YÖNETİMİ BÖLÜMÜ LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN REKREASYON KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. SSAD. 2019;3(3):397-416.

22785  15895    15433     15434     15435     17587    18452        18278      18279         18453        19048