19’ncu yüzyıl Fransız düşünür Auguste Comte,
modern bilimlerin epistemolojik zeminini oluşturan pozitivizmin (olguculuk)
olduğu kadar, yeni bir dinin de kurucusu kabul edilmektedir. Aydınlanma
Çağı’nın sosyo-politik getirilerinin yanında Comte’un şahsi tecrübeleri,
kendisinin ifadesi ile seküler bir İnsanlık Dini’nin kurulmasını zaruri hale
getirmiştir. 1852’de kaleme aldığı Pozitivizmin İlmihali’nde (Catechisme Positiviste) yeni bir din
kurduğunu iddia eden Comte, kutsiyetini bizatihi insanlıktan alan bir dünya
tasavvuru kurgulamış, bu tasavvurun meydana gelişini ise düşünce tarihinin
deterministik bir evrim yasası olarak tasarladığı Üç Hal Kanunu’na
dayandırmıştır. Kilisenin itibarsızlaştığı ve içtimai nizamı sağlamada yetersiz
kaldığı, ahlaki çöküntü ve manevi boşluğun egemen olduğu bir dönemde yaşamış
olan Comte, toplumu bir arada tutmak üzere tutkal vazifesi görecek sivil bir
din tasarlayarak, bu dinin bilinçli bir sevgi üzerine kurulması, bilginin ise
maddeyi aşkın bir vahiyden ziyade, deney ve gözleme dayanan olgusal bilgi ile
edinilmesi gerektiğini vurgulamıştır. Kuruluşunu tamamlamasının ardından
kendisini İnsanlık Dini’nin en yüksek rahibi ve peygamberi ilan eden Comte,
bazı devlet büyüklerine Pozitif İlmihali göndererek bu dine davet etmiştir. Bu çalışmanın
amacı, Auguste Comte’un kurguladığı İnsanlık Dini’nin, 19’ncu yüzyıl
Avrupası’nın nesnel şartlarının bir sonucu olduğunu göstermek, topluma
mühendislik gayesi ile yönelmenin bilimsel tanımı olan pozitif felsefe ile olan
ilişkisini belirtmek ve bu dinin dayandığı metafizik bir evrim yasası olan Üç
Hal Kanunu’nu tanıtmaktır. Araştırma, ikinci el kaynaklara dayanan, teorik
(kuramsal) bir araştırmadır.
IMASES-Uluslararası Multidisipliner Akademik Çalışmalar Sempozyumu
The 19th century French philosopher
Auguste Comte is considered to be the founder of a new religion, as well as the
positivism that constitutes the epistemological basis of modern sciences. In
addition to the socio-political bringings of the Age of Enlightenment, the
personal experiences of Comte have made it necessary to establish a secular Religion
of Humanity. Comte, who claims to have established a new religion in The
Catechism of Positive Religion (1852), has designed a world imagination
attaining its’ sacredness from humanity per se, and based its occurrence on The
Law of Three Stages which was designed as a deterministic evolutionary law of
thought. Comte, who lived in a period where the church was discredited,
inadequate to provide social order, the moral collapse and the spiritual looseness
dominated, emphasized the vitalism of a civil religion -based on conscious
love- that would serve as a glue to keep the society together, and the
knowledge that should be acquired by factual data based on experiment and
observation. After completing his founding, Comte who proclaimed himself the
highest priest and prophet, have sent The Catechism and invited some statesmen
to The Religion of Humanity. The aim of this study is to show the Auguste
Comte's Religion of Humanity as a result of the objective conditions of 19th
century Europe, to express its relation with the positive philosophy which is
the scientific definition of social engineering, and to introduce The Three
Stages of Law as a metaphysical evolutionary law. The research is a theoretical
analysis, based on secondary sources.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | SİYASET BİLİMİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Kasım 2019 |
Gönderilme Tarihi | 26 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 3 |