Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRK VE AMERİKALI ÖĞRETMENLERİN PERSPEKTİFİNDEN OSB Lİ ÇOCUKLAR İÇİN OKUL TASARIMI

Yıl 2023, Cilt: 05 Sayı: 02, 39 - 53, 07.02.2024

Öz

Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) tanılı çocuklara uygun mekan tasarımı iç mimarlar, mimarlar ve tasarımcılar tarafından göz ardı edilen bir konudur. Bu çalışmada, OSB li birey için en önemli mekanlardan biri olan eğitim mekanları özel eğitim öğretmenlerinin perspektifinden ele alınmıştır. Araştırmada hedef kullanıcı kitlesi 5-11 yaş grubundaki OSB li çocuklardır. Araştırma katılımcıları ise farklı ülkelerden 5-11 yaş grubundaki OSB li bireylerin özel eğitim öğretmenleridir. Araştırmaya 28’i Türk 24’ü Amerikalı toplam 52 özel eğitim öğretmeni katılmıştır. Eğitim mekanları çeşitli ölçütlere dayanarak, farklı ülkeden öğretmenlerin görüşüyle değerlendirilmiştir. Bu değerlendirme sonucunda, OSB li çocuklara uygun tasarım kurgusunun yapılmasına yönelik eksiklikler tespit edilmiştir. Nicel araştırma yönteminin kullanıldığı araştırmada, OSB li çocukların eğitim mekanlarının daha iyi tasarlanmasının önündeki tespitlerin yapılmasıyla literatürdeki önemli boşluğun doldurulması hedeflenmiştir. Edinilen bilgiler, sonraki çalışmalar için teşvik ve ilgili tasarımcı gruplarının OSB li çocuklar için eğitim mekanlarının tasarımında kullanılmasına yöneliktir.

Kaynakça

  • Alsibaai, L. ve Özcan, U. (2022). Mimaride Kullanıcı Gereksinimlerinin Değişimi ve Bina Programına Yansımaları. International Journal of Social and Humanities Sciences (IJSHS), 6(2), 139-165.
  • Beaver, C. (2011). Designing environments for children and adults with asd. Good Autism Practice, 12(1), 7-11.
  • Bogdashina, O. (2011). Autism and the edges of the known world: Sensitivities, language and constructed reality. British Journal of Psychology, 102(2), 275- 276. https://doi.org/10.1111/j.2044-8295.2011.02024.x
  • Brincker, M. ve Torres, E. (2013). Noise from the periphery in autism. Frontiers in Integrative Neuroscience, 7, 34. https://doi.org/10.3389/fnint.2013.00034
  • Centers for Disease Control and Prevention. (2022). Data & Statistics on Autism Spectrum Disorder. https://www.cdc.gov/ncbddd/autism/data.html Erişim: 24.12.2023
  • Frith U. ve Happé F. (1994). Autism: beyond "theory of mind". Cognition, 50(1-3), 115-32. https://doi.org/10.1016/0010-0277(94)90024-8
  • ILO International. (2023). Otizm ve Nöropsikolojik Yaklaşımlar. https://www.ilootizm.com/otizm-ve-noropsikolojikyaklasimlar/ Erişim: 24.12.2023
  • Makram K. ve Makram H. (2010). The Intense World Theory—A unifying theory of neurobiology of autism. Frontiers In Human Neuroscience, 4, 77-96. https://doi.org/10.3389/neuro.01.1.1.006.2007
  • Mostafa, M. (2015). Architecture for autism: Built environment performance in accordance to the autism ASPECTSS™ design index. Design Principles and Practices, 8(1), 55-71.
  • Otizm Dernekleri Federasyonu. (2020). Otizm. http://www.odfed.org/ Erişim: 24.12.2023
  • Özkaya, B. (2013). Yaygın Gelişimsel Bozukluklardan Otizm Spektrum Bozukluğuna Geçiş: DSM-5’te Karşımıza Çıkacak Değişiklikler. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 5(2), 127-139.
  • Senju, A. (2012). Spontaneous theory of mind and its absence in autism spectrum disorders. Neuroscientist, 18(2), 108-13. https://doi.org/10.1177/1073858410397208
  • Scott, I. (2009). Designing Learning Spaces for Children on Autism Spectrum. Good Autism Practice, 10(1), 36-51.
  • Tohum Otizm Vakfı. (2022). Doğru Bilinen Yanlışlar. https://www.tohumotizm.org.tr/otizm/onemli-bilgiler/dogru-bilinen-yanlislar/ Erişim: 24.12.2023

SCHOOL DESIGN FOR CHILDREN WITH AUTISM THROUGH THE PERSPECTIVE OF TURKISH AND AMERICAN TEACHERS

Yıl 2023, Cilt: 05 Sayı: 02, 39 - 53, 07.02.2024

Öz

Design for children who are diagnosed with Autism Spectrum Disorder (ASD) is an overlooked topic by interior architects, architects and designers. In this research, one of the most important place which is educational place for individual with ASD reviewed by the perspective of special education teachers. Main user group in study is children with ASD who are between the ages of 5 to 11. Therefore, participants of the study are from different countries and educating the children with ASD between the age of 5 to 11. A total 52 special education teachers, 28 Turkish and 24 American, participated in the research. Educational places were evaluated based on various criteria and through the view of teachers from different countries. As a result of this evaluation, deficiencies regarding to design for chidren with ASD were identified. In this quantitative research, it is aimed to fill the gap in literature by making determinations on how to better design educational places for children with ASD. The information obtained is intended to encourage future studies and can be used by relevant designer groups in design for children with ASD

Kaynakça

  • Alsibaai, L. ve Özcan, U. (2022). Mimaride Kullanıcı Gereksinimlerinin Değişimi ve Bina Programına Yansımaları. International Journal of Social and Humanities Sciences (IJSHS), 6(2), 139-165.
  • Beaver, C. (2011). Designing environments for children and adults with asd. Good Autism Practice, 12(1), 7-11.
  • Bogdashina, O. (2011). Autism and the edges of the known world: Sensitivities, language and constructed reality. British Journal of Psychology, 102(2), 275- 276. https://doi.org/10.1111/j.2044-8295.2011.02024.x
  • Brincker, M. ve Torres, E. (2013). Noise from the periphery in autism. Frontiers in Integrative Neuroscience, 7, 34. https://doi.org/10.3389/fnint.2013.00034
  • Centers for Disease Control and Prevention. (2022). Data & Statistics on Autism Spectrum Disorder. https://www.cdc.gov/ncbddd/autism/data.html Erişim: 24.12.2023
  • Frith U. ve Happé F. (1994). Autism: beyond "theory of mind". Cognition, 50(1-3), 115-32. https://doi.org/10.1016/0010-0277(94)90024-8
  • ILO International. (2023). Otizm ve Nöropsikolojik Yaklaşımlar. https://www.ilootizm.com/otizm-ve-noropsikolojikyaklasimlar/ Erişim: 24.12.2023
  • Makram K. ve Makram H. (2010). The Intense World Theory—A unifying theory of neurobiology of autism. Frontiers In Human Neuroscience, 4, 77-96. https://doi.org/10.3389/neuro.01.1.1.006.2007
  • Mostafa, M. (2015). Architecture for autism: Built environment performance in accordance to the autism ASPECTSS™ design index. Design Principles and Practices, 8(1), 55-71.
  • Otizm Dernekleri Federasyonu. (2020). Otizm. http://www.odfed.org/ Erişim: 24.12.2023
  • Özkaya, B. (2013). Yaygın Gelişimsel Bozukluklardan Otizm Spektrum Bozukluğuna Geçiş: DSM-5’te Karşımıza Çıkacak Değişiklikler. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 5(2), 127-139.
  • Senju, A. (2012). Spontaneous theory of mind and its absence in autism spectrum disorders. Neuroscientist, 18(2), 108-13. https://doi.org/10.1177/1073858410397208
  • Scott, I. (2009). Designing Learning Spaces for Children on Autism Spectrum. Good Autism Practice, 10(1), 36-51.
  • Tohum Otizm Vakfı. (2022). Doğru Bilinen Yanlışlar. https://www.tohumotizm.org.tr/otizm/onemli-bilgiler/dogru-bilinen-yanlislar/ Erişim: 24.12.2023
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kent ve Bölge Planlama (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Merve Kavaz 0000-0003-0438-6927

Meltem Yılmaz 0000-0001-7117-6300

Yayımlanma Tarihi 7 Şubat 2024
Gönderilme Tarihi 3 Aralık 2023
Kabul Tarihi 6 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 05 Sayı: 02

Kaynak Göster

APA Kavaz, M., & Yılmaz, M. (2024). TÜRK VE AMERİKALI ÖĞRETMENLERİN PERSPEKTİFİNDEN OSB Lİ ÇOCUKLAR İÇİN OKUL TASARIMI. Eskiz: Şehir Ve Bölge PLanlama Dergisi, 05(02), 39-53.