COMPARATIVE ANALYSIS OF ACCOUNTING EDUCATION AT UNDERGRADUATE LEVEL IN TURKEY AND UK UNİVERSITIES
Yıl 2024,
Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 11, 29.04.2024
Tunay Aslan
,
Gökhan Baral
Öz
Accounting education and quality in many countries around the world differ significantly from each other. The main reason for this is that accounting is a living system and is affected by the environmental, economic and legal structure in which it is located. In other words, accounting is constantly developing and updating itself like other living things.
In this study, the content analyses of the courses taught at undergraduate level in the accounting-finance departments in Turkey and the UK were conducted. Two universities in Turkey and the UK were selected and the course contents were analysed and the results were interpreted.
As a result, the course contents of accounting and finance education given at the undergraduate level in both countries are largely similar and are considered sufficient in terms of providing theoretical gains. Both countries attach importance to on-the-job training, but more on-the-job training is provided in the UK. This situation makes the students in the UK stronger in their adaptation to the business world.
Kaynakça
- Akbulut, H. P., M. Aksakaloğlu, H. (2014). “Meslek Mensuplarının Bakış Açısıyla Ticaret Meslek Liselerindeki Muhasebe Eğitimi: Bursa İli Üzerine Bir Uygulama”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Nisan, 73-92.
- Al-Htaybat, K., Alberti-Alhtaybat, L. ve Alhatabat, Z. (2018). “Educating Digital Natives For The Future: Accounting Educators’ Evaluation of the Accounting Curriculum”, Accounting Education, 27(4), s.333-357.
- Altınay, A. (2016). “Muhasebe Eğitiminin Geleceğine Stratejik Bir Bakış”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7), 2144-2150.
- Apak, İ., Duman, H., Özpeynirci, R. & Karakışla, E. (2016). “Türkiye’de muhasebe eğitimi: Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu Örneği”. International Journal of Human Sciences, 13(1), 169-197.
- Bağdat, A. (2022). “Muhasebe Eğitiminde E-Muhasebe ve Endüstri 4.0 Teknolojisi Dersleri Üzerine Müfredat Önerisi”, Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 924-937. doi: 10.11616/asbi.1104332
- Day. R. (2000). “Uk Accountıng Regulation: An Historical Perspective, School of Finance & Law Working Paper Series”, Bournemouth University, 1-34.
- De Lange, P., Jackling, B., & Gut, A. M. (2006). “Accounting graduates’ perceptions of skills emphasis in undergraduate courses: an investigation from two Victorian universities”, Accounting & Finance, 46 (3), 365-386.
- Erol, M. Atmaca, M. (2015). “Türkiye’de Lisans Düzeyinde Muhasebe Eğitiminin Gelişimi”, Muhasebe ve Finans Tarihi Araştırmaları Dergisi, 9, 172-191.
- Kandiko Howson, C., & Buckley, A. (2020). “Quantifying learning: Measuring student outcomes in higher education in England”, Politics and Governance, 8(2), 6-14.
- Kaya, Y. (2019). “Lisans Düzeyinde Verilen Muhasebe Eğitiminin Uluslararası Muhasebe Eğitim Standartlarını Karşılama Düzeyine Yönelik Bir Araştırma”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 21(2), 482-507.
- Kıymetli Ş, İ., Hatunoğlu, Z. & Terzi, S. (2017). “Muhasebe Araştırmalarında Muhasebe Eğitiminin Yeri ve Önemi: Muhasebe Dergileri Üzerine Bibliyometrik Bir Araştırma”, Muhasebe ve Bilim Dünyası Dergisi, 19(1), 247-291.
- Caliyurt, K. (2007) "Accounting Ethics Education in Turkish Public Universities", Social Responsibility Journal, 3(4), 74-80, https://doi.org/10.1108/17471110710840251
- Kotb, A., & Roberts, C. (2011). E”-business in accounting education: a review of undergraduate accounting degrees in the UK and Ireland”, Accounting Education, 20(1), 63-78.
- Öztürk, M. S. ve Çarıkçı, O. (2019). “Elektronik Muhasebe Uygulamaları Kapsamında Geleceğin Muhasebecileri Üzerine Bir Araştırma”, Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7 (16), 1007-1026.
- Sarıçiçek, R. (2020). “Muhasebe Eğitiminin Dijitalleşen Muhasebe Mesleğini Karşılama Düzeyi: İİBF Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma”, 3rd International Economics, Business and Social Sciences Congress, 175-183.
- Stevenson, D., Power,D., Ferguson,d., Collison, D.(2018). “The Development Of Accounting in UK Universities: An Oral History”, Accounting History, 23 (1-2), 117-137.
- Suruanti, M. (2020). “Development of Accounting Curriculum Model Based on Industrial Revolution Approach”, Research Journal of Finance and Accounting, 11(2), 116-123.
- Süer, H. (2007). “Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi, Muhasebe Eğitiminden Beklentiler ve Karşılaşılan Sorunlar”, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
- Şengel, S. (2010). “Sürekli Muhasebe Meslek Eğitiminin Önemi ve Bir Değerlendirme”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 81-94.
- Terzi, S. Şen, İ. Solak, B. (2013). “Bologna Sürecinin Muhasebe Eğitimine Etkisi: Üniversitelerin İşletme Bölümlerinin Ders Programları Üzerine Bir İnceleme”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Temmuz, 83-100.
- Tosunoğlu, B. Cengiz, S. (2020). “Türkiye’de Muhasebe Eğitimi: Lisans Müfredatının İncelenmesi ve Gelişmeler Kapsamında Değerlendirilmesi”, Ekonomi İşletme Siyaset ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 6(2), 194-214.
- Yelgen, E. (2021). Post Covıd-19 Döneminde Muhasebe Eğitimi ve Teknoloji, 62-76. Editörler: Arslan, M., Ömeroğlu, G., Ata, A. ve Albayrak, M., Pandemi Sonrası Dönemde Açık Öğrenme ve Uzaktan Eğitim, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
- https://www.google.com/search. (Erişim tarihi: 31.10.2023).
- https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=10410, (Erişim tarihi: 31.10.2023).
- https://www.erbakan.edu.tr. (Erişim tarihi: 31.10.2023).
- https://www.klu.edu.tr. (Erişim tarihi: 31.10.2023).
- https://www.studyinuk (Erişim tarihi: 12.11.2023).
- https://www.hotcourses-turkey.com (Erişim tarihi: 12.11.2023).
- https://www.lboro.ac.uk (Erişim tarihi: 12.11.2023).
- https://www.ntu.ac.uk (Erişim tarihi: 12.11.2023).
TÜRKİYE VE İNGİLTERE’DEKİ ÜNİVERSİTELERDE MUHASEBE EĞİTİMİNİN LİSANS DÜZEYİNDE KARŞILAŞTIRILMALI ANALİZİ
Yıl 2024,
Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 11, 29.04.2024
Tunay Aslan
,
Gökhan Baral
Öz
Dünyada birçok ülkede verilen muhasebe eğitimi ve kalitesi birbirlerinden önemli ölçüde farklılık göstermektedir. Bunun başlıca sebepleri muhasebenin yaşayan bir sistem olup içinde bulunmuş olduğu çevresel, ekonomik ve hukuk yapısından etkilenmesidir. Bir diğer ifade ile muhasebe diğer canlılar gibi kendini sürekli geliştirmekte ve güncellemektedir.
Bu çalışmada Türkiye ve İngiltere’deki muhasebe-finans bölümünde lisans düzeyinde kutulan derslerin içerik analizleri yapılmıştır. Türkiye ve İngiltere’den iki üniversite seçilmiş ve ders içerikleri analiz edilmiş ve nihayetinde sonuçları yorumlanmıştır.
Sonuç olarak her iki ülkede de lisans düzeyinde verilen muhasebe finans eğitiminin ders içerikleri büyük oranda benzerlik göstermekte, teorik anlamda kazanımların sağlanması açısından yeterli görülmektedir. Her iki ülke de iş başı eğitime önem vermekte ancak İngiltere’de daha çok iş başı eğitim verilmektedir. Bu durum İngiltere’deki öğrencileri iş dünyasına adaptasyonunda daha güçlü kılmaktadır.
Kaynakça
- Akbulut, H. P., M. Aksakaloğlu, H. (2014). “Meslek Mensuplarının Bakış Açısıyla Ticaret Meslek Liselerindeki Muhasebe Eğitimi: Bursa İli Üzerine Bir Uygulama”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Nisan, 73-92.
- Al-Htaybat, K., Alberti-Alhtaybat, L. ve Alhatabat, Z. (2018). “Educating Digital Natives For The Future: Accounting Educators’ Evaluation of the Accounting Curriculum”, Accounting Education, 27(4), s.333-357.
- Altınay, A. (2016). “Muhasebe Eğitiminin Geleceğine Stratejik Bir Bakış”, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(7), 2144-2150.
- Apak, İ., Duman, H., Özpeynirci, R. & Karakışla, E. (2016). “Türkiye’de muhasebe eğitimi: Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu Örneği”. International Journal of Human Sciences, 13(1), 169-197.
- Bağdat, A. (2022). “Muhasebe Eğitiminde E-Muhasebe ve Endüstri 4.0 Teknolojisi Dersleri Üzerine Müfredat Önerisi”, Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 924-937. doi: 10.11616/asbi.1104332
- Day. R. (2000). “Uk Accountıng Regulation: An Historical Perspective, School of Finance & Law Working Paper Series”, Bournemouth University, 1-34.
- De Lange, P., Jackling, B., & Gut, A. M. (2006). “Accounting graduates’ perceptions of skills emphasis in undergraduate courses: an investigation from two Victorian universities”, Accounting & Finance, 46 (3), 365-386.
- Erol, M. Atmaca, M. (2015). “Türkiye’de Lisans Düzeyinde Muhasebe Eğitiminin Gelişimi”, Muhasebe ve Finans Tarihi Araştırmaları Dergisi, 9, 172-191.
- Kandiko Howson, C., & Buckley, A. (2020). “Quantifying learning: Measuring student outcomes in higher education in England”, Politics and Governance, 8(2), 6-14.
- Kaya, Y. (2019). “Lisans Düzeyinde Verilen Muhasebe Eğitiminin Uluslararası Muhasebe Eğitim Standartlarını Karşılama Düzeyine Yönelik Bir Araştırma”, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 21(2), 482-507.
- Kıymetli Ş, İ., Hatunoğlu, Z. & Terzi, S. (2017). “Muhasebe Araştırmalarında Muhasebe Eğitiminin Yeri ve Önemi: Muhasebe Dergileri Üzerine Bibliyometrik Bir Araştırma”, Muhasebe ve Bilim Dünyası Dergisi, 19(1), 247-291.
- Caliyurt, K. (2007) "Accounting Ethics Education in Turkish Public Universities", Social Responsibility Journal, 3(4), 74-80, https://doi.org/10.1108/17471110710840251
- Kotb, A., & Roberts, C. (2011). E”-business in accounting education: a review of undergraduate accounting degrees in the UK and Ireland”, Accounting Education, 20(1), 63-78.
- Öztürk, M. S. ve Çarıkçı, O. (2019). “Elektronik Muhasebe Uygulamaları Kapsamında Geleceğin Muhasebecileri Üzerine Bir Araştırma”, Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7 (16), 1007-1026.
- Sarıçiçek, R. (2020). “Muhasebe Eğitiminin Dijitalleşen Muhasebe Mesleğini Karşılama Düzeyi: İİBF Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma”, 3rd International Economics, Business and Social Sciences Congress, 175-183.
- Stevenson, D., Power,D., Ferguson,d., Collison, D.(2018). “The Development Of Accounting in UK Universities: An Oral History”, Accounting History, 23 (1-2), 117-137.
- Suruanti, M. (2020). “Development of Accounting Curriculum Model Based on Industrial Revolution Approach”, Research Journal of Finance and Accounting, 11(2), 116-123.
- Süer, H. (2007). “Ticaret Meslek Liselerinde Muhasebe Eğitimi, Muhasebe Eğitiminden Beklentiler ve Karşılaşılan Sorunlar”, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
- Şengel, S. (2010). “Sürekli Muhasebe Meslek Eğitiminin Önemi ve Bir Değerlendirme”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 81-94.
- Terzi, S. Şen, İ. Solak, B. (2013). “Bologna Sürecinin Muhasebe Eğitimine Etkisi: Üniversitelerin İşletme Bölümlerinin Ders Programları Üzerine Bir İnceleme”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Temmuz, 83-100.
- Tosunoğlu, B. Cengiz, S. (2020). “Türkiye’de Muhasebe Eğitimi: Lisans Müfredatının İncelenmesi ve Gelişmeler Kapsamında Değerlendirilmesi”, Ekonomi İşletme Siyaset ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 6(2), 194-214.
- Yelgen, E. (2021). Post Covıd-19 Döneminde Muhasebe Eğitimi ve Teknoloji, 62-76. Editörler: Arslan, M., Ömeroğlu, G., Ata, A. ve Albayrak, M., Pandemi Sonrası Dönemde Açık Öğrenme ve Uzaktan Eğitim, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
- https://www.google.com/search. (Erişim tarihi: 31.10.2023).
- https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=10410, (Erişim tarihi: 31.10.2023).
- https://www.erbakan.edu.tr. (Erişim tarihi: 31.10.2023).
- https://www.klu.edu.tr. (Erişim tarihi: 31.10.2023).
- https://www.studyinuk (Erişim tarihi: 12.11.2023).
- https://www.hotcourses-turkey.com (Erişim tarihi: 12.11.2023).
- https://www.lboro.ac.uk (Erişim tarihi: 12.11.2023).
- https://www.ntu.ac.uk (Erişim tarihi: 12.11.2023).