Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

On Uighur Wedding Traditions and Change (Uygur Düğün Örf Adetleri ve Değişimi Üzerinde)

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 9, 169 - 191, 15.05.2019
https://doi.org/10.25306/skad.540047

Öz

As a former nation, there is a long history of Uighur and a long tradition of customs. The search for material life with the development of society is very evident in marriage. Many rituals are simplified in Uighur weddings and marriage traditions are more influenced by directions. The ceremony is one of the most important factors in marriage. Wedding ceremony is not only the social system, but also the religious factors, economic conditions, regional traditions, ethics and the absorption of foreign cultures are related factors.In the article, the removal and change of some traditions in the marriage path and wedding ceremonies of the Uighurs.


Kaynakça

  • Abdurehim Hebibulla, Uyghur Etnograpisi, Shinjang Xelq Neshriyati, Ürümchi,2000.
  • Abdurrahim Ötkür . z, Urumqi: Shinjiang Xaliq Neshriyati, 1985.
  • Adem Aydemir, Türk Dünyasında Bazı Düğün Terimleri ve ‘Al,Duvak’ Geleneği Üzerinde,Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/9 Summer,s:619-655, ANKARA-TURKEY,2013:620.
  • Abdukérim Rehman, Shirin Qurban, Esed Sulayman, Qurban Muhemmettursun, Erkin Idris, SawutjanAbduxaliq, Nusret Turdi & Muhemmetursun Ibrahim, Ezizane Qeshger. Shinjang qeshgerninggheyriy maddiy medeniyet miraslirini qoghdash (1), Qeshqer Uyghur Neshriyati, Kashgar,2009a.
  • Abdürreşit Celil Qarluq,Günümüz Uygur Aile Yapısındaki Gelişmeler,bilig.yaz 2005:38
  • Ali Yakıcı,Düğün kelimesi ve kültürümüzdeki yeri üzerine, Milli Folklor dergisi 1991:33
  • Alimcan İnayet ,“İz” romanında adet ve geleneklerle ilgili unsurlar üzerine ,Uluslararası Uygur Araştırma dergisi 2017/10 :3.Bellah, Robert N. . Introduction to Emile Durkheim on Morality and Society. Chicago: The University of Chicago Press ,1974.
  • Bellér-Hann I.,Community matters in Xinjiang, 1880-1949: towards a historical anthropology of theUyghurs, Brill, Leiden, Boston 2008a.
  • Dilibaer Tohutasin(Dilber Tohtiyasin),Changing of Uygur wedding Gift in Consulate Streeet of Urumqi,XinJiang ShiFan DaXue,2016:15.
  • Dautcher, J., Down a Narrow Road. Identity and Masculinity in a Uyghur Community in Xinjiang, China,Harvard University Asia Center, Boston,2009.
  • Durkheim, Emile , Dini Hayatın İlkel Biçimleri,çev. F.Aydm, İstanbul, Ataç Yay,2005.
  • EREN Hasan, Türk Dilinin Etimolojik Sözlüğü, 2. Baskı, Bizim Büro Yayınları, Ankara 1999:68.
  • Feyzğoğlu Nesrin, “Gelin Ağıtları Üzerine Bir Değerlendirme”, Atatürk Üniversitesi Türkiyat AraĢtırmaları Enstitüsü Dergisi, 2010:43.
  • Filliz Güven,Kars Kültüründe kız kaçırma Geleneğinin Sosyo-kültürel Arka planı,Avrasya uluslararası Araştırma Dergisi,Cilt:4 sayı 8.ocak Türkiye,2016:199.
  • Gustave Le Bon,The Crowd: A Study of the Popular Mind,1896:23-24.
  • Ismaelbekova, A., Coping Strategies: Public Avoidance, Migration and Marriage in the Aftermath of the Osh Conflict, Ferghana Valley, Crossroads Asia Working Paper Series 04, Berlin, Bonn .2012.
  • Kasım Karaman ,Kayseri Göçmen Uygur topluluğunda doğum ,evlenme,Ölüm ile ilgili İnanç ve Ritüelleri 2016:9.
  • Ma bingli,Dong xiang milleti üzerinde düğün değişimleri,Shanxi Normal Ünversitesi ,2011:12
  • Mehmet kara,“Kutadgu Bilig’de Aile”,Ankara 1997:64-65.
  • Mexemet Rexim,Uygur Xalik Maqal -Temsilliri,Shinjiang Xaliq Neshiryati,1979.
  • Michael Hughes,Garolyn J.krohler,Sociology the score ,Hainan publishing House,Ninth edition 2013.
  • ÖGEL Bahaeddin, Türk Mitolojisi, Cilt II, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 2002:511.
  • Rudelson, J., Oasis identities : Uyghur nationalism along China’s Silk Road, Columbia University Press,New York 1997.
  • Rune steenberg, Uygur marriage in kashkar.Muslim marriage in China . Berlin 2013.
  • Sibel Turhan Tuna,Türk Düğünlerinde Koltuklama ve Kırmızı Kuşak Bağlama Geleneği,bilig ,Yaz ,sayı 38: 149-160,Ahmet Yesevi Üniversitesi Mütevelli Heyet Başkanlığı ,2006:149.
  • Tezcan Mahmut,“Türk Kültüründe Kız Kaçırma Geleneklerinin Antropolojik Çözümlemesi”,http://www.aile.ekalite.com.tr/files/AILE_VE_TOPLUM_6_AILE_VE_TOPLUM6.PDF#page=37, 20.04.2013, 38-39.
  • Uçar Erdem, “Uygurca Üzüt~Üzütlüg Üzerine”, Turkish Studies, Cilt 6, Sayı: 1, s. 1821-1826, KıĢ 2011.
  • Ziya Gökalp , Türk Medeniyeti Tarihi, Türk Kültürü Yayını, Cilt-2, İstanbul ,1974.

On Uighur Wedding Traditions and Change (Uygur Düğün Gelenekleri ve Değişimi Üzerine)

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 9, 169 - 191, 15.05.2019
https://doi.org/10.25306/skad.540047

Öz

As a former nation, there is a long history of Uighur and a long tradition of customs. The search for material life with the development of society is very evident in marriage. Many rituals are simplified in Uighur weddings and marriage traditions are more influenced by directions. The ceremony is one of the most important factors in marriage. Wedding ceremony is not only the social system, but also the religious factors, economic conditions, regional traditions, ethics and the absorption of foreign cultures are related factors.In the article, the removal and change of some traditions in the marriage path and wedding ceremonies of the Uighurs.

Kaynakça

  • Abdurehim Hebibulla, Uyghur Etnograpisi, Shinjang Xelq Neshriyati, Ürümchi,2000.
  • Abdurrahim Ötkür . z, Urumqi: Shinjiang Xaliq Neshriyati, 1985.
  • Adem Aydemir, Türk Dünyasında Bazı Düğün Terimleri ve ‘Al,Duvak’ Geleneği Üzerinde,Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 8/9 Summer,s:619-655, ANKARA-TURKEY,2013:620.
  • Abdukérim Rehman, Shirin Qurban, Esed Sulayman, Qurban Muhemmettursun, Erkin Idris, SawutjanAbduxaliq, Nusret Turdi & Muhemmetursun Ibrahim, Ezizane Qeshger. Shinjang qeshgerninggheyriy maddiy medeniyet miraslirini qoghdash (1), Qeshqer Uyghur Neshriyati, Kashgar,2009a.
  • Abdürreşit Celil Qarluq,Günümüz Uygur Aile Yapısındaki Gelişmeler,bilig.yaz 2005:38
  • Ali Yakıcı,Düğün kelimesi ve kültürümüzdeki yeri üzerine, Milli Folklor dergisi 1991:33
  • Alimcan İnayet ,“İz” romanında adet ve geleneklerle ilgili unsurlar üzerine ,Uluslararası Uygur Araştırma dergisi 2017/10 :3.Bellah, Robert N. . Introduction to Emile Durkheim on Morality and Society. Chicago: The University of Chicago Press ,1974.
  • Bellér-Hann I.,Community matters in Xinjiang, 1880-1949: towards a historical anthropology of theUyghurs, Brill, Leiden, Boston 2008a.
  • Dilibaer Tohutasin(Dilber Tohtiyasin),Changing of Uygur wedding Gift in Consulate Streeet of Urumqi,XinJiang ShiFan DaXue,2016:15.
  • Dautcher, J., Down a Narrow Road. Identity and Masculinity in a Uyghur Community in Xinjiang, China,Harvard University Asia Center, Boston,2009.
  • Durkheim, Emile , Dini Hayatın İlkel Biçimleri,çev. F.Aydm, İstanbul, Ataç Yay,2005.
  • EREN Hasan, Türk Dilinin Etimolojik Sözlüğü, 2. Baskı, Bizim Büro Yayınları, Ankara 1999:68.
  • Feyzğoğlu Nesrin, “Gelin Ağıtları Üzerine Bir Değerlendirme”, Atatürk Üniversitesi Türkiyat AraĢtırmaları Enstitüsü Dergisi, 2010:43.
  • Filliz Güven,Kars Kültüründe kız kaçırma Geleneğinin Sosyo-kültürel Arka planı,Avrasya uluslararası Araştırma Dergisi,Cilt:4 sayı 8.ocak Türkiye,2016:199.
  • Gustave Le Bon,The Crowd: A Study of the Popular Mind,1896:23-24.
  • Ismaelbekova, A., Coping Strategies: Public Avoidance, Migration and Marriage in the Aftermath of the Osh Conflict, Ferghana Valley, Crossroads Asia Working Paper Series 04, Berlin, Bonn .2012.
  • Kasım Karaman ,Kayseri Göçmen Uygur topluluğunda doğum ,evlenme,Ölüm ile ilgili İnanç ve Ritüelleri 2016:9.
  • Ma bingli,Dong xiang milleti üzerinde düğün değişimleri,Shanxi Normal Ünversitesi ,2011:12
  • Mehmet kara,“Kutadgu Bilig’de Aile”,Ankara 1997:64-65.
  • Mexemet Rexim,Uygur Xalik Maqal -Temsilliri,Shinjiang Xaliq Neshiryati,1979.
  • Michael Hughes,Garolyn J.krohler,Sociology the score ,Hainan publishing House,Ninth edition 2013.
  • ÖGEL Bahaeddin, Türk Mitolojisi, Cilt II, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 2002:511.
  • Rudelson, J., Oasis identities : Uyghur nationalism along China’s Silk Road, Columbia University Press,New York 1997.
  • Rune steenberg, Uygur marriage in kashkar.Muslim marriage in China . Berlin 2013.
  • Sibel Turhan Tuna,Türk Düğünlerinde Koltuklama ve Kırmızı Kuşak Bağlama Geleneği,bilig ,Yaz ,sayı 38: 149-160,Ahmet Yesevi Üniversitesi Mütevelli Heyet Başkanlığı ,2006:149.
  • Tezcan Mahmut,“Türk Kültüründe Kız Kaçırma Geleneklerinin Antropolojik Çözümlemesi”,http://www.aile.ekalite.com.tr/files/AILE_VE_TOPLUM_6_AILE_VE_TOPLUM6.PDF#page=37, 20.04.2013, 38-39.
  • Uçar Erdem, “Uygurca Üzüt~Üzütlüg Üzerine”, Turkish Studies, Cilt 6, Sayı: 1, s. 1821-1826, KıĢ 2011.
  • Ziya Gökalp , Türk Medeniyeti Tarihi, Türk Kültürü Yayını, Cilt-2, İstanbul ,1974.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mairihaba Wufuer

Yayımlanma Tarihi 15 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Wufuer, M. (2019). On Uighur Wedding Traditions and Change (Uygur Düğün Gelenekleri ve Değişimi Üzerine). Sosyal Ve Kültürel Araştırmalar Dergisi (SKAD), 5(9), 169-191. https://doi.org/10.25306/skad.540047