Nietzshe and contemporary poststructuralist thinkers argue that all Western thought is under the influence of idealism and dialectical thought. In the works of contemporary poststructuralist thinkers it is claimed that dialectical thought became dominant in history as a result of the approaches put forward by Socrates and Plato. Nietzsche originates the beginning ofdialectical thought in the pre-Socratic period and link dialectical thought to slave morality. However, both Nietzsche and contemporary poststructuralists re-analyze the history of thought in their works. These thinkers assume that knowledge has been first constructed as a social process through dominant perspectives and continues to be fixed and served to certain interest groups. Instead of conventional viewes in accessing knowledge, they propose their own methods. In this study, the thoughts of Nietzcshe, Deleuze and Guattari, Derrida and Foucault are analyzed critically.
DELEUZE, Gilles, (2002), Nietzsche and Philosophy Translated by Hugh Tomlinson, London: Continuum.
DELEUZE, Gilles, GUATTARI, Félix, (2014a) Anti-Ödipus, Kapitalizm ve Şizofreni 1, Çev: Fahrettin Ege, Hakan Erdoğan, Mustafa Yiğitalp, Ankara, Bilim ve Sosyalizm Yayınları.
DELEUZE, Gilles, GUATTARI, Félix, (2014b) A Thousand Plateaus Capitalism And Schizophrenia, Trans: Brian Massumi, London, Bloomsbury Academic.
DERRIDA, Jacques, (2005), Writing and Difference Trans: Alan Bass, London: Routledge Classics.
DERRİDA, Jacques, (1997), Of Grammatology, Trans: Gayatri Chakravorty Spivak, London: The Johns Hopkins University Press.
DERRIDA, Jacques, (1982), Positions, Translated by Alan Bass, Chicago: The University of Chicago Press.
DERRIDA, Jacques, (981), Dissemination, Trans: Barbara Jhonson, London: The Athlone Press.
DERRIDA, Jacques, (1973), Speech and Phenomena And Other Essays on Husserls Theory of Signs, Translated by B. Allison, Evanston: Northwestern Unıversıty Press.
FOUCAULT, Michel, (1996), Nietzsche, Geneology History, “Language, Counter-Memory, Practice” Ed: Donald F. Bouchard Trans: Donald F. Bouchard And Sherry Simon, New York: Cornell University Press.
FOUCAULT, Michel, (1972), The Archaeology Of Knowledge And The Discourse On Language Trans: By A. M. Sheridan Smith, New York: Pantheon Books.
HUME, David, (2007), An Enquiry Concerning Human Understanding, Ed: Peter Millican, New York: Oxford University Press.
KILIÇ, Sinan, (2013), Deleuze-Guattari: Şizoanaliz Yaratıcı Bir Fark ve Arzu Ontolojisi, Ankara: Sentez Yayıncılık.
NIETZSCHE, Friedrich, (2008), On the Genealogy of Morality Trans. Carol Diethe Ed: Keith Ansell-Pearson, Cambridge: Cambridge University Press.
Nietzsche ve çağdaş postyapısalcı düşünürler, tüm Batı düşüncesinin idealizmin ve diyalektik düşüncenin etkisi altında olduğunu öne sürmektedirler. Çağdaş postyapısalcı düşünürlerin eserlerinde Sokrates ve Platon'un ortaya koyduğu yaklaşımlar sonucunda diyalektik düşüncenin tarihte egemen olduğu iddia edilmektedir. Nietzsche ise diyalektik düşüncenin başlangıcını Sokrates öncesi dönemden başlatır ve diyalektik düşünceyi köle ahlakına bağlar. Ancak hem Nietzsche hem de çağdaş postyapısalcılar düşünce tarihine yönelttikleri eleştirilerinde farklı disiplinleri incelemeye tabi tutarlar. Böylece bu düşünürler bilginin önce egemen bakış açıları aracılığıyla toplumsal bir süreç olarak inşa edildiği ve sabitlenerek belirli çıkar gruplarının hizmetinde devam ettiğini varsayarak bilgiye erişimde alışılagelmiş egemenlik kurucu bakış açısı yerine kendi yaklaşımlarını önerirler. Bu çalışmada, Nietzcshe, Deleuze ve Guattari, Derrida ve Foucault’nun düşünceleri eleştirel bir gözle inceleme konusu yapılmıştır.
DELEUZE, Gilles, (2002), Nietzsche and Philosophy Translated by Hugh Tomlinson, London: Continuum.
DELEUZE, Gilles, GUATTARI, Félix, (2014a) Anti-Ödipus, Kapitalizm ve Şizofreni 1, Çev: Fahrettin Ege, Hakan Erdoğan, Mustafa Yiğitalp, Ankara, Bilim ve Sosyalizm Yayınları.
DELEUZE, Gilles, GUATTARI, Félix, (2014b) A Thousand Plateaus Capitalism And Schizophrenia, Trans: Brian Massumi, London, Bloomsbury Academic.
DERRIDA, Jacques, (2005), Writing and Difference Trans: Alan Bass, London: Routledge Classics.
DERRİDA, Jacques, (1997), Of Grammatology, Trans: Gayatri Chakravorty Spivak, London: The Johns Hopkins University Press.
DERRIDA, Jacques, (1982), Positions, Translated by Alan Bass, Chicago: The University of Chicago Press.
DERRIDA, Jacques, (981), Dissemination, Trans: Barbara Jhonson, London: The Athlone Press.
DERRIDA, Jacques, (1973), Speech and Phenomena And Other Essays on Husserls Theory of Signs, Translated by B. Allison, Evanston: Northwestern Unıversıty Press.
FOUCAULT, Michel, (1996), Nietzsche, Geneology History, “Language, Counter-Memory, Practice” Ed: Donald F. Bouchard Trans: Donald F. Bouchard And Sherry Simon, New York: Cornell University Press.
FOUCAULT, Michel, (1972), The Archaeology Of Knowledge And The Discourse On Language Trans: By A. M. Sheridan Smith, New York: Pantheon Books.
HUME, David, (2007), An Enquiry Concerning Human Understanding, Ed: Peter Millican, New York: Oxford University Press.
KILIÇ, Sinan, (2013), Deleuze-Guattari: Şizoanaliz Yaratıcı Bir Fark ve Arzu Ontolojisi, Ankara: Sentez Yayıncılık.
NIETZSCHE, Friedrich, (2008), On the Genealogy of Morality Trans. Carol Diethe Ed: Keith Ansell-Pearson, Cambridge: Cambridge University Press.
Say, Ö. (2020). Eylem ve Anlamın Postyapısalcı Görünümü. Sosyal Ve Kültürel Araştırmalar Dergisi (SKAD), 6(13), 75-94. https://doi.org/10.25306/skad.823486
AMA
Say Ö. Eylem ve Anlamın Postyapısalcı Görünümü. SKAD. Aralık 2020;6(13):75-94. doi:10.25306/skad.823486
Chicago
Say, Ömer. “Eylem Ve Anlamın Postyapısalcı Görünümü”. Sosyal Ve Kültürel Araştırmalar Dergisi (SKAD) 6, sy. 13 (Aralık 2020): 75-94. https://doi.org/10.25306/skad.823486.
EndNote
Say Ö (01 Aralık 2020) Eylem ve Anlamın Postyapısalcı Görünümü. Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi (SKAD) 6 13 75–94.
IEEE
Ö. Say, “Eylem ve Anlamın Postyapısalcı Görünümü”, SKAD, c. 6, sy. 13, ss. 75–94, 2020, doi: 10.25306/skad.823486.
ISNAD
Say, Ömer. “Eylem Ve Anlamın Postyapısalcı Görünümü”. Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi (SKAD) 6/13 (Aralık 2020), 75-94. https://doi.org/10.25306/skad.823486.
JAMA
Say Ö. Eylem ve Anlamın Postyapısalcı Görünümü. SKAD. 2020;6:75–94.
MLA
Say, Ömer. “Eylem Ve Anlamın Postyapısalcı Görünümü”. Sosyal Ve Kültürel Araştırmalar Dergisi (SKAD), c. 6, sy. 13, 2020, ss. 75-94, doi:10.25306/skad.823486.
Vancouver
Say Ö. Eylem ve Anlamın Postyapısalcı Görünümü. SKAD. 2020;6(13):75-94.
Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi (SKAD)'da yayınlanan makaleler Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. SKAD bilginin paylaşımı için Açık Erişim Politikasına uymaktadır.