Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turgut Zaim’in Özgün Baskı Resimleri Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 15, 213 - 238, 20.11.2021
https://doi.org/10.25306/skad.992340

Öz

Anadolu insanını ve çevresini folklorik zenginliklerle birlikte tuval resimlerine aktardığı eserleriyle tanınan Turgut Zaim, Çağdaş Türk resminde önemli bir yere sahiptir. Türk üslubunu yağlıboya eserlerine başarıyla uygulamış bir sanatçı olan Zaim, sanatın her alanında aktif bir şekilde eserler vermeye gayret göstermiştir. Batı tekniklerini kullanmasına rağmen kendi kültürümüze ve sanatımıza ağırlık vermeye çalışan sanatçının, yağlıboya resimleri kadar özgün baskı resimleri de oldukça kıymetlidir. Turgut Zaim, Sivas şehrinde öğretmen olduğu yıllarda başladığı özgün baskı resim çalışmalarını, ilerleyen yıllarda da devam ettirmeye özen göstermiştir. Sanat hayatı boyunca sıkı bir şekilde çalışan sanatçının özgün baskı çalışmaları çeşitli konulara ayrılmıştır. Özgün baskı resimleri her ne kadar tuval resimlerinin bir devamı niteliğinde olsa da, sanatçı özgün baskı çalışmalarında tuval resimlerinden farklı konulara da yönelmiştir. Bu bağlamda, Turgut Zaim’in özgün baskı resimleri sanatçının üslubunu ve tekniklerini geniş bir bakış açısıyla görerek irdelememizde önemli ve ayrıcalıklı bir konuma sahip olmuştur.

Kaynakça

  • Anonim. (1982). Turgut Zaim (1906-1974) Gravürler: Çinko ve Linol Kalıplar 12 Ocak-6 Şubat 1982. Ankara: Takı Sanatsal Ürünler Pazarlama Limited Şirketi.
  • Arslan, N. (1997). “Zaim Turgut”. Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. C. 3. İstanbul: Yem Yayınları.1960.
  • Berk, N. ve Özsezgin, K. (1983). Cumhuriyet Dönemi Türk Resmi. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Biçinciler, H. (2006). “Ulusal Resim Sanatının Ustası Turgut Zaim”. Anadolu Sanat Dergisi, 17, 181-187. Erişim adresi: http://libra.anadolu.edu.tr/makaleler/as2006_17/352347.pdf (Erişim Tarihi: 24.04.2021).
  • Ertürk, Y. (2012). Bursa ve Resim Sanatı Tarihi. Bursa: Nilüfer Akkılıç Kütüphanesi Yayınları.
  • Giray, K. (2000). Çallı ve Atölyesi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Özsezgin, K. ve Aslıer, M. (1989). Başlangıcından Bugüne Çağdaş Türk Resim Sanatı Tarihi IV. İstanbul: Tiglat Yayınları.
  • Özsezgin, K. (1994). Türk Plastik Sanatçıları: Ansiklopedik Sözlük. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Sözen, M. ve Tanyeli, U. (2014). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tekcan, S. S. (1997). “Özgün Baskı”. Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. C. 3. İstanbul: Yem Yayınları. 1413-1414.
  • Tansuğ, S. (1976). Beş Gerçekçi Türk Ressamı. İstanbul: Gelişim Yayınları.
  • Tansuğ, S. (1999). Çağdaş Türk Sanatı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yasa Yaman, Z. (2012). “Yeni Cumhuriyet ve Sanat”. Z. Yasa Yaman (Ed.), Ankara Resim ve Heykel Müzesi içinde (s.221-370). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • https://www.tarihnotlari.com/turgut-zaim/baga-dogruby-turgut-zaim/ (Erişim 27.04.2021).
  • https://sanattarihiplatformu.com/yoresel-turk-resminin-kurucusu-turgut-zaim444.html (Erişim Tarihi 27.04.2021).

An Analysis on Turgut Zaim's Original Authentic Print Paintings

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 15, 213 - 238, 20.11.2021
https://doi.org/10.25306/skad.992340

Öz

Turgut Zaim, known for his works in which he transferred the Anatolian people and their environment to canvas paintings with folkloric richness, has an important place in Contemporary Turkish painting. An artist who has successfully applied the Turkish style to his oil paintings, Zaim has endeavored to produce works actively in various fields of art. Although he uses Western techniques, the artist tries to focus on our own culture and art as well. Original print paintings are as valuable as oil paintings. Turgut Zaim took care to continue his printmaking works, which he started when he was a teacher in Sivas, in the following years. The original print works of the artist, who worked hard throughout his art life, are divided into various subjects. Although original print paintings are a continuation of canvas paintings, the artist also focused on different subjects than canvas paintings in his print works. In this context, Turgut Zaim's original print paintings have had an important and privileged position in our analysis by seeing the artist's style and techniques from a broad perspective.

Kaynakça

  • Anonim. (1982). Turgut Zaim (1906-1974) Gravürler: Çinko ve Linol Kalıplar 12 Ocak-6 Şubat 1982. Ankara: Takı Sanatsal Ürünler Pazarlama Limited Şirketi.
  • Arslan, N. (1997). “Zaim Turgut”. Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. C. 3. İstanbul: Yem Yayınları.1960.
  • Berk, N. ve Özsezgin, K. (1983). Cumhuriyet Dönemi Türk Resmi. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Biçinciler, H. (2006). “Ulusal Resim Sanatının Ustası Turgut Zaim”. Anadolu Sanat Dergisi, 17, 181-187. Erişim adresi: http://libra.anadolu.edu.tr/makaleler/as2006_17/352347.pdf (Erişim Tarihi: 24.04.2021).
  • Ertürk, Y. (2012). Bursa ve Resim Sanatı Tarihi. Bursa: Nilüfer Akkılıç Kütüphanesi Yayınları.
  • Giray, K. (2000). Çallı ve Atölyesi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Özsezgin, K. ve Aslıer, M. (1989). Başlangıcından Bugüne Çağdaş Türk Resim Sanatı Tarihi IV. İstanbul: Tiglat Yayınları.
  • Özsezgin, K. (1994). Türk Plastik Sanatçıları: Ansiklopedik Sözlük. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Sözen, M. ve Tanyeli, U. (2014). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tekcan, S. S. (1997). “Özgün Baskı”. Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. C. 3. İstanbul: Yem Yayınları. 1413-1414.
  • Tansuğ, S. (1976). Beş Gerçekçi Türk Ressamı. İstanbul: Gelişim Yayınları.
  • Tansuğ, S. (1999). Çağdaş Türk Sanatı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yasa Yaman, Z. (2012). “Yeni Cumhuriyet ve Sanat”. Z. Yasa Yaman (Ed.), Ankara Resim ve Heykel Müzesi içinde (s.221-370). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • https://www.tarihnotlari.com/turgut-zaim/baga-dogruby-turgut-zaim/ (Erişim 27.04.2021).
  • https://sanattarihiplatformu.com/yoresel-turk-resminin-kurucusu-turgut-zaim444.html (Erişim Tarihi 27.04.2021).
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gizem Nur Kaymakçı 0000-0001-5582-2229

Yayımlanma Tarihi 20 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Kaymakçı, G. N. (2021). Turgut Zaim’in Özgün Baskı Resimleri Üzerine Bir İnceleme. Sosyal Ve Kültürel Araştırmalar Dergisi (SKAD), 7(15), 213-238. https://doi.org/10.25306/skad.992340

31040

Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi (SKAD)'da yayınlanan makaleler Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. SKAD bilginin paylaşımı için Açık Erişim Politikasına uymaktadır.