Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Karl Bühler’in Organon Modeli Işığında Adsız Alkolikler Derneği’nin Kamu Spotları

Yıl 2023, , 113 - 132, 30.03.2023
https://doi.org/10.54733/smar.1253899

Öz

1935 yılında ABD’de kurulan Adsız Alkolikler (AA), günümüzde Türkiye de dâhil olmak üzere pek çok ülkede alkolizme karşı mücadele veren bir dernektir. Dernek tarafından alkolizme karşı farkındalık oluşturmak amacıyla toplantılar düzenlenmektedir. Bunun yanında dernek, alkolizmin önlenmesine yönelik çeşitli kamu spotları hazırlatmaktadır. Bu kamu spotlarında kullanılan çeşitli görsel ve yazılı göstergeler üzerinden de alkolizme yönelik fakındalık oluşturulmasına çalışmaktadır. Çalışmada AA tarafından hazırlanan kamu spotlarında alkolizmin nasıl sunulduğunun ve alkolizme karşı hangi mesajların verildiğinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışmada AA tarafından hazırlanan kamu spotlarında yer alan görsel ve yazılı göstergeler, Karl Bühler’in Organon Modeli ışığında alkolizm boyutunda analiz edilmiştir. Çalışmada kamu spotlarındaki göstergelerde alkolizmin, bireyin işine ve yakınlarına zarar veren bir bağımlılık olarak ön plana çıkarıldığına yönelik bulguya ulaşılmıştır. Bu kapsamda da metalepsis ve metafordan yararlanılmıştır. Bu şekilde çalışmada kamu spotlarında bireylerin işi ve yakınları üzerinden alkolizme yönelik farkındalık oluşturulmasına ve bireyin alkolizmden kurtarılmasına çalışıldığı ortaya çıkarılmıştır.

Kaynakça

  • AA. (2023). What is A.A.?. https://www.aa.org/what-is-aa (Erişim Tarihi: 20 Şubat 2023).
  • ADS. (2008). AA’nın birinci kamu spotu. https://www.adsoftheworld.com/campaigns/this-way-out (Erişim Tarihi: 07 Ocak 2023).
  • ADS. (2010a). AA’nın ikinci kamu spotu. https://www.adsoftheworld.com/campaigns/career-d83f0a2f-36af-4908-abaf-5add8adff740 (Erişim Tarihi: 07 Ocak 2023).
  • ADS. (2010b). AA’nın üçüncü kamu spotu. https://www.adsoftheworld.com/campaigns/daughter-215cc190-6be3-4e10-9686-a716650fa1fc (Erişim Tarihi: 07 Ocak 2023).
  • ADS. (2012a). AA’nın dördüncü kamu spotu. https://www.adsoftheworld.com/campaigns/bottle-27bde8c6-2a93-43ae-aea7-2a5294b5a72d (Erişim Tarihi: 07 Ocak 2023).
  • ADS. (2012b). AA’nın beşinci kamu spotu. https://www.adsoftheworld.com/campaigns/woman-7305813e-c64f-4f3a-8475-07f184f502c0 (Erişim Tarihi: 07 Ocak 2023).
  • ADS. (2016a). AA’nın altıncı kamu spotu. https://www.adsoftheworld.com/campaigns/friends-8d9842eb-fce9-40c1-990c-5e0a5e9f5abc (Erişim Tarihi: 07 Ocak 2023).
  • ADS. (2016b). AA’nın yedinci kamu spotu. https://www.adsoftheworld.com/campaigns/iceberg-75d22498-cca3-4242-b343-0b41bebb1c02 (Erişim Tarihi: 07 Ocak 2023).
  • ADS. (2019). AA’nın Sekizinci Kamu Spotu. https://www.adsoftheworld.com/campaigns/don-t-waste-your-life (Erişim Tarihi: 07 Ocak 2023).
  • ADS. (2023). AA’nın Kamu Spotları. https://www.adsoftheworld.com/brands/alcoholics-anonymous (Erişim Tarihi: 17 Ocak 2023).
  • Allen, J. P., & Litten, R. Z. (2001). The role of laboratory tests in alcoholism treatment. Journal of Substance Abuse Treatment, 20(1), 81-85.
  • Arminen, I. (2004). Second stories: The salience of interpersonal communication for mutual help in Alcoholics Anonymous. Journal of Pragmatics, 36(2), 319-347.
  • Arpa, M., & Çakı, C. (2018). İş kazalarını konu alan iş güvenliği reklamlarında duygusal çekiciliklerin kullanımı: Avustralya ve Singapur iş güvenliği reklamları üzerine inceleme. SGD-Sosyal Güvenlik Dergisi, 8(2), 153-172.
  • Arpa, M., Delibalta, H., & Yılmaz, A. (2019). Çocuk işçiliğini konu alan kamu spotu reklamlarının göstergebilimsel analizi. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 9(2), 116-136.
  • Baytimur, T. (2022). COVID-19 karantinasında aile içi şiddeti konu alan kampanyaların Organon Modeli üzerinden incelenmesi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (37), 122-142.
  • Bloomfield, K. (1994). Beyond sobriety: The cultural significance of Alcoholics Anonymous as a social movement. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 23(1), 21-40.
  • Book, S. W., & Myrick, H. (2005). Novel anticonvulsants in the treatment of alcoholism. Expert Opinion on Investigational Drugs, 14(4), 371-376.
  • Brower, K. J. (2003). Insomnia, alcoholism and relapse. Sleep Medicine Reviews, 7(6), 523-539.
  • Cain, C. (1991). Personal stories: Identity acquisition and self-understanding in Alcoholics Anonymous. Ethos, 19(2), 210-253.
  • Ceylan Işık, A. F., McBride, S. M., & Ren, J. (2010). Sex difference in alcoholism: Who is at a greater risk for development of alcoholic complication?. Life Sciences, 87(5-6), 133-138.
  • Çakı, C., & Avcı, Ö. (2022). İkinci Dünya Savaşı’nda Fransa’da antisemitist medya: Je Suis Partout gazetesi üzerine bir inceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 9(1), 337-360.
  • Darı, A. B. (2022). Covid-19 Pandemisi döneminde plastik atık temelli çevre kirliliğini konu alan kamu spotları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (40), 281-308.
  • Davis, D. I. (1980). Alcoholics Anonymous and family therapy. Journal of Marital and Family Therapy, 6(1), 65-73.
  • Edenberg, H. J., & Foroud, T. (2013). Genetics and alcoholism. Nature Reviews Gastroenterology & Hepatology, 10(8), 487-494.
  • Erol, E. G. (2020). Nazi Almanya’sında yayıncılık, Nazizm ideolojisinin yaydığı anti-semitist söylemlerin inşası ve kitapların propaganda amaçlı kullanımı. Türk Kütüphaneciliği, 34(4), 693-722.
  • Falck-Ytter, Y., & McCullough, A. J. (2000). Nutritional effects of alcoholism. Current Gastroenterology Reports, 2(4), 331-336.
  • Ferrell, D. R. (2015). Struggling with alcoholism. Journal of Religion and Health, 54(3), 1134-1143.
  • Galanter, M., Dermatis, H., & Santucci, C. (2012). Young people in Alcoholics Anonymous: The role of spiritual orientation and AA member affiliation. Journal of Addictive Diseases, 31(2), 173-182.
  • Gülada, M. O. (2019). Çocuk işçiliğinin önlenmesine yönelik hazırlanan kamu spotu reklamlarının göstergebilimsel analizi. SGD-Sosyal Güvenlik Dergisi, 9(1), 215-235.
  • Groh, D. R., Jason, L. A., & Keys, C. B. (2008). Social network variables in alcoholics anonymous: A literature review. Clinical Psychology Review, 28(3), 430-450.
  • Humphreys, K. (2000). Community narratives and personal stories in Alcoholics Anonymous. Journal of Community Psychology, 28(5), 495-506.
  • Kaskutas, L. A. (2009). Alcoholics Anonymous effectiveness: Faith meets science. Journal of Addictive Diseases, 28(2), 145-157.
  • Kurtz, E. (2002). Alcoholics Anonymous and the disease concept of alcoholism. Alcoholism Treatment Quarterly, 20(3-4), 5-39.
  • Markandan, R. (2021). A comparative study on the theoretical development of functions of language with reference to Bühler, Jakobson, and Halliday. NOBEL: Journal of Literature and Language Teaching, 12(2), 277-291.
  • Moos, R. H., & Moos, B. S. (2006). Participation in treatment and Alcoholics Anonymous: A 16‐year follow‐up of initially untreated individuals. Journal of Clinical Psychology, 62(6), 735-750.

The Public Service Announcements of Alcoholics Anonymous Association in the Light of Karl Bühler’s Organon Model

Yıl 2023, , 113 - 132, 30.03.2023
https://doi.org/10.54733/smar.1253899

Öz

Alcoholics Anonymous (AA), founded in the USA in 1935, is an association that fights against alcoholism in many countries, including Turkey. The association organizes meetings to raise awareness against alcoholism. In addition, the association prepares various public service announcements for the prevention of alcoholism. It also tries to raise awareness about alcoholism through various visual and written indicators used in these public service announcements. The aim of the study is to determine how alcoholism was presented and what messages were given against alcoholism in the public service announcements prepared by AA. For this purpose, visual and written indicators in the public service announcements prepared by AA were analyzed in the alcoholism dimension in the light of Karl Bühler’s Organon Model. In the study, it was found that alcoholism is highlighted as an addiction that harms the individual's work and relatives in the indicators in the public service advertisements. In this context, metalepsis and metaphor were used. In this way, it was revealed that it was sought to raise awareness about alcoholism and to get rid of the individual from alcoholism through the work and relatives of the individuals in the public service advertisements in the study.

Kaynakça

  • AA. (2023). What is A.A.?. https://www.aa.org/what-is-aa (Erişim Tarihi: 20 Şubat 2023).
  • ADS. (2008). AA’nın birinci kamu spotu. https://www.adsoftheworld.com/campaigns/this-way-out (Erişim Tarihi: 07 Ocak 2023).
  • ADS. (2010a). AA’nın ikinci kamu spotu. https://www.adsoftheworld.com/campaigns/career-d83f0a2f-36af-4908-abaf-5add8adff740 (Erişim Tarihi: 07 Ocak 2023).
  • ADS. (2010b). AA’nın üçüncü kamu spotu. https://www.adsoftheworld.com/campaigns/daughter-215cc190-6be3-4e10-9686-a716650fa1fc (Erişim Tarihi: 07 Ocak 2023).
  • ADS. (2012a). AA’nın dördüncü kamu spotu. https://www.adsoftheworld.com/campaigns/bottle-27bde8c6-2a93-43ae-aea7-2a5294b5a72d (Erişim Tarihi: 07 Ocak 2023).
  • ADS. (2012b). AA’nın beşinci kamu spotu. https://www.adsoftheworld.com/campaigns/woman-7305813e-c64f-4f3a-8475-07f184f502c0 (Erişim Tarihi: 07 Ocak 2023).
  • ADS. (2016a). AA’nın altıncı kamu spotu. https://www.adsoftheworld.com/campaigns/friends-8d9842eb-fce9-40c1-990c-5e0a5e9f5abc (Erişim Tarihi: 07 Ocak 2023).
  • ADS. (2016b). AA’nın yedinci kamu spotu. https://www.adsoftheworld.com/campaigns/iceberg-75d22498-cca3-4242-b343-0b41bebb1c02 (Erişim Tarihi: 07 Ocak 2023).
  • ADS. (2019). AA’nın Sekizinci Kamu Spotu. https://www.adsoftheworld.com/campaigns/don-t-waste-your-life (Erişim Tarihi: 07 Ocak 2023).
  • ADS. (2023). AA’nın Kamu Spotları. https://www.adsoftheworld.com/brands/alcoholics-anonymous (Erişim Tarihi: 17 Ocak 2023).
  • Allen, J. P., & Litten, R. Z. (2001). The role of laboratory tests in alcoholism treatment. Journal of Substance Abuse Treatment, 20(1), 81-85.
  • Arminen, I. (2004). Second stories: The salience of interpersonal communication for mutual help in Alcoholics Anonymous. Journal of Pragmatics, 36(2), 319-347.
  • Arpa, M., & Çakı, C. (2018). İş kazalarını konu alan iş güvenliği reklamlarında duygusal çekiciliklerin kullanımı: Avustralya ve Singapur iş güvenliği reklamları üzerine inceleme. SGD-Sosyal Güvenlik Dergisi, 8(2), 153-172.
  • Arpa, M., Delibalta, H., & Yılmaz, A. (2019). Çocuk işçiliğini konu alan kamu spotu reklamlarının göstergebilimsel analizi. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 9(2), 116-136.
  • Baytimur, T. (2022). COVID-19 karantinasında aile içi şiddeti konu alan kampanyaların Organon Modeli üzerinden incelenmesi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (37), 122-142.
  • Bloomfield, K. (1994). Beyond sobriety: The cultural significance of Alcoholics Anonymous as a social movement. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 23(1), 21-40.
  • Book, S. W., & Myrick, H. (2005). Novel anticonvulsants in the treatment of alcoholism. Expert Opinion on Investigational Drugs, 14(4), 371-376.
  • Brower, K. J. (2003). Insomnia, alcoholism and relapse. Sleep Medicine Reviews, 7(6), 523-539.
  • Cain, C. (1991). Personal stories: Identity acquisition and self-understanding in Alcoholics Anonymous. Ethos, 19(2), 210-253.
  • Ceylan Işık, A. F., McBride, S. M., & Ren, J. (2010). Sex difference in alcoholism: Who is at a greater risk for development of alcoholic complication?. Life Sciences, 87(5-6), 133-138.
  • Çakı, C., & Avcı, Ö. (2022). İkinci Dünya Savaşı’nda Fransa’da antisemitist medya: Je Suis Partout gazetesi üzerine bir inceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 9(1), 337-360.
  • Darı, A. B. (2022). Covid-19 Pandemisi döneminde plastik atık temelli çevre kirliliğini konu alan kamu spotları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (40), 281-308.
  • Davis, D. I. (1980). Alcoholics Anonymous and family therapy. Journal of Marital and Family Therapy, 6(1), 65-73.
  • Edenberg, H. J., & Foroud, T. (2013). Genetics and alcoholism. Nature Reviews Gastroenterology & Hepatology, 10(8), 487-494.
  • Erol, E. G. (2020). Nazi Almanya’sında yayıncılık, Nazizm ideolojisinin yaydığı anti-semitist söylemlerin inşası ve kitapların propaganda amaçlı kullanımı. Türk Kütüphaneciliği, 34(4), 693-722.
  • Falck-Ytter, Y., & McCullough, A. J. (2000). Nutritional effects of alcoholism. Current Gastroenterology Reports, 2(4), 331-336.
  • Ferrell, D. R. (2015). Struggling with alcoholism. Journal of Religion and Health, 54(3), 1134-1143.
  • Galanter, M., Dermatis, H., & Santucci, C. (2012). Young people in Alcoholics Anonymous: The role of spiritual orientation and AA member affiliation. Journal of Addictive Diseases, 31(2), 173-182.
  • Gülada, M. O. (2019). Çocuk işçiliğinin önlenmesine yönelik hazırlanan kamu spotu reklamlarının göstergebilimsel analizi. SGD-Sosyal Güvenlik Dergisi, 9(1), 215-235.
  • Groh, D. R., Jason, L. A., & Keys, C. B. (2008). Social network variables in alcoholics anonymous: A literature review. Clinical Psychology Review, 28(3), 430-450.
  • Humphreys, K. (2000). Community narratives and personal stories in Alcoholics Anonymous. Journal of Community Psychology, 28(5), 495-506.
  • Kaskutas, L. A. (2009). Alcoholics Anonymous effectiveness: Faith meets science. Journal of Addictive Diseases, 28(2), 145-157.
  • Kurtz, E. (2002). Alcoholics Anonymous and the disease concept of alcoholism. Alcoholism Treatment Quarterly, 20(3-4), 5-39.
  • Markandan, R. (2021). A comparative study on the theoretical development of functions of language with reference to Bühler, Jakobson, and Halliday. NOBEL: Journal of Literature and Language Teaching, 12(2), 277-291.
  • Moos, R. H., & Moos, B. S. (2006). Participation in treatment and Alcoholics Anonymous: A 16‐year follow‐up of initially untreated individuals. Journal of Clinical Psychology, 62(6), 735-750.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yasemin Keskin Yılmaz 0000-0001-8178-0093

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2023
Gönderilme Tarihi 20 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Keskin Yılmaz, Y. (2023). Karl Bühler’in Organon Modeli Işığında Adsız Alkolikler Derneği’nin Kamu Spotları. Sosyal Mucit Academic Review, 4(1), 113-132. https://doi.org/10.54733/smar.1253899