Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 32 - 44, 29.12.2020

Öz

Kaynakça

  • Calvert, G. A. ve Brammer, M. J. (2012) ‘Predicting consumer behavior: Using novel mind-reading approaches’, IEEE Pulse, 3(3), pp. 38-41.
  • Cohen, L. (1966) ‘The level of consciousness: A dynamic approach to the recall technique’, Journal of Marketing Research, 3(2), pp. 142-148. Çakıcı Başak, N. (2013) Deneysel epilepsi modelinde prolaktin hormon düzeyinin hipokampüs üzerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Nöroşirurji Anabilim Dalı Uzmanlık Tezi, Ankara.
  • Dryden, J. (2012) ‘Love and the hippocampus’, Washington University School of Medicine in St. Louis News, 30 January. Erişim: https://medicine.wustl.edu/news/love-and-the-hippocampus/ (Erişim Tarihi: 25 Nisan 2020).
  • Eroğlu, S. A., Machleit, K. A. ve Davis, L. M. 2001 ‘Atmospheric qualities of online retailing: A conceptual model and implications’, Journal of Business Research, , 54(2), pp. 177-184.
  • Güçlücan, Z. (2012) ‘ Hafıza ve öğrenme’, Nöropsikiyatri Portalı, 12 May. Erişim : https://www.e-psikiyatri.com/hafiza-ve-ogrenme (Erişim Tarihi: 20 April 2020).
  • Herz, M. ve Brunk, K. H. (2017) ‘Conceptual advances in consumers’ semantic and episodic brand memories: A mixed methods exploration’, Psychology & Marketing, 34(1), pp. 70-91.
  • İzci, Y. ve Erbaş, Y. C. (2015) ‘Hipokampus: Yapısı ve fonksiyonları’, Türk Nöroşir Derg, 25(3), ss. 287-95.
  • Klucharev, V., Smidts, A., ve Fernández, G. (2008) ‘Brain mechanisms of persuasion: how ‘expert power’ modulates memory and attitudes’, Social Cognitive And Affective Neuroscience, 3(4), pp. 353-366.
  • Lees, M. (2015) A review of product integration in digital games and why neuromarketing may be of value in future research. Helsinki Metropolia University of Applied Sciences Bachelor in Business Administration (BBA), International Business and Logistics Thesis, Helsinki.
  • McClure, S. M., Li, J., Tomlin, D., Cypert, K. S., Montague, L. M., and Montague, P. R. (2004) ‘Neural correlates of behavioral preference for culturally familiar drinks’, Neuron, 44(2), pp. 379-387.
  • McDonald, R. J., ve White, N. M. (1993) ‘A triple dissociation of memory systems: Hippocampus, amygdala, and dorsal striatum’, Behavioral Neuroscience, 107(1), pp. 3-22.
  • Mehrabian, A. Ve Russell, J. A. (1974) An approach to environmental psychology, The MIT Press.
  • Özer, Â. C. (2008) Gıda Sektöründe Marka İmajının Tüketici, Satın Alma Davranışı Üzerine Etkisi ve Bir Uygulama. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla.
  • Öztürk, S. A., Yücel, N. ve Bayır, T. (2018) ‘Beynimiz ve dilimiz aynı mı konuşuyor? Anket ve EEG yöntemlerinin karşılaştırılması: Marka kişiliği ölçümü açısından bir araştırma’, Pazarlama Teorisi ve Uygulamaları Dergisi, 4 (1), ss. 139-176.
  • Paker, A. (2014) ‘Beynimizdeki bazı kimyasallara kısa bir bakış’, Evrim Ağacı, 25 September. Erişim: https://evrimagaci.org/photo/tr/beynimizdeki-bazi-kimyasallara-kisa-bir-bakis (Erişim Tarihi: 10 Mayıs 2020).
  • Plassmann, H., Ramsøy, T. Z., ve Milosavljevic, M. (2012) ‘Branding the brain: A critical review and outlook’, Journal of Consumer Psychology, 22(1), pp. 18-36.
  • Ranganath, C. (2010) ‘A unified framework for the functional organization of the medial temporal lobes and the phenomenology of episodic memory’, Hippocampus, 20(11), pp. 1263-1290.
  • Salman, G. G. ve Perker, A. G. B. (2017) ‘Dünya’da ve Türkiye’de nöropazarlama çalışmalarının incelenmesi ve değerlendirilmesi’, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4(3), ss. 35-57.
  • Schaefer, M., ve Rotte, M. (2007) ‘Favorite brands as cultural objects modulate reward circuit’, Neuroreport, 18(2), pp. 141-145.
  • Schaefer, M., Berens, H., Heinze, H. J. veRotte, M. (2006) ‘Neural correlates of culturally familiar brands of car manufacturers’, Neuroimage, 31(2), pp. 861-865. Shaw, S. D. ve Bagozzi, R. P. (2018) ‘The neuropsychology of consumer behavior and marketing’, Consumer Psychology Review, 1(1), pp. 22-40. Soydal, H., Mızrak, Z. ve Yorgancılar, F. N. (2010) ‘Nöro Ekonomi kavramının iktisat bilimi içindeki yeri, önemi ve bilimselliği’, Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi , 10(19), ss. 214-240. Taybaş, Ç. (2016) ‘Serebral Korteks: Beynin en gelişmiş yapısı’, Sinirbilim, 23 Mart. Erişim: https://sinirbilim.org/serebral-korteks/ (Erişim Tarihi: 19 May 2019). Uncapher, M. R., Boyd-Meredith, J. T., Chow, T. E., Rissman, J. ve Wagner, A. D. (2015) ‘Goal-directed modulation of neural memory patterns: implications for fMRI-based memory detection’, Journal of Neuroscience, 35(22), pp. 8531-8545.
  • Utkutuğ, Ç. ve Alkibay, S. (2013) ‘Nöropazarlama: Reklam Etkinliğinin Psikofizyolojik Tekniklerle Değerlendirilmesi Üzerine Yapılmış Araştırmalarının Gözden Geçirilmesi’, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 31(2), ss. 167-195.
  • Ünal, D., Aksak, S., Kara, A. ve Ünal, B. (2010) ‘Östrojen ve Hipokampus İlişkisi’, Türkiye Klinikleri Journal of Neurology, 5(3), ss. 167-171.
  • Vatansever, G. (2019) ‘Fonksiyonel MR nedir?’, Nöroblog, 22 December. Erişim: http://noroblog.net/2019/12/22/fonksiyonel-mr-nedir/ (Erişim Tarihi: 12 Mayıs 2020).
  • Yılmaz, R. A. (2007) ‘Marka farkındalığı oluşturmada sponsorluk ve rolü: Eskişehir Sinema Günleri’ne yönelik bir değerlendirme’, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, ss. 587-607.
  • Yoon, C., Gutchess, A. H., Feinberg, F. ve Polk, T. A. (2006) ‘A functional magnetic resonance imaging study of neural dissociations between brand and person judgments’, Journal of Consumer Research, 33(1), pp. 31-40.
  • Yorgancılar, F. N. (2014) Tüketici Davranışı Nörolojisi: Nöroekonomi- EEG Yöntemi İle Nöromarketing Uygulaması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Konya.
  • Zhan, L., Guo, D., Chen, G. ve Yang, J. (2018) ‘Effects of repetition learning on associative recognition over time: Role of the hippocampus and prefrontal cortex’, Frontiers in Human Neuroscience, 12, pp. 277.

A Compass to Help to Determine the Brands' Direction: A View on Hippocampus from The Marketing Perspective

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 32 - 44, 29.12.2020

Öz

Recently, the studies related to neuromarketing have increased as studies on the consumer brain have become more important, helping us better understand consumer decisions and behavior through the eyes of the consumer. The results of data analysis that comes from such studies have been considered as more acceptable and trusthworty than the results of traditional research such as survey study. In other words, it is seen that there has been an increased interest in human brain imaging studies as well as consumer research that remains only in theory. Besides, this type of studies increase the ability and power to predict to guide future steps used by the related parties such as business owners, marketing researchers and advertisers. At this point, it is seen that the working mechanism of the consumers’ brain has started to be more closely monitored by researchers lately in order to increase the efficiency of communication processes and evaluate the results of given messages better. In this context, the aim of the study is to conceptually examine the importance of the part of the brain called the hippocampus, which functions as the brain’s compass, and more importantly, is associated with episodic (retrospective) memory, in terms of recalling marketing messages, and to make inferences in a way to guide the marketing science. As a result, it is suggested to groups around the consumer that examining the hippocampus and considering the hippocampus in marketing studies will help understand consumer behavior.

Kaynakça

  • Calvert, G. A. ve Brammer, M. J. (2012) ‘Predicting consumer behavior: Using novel mind-reading approaches’, IEEE Pulse, 3(3), pp. 38-41.
  • Cohen, L. (1966) ‘The level of consciousness: A dynamic approach to the recall technique’, Journal of Marketing Research, 3(2), pp. 142-148. Çakıcı Başak, N. (2013) Deneysel epilepsi modelinde prolaktin hormon düzeyinin hipokampüs üzerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Nöroşirurji Anabilim Dalı Uzmanlık Tezi, Ankara.
  • Dryden, J. (2012) ‘Love and the hippocampus’, Washington University School of Medicine in St. Louis News, 30 January. Erişim: https://medicine.wustl.edu/news/love-and-the-hippocampus/ (Erişim Tarihi: 25 Nisan 2020).
  • Eroğlu, S. A., Machleit, K. A. ve Davis, L. M. 2001 ‘Atmospheric qualities of online retailing: A conceptual model and implications’, Journal of Business Research, , 54(2), pp. 177-184.
  • Güçlücan, Z. (2012) ‘ Hafıza ve öğrenme’, Nöropsikiyatri Portalı, 12 May. Erişim : https://www.e-psikiyatri.com/hafiza-ve-ogrenme (Erişim Tarihi: 20 April 2020).
  • Herz, M. ve Brunk, K. H. (2017) ‘Conceptual advances in consumers’ semantic and episodic brand memories: A mixed methods exploration’, Psychology & Marketing, 34(1), pp. 70-91.
  • İzci, Y. ve Erbaş, Y. C. (2015) ‘Hipokampus: Yapısı ve fonksiyonları’, Türk Nöroşir Derg, 25(3), ss. 287-95.
  • Klucharev, V., Smidts, A., ve Fernández, G. (2008) ‘Brain mechanisms of persuasion: how ‘expert power’ modulates memory and attitudes’, Social Cognitive And Affective Neuroscience, 3(4), pp. 353-366.
  • Lees, M. (2015) A review of product integration in digital games and why neuromarketing may be of value in future research. Helsinki Metropolia University of Applied Sciences Bachelor in Business Administration (BBA), International Business and Logistics Thesis, Helsinki.
  • McClure, S. M., Li, J., Tomlin, D., Cypert, K. S., Montague, L. M., and Montague, P. R. (2004) ‘Neural correlates of behavioral preference for culturally familiar drinks’, Neuron, 44(2), pp. 379-387.
  • McDonald, R. J., ve White, N. M. (1993) ‘A triple dissociation of memory systems: Hippocampus, amygdala, and dorsal striatum’, Behavioral Neuroscience, 107(1), pp. 3-22.
  • Mehrabian, A. Ve Russell, J. A. (1974) An approach to environmental psychology, The MIT Press.
  • Özer, Â. C. (2008) Gıda Sektöründe Marka İmajının Tüketici, Satın Alma Davranışı Üzerine Etkisi ve Bir Uygulama. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla.
  • Öztürk, S. A., Yücel, N. ve Bayır, T. (2018) ‘Beynimiz ve dilimiz aynı mı konuşuyor? Anket ve EEG yöntemlerinin karşılaştırılması: Marka kişiliği ölçümü açısından bir araştırma’, Pazarlama Teorisi ve Uygulamaları Dergisi, 4 (1), ss. 139-176.
  • Paker, A. (2014) ‘Beynimizdeki bazı kimyasallara kısa bir bakış’, Evrim Ağacı, 25 September. Erişim: https://evrimagaci.org/photo/tr/beynimizdeki-bazi-kimyasallara-kisa-bir-bakis (Erişim Tarihi: 10 Mayıs 2020).
  • Plassmann, H., Ramsøy, T. Z., ve Milosavljevic, M. (2012) ‘Branding the brain: A critical review and outlook’, Journal of Consumer Psychology, 22(1), pp. 18-36.
  • Ranganath, C. (2010) ‘A unified framework for the functional organization of the medial temporal lobes and the phenomenology of episodic memory’, Hippocampus, 20(11), pp. 1263-1290.
  • Salman, G. G. ve Perker, A. G. B. (2017) ‘Dünya’da ve Türkiye’de nöropazarlama çalışmalarının incelenmesi ve değerlendirilmesi’, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4(3), ss. 35-57.
  • Schaefer, M., ve Rotte, M. (2007) ‘Favorite brands as cultural objects modulate reward circuit’, Neuroreport, 18(2), pp. 141-145.
  • Schaefer, M., Berens, H., Heinze, H. J. veRotte, M. (2006) ‘Neural correlates of culturally familiar brands of car manufacturers’, Neuroimage, 31(2), pp. 861-865. Shaw, S. D. ve Bagozzi, R. P. (2018) ‘The neuropsychology of consumer behavior and marketing’, Consumer Psychology Review, 1(1), pp. 22-40. Soydal, H., Mızrak, Z. ve Yorgancılar, F. N. (2010) ‘Nöro Ekonomi kavramının iktisat bilimi içindeki yeri, önemi ve bilimselliği’, Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi , 10(19), ss. 214-240. Taybaş, Ç. (2016) ‘Serebral Korteks: Beynin en gelişmiş yapısı’, Sinirbilim, 23 Mart. Erişim: https://sinirbilim.org/serebral-korteks/ (Erişim Tarihi: 19 May 2019). Uncapher, M. R., Boyd-Meredith, J. T., Chow, T. E., Rissman, J. ve Wagner, A. D. (2015) ‘Goal-directed modulation of neural memory patterns: implications for fMRI-based memory detection’, Journal of Neuroscience, 35(22), pp. 8531-8545.
  • Utkutuğ, Ç. ve Alkibay, S. (2013) ‘Nöropazarlama: Reklam Etkinliğinin Psikofizyolojik Tekniklerle Değerlendirilmesi Üzerine Yapılmış Araştırmalarının Gözden Geçirilmesi’, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 31(2), ss. 167-195.
  • Ünal, D., Aksak, S., Kara, A. ve Ünal, B. (2010) ‘Östrojen ve Hipokampus İlişkisi’, Türkiye Klinikleri Journal of Neurology, 5(3), ss. 167-171.
  • Vatansever, G. (2019) ‘Fonksiyonel MR nedir?’, Nöroblog, 22 December. Erişim: http://noroblog.net/2019/12/22/fonksiyonel-mr-nedir/ (Erişim Tarihi: 12 Mayıs 2020).
  • Yılmaz, R. A. (2007) ‘Marka farkındalığı oluşturmada sponsorluk ve rolü: Eskişehir Sinema Günleri’ne yönelik bir değerlendirme’, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, ss. 587-607.
  • Yoon, C., Gutchess, A. H., Feinberg, F. ve Polk, T. A. (2006) ‘A functional magnetic resonance imaging study of neural dissociations between brand and person judgments’, Journal of Consumer Research, 33(1), pp. 31-40.
  • Yorgancılar, F. N. (2014) Tüketici Davranışı Nörolojisi: Nöroekonomi- EEG Yöntemi İle Nöromarketing Uygulaması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Konya.
  • Zhan, L., Guo, D., Chen, G. ve Yang, J. (2018) ‘Effects of repetition learning on associative recognition over time: Role of the hippocampus and prefrontal cortex’, Frontiers in Human Neuroscience, 12, pp. 277.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Bölgesel Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Derya Altıntaş 0000-0003-1965-236X

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 18 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Altıntaş, D. (2020). A Compass to Help to Determine the Brands’ Direction: A View on Hippocampus from The Marketing Perspective. Sosyal Mucit Academic Review, 1(1), 32-44.