Bu makale,
Paul Sacher’in 70. doğum günü onuruna bestelenen ‘12 Hommages à Paul Sacher’
eserlerinden biri olan, Witold Lutoslawski’nin 1975 yılında bestelediği ‘Sacher
Varyasyonu’ adlı eserini kompozisyon tekniği açısından ele alarak, eserin
perdesel organizasyonu ve biçimsel kurgusunda kullanılan ilkeleri
açıklamaktadır. Analizin ‘12 Hommages à Paul Sacher’ eserleri ile yapılacak
karşılaştırmalı analizlere de zemin hazırlaması amaçlanmaktadır. Böylelikle on iki bestecinin müzikal
malzemeyi ele alışlarındaki teknik ve estetik farklılıklarla birlikte
benzerlikler de açığa çıkarılarak, hem tek tek bestecilerin kompozisyon
anlayışlarına, hem de 70’lerin ikinci yarısında Avrupa’daki müzikal beklenti ve
arayışlara ışık tutulması mümkün olacaktır. Görülecektir ki, eserinde dizisel
tekniklere yer vermeyerek perde malzemesini son derece sınırlı tutan
Lutoslawski, kurduğu mekanik sistem ile biçimsel gelişimi sağlamakta,
organizasyon ile birlikte serbestliği de biçimsel bir öğe olarak
kullanmaktadır. Eser, ayrıca Lutoslawski’nin müziğinin bazı önemli
karakteristik özelliklerini açık bir şekilde gözler önüne sermesi bakımından da
ilgi çekicidir.
Paul Sacher Witold Lutoslawski Sacher Varyasyonu analiz viyolonsel mikrotonalite
This article discusses Witold Lutoslawski’s ‘Sacher Variation’ of 1975,
one of ‘12 Hommages à Paul Sacher’ composed in honor of Paul Sacher’s 70th
birthday, from the point of the composition technique and explains the
principles used in the pitch organization and the formal construction. It is
intended the analysis also to provide a basis for the further comparative
analyses of the works of ‘12 Hommages à Paul Sacher’, which will make it
possible to shed light on the approach of each of the composers and also on the
musical expectations and quests of Europe in the second half of the 70’s
through exposing the similarities and differences in the handling of the
musical material by technical and aesthetic aspects. It will be seen that
Lutoslawski, who excludes serial techniques and works with extremely limited
pitch material, provides the formal development through a mechanical system and
also uses the looseness as a formal element beside the organization. The work
is also interesting in that it clearly reveals some important characteristic
features of Lutoslawski’s music.
Paul Sacher Witold Lutoslawski Sacher Variation analysis violoncello microtonality
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 6 |