Memet Baydur, 20. yüzyıl Türk tiyatrosuna sunduğu eserlerle
yaşadığı dönemin en üretken oyun yazarlarından biridir. Eserlerini verdiği
süreçte dünyanın farklı ülkelerinde geçen yaşamı boyunca Türkiye gündeminin
sıcak olaylarını takip etmesi, oyunlarının konu seçiminde ve karakterlerinin
inşasında belirleyici olmuştur. Baydur, oyunlarında ele aldığı konularla
ülke gerçeklerini bireylerin yaşamlarına yansımaları üzerinden irdelerken
evrensel olanı da yakalama kaygısındadır. Oyunlarının dramaturgi stratejisine bakıldığında
zaman, mekan, eylem (durumlara sıkışmış eylem) üçgeninde tasarımlar
yaptığına tanık oluruz. Baydur, oyun kişilerini bu üçgende var ederken
-oynatırken- kendine de yazar olarak oyun oynama alanı bırakır. Bu çalışmada
insanoğlunun en temel psikolojik dürtülerinden biri olan oyun oynama
dürtüsünün Memet Baydur’ un sanatçı olarak motivasyonunda oynadığı rol;
yazarın eserlerinde yaşam-oyun ilişkisinin nasıl yer aldığı; dramaturgisindeki
“oyun içinde oyun” stratejisi, yazarın hayatı da göz önünde bulundurularak incelenmiştir.
İnceleme sonucunda Memet Baydur’un oyunlarını yazarken, kendisinin hem oyun kurgulayıcısı hem de
tasarladığı karakterler bağlamında oyuncusu olduğu bir üretim süreci
yaşadığı kanaatine varılmıştır.
Memet Baydur tiyatro dramaturgi oyun oyun dürtüsü yaşam-oyun ilişkisi oyun içinde oyun
Memet Baydur was one of the most productive playwrights of the 20th
century Turkish Theater. Not only living in many different countries for
several years, but also closely following the societal and historical changes
in Turkey would be the key points of his choice of the themes and also his
character building approach for his plays. In his plays Baydur had goals on
reaching the universal level of understanding the reality while he analyzed his
own country’s reality based on the reflections on the lives of individuals. In
terms of writing technique, Baydur has three important common essentials:
situation, time and place that he took into consideration. In his plays, while
Baydur developed his characters based on those three essentials, he created a
play area in the play for himself as the writer. In this study, how the role of
playing, which is considered as one of the basic human instincts, impacted
Memet Baydur as a playwright as well as how it is placed in the life-play
relationship and his “the play within the play” strategy in Memet Baydur’s
plays was critically analyzed. As a result of the study, it was revealed that
throughout the writing process Memet Baydur had experienced both being the
writer of the play and empathetically in the place of the characters that he
created for the play.
Memet Baydur theater dramaturgy play instinct of playing life-play relationship the play within the play
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 6 |