Bu çalışma Ortodoks kilise şanlarının modal, ritmik, yatay ve/veya dikey çok sesli anlatım şekillerini incelemektedir. Günümüze ulaşabilmiş olan yazılı nota örneklerinin sayısı her ne kadar az olsa da Ortodoks Kilisesinin sunduğu çeşitli internet kaynaklarında bulunan eserlere ulaşılması ve eserlerin incelenmesi mümkün olmaktadır. Bu örnekler ile ilgili detaylı stilistik analizin yapılabilmesinin yanı sıra Ortodoks Kilisesinin sahip olduğu farklı etno-müzikal tarzların tespit edilmesi de mümkündür. Makalede; Bizans, Rus, Yunan, Bulgar, Gürcü, Ermeni ve Makedon kiliselerinin dini müzikleri “Ortodoks Kilise Müziği” başlığı altında ele alınarak her ekolün geliştirdiği stilistik özelliklere bakılmıştır. Ortodoks Kilisesinin kapsadığı farklı etnik “kollar” her ne kadar kendi kutsal şanlarını Bizans kilise müziği geleneğinin doğrultusunda geliştirmiş olsalar da aralarında bazı stilistik farklılıkların oluştuğu tespit edilebilmiştir. Ayrıca, Hıristiyanlık inancına sahip olan kültürlerin ibadet geleneklerinin içerisinde her birinin kendine has müziksel anlatım tarzını oluşturduğuna dair bulgular elde edilmiştir.
Çalışmada, Bizans İmparatorluğu döneminden başlanarak Ortodoks dini şan sanatının tarihçesi ile Bizans’ın ve ona bağlı olan bölgelerin ortaya koyduğu modal özelliklere değinilmiş, aynı zamanda Ortodoks dinî müziğine ait belli başlı eserlerin incelemesi de yapılmıştır. Bunlar: “Cherubic Hymn” ile “Hymn To The Virgin” başlıklı, Ortodoks Kilisesinde ayin sırasında icra edilen iki kilise şanıdır. Yapılan inceleme sonucunda, Ortodoks olan fakat farklı etnik kültürü temsil eden halklarda bu iki şanın müziksel anlatım ögelerinin birbirine göre bazı farklılıklar gösterdiğine dair bulgulara ulaşılmıştır.
Ortodoks Kilise Şanları Monofoni Polifoni Heterofoni Modal Sistem
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 9 |