Tarihin dönemlendirilmesi, araştırma ve eğitim açısından bazı kolaylıklar sağlamaktadır. Batı müziği tarihi de kendi içinde belirli tarihsel dönemlere ayrılır. Bazen dönemler birbirlerinin içine karışmakta ve sağlıklı bir dönemlendirme yapmak zorlaşmaktadır. Örneğin, geçiş dönemlerinde yaşamış kimi bestecilerin eserlerinin hangi döneme ait olduğunu saptamak, söz gelimi bu eserlerin klasik mi yoksa romantik mi olduğu ya da bestecinin hangi eserlerinin çağdaş ve hangisinin geleneksel üsluplara daha bağlı olduğu konusu güncelliğini korumaktadır. Bu konuya ilişkin akla gelen ilk bestecilerden biri Franz Peter Schubert (1797-1828)’tir. Schubert, eserlerinde pek çok yeni form ve stile yer vererek, Klasik ve Romantik dönemler arasında özel bir konuma sahip olmuştur. Bu çalışmada, Batı müziğinde Klasik ve Romantik ikilemini ele alan literatüre başvurulmuş ve örnek olarak Franz Schubert’in Do-minör Impromptu’su (D.899 No.1), Klasik-Romantik ikilemi açısından incelenmiştir. Ulaşılan sonuçların, müzik tarihi ve piyano literatürü bakımından daha geniş bir bakış açısı sunarak müziğin teorik, pratik ve estetik yönleriyle ilgilenenlere katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
The periodization of history allows for a focused approach to research and education. The history of Western music is also divided into certain historical periods. In the context of Western music, the history of this discipline is also divided into specific historical periods. However, the transition between these periods can be difficult to define, as some composers lived during transitional times and it is not always clear whether their works should be considered classical or romantic, or if they contain elements of both styles. One of the first composers that come to mind in this regard is Franz Peter Schubert (1797-1828). Schubert's works contain elements of both the Classical and Romantic periods, as he incorporated many new forms and styles into his compositions. In this study, the literature on the Classical and Romantic dichotomy in Western music is consulted and Franz Schubert's Impromptus in C minor (D.899 No.1) is analyzed in terms of the Classical-Romantic dilemma. It is thought that the results will contribute to those interested in the theoretical, practical, and aesthetic aspects of music by providing a broader perspective in terms of music history and piano literature.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 16 |