Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Fagot Alanında Yazılmış Lisansüstü Tezlerin Belirlenmesi ve Sınıflandırılması

Yıl 2025, Cilt: 11 Sayı: 20, 1 - 18, 21.01.2025

Öz

Bu araştırmada Türkiye’de fagot alanında yazılan lisansüstü tezlerin farklı kriterlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Doküman analizi kullanılarak yapılan bu çalışmada, verilerin toplanması amacıyla yapılan literatür taraması sonucunda Yükseköğretim Kurumu Tez Merkezinden fagot alanında yazılmış 39 adet teze ulaşılmıştır. Araştırmanın konusu doğrultusunda kaynaklar incelenerek kriterler belirlenmiş olup belirlenen kategoriler cinsiyet, tür, üniversite, enstitü, yayın yılı ve çalışma alanı olarak 6 başlık altında toplanmıştır. Bu araştırmada örnekleme yöntemine başvurulmadan doğrudan evrenin tümüne ulaşılması hedeflenmiştir. Araştırma verilerinin çözümlenmesi için betimsel analiz kullanılmıştır. Ele alınan tezlerin frekans ve yüzde hesaplamaları yapılarak veriler tablo haline dönüştürülmüş ve sonrasında yorumlanmıştır.

Araştırma sonucunda; “Fagot“ alanında yazılmış lisansüstü tezlerin türü bakımından en fazla yüksek lisans tezleri olduğu, cinsiyete göre ise tezlerin en fazla erkek araştırmacılar tarafından yazıldığı, en çok tezin Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde yapıldığı ve çalışmaların en çok sosyal bilimler enstitüsünde yürütüldüğü sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca alanda yapılan ilk tezin 1997 yılında yayımlandığı ve senelere göre dağılımına bakıldığında ise 2009 ve 2010 yıllarında önemli bir artış olduğu görülmüştür. Çalışma alanında ise en fazla müzikal analiz alanının tercih edildiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aktaş, M. & Önver Zafer, Ç. (2024). Piyotr İlyiç Çaykovski’nin Fa minör (Op.36) 4. Senfonisi’ndeki fagot partisinin incelenmesi. Balkan Müzik ve Sanat Dergisi, 6(1), 57-76.
  • Bilbay, İ. (2024). Gioacchino Rossini’nin fagot ve orkestra için konçerto adlı eserinin yapısal ve dönemsel incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Çelebioğlu, E. (2008). Müzik kuramı. 1.Baskı. Bizim Kitaplar Yayınevi: İstanbul.
  • Dursun, S. (2023). Organik fagot kamışlarının termoplastik matrisli kompozit malzemelerden üretilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Teknik Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Girici, G. (2010). 20.yüzyıl müziğinde fagot çalım teknikleri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gülmez, S. (2004). Fagot’un tarihsel gelişimi ve teknik kullanımı. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Günalan, H. (2022). Fagotun tarihsel gelişimine dair genel bir inceleme. İçinde B. Aytemur & B. Çokamay (Editörler), Müzik Sanatı ve Eğitiminde Çağdaş Yaklaşımlar III (s.191-205). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Güvel, A. (2009). Etienne OZİ’nin (Troisieme Sonate’si), Paul JEANJEAN’ın (Prelude et Scherzo’su), Johann Friedrich FSACH’ın (Sonate C Majör’ü) ve Alexandre TANSMAN’ın (Suite pour Basson’un) fagot edebiyat’ındaki yerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hopa, E. (2010). Kamış yapımının fagotun performansı üzerindeki etkileri. Sanatta Yeterlik Tezi, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Kârolyi, O. (2007). Müziğe giriş. 5.Basım, Pan Yayıncılık: İstanbul.
  • Önlü, A. & Albuz, A. (2015). “Müzik öğretmenliği lisans programlarına yönelik saksafon öğretim programı tasarısı ve değerlendirilmesi”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(3).
  • Özkan, S. (2010). Alman ve Fransız fagot ekollerinin gelişim süreci. Sanatta Yeterlik Tezi, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Öztürk Zantur, Ö. (2016). Fagotun solo enstrüman olarak kullanımı ve romantik dönem eserlerinden belirlenen fagot orkestra sololarının teknik ve karakteristik yönden analizi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Soycan, M. (2021). Türkiye’de 2010-2020 yılları arasında yapılan flüt konulu lisansüstü tezlerin incelenmesi: içerik analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(3), 2153-2187.
  • Sözer, V. (2021). Müzik terimleri sözlüğü. 4.Basım, Remzi Kitabevi: İstanbul.
  • Sümer, F. (1997). Fagot’un tarihsel gelişimi üzerine bir inceleme. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şendil, M. K. (2023). Pyotr Tchaikovsky’nin 4, 5 ve 6. senfonilerinde fagot kullanımı ve çalışma önerileri. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Temiz, S. & Çokamay, B. (2022). Obua alanında yazılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi. Karadeniz 11. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, 1135-1147.
  • Trofimov, A. (2015). Fagot entonasyonunu pesleştiren aparat için yeni bir öneri. Yüksek Lisans Tezi, Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Trofimov, A. (2022). Klasik batı müziği kültürünün enstrümanı olan fagot’un Türk müziği kültüründen esinlenerek akort edilebilir hale getirilmesi. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 8(1), 58-64.
  • Usta, A. (2017). Selman Ada’nın aşk-ı memnu operası’nda fagotun kullanımına yönelik bir inceleme. Yüksek Lisans Tezi, Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yalçın, K. (2003). Fagotun yapımı, mekanik Gelişimi, orkestra içindeki kullanımı: Camille Saint-Saens, Etienne OZİ ve Eugene Bozza’nın hayatları ve eserleri. Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, T. & Güçlü, O. (2021). Türkiye’de klarinet alanı ile ilgili yazılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Sahne ve Müzik, (12), 60-83.

Determinatıon and Classification of Graduate Theses Written in The Field of Bassoon in Turkey

Yıl 2025, Cilt: 11 Sayı: 20, 1 - 18, 21.01.2025

Öz

In this study, it is aimed to investigate written bassoon theses in Turkey by different criteria. It has been reached out for the purpose of collect data 39 postgraduate theses by using documents analysis in the Council of Higher Education Thesis Center. In line with the subject of the research, the criteria were established by examining the sources, and the defined categories were collected under 6 headings such as gender, type, university, institute, publication year, and study area. Without being appealed method of sampling, directly it is aimed to whole the universe. In order to sort out of data descriptive analysis was utilized. Taken dealt with theses, which were calculated and converted into the tables and explicated.

As a result of the research, it was concluded that there are the most master's theses in terms of the type of graduate theses written in the field of “Bassoon“, while according to gender, the most theses were written by male researchers, the most theses were made at Mimar Sinan Fine Arts University, and the most studies were conducted at the institute of social sciences. In addition, the first thesis in the field was published in 1997, and when we look at the distribution according to the years, it was observed that there was a significant increase in 2009 and 2010. On the other hand,it has been concluded that the most musical analysis area is preferred in the study area.

Kaynakça

  • Aktaş, M. & Önver Zafer, Ç. (2024). Piyotr İlyiç Çaykovski’nin Fa minör (Op.36) 4. Senfonisi’ndeki fagot partisinin incelenmesi. Balkan Müzik ve Sanat Dergisi, 6(1), 57-76.
  • Bilbay, İ. (2024). Gioacchino Rossini’nin fagot ve orkestra için konçerto adlı eserinin yapısal ve dönemsel incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Çelebioğlu, E. (2008). Müzik kuramı. 1.Baskı. Bizim Kitaplar Yayınevi: İstanbul.
  • Dursun, S. (2023). Organik fagot kamışlarının termoplastik matrisli kompozit malzemelerden üretilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Teknik Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Girici, G. (2010). 20.yüzyıl müziğinde fagot çalım teknikleri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gülmez, S. (2004). Fagot’un tarihsel gelişimi ve teknik kullanımı. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Günalan, H. (2022). Fagotun tarihsel gelişimine dair genel bir inceleme. İçinde B. Aytemur & B. Çokamay (Editörler), Müzik Sanatı ve Eğitiminde Çağdaş Yaklaşımlar III (s.191-205). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Güvel, A. (2009). Etienne OZİ’nin (Troisieme Sonate’si), Paul JEANJEAN’ın (Prelude et Scherzo’su), Johann Friedrich FSACH’ın (Sonate C Majör’ü) ve Alexandre TANSMAN’ın (Suite pour Basson’un) fagot edebiyat’ındaki yerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hopa, E. (2010). Kamış yapımının fagotun performansı üzerindeki etkileri. Sanatta Yeterlik Tezi, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Kârolyi, O. (2007). Müziğe giriş. 5.Basım, Pan Yayıncılık: İstanbul.
  • Önlü, A. & Albuz, A. (2015). “Müzik öğretmenliği lisans programlarına yönelik saksafon öğretim programı tasarısı ve değerlendirilmesi”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(3).
  • Özkan, S. (2010). Alman ve Fransız fagot ekollerinin gelişim süreci. Sanatta Yeterlik Tezi, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Öztürk Zantur, Ö. (2016). Fagotun solo enstrüman olarak kullanımı ve romantik dönem eserlerinden belirlenen fagot orkestra sololarının teknik ve karakteristik yönden analizi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Soycan, M. (2021). Türkiye’de 2010-2020 yılları arasında yapılan flüt konulu lisansüstü tezlerin incelenmesi: içerik analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(3), 2153-2187.
  • Sözer, V. (2021). Müzik terimleri sözlüğü. 4.Basım, Remzi Kitabevi: İstanbul.
  • Sümer, F. (1997). Fagot’un tarihsel gelişimi üzerine bir inceleme. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şendil, M. K. (2023). Pyotr Tchaikovsky’nin 4, 5 ve 6. senfonilerinde fagot kullanımı ve çalışma önerileri. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Temiz, S. & Çokamay, B. (2022). Obua alanında yazılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi. Karadeniz 11. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, 1135-1147.
  • Trofimov, A. (2015). Fagot entonasyonunu pesleştiren aparat için yeni bir öneri. Yüksek Lisans Tezi, Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Trofimov, A. (2022). Klasik batı müziği kültürünün enstrümanı olan fagot’un Türk müziği kültüründen esinlenerek akort edilebilir hale getirilmesi. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 8(1), 58-64.
  • Usta, A. (2017). Selman Ada’nın aşk-ı memnu operası’nda fagotun kullanımına yönelik bir inceleme. Yüksek Lisans Tezi, Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yalçın, K. (2003). Fagotun yapımı, mekanik Gelişimi, orkestra içindeki kullanımı: Camille Saint-Saens, Etienne OZİ ve Eugene Bozza’nın hayatları ve eserleri. Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, T. & Güçlü, O. (2021). Türkiye’de klarinet alanı ile ilgili yazılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Sahne ve Müzik, (12), 60-83.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tamer Kıvılcım 0000-0002-4318-6904

Yayımlanma Tarihi 21 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 25 Haziran 2024
Kabul Tarihi 9 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Kıvılcım, T. (2025). Türkiye’de Fagot Alanında Yazılmış Lisansüstü Tezlerin Belirlenmesi ve Sınıflandırılması. Sahne Ve Müzik, 11(20), 1-18.
AMA Kıvılcım T. Türkiye’de Fagot Alanında Yazılmış Lisansüstü Tezlerin Belirlenmesi ve Sınıflandırılması. Sahne ve Müzik. Ocak 2025;11(20):1-18.
Chicago Kıvılcım, Tamer. “Türkiye’de Fagot Alanında Yazılmış Lisansüstü Tezlerin Belirlenmesi Ve Sınıflandırılması”. Sahne Ve Müzik 11, sy. 20 (Ocak 2025): 1-18.
EndNote Kıvılcım T (01 Ocak 2025) Türkiye’de Fagot Alanında Yazılmış Lisansüstü Tezlerin Belirlenmesi ve Sınıflandırılması. Sahne ve Müzik 11 20 1–18.
IEEE T. Kıvılcım, “Türkiye’de Fagot Alanında Yazılmış Lisansüstü Tezlerin Belirlenmesi ve Sınıflandırılması”, Sahne ve Müzik, c. 11, sy. 20, ss. 1–18, 2025.
ISNAD Kıvılcım, Tamer. “Türkiye’de Fagot Alanında Yazılmış Lisansüstü Tezlerin Belirlenmesi Ve Sınıflandırılması”. Sahne ve Müzik 11/20 (Ocak 2025), 1-18.
JAMA Kıvılcım T. Türkiye’de Fagot Alanında Yazılmış Lisansüstü Tezlerin Belirlenmesi ve Sınıflandırılması. Sahne ve Müzik. 2025;11:1–18.
MLA Kıvılcım, Tamer. “Türkiye’de Fagot Alanında Yazılmış Lisansüstü Tezlerin Belirlenmesi Ve Sınıflandırılması”. Sahne Ve Müzik, c. 11, sy. 20, 2025, ss. 1-18.
Vancouver Kıvılcım T. Türkiye’de Fagot Alanında Yazılmış Lisansüstü Tezlerin Belirlenmesi ve Sınıflandırılması. Sahne ve Müzik. 2025;11(20):1-18.