Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tıbbi Biyokimya Laboratuvarı Yaz Stajı Öğrenim Düzeyi Değerlendirmesi: Bir Afiliye Hastane Örneği

Yıl 2021, , 115 - 121, 22.03.2021
https://doi.org/10.31832/smj.832765

Öz

Amaç: Bu çalışma, Tıbbi Biyokimya Laboratuvar Yaz Stajının; tıp fakültesi öğrencileri tarafından algılanma şekli ve öğrencilerin klinik biyokimya laboratuvarı ile ilgili pratik ve teorik bilgi düzeyine sağladığı katkıyı tespit etmek amacıyla planlandı.
Gereç ve Yöntemler: Tıbbi Biyokimya Laboratuvar Yaz Stajına katılan XXX Üniversitesi Tıp Fakültesi dönem 1(D-I) ve dönem 2(D-II) öğrencilerine staj başlangıcında ön test ve staj sonunda da son test uygulandı. Çalışmada 26 sorudan oluşan anket formu kullanıldı. Öğrencilere bireysel kod oluşturularak ön test ve son testte genel ve kişisel bilgi düzeylerinde meydana gelen değişiklikler tespit edildi.
Bulgular: D-I ve D-II öğrencilerinin ön test puan ortalamaları sırasıyla 60±24,1 ile 70,3±24,6; son test puan ortalamaları ise 68±23,6 ve 78,8±25,2 bulundu. Ön test ve son test puanları karşılaştırıldığında son test puanlarının ön test puanlarından anlamlı derecede yüksek olduğu tespit edildi(p=0,009). Öğrenciler dönemlere göre ayrıldığında ise, D-II öğrencilerinin hem ön test hem de son test puanları, D-I öğrencilerinden anlamlı olarak yüksek saptandı(p<0,05).
Sonuç: Öğrencilerin son test puanlarının ön test puanlarından yüksek bulunması, staj eğitiminin öğrencilerin bilgi seviyesini arttırdığını göstermektedir. Bu nedenle tıp fakültesi öğrencilerine, teorik eğitimlerine ek olarak klinik rutin laboratuvarın işleyişini öğrenebilecekleri/anlayabilecekleri şekilde düzenlemeler(yaz stajı ya da seçmeli staj) yapılmasının; öğrencilerin hekimlik mesleğinde kendilerini daha yeterli hissetmelerine katkı sağlamasının yanı sıra tıpta uzmanlık tercihlerinde de yol gösterici olacağını düşünüyoruz.

Kaynakça

  • Turan Özdemir S. Tıp Eğitimi ve Standartlar. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2005; 31(2): 137-133.
  • Lilley PM, Harden RM. Standards and Medical Education. Medical Teacher 2003; 25: 349-351.
  • Sayek Y, Kılıç B. Türkiye'de Tıp Eğitimi. Türk Tabipler Birliği Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Raporu 2002:7-32.
  • Yükseköğretim Kurulu. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Ulusal-cekirdek-egitimi-programlari/tip_fakultesi_cep.pdf. Erişim tarihi 17 Temmuz 2020.
  • Uskun E, Doğan M, Kişioğlu A, Baylan S, Uzun E, Akkaya V. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğretim Üyelerinin Tıp eğitimi ile ilgili düşünce ve uygulamaları. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi 2009; 11(3): 19-24.
  • Özvarış ŞB, Dinçtürk AA, Akova M, Dalkara T, Sayek Y. Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi'nde tıp eğitimini geliştirme konusunda yapılan çalışmalar. Hacettepe Tıp Dergisi 2000; 31(4): 377-382
  • Edirne T, Deveci A, Kolusarı A, Can T. Tıp fakültesi dönem 2 öğrencileri ve tıp eğitimi. Van Tıp Dergisi 2008; 15(1):18-22.
  • Dong J, Zeng P. The Application of CBL Teaching Combined with PBL Teaching Method in Biochemistry Experiment Teaching. Advances in Intelligent Systems Research. 7th International Conference on Management, Education and Information (MEICI) 2017;156: 641-644.
  • Mutlu A, Ayar Kayalı H. Koenzimler Konusunda Probleme Dayalı Uygulaması Uygulamasının Öğrenci Başarısı ve Biyokimya Dersine Karşı Tutumlarına Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (INUJFE) 2018;19(1):49-65.
  • Eskiocak S, Gökmen SS, Erbaş H, Çakır E, Gülen Ş, Kazezoğlu C. Dönem II Öğrencileri Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi Biyokimya Uygulama Eğitimini Değerlendiriyor. Turk J Biochem 2004; 29(3): 216-225.
  • Kohler N, van den Bussche H, Je Beliebter. Nutzen, didaktische Qualität und Schwierigkeitsgrad des vorklinischen Lehrangebots aus der Sicht von Hamburger Medizinstudenten. Annals of Anatomy-Anatomischer Anzeiger 2004;186(3):283-288.
  • Günay O. Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi son sınıf öğrencilerinin tıp eğitimi hakkındaki düşünceleri. Tıp Eğitimi Dergisi 2002;7:49-55.
  • Alhan Ö, Tazegül G, Yavuz S, Er A, İnanıcı S, Yeğen B. Marmara Tıp Öğrenci̇ Bi̇li̇msel Araştırma Kulübü (Öbak) Tarafindan Düzenlenen Yaz Stajları Programı: Bi̇r Memnuni̇yet Anketi̇ Çalışması. Tıp Eğitimi Dünyası 2015;14(42), 15-26.
  • Kolcu G, Öngel K. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Yaz Gözlem Ziyaretinin Değerlendirilmesi. Smyrna Tıp Dergisi 2018; 38-43.
  • Sakles JC, Maldonado RC, Kumari VG. Integration of Basic Sciences and Clinical Sciences in a Clerkship: A Pilot Study. Medical Science Educator 2006;16(1):4-9.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erdem Çokluk 0000-0002-6205-5109

Selin Tunalı Çokluk 0000-0001-9159-1595

Fatıma Betül Tuncer 0000-0002-4034-4188

Mehmet Ramazan Şekeroğlu 0000-0001-8383-6740

Meltem Boz 0000-0002-7939-8503

Yayımlanma Tarihi 22 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 28 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

AMA Çokluk E, Tunalı Çokluk S, Tuncer FB, Şekeroğlu MR, Boz M. Tıbbi Biyokimya Laboratuvarı Yaz Stajı Öğrenim Düzeyi Değerlendirmesi: Bir Afiliye Hastane Örneği. Sakarya Tıp Dergisi. Mart 2021;11(1):115-121. doi:10.31832/smj.832765

30703

SMJ'de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı kapsamında lisanslanır