Objective: As a term; "examination for administrative purposes" covers the general physical examination and preparation of official documents that is done when people start to a new job, military obligation, or a sport activity, and it is also done before taking offenders into custody and before releasing from custody. The purpose of our study is to verify the additional workload of the emergency rooms due to this group of non emergent patients, and to have proposed a solution.Materials and Methods: We retrospectively analysed the whole admissions to Umraniye Education and Research Hospital Emergency Room between 01.01.2009-31.12.2010. We used the hospital digital data base for this. The ICD Z02 coded "examination for administrative purposes" patients were extracted among them. Age, gender, and emergency room admission times were examined. And also, weekends, weekdays, official holidays, and seasons were compared for any difference.Results: There was 769.746 (% 28,04) admissions to the emergency room in two years period. 27.416 (% 3,5) of them were "examination for administrative purposes" patients. 28.389 (% 3,6) patients were recorded as forensic cases. There was 19.326 (%70.5) examination for administrative purposes within working hours 7.097 (%25.9) at weekends and 993 (%3,6) at bank holidays. The admissions within working hours (0800-1600) had the highest proportion (%41,9) and it was followed by admissions at evening shifts (1600-2400), (%36,8) and night shifts(2400-0800), (% 21,3) in descending order. Conclusion: "Examination for administrative purposes" brings a considerable workload over the Emergency Rooms. In order to provide efficient emergency health service and to improve the quality of patient care, special examination rooms must be hired within the hospitals other than Emergency Room for this group of patients.
Examination for administrative purpose Forensic examination Emergency Department
Amaç: İdari amaçlı muayene kavramı kısaca "işe girme, kurumlara kabul, askere alınma, spora katılım ve ceza evine giriş öncesi yapılan muayene ile sigorta ve tıbbi belgenin çıkarılması, gözaltına alınma ve serbest bırakılma" amacıyla yapılan muayeneler için kullanılmaktadır. Çalışmamızın amacı; acil olmayan idari amaçlı muayene hasta grubunun Acil Servise getirdiği iş yükünü verilerle ortaya koymak, Acil Servisle ilişkisini netleştirmek ve çözüm önerilerinde bulunmaktır. Gereç ve Yöntemler: Çalışmamız geriye dönük olarak, hastanemiz Acil Servisine 01.01.2009-31.12.2010 tarihleri arasında yapılan tüm başvurular, hastane dijital veri tabanı kayıtları taranarak yapıldı. Bu tarihler arasındaki tüm başvurular arasından ICD Z02 kodu ile tanımlı İdari Amaçlı Muayeneler taranarak hasta sayısına ulaşıldı. Yaş, cinsiyet, acil servise başvuru zamanları, hafta sonu, hafta içi, resmi tatiller ve mevsimsel farklılıklar karşılaştırıldı.Bulgular: İki yıllık dönem içinde Acil Servise yapılan başvuruların sayısı 769.746 (% 28,04) olarak bulunmuş ve bunların 27.416'sı (% 3,5) idari amaçlı muayene, 28.389'u (% 3,6) adli muayene olarak kaydedilmiştir. Aynı süre zarfında mesai saatleri içi yapılan idari amaçlı muayene sayısı 19.326 (%70,5), hafta sonu tatilinde yapılan 7.097 (%25,9) ve resmi tatil günlerinde ise 993 (%3,6)'tür. Bu başvurular en yüksek oranda mesai saatlerinde (0800-1600) görülürken (%41,9), bunu akşam (1600-2400) (%36,8) ve gece saatleri (2400-0800) (% 21,3) izlemektedir. Sonuç: İdari amaçlı muayeneler Acil Servise tüm gün boyunca ciddi bir iş yükü getirmektedir. Acil Servislerde etkin bir hizmetin verilebilmesi ve bakım kalitesinin en yüksek oranda tutulabilmesi açısından hastanelerde Acil Servis dışında idari amaçlı muayenelerin yapılabileceği ayrı bir alanın sağlanması ve önerilen bu alanın 24 saat süresince açık olması gereklidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2011 |
Gönderilme Tarihi | 7 Eylül 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 1 Sayı: 4 |
SMJ'de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı kapsamında lisanslanır