Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Study of Healthy Lıfe Behavıors and Related Factors In Students In Sakarya Unıversıty Medıcal Faculty Classes of I, II, III

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 1, 20 - 29, 26.03.2018
https://doi.org/10.31832/smj.379291

Öz

Objective Healthy lifestyle is defined as the ability to control behaviors that may affect an individual’s health, to organize daily activities, and to select behaviors appropriate to health status. The purpose of this study is to examine the healthy lifestyle behaviors and related factors of medical faculty students who are health professionals.. ( Sakarya Med J 2018, 8(1):20-29 ). Materials and Methods The universe of the research is composed of the students (321 persons) of Sakarya University Faculty of Medicine Classes of I, II, III. This study, in which 61.1% (198 people) of the universe were reached, is a descriptive epidemiological study. The variables of the study were some sociodemographic characteristics, some habits, risk taking behaviors and Healthy Lifestyle Behavior Scale II (SYBRS-2) scores of the students. The data were evaluated with appropriate statistical tests using SPSS 21.0 windows package program. Results The mean age of male and female students was found to be 20.3±1.2 and 20.4±1.2 (± Standard Deviation). The highest total score was 208 (mean 125,9±17,15) in the survey, Only the scores of physical activity subscale were higher in males than in females (p = 0.001) from the subscales of healthy life behaviors scale. As the socioeconomic status perception improves, the score of healthy lifestyle scale increases (p = 0.006). Conclusions: Students participating in the study were found to be deficient in some healthy living behaviors. Interventions can be planned in cooperation with management on nutrition, physical activity, tobacco use, brushing teeth, informing students about wearing safety belts, school meals, physical activity areas, vaccination.

Kaynakça

  • Çelik GO, Malak AT, Bektaş M, Yılmaz D, Yümer AS, Öztürk Z, Demir E. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin sağlığı geliştirme davranışlarını etkileyen etmenlerin incelenmesi. Anatol J Clin Investig 2009; 3(3):164-169.
  • Ünalan D, Şenol V, Öztürk A, Erkorkmaz Ü. Meslek yüksekokullarının sağlık ve sosyal programlarında öğrenim gören öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve öz-bakım gücü düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İ.Ü. Tıp Fakültesi Dergisi 2007; 14(2):101-109.
  • Açıksöz S, Uzun Ş, Arslan F. Hemşirelik öğrencilerinin sağlık algısı ile sağlığı geliştirme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 2013; 55: 181-187.

Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem I,II,III Öğrencilerinde Sağlıklı Yaşam Davranışları ve İlişkili Faktörlerin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 1, 20 - 29, 26.03.2018
https://doi.org/10.31832/smj.379291

Öz



Amaç Sağlıklı yaşam biçimi, bireyin sağlığını etkileyebilecek davranışlarını kontrol edebilmesi, günlük aktivitelerini düzenlemesi, kendi sağlık durumuna uygun davranışları seçmesi olarak tanımlanmaktadır. Bu araştırmanın amacı geleceğin sağlık çalışanı olan tıp fakültesi öğrencilerinin sağlıklı yaşam davranışlarını ve ilişkili etmenleri incelemektir. ( Sakarya Tıp Dergisi 2018, 8(1):20-29 ) Gereç ve Yöntem Araştırmanın evrenini Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem I, II, III öğrencileri (321 kişi) oluşturmaktadır. Evrenin %61,1’ine (198 kişi) ulaşıldığı bu çalışma tanımlayıcı tipte epidemiyolojik bir araştırmadır. Araştırmanın değişkenleri, öğrencilerin bazı sosyodemografik özellikleri, bazı alışkanlıkları, risk alma davranışları ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II (SYBDÖ-2) puanıdır. Veriler SPSS 21.0 windows paket programı kullanılarak uygun istatistik testlerle değerlendirilmiştir. . Bulgular Erkek ve kız öğrencilerin yaş ortalamaları sırasıyla 20,3±1,2 ve 20,4±1,2 (± Standart Sapma) olarak bulunmuştur. Araştırmada ölçekten alınan en yüksek toplam puan 208 (ortalama 125,9±17,15) olarak bulunmuştur. Sağlıklı yaşam davranışları ölçeğinin alt boyutlarından sadece fiziksel aktivite alt boyutu puanı erkeklerde, kızlardan yüksek çıkmıştır (p=0,001). Sosyoekonomik durum algısı iyileştikçe sağlıklı yaşam davranışları ölçeğinden alınan puan artmaktadır (p=0,006). Sonuç Araştırmaya katılan öğrenciler bazı sağlıklı yaşam davranışları açısından eksik olduğu görülmüştür. Beslenme, fiziksel aktivite, tütün kullanımı, diş fırçalama, emniyet kemeri takma konusunda öğrencilerin bilgilendirilmesi, okul yemekleri, fiziksel aktivite alanları, aşılama konusunda yönetimle iş birliği içerisinde olarak müdahaleler planlanabilir.

Kaynakça

  • Çelik GO, Malak AT, Bektaş M, Yılmaz D, Yümer AS, Öztürk Z, Demir E. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin sağlığı geliştirme davranışlarını etkileyen etmenlerin incelenmesi. Anatol J Clin Investig 2009; 3(3):164-169.
  • Ünalan D, Şenol V, Öztürk A, Erkorkmaz Ü. Meslek yüksekokullarının sağlık ve sosyal programlarında öğrenim gören öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve öz-bakım gücü düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İ.Ü. Tıp Fakültesi Dergisi 2007; 14(2):101-109.
  • Açıksöz S, Uzun Ş, Arslan F. Hemşirelik öğrencilerinin sağlık algısı ile sağlığı geliştirme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 2013; 55: 181-187.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Köse

Bahar Güçiz Doğan

Hasan Çetin Ekerbiçer

Yayımlanma Tarihi 26 Mart 2018
Gönderilme Tarihi 16 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

AMA Köse E, Güçiz Doğan B, Ekerbiçer HÇ. Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem I,II,III Öğrencilerinde Sağlıklı Yaşam Davranışları ve İlişkili Faktörlerin İncelenmesi. Sakarya Tıp Dergisi. Mart 2018;8(1):20-29. doi:10.31832/smj.379291

30703

SMJ'de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı kapsamında lisanslanır