Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ankara’da Üç Çocuk Hastanesinde Polikliniklere Başvuran Hastaların Memnuniyet Durumlarının Değerlendirilmesi: Geçmişten Günümüze Değişenler

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 1, 90 - 98, 26.03.2018
https://doi.org/10.31832/smj.395225

Öz

Amaç:
Sağlık hizmetlerinin kalitesi söz konusu olduğunda, hasta memnuniyeti temel
basamaklardan birini oluşturmaktadır. Bu çalışmada; seçilmiş hastanelerde  çocuk hastalıkları polikliniklerine başvuran
hasta yakınlarının aldıkları hizmetin her aşaması için memnuniyet ölçümlerinin
yapılması ve hasta memnuniyetini belirleyen etmenlerin araştırılması
amaçlanmıştır. Ayrıca hasta memnuniyet düzeylerinin, araştırmanın yapıldığı
yıldan günümüze gelinceye kadar izlediği trend ortaya konulmaya çalışılmıştır.

Gereç
ve Yöntemler: Bu araştırmada seçilen hastaneler; SSK Ankara Çocuk Hastalıkları
Eğitim Hastanesi, Dr.Sami Ulus Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Merkezi, Ankara
ÜTF Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı Cebeci Çocuk Hastalıkları
Hastanesidir. Toplam 905 hasta yakını değerlendirilmiştir. 

Bulgular:
Hasta yakınları; SSK Hastanesi’nde 58.3 dakika, Devlet Hastanesi’nde 38.9
dakika, Tıp Fakültesi Hastanesi’nde 18.2 dakika muayene öncesi beklemişlerdir.
Bu durum karşısında SSK Hastanesi’nde %52.8, Devlet Hastanesi’nde %83.1, Tıp
Fakültesi Hastanesi’nde %67.5 memnuniyet (memnun/çok memnun) saptanmıştır.
Fiziksel ortamın şartları konusunda; tuvaletler için, SSK Hastanesi’nde %11.0,
Devlet Hastanesi’nde %32.7, Tıp Fakültesi Hastanesi’nde %34.8 memnuniyet tespit
edilmiştir. Doktorun nezaketi konusunda SSK Hastanesi’nde %67.8, Sağlık
Bakanlığı Hastanesi’nde %86.3, Tıp Fakültesi Hastanesi’nde %86.9 memnuniyet
bulunmuştur. Araştırma kapsamına alınan sağlık kuruluşlarındaki kalite göstergeleri
ve memnuniyet düzeyleri incelendiğinde; hasta yakınlarının genel memnuniyet
oranları SSK Hastanesi’nde %64.4, Sağlık Bakanlığı Hastanesi’nde %71.2, Tıp
Fakültesi Hastanesi’nde %71.8’dir. 







Sonuç:
Araştırmada saptanan birçok yetersiz kalite göstergesine rağmen başvuranların
çoğunluğu kendilerine sunulan hizmetlerde genelde memnun kaldıklarını
söylemektedirler. Yurtiçi ve yurtdışında yapılmış benzer çalışmalarda da bu
saptama desteklenmektedir. Saptamanın sağlık hizmetlerinin geliştirilmesinde
olumlu bir faktör olabilmesi için var olan eksikliklerin ve yetersiz kalite
göstergelerinin giderilmesi biçiminde değerlendirilmesi gerekmektedir. Takip
eden yıllarda, ülkemizde sağlık hizmetlerinden genel memnuniyet oranlarına
bakıldığında 2003 yılında Türkiye genelinde bu oran %39.5’dir ve yıllar
itibariyle artarak 2016 yılında %75.4’e yükselmiştir.

Kaynakça

  • 1. Aday LA, Andersen R, Fleming GV. Realized Access: Selected Subjective Indicators-Satisfaction With Medical Care, In Health Care in the US, Equitable for Whom?. Baverley Hills, CA. Sage Press; 1980. p.141-184.
  • 2. Bahar M. Ayaktan Tedavi Ünitelerinde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamaları, 1. Basamak Sağlık Hizmetlerinde Veri/Bilgi Odaklı Kaliteli Hizmet Sunumu Sempozyumu (Tebliğ). TOBB; 1995.
  • 3. Hashimata M. Health Cervices in Japan, Comparative Health Systems, Descriptive Analyses of Fourteen National Health Systems(Edited by Raffel M). University Park, Pennsylvania. Pennsylvania State University Press; 1980.12. p.335.
  • 4. Iglehard J. Health Policy Report: Japan’s Medical Care System, N. Engl. J. Med 1988;807;319.
  • 5. İkegami N. Japanese Health Care: Low Cost Through Regulated Fees, Health Affair. 1991;87;10.
  • 6. İkegami N. The Economics of Health Care in Japan. Science 1992;614;258.
  • 7. Morgil O. TOBB’nin Sağlık Sektöründe TKY’ne Bakışı, 1. Basamak Sağlık Hizmetlerinde Veri/Bilgi Odaklı Kaliteli Hizmet Sunumu Sempozyumu (Tebliğ). TOBB;1995.
  • 8. Özsarı H. Sağlık Yönetimi Hizmetlerinde Değişen Anlayış ve Politikalar Sempozyumu. Ankara, 11-12 Kasım. 1994.
  • 9. Ware JE Jr, Snyder MK, Wright WR, Davies AR. Defining and Measuring Patient Satisfaction with Medical Care, Evaluation and Program Planning. 1983;247;6.
  • 10. Kurata JH, Watanabe Y, McBride C, Kawai K, Andersen R. A Comprehensive Study of Patient Satisfaction with Health Care in Japan and United States, Social Science and Medicine. Vol: 39. No:8.1994.p.1069-1076.
  • 11. Dawson-Saunders B, Trapp RG. Basic and Clinical Biostatistics, A Lange Medical Book. 1994.
  • 12. Hayran M, Özdemir O. Bilgisayar İstatistik ve Tıp. Hekimler Yayın Birliği, Medikal Araştırma Birliği. Ankara;1995.
  • 13. TÜİK Yaşam Memnuniyet Araştırması. 2016.
  • 14. Bulletin of World Health Organization. 2009.87.p.271-278.
  • 15. Avrupa Komisyonu, Social Climate Report 2011,2012,2013,2014.
  • 16. TÜİK Yaşam Memnuniyet Araştırması. 2014.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilek Öztaş

Mehmet Ali Bumin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Mart 2018
Gönderilme Tarihi 15 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

AMA Öztaş D, Bumin MA. Ankara’da Üç Çocuk Hastanesinde Polikliniklere Başvuran Hastaların Memnuniyet Durumlarının Değerlendirilmesi: Geçmişten Günümüze Değişenler. Sakarya Tıp Dergisi. Mart 2018;8(1):90-98. doi:10.31832/smj.395225

30703

SMJ'de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı kapsamında lisanslanır