Objective: The aim of our study was to investigate the perceived stress level and emotional eating behaviors of sports college students during the COVID-19 pandemic.
Materials and Methods: This study was conducted on 122 volunteer students studying at the Faculty of Sports Sciences of Bolu Abant Izzet Baysal University. The data was collected online through the socio-demographic data form, the Perceived Stress Scale, and the Emotional Eating Scale.
Results: The perceived stress scale score average of the students was 28.93±7.54, with 37.7% (n=46) having a low stress level, 58.2% (n=71) having a moderate stress level and 4.1% (n=5) having a high stress level. There was no significant difference between the groups in terms of emotional eating behavior scores (p=0,132). Both perceived stress level scores (P=0.044) and emotional eating behavior scores (p=0.001) of female students were significantly higher compared to male students. Both perceived stress scale scores (p=0.002) and emotional eating behavior scores (p=0.029) of the students with BMI<25 were statistically higher compared to the students with BMI> 25.
Conclusion: COVID-19 pandemic had a number of negative effects on students' stress levels and emotional eating behaviors. It is thought that quarantine measures that is applied to prevent transmission and spread of the disease, concerns about the disease and school education may contribute to these negative effects. During COVID-19 pandemic it is important to keep the immune system strong by preventing mood changes and related emotional eating behavior.
COVID-19 Perceived stress Emotional eating Quarantina Circadian rhythm
Authors would like to thank Dr. Oya Kalaycıoğlu, Department of Biostatistics and Medical Informatics, Faculty of Medicine, Bolu Abant Izzet Baysal University for her contributions.
Amaç: Çalışmamızın amacı, COVİD-19 pandemi sürecinde spor koleji öğrencilerinin algılanan stres düzeyi ve duygusal yeme davranışlarının araştırılmasıdır.
Gereç ve Yöntemler: Çalışma, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören 122 gönüllü öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Veriler, sosyo-demografik veri formu, Algılanan Stres Ölçeği ve Duygusal Yeme Ölçeği aracılığıyla online olarak toplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin algılanan stres ölçeği puan ortalamaları 28,93±7,54 idi ve %37,7’si (n=46) düşük stres düzeyine, %58,2’si (n=71) orta stres düzeyine ve %4,1’i (n=5) yüksek stres düzeyine sahipti. Algılanan stres düzeyi kategorisine göre duygusal yeme davranış puanlarının karşılaştırılmasında, gruplar arasında anlamlı bir fark yoktu (p=0,132). Kız öğrencilerin hem algılanan stres düzeyi puanları (P=0,044) hem de duygusal yeme davranış puanları (P=0,001) erkek öğrencilere kıyasla anlamlı şekilde yüksek bulundu. BKİ (Beden Kitle İndeksi) 25’ten küçük öğrencilerin hem algılanan stres ölçeği puanları (p=0,002) hem de duygusal yeme ölçeği puanları (p=0,029) BKİ 25’ten büyük öğrencilere kıyasla istatistiksel olarak anlamlı bulundu.
Sonuç: COVİD-19 pandemi süreci, öğrencilerin stres düzeyleri ve duygusal yeme davranışları üzerine birtakım olumsuz etkilere neden olmuştur. Hastalığın bulaşması ve yayılmasını önlemek için uygulanan karantina tedbirlerinin, hastalık ve eğitim-öğretim süreci ile ilgili endişelerin bu olumsuzluklara katkısının olabileceği düşünülmektedir. COVİD-19 pandemi sürecinde, değişen duygu durumu ve buna bağlı oluşabilecek duygusal yeme davranışının önüne geçerek bağışıklık sistemini güçlü tutmak büyük önem arz etmektedir.
COVID-19 Algılanan stres Duygusal yeme Karantina Sirkadiyen ritm
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 2 |
SMJ'de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı kapsamında lisanslanır