Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination of Learning Needs of Patients Undergoing Total Knee Replacement Surgery at Discharge

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 4, 354 - 367, 31.12.2024

Öz

Introduction: This study was planned to determine the learning needs of patients who underwent total knee replacement (TKR) surgery at discharge. Materials and Methods: The research sample consisted of 60 patients aged 18 and over who had undergone total knee replacement surgery in the orthopedic service of a Training and Research Hospital and agreed to participate in the study. Patients were interviewed in the postoperative period using the Personal Data Form and the Patient Learning Needs Scale (PLNS). Results: The average age of the patients who underwent surgery was 65.03±6.88 and the average BMI was 29.58±3.52. While the average length of hospital stay (days) was 5.30±1.69, 78.3% were women and 88.3% underwent spinal anesthesia. All patients and caregivers received discharge training on home care. The patient PLNS score is 168.90±32.34.It was observed that the highest importance level score among the patients’ scale subgroups was treatment and complications. Conclusions: The learning needs of the patients were found to be moderately important. It was determined that the importance levels of patient education needs were higher for those with spinal anesthesia, those with primary school education or higher, those who were single, and those whose income was less than their expenses. It was observed that the importance levels of the feelings about the situation and treatment complications subdimensions of the PLNS were higher in those who had not had surgery before than in those who had surgery.

Kaynakça

  • Tuncay İ, Erdem AC. Ne zaman tibial osteotomi, ne zaman unikondiler artroplasti?. TOTBİD Dergisi. 2020; 19: 445–448.
  • Arslantaş M, Kayalı C, Reisoğlu A, Ağuş H. Gonartroz Olgularında Total Diz Artroplastisi Sonuçlarımız. İzmir Tepecik Hast Derg. 2005; 15(2):99-103.
  • Kaya O, Taş NP, Batur ÖC ve Gönder N. Osteoartritli Hastalarda Total Diz Protezi Ameliyat Endikasyonu Belirlenirken Radyolojik ve Fonksiyonel Sonuçların Korelasyonu. Fırat Tıp Dergisi/Firat Med J. 2023; 28(3): 237-240.
  • Bölükbaş N, Birlikbaş S. ERAS rehberleri cerrahi sonrası hızlandırılmış iyileşme protokolleri. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi. 2019; 2(3):194-205.
  • Kaya Ç, Bilik Ö. Total Diz Protezi Ameliyatı Planlanan Bireylere Neden Danışmanlık Verilmeli? Hemşirelik Bilimi Dergisi. 2020; 3(1):25-30.
  • Bubela N, Galloway S, McCay E, McKibbon A, Nagle L, Pringle D, et al The Patient Learning Needs Scale: reliability and validity. J Adv Nurs. 1990 Oct; 15(10):1181-7. Doi: 10.1111/j.1365-2648.1990.tb01711.x. PMID: 2258526.
  • Çatal E, Dicle A. Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği'nin Türkiye'de geçerlik ve güvenirlik çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 2008; 1(1), 19-32.
  • Dursun HB, Yılmaz E. Batın Cerrahisi Yapılan Hastaların Öğrenim Gereksinimleri. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2015; 2(3): 65-70.
  • Yıldız T, Önler E, Baskan B, Koluacık B, Malak A, Özdemir A, et al. Cerrahi Birimlerde Yatan Hastaların Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyinin Belirlenmesi. International Journal of Basic and Clinical Medicine. January 2016;2(3):123-130.
  • Kandemir Türe A, Şahin B. Postoperatif Yatış Süresinin Belirleyicileri. USAYSAD. 2021; December .7(3): 665-679.
  • Özdelikara A, Tan M, Polat H. Hasta Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2013; 21(1): 1-8.
  • Çetinkaya F, Aşiret GD. Dahili ve Cerrahi Kliniklerindeki Hastaların Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2017; 10(2): 93-99.
  • Gök F, Faydalı S. Cerrahi Hastalarının Öğrenim Gereksinimleri ve Etkileyen Faktörler. TOGÜ Sağlık Bilimleri Dergisi. 2023; 3(1):1-14.
  • Doğan MD, Çadırlı Ş, Paçaçı M, Arslan Y. Kronik hastalığı olan bireylerin bakıma ilişkin değerlendirmeleri ve öğrenim gereksinimleri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi. 2019; 1(6): 22-28.
  • Uzun Ö, Demirkıran G. Koroner Arter Bypass Greft Ameliyatı Geçiren Hastaların Taburculuk Sonrası Öğrenim Gereksinimleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2012; 28(1): 1-12.
  • Eskicioğlu M, Ünal E, Özdemir A. Böbrek Hastalarının Klinikte Yattığı Sürede Öğrenim Gereksinimlerinin Tespiti. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2019; 45(2): 205-210.
  • Ünsal A. Hemşireliğin Dört Temel Kavramı: İnsan, Çevre, Sağlık&Hastalık, Hemşirelik. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017; 1(1): 11-28.
  • Erbaş N. Sağlık Hizmetlerinde Önemli İki Kavram: Hasta Eğitimi ve Hemşirelik Süreci. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi. 2018; 27(5): 358-364.

Total Diz Protezi Ameliyatı Geçiren Hastaların Taburculuktaki Öğrenme Gereksinimlerinin Belirlenmesi

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 4, 354 - 367, 31.12.2024

Öz

Amaç: Total diz protezi (TDP) ameliyatı taburculuğu sonrası hastaneye sürekli yatışlar ve buna bağlı enfeksiyon gibi olumsuzlukların önlenebilmesi için verilecek taburculuk eğitiminin hastanın gereksinimlerini karşılaması gerekmektedir. Bu bağlamda bu çalışma TDP ameliyatı geçiren hastaların taburculuktaki öğrenme gereksinimlerinin belirlenmesi amacıyla planlandı.
Gereç ve Yöntemler: Araştırma örneklemini bir Eğitim ve Araştırma Hastanesi ortopedi servisinde 18 yaş ve üzeri total diz protezi ameliyatı geçirmiş hastalardan çalışmayı katılmayı kabul eden 60 hasta oluşturdu. Ameliyat sonrası dönemde hastalar ile Kişisel Veri Formu ve Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği (HÖGÖ) kullanılarak görüşüldü.
Bulgular: Ameliyat olan hastaların ortalama yaşları 65,03±6,88 olup Beden Kitle İndeksi (BKİ) ortalaması 29,58±3,52 dir. Hastanede yatış süre (gün) ortalaması 5,30±1,69 iken %78,3’ü kadın, %88,3’üne spinal anestezi uygulanmıştı. Hastaların ve bakım verenlerin hepsi evde bakıma yönelik taburculuk eğitimi almıştı. Hasta öğrenim gereksinimleri (HÖG) ölçek skoru 168,90±32,34 tür. Hastaların ölçek alt gruplarından en yüksek önemlilik düzeyi puanının tedavi ve komplikasyonlar olduğu görüldü.
Sonuç: HÖG’ nin orta derecede önemli olduğu saptandı. Spinal anestezi olanların ilkokul ve üstü eğitim durumu olup bekâr olanlar ile geliri giderinden az olanların HÖG önemlilik düzeyleri daha yüksek olduğu saptandı. Daha önce ameliyat olmayanların HÖG ölçeğinin duruma ilişkin duygular ve tedavi komplikasyonlar alt boyutlarından ameliyat olanlara göre önemlilik düzeyleri daha yüksek olduğu görüldü. TDP ameliyatı olan grup genellikle ileri yaş grubunda olduğundan hemşirelerin ileri yaş grubuna yönelik vücut sistematiğine hâkim olması bakım verirken ve hasta ile iletişime geçerken oldukça önemlidir.

Kaynakça

  • Tuncay İ, Erdem AC. Ne zaman tibial osteotomi, ne zaman unikondiler artroplasti?. TOTBİD Dergisi. 2020; 19: 445–448.
  • Arslantaş M, Kayalı C, Reisoğlu A, Ağuş H. Gonartroz Olgularında Total Diz Artroplastisi Sonuçlarımız. İzmir Tepecik Hast Derg. 2005; 15(2):99-103.
  • Kaya O, Taş NP, Batur ÖC ve Gönder N. Osteoartritli Hastalarda Total Diz Protezi Ameliyat Endikasyonu Belirlenirken Radyolojik ve Fonksiyonel Sonuçların Korelasyonu. Fırat Tıp Dergisi/Firat Med J. 2023; 28(3): 237-240.
  • Bölükbaş N, Birlikbaş S. ERAS rehberleri cerrahi sonrası hızlandırılmış iyileşme protokolleri. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi. 2019; 2(3):194-205.
  • Kaya Ç, Bilik Ö. Total Diz Protezi Ameliyatı Planlanan Bireylere Neden Danışmanlık Verilmeli? Hemşirelik Bilimi Dergisi. 2020; 3(1):25-30.
  • Bubela N, Galloway S, McCay E, McKibbon A, Nagle L, Pringle D, et al The Patient Learning Needs Scale: reliability and validity. J Adv Nurs. 1990 Oct; 15(10):1181-7. Doi: 10.1111/j.1365-2648.1990.tb01711.x. PMID: 2258526.
  • Çatal E, Dicle A. Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği'nin Türkiye'de geçerlik ve güvenirlik çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 2008; 1(1), 19-32.
  • Dursun HB, Yılmaz E. Batın Cerrahisi Yapılan Hastaların Öğrenim Gereksinimleri. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2015; 2(3): 65-70.
  • Yıldız T, Önler E, Baskan B, Koluacık B, Malak A, Özdemir A, et al. Cerrahi Birimlerde Yatan Hastaların Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyinin Belirlenmesi. International Journal of Basic and Clinical Medicine. January 2016;2(3):123-130.
  • Kandemir Türe A, Şahin B. Postoperatif Yatış Süresinin Belirleyicileri. USAYSAD. 2021; December .7(3): 665-679.
  • Özdelikara A, Tan M, Polat H. Hasta Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2013; 21(1): 1-8.
  • Çetinkaya F, Aşiret GD. Dahili ve Cerrahi Kliniklerindeki Hastaların Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2017; 10(2): 93-99.
  • Gök F, Faydalı S. Cerrahi Hastalarının Öğrenim Gereksinimleri ve Etkileyen Faktörler. TOGÜ Sağlık Bilimleri Dergisi. 2023; 3(1):1-14.
  • Doğan MD, Çadırlı Ş, Paçaçı M, Arslan Y. Kronik hastalığı olan bireylerin bakıma ilişkin değerlendirmeleri ve öğrenim gereksinimleri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi. 2019; 1(6): 22-28.
  • Uzun Ö, Demirkıran G. Koroner Arter Bypass Greft Ameliyatı Geçiren Hastaların Taburculuk Sonrası Öğrenim Gereksinimleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2012; 28(1): 1-12.
  • Eskicioğlu M, Ünal E, Özdemir A. Böbrek Hastalarının Klinikte Yattığı Sürede Öğrenim Gereksinimlerinin Tespiti. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2019; 45(2): 205-210.
  • Ünsal A. Hemşireliğin Dört Temel Kavramı: İnsan, Çevre, Sağlık&Hastalık, Hemşirelik. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017; 1(1): 11-28.
  • Erbaş N. Sağlık Hizmetlerinde Önemli İki Kavram: Hasta Eğitimi ve Hemşirelik Süreci. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi. 2018; 27(5): 358-364.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Cerrahi (Diğer), Ortopedi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Emel Ceyhan 0000-0002-1859-5933

Hande Cengiz Açıl 0000-0003-1351-4185

Erken Görünüm Tarihi 18 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 5 Ekim 2024
Kabul Tarihi 21 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 4

Kaynak Göster

AMA Ceyhan E, Cengiz Açıl H. Determination of Learning Needs of Patients Undergoing Total Knee Replacement Surgery at Discharge. Sakarya Tıp Dergisi. Aralık 2024;14(4):354-367.

30703

SMJ'de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı kapsamında lisanslanır