Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MEASURING EMPLOYEES' PERCEPTIONS OF INNOVATION PERFORMANCE: A STUDY ON ACCOMMODATION EMPLOYEES

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 3, 130 - 143
https://doi.org/10.38004/sobad.1776406

Öz

This study was conducted to measure the perceptions of accommodation employees regarding innovation performance. Primary data collected within the scope of the study was analyzed and interpreted to determine whether the innovation performance variable differed based on demographic characteristics. The research population consisted of employees of 4- and 5-star accommodation establishments in Antalya within the framework of an uncertain universe. In this context, data were collected from 405 participants via a survey using measurement tools whose validity and reliability have been tested in various studies in the literature.
The study found that participants' perception of innovation performance averaged 3.63, an above-average level. Demographic analysis revealed that participants' perception of innovation performance did not differ based on age, gender, education level, or length of service, but did differ based on marital status and position.

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Avrupa Komisyonu (2005). Third community innovation survey (CIS 3).(Erişim tarihi:12.02.2023).http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/microdata/cis.
  • Baregheh, A., Rowley, J. ve Sambrook, A. (2009). Towards a multidisciplinary definition of innovation. Management Decision, 47(8), 1323-1339.
  • Boer, H. ve During, W.E. (2001). Innovation, what innovation? A comparison between product, process and organizational innovation. International Journal Technology Management, 22(1/2/3), 83–107.
  • Damanpour, F. (1996). Organizational complexity and innovation: Developing and testing multiple contingency models. Management Science, 42(5), 693-716.
  • Dinçer, Ö. ve Fidan, Y. (2003). İşletme yönetimine giriş.(Ekonomik Baskı), İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Erdem, B., Gökdeniz, A. ve Met, Ö. (2011). Yenilikçilik ve işletme performansı ilişkisi: Antalya'da etkinlik gösteren 5 yıldızlı otel işletmeleri örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26 (2), 77-112.
  • Hagedoorn, J. ve Cloodt, M. (2003). Measuring innovative performance: Is there an advantage in using multiple indicators? MERIT, Faculty of Economics and Business Administration, University of Maastricht, Research Policy, 32, 1365–1379.
  • Kayhan, T. (2005). Girişimcilik iklimi ve yenilik performansına etkileri. Yüksek lisans tezi, Gebze İleri Teknoloji Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gebze.
  • McAdam, R., Reid, R.S, ve Gibson, D. (2004). Innovation and organisational size in ırish smes: An empirical study. International Journal of Innovation Management, 8(2), 147–165.
  • Mische, M. (2001). Strategic renewal: Becoming a high-performance organization, Los Angeles, California: Prentice Hall.
  • OECD/Eurostat, (2005a). Oslo kılavuzu: Yenilik verilerinin toplanması ve yorumlanması için ilkeler, (3.Baskı), OECD ve Eurostat Ortak Yayını: TÜBİTAK.
  • Orfila-Sintes, F. ve Mattsson, J. (2009). Innovation behavior in the hotel industry. Omega, 37, 380-394. Öztürk, D.G. (2018). Yenilik performansının demografik özellikler açısından incelenmesi. IV. Uluslararası Kafkasya-Orta Asya Dış Ticaret ve Lojistik Kongresi, 1051-1059.
  • Schumpeter, J.A. (1997). Theory of economic development: An inquiry into entrepreneurial profit, capital, credit, interest and the business cycle. Berlin: Duncker & Humblot.
  • Sofiyabadi, J., Valmohammadi, C. ve Ghadam, A.S. (2022). Impact of knowledge management practices on innovation performance. IEEE Transactions On Engineering Management, 69(6), 3225-3239.
  • Souto, J.E. (2015). Business model innovation and business concept innovation as the context of incremental innovation and radical innovation. Tourism Management, 51, 1-47.
  • Tekin, Y. ve Durna, U. (2012). Otel işletmelerinde yenilik yönetimi uygulamaları Alanya’da beş ve dört yıldızlı otel işletmelerinde bir araştırma. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 4 (3), 93-110.
  • Tidd, J., Bessant, J., ve Pavitt, K. (2005). Managing innovation: Integrating technological, market and organizational change. West Sussex: John Wiley & Sons Ltd.
  • Trott, P. (2005). Innovation management and new product development,(Third Ed.), England: Prentice Hall.
  • Uğurlu, Ö.Y, Çolakoğlu, E. ve Öztosun, E. (2019). Stratejik çevikliğin firma performansına etkisi: Üretim işletmelerinde bir araştırma, İş ve İnsan Dergisi, 6(1), 93-106.
  • Uzkurt, C. (2008). Yenilik yönetimi ve yenilikçi örgüt kültürü. İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Uzkurt, C. (2017). Yenilik (inovasyon) yönetimi ve yenilikçi örgüt kültürü: Kültürel, yönetimsel ve makro yaklaşım. (2.Baskı), İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2011). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.

ÇALIŞANLARIN YENİLİK PERFORMANSI ALGILARININ ÖLÇÜLMESİ: KONAKLAMA İŞLETMELERİ ÇALIŞANLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 3, 130 - 143
https://doi.org/10.38004/sobad.1776406

Öz

Bu araştırma konaklama işletmeleri çalışanlarının yenilik performansına yönelik algılarının ölçülmesi olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında demografik özellikler açısından yenilik performansı değişkeninin faklılık gösterip göstermediğinin tespiti için toplanan birincil veriler analiz edilerek bulgular elde edilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırmanın evreni, belirsiz evren çerçevesinde Antalya’daki 4 ve 5 yıldızlı konaklama işletmeleri çalışanlarından oluşmaktadır. Bu bağlamda, anket yoluyla 405 katılımcıdan, literatürde geçerliliği ve güvenirliği farklı çalışmalarda sınanmış ölçüm araçlarının soruları kullanılarak veri toplanmıştır.
Araştırma sonucunda, katılımcıların yenilik performansı algısı ortalaması 3,63 ile orta üstü düzey seviyesinde çıkmıştır. Demografik özellikler açısından yapılan analiz sonucunda, katılımcıların yenilik performansı algısının yaş, cinsiyet, eğitim durumu ve işletmede çalıştığı süre açısından farklılık göstermediği; medeni durum ve çalıştığı pozisyon açısından farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Avrupa Komisyonu (2005). Third community innovation survey (CIS 3).(Erişim tarihi:12.02.2023).http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/microdata/cis.
  • Baregheh, A., Rowley, J. ve Sambrook, A. (2009). Towards a multidisciplinary definition of innovation. Management Decision, 47(8), 1323-1339.
  • Boer, H. ve During, W.E. (2001). Innovation, what innovation? A comparison between product, process and organizational innovation. International Journal Technology Management, 22(1/2/3), 83–107.
  • Damanpour, F. (1996). Organizational complexity and innovation: Developing and testing multiple contingency models. Management Science, 42(5), 693-716.
  • Dinçer, Ö. ve Fidan, Y. (2003). İşletme yönetimine giriş.(Ekonomik Baskı), İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Erdem, B., Gökdeniz, A. ve Met, Ö. (2011). Yenilikçilik ve işletme performansı ilişkisi: Antalya'da etkinlik gösteren 5 yıldızlı otel işletmeleri örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26 (2), 77-112.
  • Hagedoorn, J. ve Cloodt, M. (2003). Measuring innovative performance: Is there an advantage in using multiple indicators? MERIT, Faculty of Economics and Business Administration, University of Maastricht, Research Policy, 32, 1365–1379.
  • Kayhan, T. (2005). Girişimcilik iklimi ve yenilik performansına etkileri. Yüksek lisans tezi, Gebze İleri Teknoloji Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gebze.
  • McAdam, R., Reid, R.S, ve Gibson, D. (2004). Innovation and organisational size in ırish smes: An empirical study. International Journal of Innovation Management, 8(2), 147–165.
  • Mische, M. (2001). Strategic renewal: Becoming a high-performance organization, Los Angeles, California: Prentice Hall.
  • OECD/Eurostat, (2005a). Oslo kılavuzu: Yenilik verilerinin toplanması ve yorumlanması için ilkeler, (3.Baskı), OECD ve Eurostat Ortak Yayını: TÜBİTAK.
  • Orfila-Sintes, F. ve Mattsson, J. (2009). Innovation behavior in the hotel industry. Omega, 37, 380-394. Öztürk, D.G. (2018). Yenilik performansının demografik özellikler açısından incelenmesi. IV. Uluslararası Kafkasya-Orta Asya Dış Ticaret ve Lojistik Kongresi, 1051-1059.
  • Schumpeter, J.A. (1997). Theory of economic development: An inquiry into entrepreneurial profit, capital, credit, interest and the business cycle. Berlin: Duncker & Humblot.
  • Sofiyabadi, J., Valmohammadi, C. ve Ghadam, A.S. (2022). Impact of knowledge management practices on innovation performance. IEEE Transactions On Engineering Management, 69(6), 3225-3239.
  • Souto, J.E. (2015). Business model innovation and business concept innovation as the context of incremental innovation and radical innovation. Tourism Management, 51, 1-47.
  • Tekin, Y. ve Durna, U. (2012). Otel işletmelerinde yenilik yönetimi uygulamaları Alanya’da beş ve dört yıldızlı otel işletmelerinde bir araştırma. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 4 (3), 93-110.
  • Tidd, J., Bessant, J., ve Pavitt, K. (2005). Managing innovation: Integrating technological, market and organizational change. West Sussex: John Wiley & Sons Ltd.
  • Trott, P. (2005). Innovation management and new product development,(Third Ed.), England: Prentice Hall.
  • Uğurlu, Ö.Y, Çolakoğlu, E. ve Öztosun, E. (2019). Stratejik çevikliğin firma performansına etkisi: Üretim işletmelerinde bir araştırma, İş ve İnsan Dergisi, 6(1), 93-106.
  • Uzkurt, C. (2008). Yenilik yönetimi ve yenilikçi örgüt kültürü. İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Uzkurt, C. (2017). Yenilik (inovasyon) yönetimi ve yenilikçi örgüt kültürü: Kültürel, yönetimsel ve makro yaklaşım. (2.Baskı), İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2011). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 3, 130 - 143
https://doi.org/10.38004/sobad.1776406

Öz

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Avrupa Komisyonu (2005). Third community innovation survey (CIS 3).(Erişim tarihi:12.02.2023).http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/microdata/cis.
  • Baregheh, A., Rowley, J. ve Sambrook, A. (2009). Towards a multidisciplinary definition of innovation. Management Decision, 47(8), 1323-1339.
  • Boer, H. ve During, W.E. (2001). Innovation, what innovation? A comparison between product, process and organizational innovation. International Journal Technology Management, 22(1/2/3), 83–107.
  • Damanpour, F. (1996). Organizational complexity and innovation: Developing and testing multiple contingency models. Management Science, 42(5), 693-716.
  • Dinçer, Ö. ve Fidan, Y. (2003). İşletme yönetimine giriş.(Ekonomik Baskı), İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Erdem, B., Gökdeniz, A. ve Met, Ö. (2011). Yenilikçilik ve işletme performansı ilişkisi: Antalya'da etkinlik gösteren 5 yıldızlı otel işletmeleri örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26 (2), 77-112.
  • Hagedoorn, J. ve Cloodt, M. (2003). Measuring innovative performance: Is there an advantage in using multiple indicators? MERIT, Faculty of Economics and Business Administration, University of Maastricht, Research Policy, 32, 1365–1379.
  • Kayhan, T. (2005). Girişimcilik iklimi ve yenilik performansına etkileri. Yüksek lisans tezi, Gebze İleri Teknoloji Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gebze.
  • McAdam, R., Reid, R.S, ve Gibson, D. (2004). Innovation and organisational size in ırish smes: An empirical study. International Journal of Innovation Management, 8(2), 147–165.
  • Mische, M. (2001). Strategic renewal: Becoming a high-performance organization, Los Angeles, California: Prentice Hall.
  • OECD/Eurostat, (2005a). Oslo kılavuzu: Yenilik verilerinin toplanması ve yorumlanması için ilkeler, (3.Baskı), OECD ve Eurostat Ortak Yayını: TÜBİTAK.
  • Orfila-Sintes, F. ve Mattsson, J. (2009). Innovation behavior in the hotel industry. Omega, 37, 380-394. Öztürk, D.G. (2018). Yenilik performansının demografik özellikler açısından incelenmesi. IV. Uluslararası Kafkasya-Orta Asya Dış Ticaret ve Lojistik Kongresi, 1051-1059.
  • Schumpeter, J.A. (1997). Theory of economic development: An inquiry into entrepreneurial profit, capital, credit, interest and the business cycle. Berlin: Duncker & Humblot.
  • Sofiyabadi, J., Valmohammadi, C. ve Ghadam, A.S. (2022). Impact of knowledge management practices on innovation performance. IEEE Transactions On Engineering Management, 69(6), 3225-3239.
  • Souto, J.E. (2015). Business model innovation and business concept innovation as the context of incremental innovation and radical innovation. Tourism Management, 51, 1-47.
  • Tekin, Y. ve Durna, U. (2012). Otel işletmelerinde yenilik yönetimi uygulamaları Alanya’da beş ve dört yıldızlı otel işletmelerinde bir araştırma. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 4 (3), 93-110.
  • Tidd, J., Bessant, J., ve Pavitt, K. (2005). Managing innovation: Integrating technological, market and organizational change. West Sussex: John Wiley & Sons Ltd.
  • Trott, P. (2005). Innovation management and new product development,(Third Ed.), England: Prentice Hall.
  • Uğurlu, Ö.Y, Çolakoğlu, E. ve Öztosun, E. (2019). Stratejik çevikliğin firma performansına etkisi: Üretim işletmelerinde bir araştırma, İş ve İnsan Dergisi, 6(1), 93-106.
  • Uzkurt, C. (2008). Yenilik yönetimi ve yenilikçi örgüt kültürü. İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Uzkurt, C. (2017). Yenilik (inovasyon) yönetimi ve yenilikçi örgüt kültürü: Kültürel, yönetimsel ve makro yaklaşım. (2.Baskı), İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2011). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Adil Karasu 0000-0002-3462-2735

Neşe Yıldız 0000-0002-4247-8163

Erken Görünüm Tarihi 30 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 6 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 2 Eylül 2025
Kabul Tarihi 23 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Karasu, A., & Yıldız, N. (2025). ÇALIŞANLARIN YENİLİK PERFORMANSI ALGILARININ ÖLÇÜLMESİ: KONAKLAMA İŞLETMELERİ ÇALIŞANLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 8(3), 130-143. https://doi.org/10.38004/sobad.1776406

The Journal of Social Sciences Academy
     Sosyal Bilimler Akademi Dergisi
(SOBAD)