Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN VE YÖNETİCİLERİN ETİK VE ETİK DIŞI DAVRANIŞLARININ BASINA YANSIMALARI

Yıl 2015, Sayı: 34, 95 - 110, 01.06.2015

Öz

Bu çalışmanın amacı, kamu okullarında görevli
öğretmen ve yöneticilerin son beş yılda medyaya yansıyan etik ve etik dışı
davranışlarını belirlemektir. Araştırmanın evrenini kitle iletişim
araçlarındaki gazeteler oluşturmaktadır. Araştırma evrenini temsil edebilecek
ulusal basının merkez, muhafazakâr ve sol eğilimli gazetelerinden Milliyet,
Zaman ve Cumhuriyet gazetelerinde Ocak 2008-şubat 2013 yılları arasında yer
alan haberler taranmıştır. Nitel araştırma deseninde olan bu araştırmada
doküman analizi tekniği kullanılmış, elde edilen veriler Nvivo 10 programında
betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmanın verileri, öğretmen ve
yöneticilerin “etik” ve “etik dışı davranışları” olmak üzere iki ana tema
altında çözümlenmiştir. Araştırma verilerine göre öğretmen ve yöneticilere ilişkin
basına yansıyan etik ve etik dışı haberlerin büyük çoğunluğunu etik dışı
davranışları içermektedir. Etik dışı haberler, öğrenciye karşı taciz ile
fiziksel ve psikolojik şiddet haberlerine yoğunlaşmaktadır. Etik davranışların
sayısı oldukça azdır. Bunların arasında en çok öne çıkan haberler, öğretmen ve
yöneticilerin okulların olanaklarını iyileştirmede gösterdikleri üstün gayret
ve başarılar ile ilgilidir.


Kaynakça

  • Akbaba-Altun, A. S. & Kirkit, G. (2005). Okul yöneticilerinin basındaki imajı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 41, 24-46.
  • Aydın, İ. (2006). Eğitim ve öğretimde etik. Ankara: Pegem A.
  • Aydın, İ. (2010). Yönetsel, Mesleki ve Örgütsel Etik. (4. Basım). Ankara: Pegem A.
  • Baş, T. ve Akturan, U. (2008). Nitel araştirma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Betweli, O. (2013) The nature of teacher professional misconduct in Tanzanian public primary schools: The case of Sumbawanga municipal and rural districts. International Journal of Education. 5 (1), 81-93.
  • CNFPT, (2009), Ethique et Service Public, Delegation Premiere Couronne Centre de Resource Documentaires.
  • Erdoğan, Ç. (2012). İlköğretim okul müdürlerinin davranışlarının etik ilkelere uygunluğu. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20 (2), 503-718.
  • Ergun, T. (2004), Kamu yönetimi. Ankara: TODAİE.
  • Gökçe, O ve Örseli, E. (2011). Kamu Yönetiminde Etik ve Etik Dışı Davranış Algısı. İş Ahlakı Dergisi, Cilt 4(7): 47-63.
  • Gözütok, F.D. (1999). Öğretmenlerin etik davranışlari. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 32 (1-2), 83-99.
  • Kernaghan, K. (1991). Promoting public service ethics: the codification option. In R.A. Chapman. Eds.), Ethics in Public Service. United Kingdom: Edinburgh University.
  • Kamu Görevlileri Etik Rehberi (2002). [10.15.2013 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/jsp/duyuru/upload/KamuGorevlileriEtikRehberi.pdf sitesinden alınmıştır.
  • Kirkit, G. (2004). Eğitim yöneticilerinin basındaki görünümü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu, Türkiye.
  • Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An Introduction to Its Methodology (2.Edition) Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Kuçuradi, İ. (2001). Açılış konuşması. 1. Uluslar Arası Etik Kongresi Kitabı, Ankara: ODTÜ Felsefe Bölümü.
  • Pelit, E. & Güçer, E. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğiyle ilgili etik olmayan davranışlara ve öğretmenleri etik dışı davranışa yönelten faktörlere ilişkin algılamaları, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 95-119.
  • Mahmutoğlu A. (2009). Etik ve ahlak; benzerlikler, farklılıklar ve ilişkiler. Türk İdare Dergisi, 81, 463-464.
  • Miles, M. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA:Sage.
  • Özdemir, M. (2008). Kamu yönetiminde etik. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (7), 179-195. Thompson, D. F. (1992). Paradoxes of government ethics. Public Administration Review, 52 (3), 254-259.
  • Usta, A. (2011).Kuramdan Uygulamaya Kamu Yönetiminde Etik ve Ahlak. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 1(2):39-50
  • Yılmaz, K. & Altınkurt, Y. (2009). Öğretmen adaylarının mesleki etik dışı davranışlar ile ilgili görüşleri, İş Ahlakı Dergisi, 2 (4), 71-88.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Yıl 2015, Sayı: 34, 95 - 110, 01.06.2015

Öz

Kaynakça

  • Akbaba-Altun, A. S. & Kirkit, G. (2005). Okul yöneticilerinin basındaki imajı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 41, 24-46.
  • Aydın, İ. (2006). Eğitim ve öğretimde etik. Ankara: Pegem A.
  • Aydın, İ. (2010). Yönetsel, Mesleki ve Örgütsel Etik. (4. Basım). Ankara: Pegem A.
  • Baş, T. ve Akturan, U. (2008). Nitel araştirma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Betweli, O. (2013) The nature of teacher professional misconduct in Tanzanian public primary schools: The case of Sumbawanga municipal and rural districts. International Journal of Education. 5 (1), 81-93.
  • CNFPT, (2009), Ethique et Service Public, Delegation Premiere Couronne Centre de Resource Documentaires.
  • Erdoğan, Ç. (2012). İlköğretim okul müdürlerinin davranışlarının etik ilkelere uygunluğu. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20 (2), 503-718.
  • Ergun, T. (2004), Kamu yönetimi. Ankara: TODAİE.
  • Gökçe, O ve Örseli, E. (2011). Kamu Yönetiminde Etik ve Etik Dışı Davranış Algısı. İş Ahlakı Dergisi, Cilt 4(7): 47-63.
  • Gözütok, F.D. (1999). Öğretmenlerin etik davranışlari. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 32 (1-2), 83-99.
  • Kernaghan, K. (1991). Promoting public service ethics: the codification option. In R.A. Chapman. Eds.), Ethics in Public Service. United Kingdom: Edinburgh University.
  • Kamu Görevlileri Etik Rehberi (2002). [10.15.2013 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/jsp/duyuru/upload/KamuGorevlileriEtikRehberi.pdf sitesinden alınmıştır.
  • Kirkit, G. (2004). Eğitim yöneticilerinin basındaki görünümü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu, Türkiye.
  • Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An Introduction to Its Methodology (2.Edition) Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Kuçuradi, İ. (2001). Açılış konuşması. 1. Uluslar Arası Etik Kongresi Kitabı, Ankara: ODTÜ Felsefe Bölümü.
  • Pelit, E. & Güçer, E. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğiyle ilgili etik olmayan davranışlara ve öğretmenleri etik dışı davranışa yönelten faktörlere ilişkin algılamaları, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 95-119.
  • Mahmutoğlu A. (2009). Etik ve ahlak; benzerlikler, farklılıklar ve ilişkiler. Türk İdare Dergisi, 81, 463-464.
  • Miles, M. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA:Sage.
  • Özdemir, M. (2008). Kamu yönetiminde etik. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (7), 179-195. Thompson, D. F. (1992). Paradoxes of government ethics. Public Administration Review, 52 (3), 254-259.
  • Usta, A. (2011).Kuramdan Uygulamaya Kamu Yönetiminde Etik ve Ahlak. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 1(2):39-50
  • Yılmaz, K. & Altınkurt, Y. (2009). Öğretmen adaylarının mesleki etik dışı davranışlar ile ilgili görüşleri, İş Ahlakı Dergisi, 2 (4), 71-88.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm 2015
Yazarlar

Saadet Kuru Çetin

Nihan Demirkasımoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2015
Gönderilme Tarihi 1 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Kuru Çetin, S., & Demirkasımoğlu, N. (2015). ÖĞRETMEN VE YÖNETİCİLERİN ETİK VE ETİK DIŞI DAVRANIŞLARININ BASINA YANSIMALARI. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 16(34), 95-110.

Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi (SOBBİAD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı CC BY-NC 4.0 ile lisanslanmıştır.