Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYO-KÜLTÜREL AÇIDAN ANNELİK VE KISIRLIK: YERMA VE ANA HANIM KIZ HANIM TİYATRO OYUNLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2017, Sayı: 40, 13 - 24, 01.12.2017

Öz

Çocuk sahibi olmak, kadınlara sosyal ve kültürel yapı tarafından, bir görev olarak atfedilmiştir. Bu sebeple ‘annelik’ ve ‘kısırlık’ kadınları yakından ilgilendiren ve onları etkileyen olgular olmuştur. Bu yönüyle önem taşıyan ‘annelik ve ‘kısırlık’ olguları makalede, farklı açılardan (tıbbi, sosyal, kültürel, bireysel vb.) ele alınacaktır. Aynı zamanda sosyo-kültürel olarak değişen, yenilenen ‘annelik’ ve ‘kısırlık’ olgularına da kadın açısından odaklanılacaktır. Ayrıca ‘annelik’ ve ‘kısırlık’ olgularının, Yerma ve Ana Hanım Kız Hanım isimli tiyatro oyunlarında sosyo-kültürel açıdan incelenmesi de amaçlanmaktadır.

Kaynakça

  • Atay, C. (1971), Pusuda-Karaların Memetleri-Ana Hanım Kız Hanım. (s. 110-163). Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Badinter, E. (1992), Annelik Sevgisi: 17. Yüzyıldan Günümüze Bir Duygunun Tarihi. Çev. Kâmuran Çelik. İstanbul: AFA Yayıncılık.
  • Badinter, E. (2011), Kadınlık mı Annelik mi?. Çev. Ayşen Ekmekci. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bayraktar, S. (2011), Makbul Anneler Müstakbel Vatandaşlar: Neoliberal Beden Politikalarında Annelik. Ankara: Ayizi Yayınları.
  • Belkıs, Ö. (2003), Kalemden Sahneye: 1946’dan Günümüze Türk Oyun Yazarlığında Eğilimler. İstanbul: YGS Yayınları.
  • Berktay, F. (2003), Tarihin Cinsiyeti. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Connell, R. W. (2017), Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. Çev. Cem Soydemir. 3. Basım. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Donovan, J. (1997), Feminist Teori. Çev. Aksu Bora, Meltem Ağduk Gevrek & Fevziye Sayılan. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Foucault, M. (2016), Cinselliğin Tarihi. Çev. Hülya Uğur Tanrıöver. 7. Basım. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Héritier, F., Perrot, M., Agacinski, S. ve Bacharan, N. (2013), Kadınların En Güzel Tarihi. Çev. Yonca Aşçı Dalar. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Kandiyoti, D. (1997), Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kırkpınar, L. (1999), Türkiye’de Toplumsal Değişme ve Kadın. İzmir: Zeus Kitabevi Yayınları.
  • Lorca, F. G. (1962), Yerma. Çev. Tahsin Saraç. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Lorca, F. G. (2006), Toplu Oyunları 1: Kanlı Düğün-Yerma-Bernarda Alba’nın Evi. Çev. Hale Toledo. İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • MacKinnon, C. A. (2015), Feminist Bir Devlet Kuramına Doğru. Çev. Türkân Yöney & Sabir Yücesoy. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Tunaboylu-İkiz, T. (2001), İmkansız Annelik, Psikanaliz Yazıları: Psikanaliz ve Kadınlık. Talat Parman (Ed.). (s. 89-93). İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Weeks, J. (2016), Bir Kavramın Anatomisi: Cinsellik. Çev. İlknur Güzel. İstanbul: Everest Yayınları.
  • Welldon, E. (2001), Anne: Melek mi, Yosma mı?–Anneliğin İdealleştirilmesi ve Alçaltılması. Çev. Semra Kunt Akbaş & Can Kurultay. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Wollstonecraft, M. (2017), Kadın Haklarının Gerekçelendirilmesi. Çev. Deniz Hakyemez. 4. Basım. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Woolf, V. (2017), Kendine Ait Bir Oda. Çev. Deniz Kurt. 2. Basım. İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
Yıl 2017, Sayı: 40, 13 - 24, 01.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Atay, C. (1971), Pusuda-Karaların Memetleri-Ana Hanım Kız Hanım. (s. 110-163). Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Badinter, E. (1992), Annelik Sevgisi: 17. Yüzyıldan Günümüze Bir Duygunun Tarihi. Çev. Kâmuran Çelik. İstanbul: AFA Yayıncılık.
  • Badinter, E. (2011), Kadınlık mı Annelik mi?. Çev. Ayşen Ekmekci. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bayraktar, S. (2011), Makbul Anneler Müstakbel Vatandaşlar: Neoliberal Beden Politikalarında Annelik. Ankara: Ayizi Yayınları.
  • Belkıs, Ö. (2003), Kalemden Sahneye: 1946’dan Günümüze Türk Oyun Yazarlığında Eğilimler. İstanbul: YGS Yayınları.
  • Berktay, F. (2003), Tarihin Cinsiyeti. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Connell, R. W. (2017), Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. Çev. Cem Soydemir. 3. Basım. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Donovan, J. (1997), Feminist Teori. Çev. Aksu Bora, Meltem Ağduk Gevrek & Fevziye Sayılan. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Foucault, M. (2016), Cinselliğin Tarihi. Çev. Hülya Uğur Tanrıöver. 7. Basım. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Héritier, F., Perrot, M., Agacinski, S. ve Bacharan, N. (2013), Kadınların En Güzel Tarihi. Çev. Yonca Aşçı Dalar. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Kandiyoti, D. (1997), Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kırkpınar, L. (1999), Türkiye’de Toplumsal Değişme ve Kadın. İzmir: Zeus Kitabevi Yayınları.
  • Lorca, F. G. (1962), Yerma. Çev. Tahsin Saraç. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Lorca, F. G. (2006), Toplu Oyunları 1: Kanlı Düğün-Yerma-Bernarda Alba’nın Evi. Çev. Hale Toledo. İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • MacKinnon, C. A. (2015), Feminist Bir Devlet Kuramına Doğru. Çev. Türkân Yöney & Sabir Yücesoy. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Tunaboylu-İkiz, T. (2001), İmkansız Annelik, Psikanaliz Yazıları: Psikanaliz ve Kadınlık. Talat Parman (Ed.). (s. 89-93). İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Weeks, J. (2016), Bir Kavramın Anatomisi: Cinsellik. Çev. İlknur Güzel. İstanbul: Everest Yayınları.
  • Welldon, E. (2001), Anne: Melek mi, Yosma mı?–Anneliğin İdealleştirilmesi ve Alçaltılması. Çev. Semra Kunt Akbaş & Can Kurultay. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Wollstonecraft, M. (2017), Kadın Haklarının Gerekçelendirilmesi. Çev. Deniz Hakyemez. 4. Basım. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Woolf, V. (2017), Kendine Ait Bir Oda. Çev. Deniz Kurt. 2. Basım. İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm 2017
Yazarlar

Pınar Ezgi Burç

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 1 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 40

Kaynak Göster

APA Burç, P. E. (2017). SOSYO-KÜLTÜREL AÇIDAN ANNELİK VE KISIRLIK: YERMA VE ANA HANIM KIZ HANIM TİYATRO OYUNLARININ İNCELENMESİ. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 18(40), 13-24.

Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi (SOBBİAD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı CC BY-NC 4.0 ile lisanslanmıştır.