İnsan
gerçekliğini en iyi yansıtan tür olan masal, sembolik bir yapıya sahip olduğu
için söylemek istenilenin dolaylı olarak anlatılmasını ve farklı bakış açıları
ile yorumlanmasını sağlamıştır. Halkbilimi alanında yapılan çalışmalarla ortaya
konulan teoriler masalları farklı yönlerden ele alıp incelemeyi mümkün
kılmıştır. Bu teorilerden biri olan “Feminist Teori” kadın haklarının
savunulması doğrultusunda ortaya çıkmış, temelde kadın-erkek cinsiyet
eşitliğini savunmuş ve biyolojik kimliğin dışında toplum tarafından verilen
cinsiyetçi kimliğin üzerinde durmuştur. Cinsiyetçi kimliğin edebî eserlerde öne
çıkmasıyla da “Feminist Eleştiri” doğmuştur. Toplumun kültürel belleğini
asırlar boyunca devam ettiren ve ataerkil bir atmosfere sahip olan masallar da
bu edebî ürünlerden biridir. Kadınların masallardaki konumu ve rolü feminist
kuram ile incelendiğinde masalların başka bir yüzü ortaya çıkmaktadır.
Bu çalışmada masal, masallarda
kadının yeri, Feminist teori, toplumsal cinsiyetçilik hakkında bilgi
verildikten sonra kadın tipinin daha çok öne çıktığı üç Muğla masalı: Tın
Tın Kabacık, Gül Güzeli ve Dulkarıoğlu Mehmet’in Karısı masalları kesitlere
ayrılacak ve Feminist teori ışığında incelenecektir.
Muğla Masalları Feminist Teori Toplumsal Cinsiyet Kadın Kimliği Sembolik Dil
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | 2018 |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Eylül 2018 |
Gönderilme Tarihi | 29 Haziran 2018 |
Kabul Tarihi | 5 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 42 Kadın Çalışmaları Özel Sayısı |
Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi (SOBBİAD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı CC BY-NC 4.0 ile lisanslanmıştır.