Geçmişten günümüze
mekânın, canlı yaşamını etkileyen en önemli unsurlardan biri olduğu, yadsınamaz
bir gerçektir. Tarih boyunca bunun üzerine birçok araştırma yapılmış ve insan
algısının bulunduğu ortam itibariyle, mekânı oluşturan, ışık, gölge, renk, ses,
hacim, doluluk-boşluk, boyutlandırma vb. daha birçok olgudan etkilendiği tespit
edilmiştir. Bu canlı-mekân arasındaki etkileşim nesiller boyu mimari eserlerde
kullanılmış ve her toplumun kendi düşünce tarzına göre farklı boyutlar kazanmıştır.
Toplumsal yaşayışın bir yansıması olan mimari, siyasi, ekonomik, sosyal,
kültürel nedenlerden dolayı sürekli bir değişim göstermiş ve her dönemin
özelliğine göre boyut kazanmıştır. Bütün medeniyetlerde olduğu gibi Anadolu
medeniyetinde de toplumun şekillenmesinde ve nesiller arasında köprü inşa
etmede etkin rol oynayan eğitim yapıları da, bu değişim süreçlerinden
etkilenerek farklı formlarda tarih sahnesinde yer almıştır. Bu makalede,
medrese mimarisinin oluşumunda etkin rol oynayan düşüncelerin, yeni nesil
eğitim yapılarına aktarılarak ideal eğitim yapısı anlayışına bir adım daha
yaklaşılmasını hedeflemiştir.
It is an undeniable
reality that place, from past to present, is one of the most important factors
affecting life. Many researches were accomplished throughout history, it was
revealed that human perception is affected by many phenomenon comprising the
place, such as light, shadow, color, sound, volume, fullness, sizing. This
interaction between living and place was used in architectural work through generations
and gained different aspects based on mentality of every nation. Architecture,
which is a reflection of social life, has being changed continuously due to
political, economic, social and cultural causes, and has gained new features
according to characteristic of each era. Educational structures, which played
an effective role in shaping of society and bridging of generations in
Anatolian civilization as in all civilizations, took place in historical scene
in different forms by being affected from these changes. In this article, it
was aimed to getting one step closer to ideal educational structure
understanding by implementing ideas which are effective in construction of
architecture of madrasahs.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | 2019 |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 11 Nisan 2019 |
Kabul Tarihi | 27 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 44 |
Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi (SOBBİAD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı CC BY-NC 4.0 ile lisanslanmıştır.